-Μπορείς να μου πεις τι έκανες εχθές;
-Εεεεε.....
Ο περιγραφικός λόγος για παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία είναι πολλές φορές ένας λαβύρινθος απο σκέψεις που δεν μπορούν να μετουσιωθούν σε προτάσεις με νόημα. Όταν διδάσκεις ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες οι κανόνες: της Συμμετοχής, της δημιουργίας παραστάσεων και Εικόνων και της παρουσίας των Αισθήσεων πρέπει να διέπουν το χαρακτήρα του προγράμματος παρέμβασης. Ο ειδικός θεραπευτής, ο εκπαιδευτικός αλλά και το στενό περιβάλλον του Δυσλεξικού παιδιού είναι απαραίτητο να γνωρίζει "Πώς" μαθαίνει και να το ενισχύει μέσα απο αυτούς τους δρόμους της μάθησης.
Προτείνεται η απλή γλωσσική άσκηση περιγραφής: Περιέγραψε τι κάνουμε με το...... που εμπλουτίζει το πρόγραμμα παρέμβασης αλλά και βοηθά το παιδί να αφομοιώσει, κατακτήσει, κατανοήσει καλύτερα.
Άσκηση-Παιχνίδι: Λέμε στο παιδί αντικείμενα που γνωρίζει απο διάφορους χώρους πχ. σπίτι, δρόμο, νοσοκομείο, σχολείο κτλ. και ζητάμε να μας περιγράψει: α) Πως είναι το αντικείμενο αυτό και β) Τι κάνουμε με αυτό.
Σκοπός: Το παιδί χρησιμοποιεί τον περιγραφικό λόγο με σωστή σύνταξη και αναπτύσσει το λεξιλόγιο του.
Με αφορμή το αντικείμενο ποιες ασκήσεις προκύπτουν:
- Ζητάμε να μας κάνει μια προφορική πρόταση με το αντικείμενο.
- Να γράψει τη πρόταση στο φύλλο βελτίωσης γραφής.
- Να μας πει στοιχεία του αντικειμένου πχ. γένος, ενικό-πληθυντικό αριθμό
- Οικογένειες λέξεων πχ. μολύβι, μολυβοθήκη, μολυβένιο
- Παραγωγή λέξεων πχ. καρφί-καρφώνω
- Ορθογραφία λέξης χρησιμοποιώντας και την εικονογραφική μέθοδο
Επίσης προσαρμόζεται και σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας ως ένα γλωσσικό παιχνίδι.
Παιδιά προσχολικής ηλικίας:
- Να περιγράψουν το αντικείμενο
- Να πουν τι κάνουμε με αυτό
- Να κάνουν προφορικά μια προτασούλα με το αντικείμενο αυτό
Βασικά tips: Χρησιμοποιείστε ευρύ λεξιλόγιο ώστε το παιδί προσχολικής ηλικίας να επεκτείνει όλο και περισσότερο το φάσμα των λέξεων που γνωρίζει κάτι πολύ χρήσιμο για την ένταξη του αργότερα στην εγγράμματη παιδεία.
Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ως άσκηση αποκατάστασης αλλά και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ως γλωσσικό παιχνίδι. Γίνεται απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!