29 Φεβ 2012

"Κυρία δεν καταλαβαίνω τι να κάνω"! Εκφωνήσεις και Δυσλεξία.


Ένα απο τα σημαντικότερα εμπόδια που αντιμετωπίζει ένα παιδί με Δυσλεξία είναι να "καταλάβει τι να κάνει"! Να καταλάβει ένα κείμενο που διαβάζει, τους υπότιτλους μιας ταινίας, τις προφορικές ή γραπτές οδηγίες που του δίνουμε, μια ξένη γλώσσα, την εκφώνηση μιας άσκησης, ένα πρόβλημα μαθηματικών.

Ένας πρόσφατος διάλογος που είχα με έναν δυσλεξικό μαθητή της Δ' Δημοτικού σχετικά με την εκφώνηση μιας άσκησης αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτής της αδυναμίας:

Η εκφώνηση της άσκησης σε μια φωτοτυπία απο το σχολείο:
"Να βρείτε και να κυκλώσετε τα ουσιαστικά που φανερώνουν πρόσωπα"!


"Λοιπόν πρώτα διάβασε την εκφώνηση και πες μου τι κατάλαβες ότι πρέπει να κάνεις"
Αφού την διαβάζει λοιπόν με ρωτάει γεμάτος απορία:
"Κυρία δεν κατάλαβα τι να κάνω. Δηλ. να βρω τα "εγώ, εσύ, αυτός.....";

Με αυτή την παρεξήγηση στο μυαλό του, ο Π δεν θα μπορούσε να αντεπεξέλθει στην εκτέλεση της άσκησης, αφού βέβαια η λέξη δάσκαλος είναι ουσιαστικό που φανερώνει πρόσωπο αλλά ο Π είχε μάθει ότι τα πρόσωπα είναι οι λεξούλες που μπαίνουν μπροστά απο τα ρήματα. Ο Π είναι ένα αγόρι με ανώτερη νοημοσύνη που όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα που παρουσιάζει με την Δυσλεξία του είναι ότι τις περισσότερες φορές "δεν καταλαβαίνει τι να κάνει"!!


Πως μπορούμε να μάθουμε σε ένα παιδί με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να αντιμετωπίζει τις εκφωνήσεις των ασκήσεων;

Βασικές οδηγίες:

  • Αρχικά πρέπει να του μάθουμε να διαβάζει προσεκτικά και αργά μια εκφώνηση.
  • Πρέπει να τον ενημερώσουμε ότι οι εκφωνήσεις για αυτόν θα είναι ένα δύσκολο κομμάτι αφού συνήθως θα περιέχουν λέξεις ή φράσεις που μπορεί να τον μπερδέψουν. Αυτό θα βοηθήσει να επιστήσει το παιδί περισσότερο τη προσοχή του.
  • Σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης πρέπει να δίνονται διαφόρων τύπων εκφωνήσεις ώστε το παιδί να εκπαιδεύεται σε αυτές.
  • Πρέπει να ενημερωθεί η δασκάλα της τάξης ότι ο μαθητής έχει Δυσλεξία για να τον βοηθάει στην κατανόηση των εκφωνήσεων αφού πολλές φορές μια απλή διευκρίνηση μπορεί να οδηγήσει το παιδί σε επιτυχή εκτέλεση της άσκησης.
  • Στα προβλήματα των μαθηματικών πρέπει να μάθει κάποιες λέξεις κλειδιά που μπορεί να εμφανίζονται συχνά στις εκφωνήσεις και τι ακριβώς σημαίνουν πχ. αφαιρούμε=βγάζουμε=διώχνουμε=μειώνουμε κτλ.
  • Στο παιδί με Δυσλεξία πρέπει να εξηγούμε με λογικές διαδοχές αυτό που του μαθαίνουμε και όχι να το βάζουμε να θυμάται πχ "ότι κάθε φορά που θα βλέπεις αυτό θα σημαίνει αυτό". Το δυσλεξικό παιδί αδυνατεί να θυμάται "παπαγαλία" και για αυτό πάντα πρέπει να "ανακαλύπτει" την γνώση απο την αρχή.

Ειδικές οδηγίες:
  • Βρείτε τα συνώνυμα των λέξεων που εμφανίζονται συχνά σε εκφωνήσεις πχ. συμπληρώστε=γράψτε, γεμίστε
  • Μάθετε στο παιδί να "ανακαλύπτει" μόνο του πόσες πληροφορίες "κρύβει" μια εκφώνηση κάνοντας ένα σχεδιάγραμμα σε ένα πρόχειρο χαρτί.
  • Μάθετε στο παιδί να απομονώνει με διάφορους τρόπους (κυκλώνοντας, περνώντας με έναν έντονο μαρκαδόρο, υπογραμμίζοντας, σημειώνοντας σε ένα χαρτί) πρώτα όλες τις λέξεις που δείχνουν τι πρέπει να κάνει πχ. "Διαβάστε τις παρακάτω προτάσεις και έπειτα συμπληρώστε τα κενά με τα ρήματα που ταιριάζουν"
  • Αριθμήστε τελικά Πόσα πράγματα έχει να κάνει.
  • Τέλος απο τη ρήματα που έχει κυκλώσει μπορείτε με ένα βελάκι να δείξετε που "πάει" αυτό που έχω να κάνω κάνοντας ερωτήσεις του τύπου: "Τι πρέπει να συμπληρώσω;= τα κενά" "Με τι πρέπει να τα συμπληρώσω=με ρήματα" κτλ.

Με αυτόν ή παρόμοιους τρόπους το παιδί θα ξεκινήσει να εκπαιδεύεται να φτιάχνει έναν χάρτη στο μυαλό του για την κάθε εκφώνηση. Εδώ βέβαια θα πρέπει να τονίσουμε ότι θα είναι μια διαδικασία που χρειάζεται υπομονή, επιμονή και συνεχή αναπροσαρμογή καθώς βέβαια προχωρά παράλληλα και η ειδική γλωσσική εκπαίδευση του δυσλεξικού ή με μαθησιακές δυσκολίες παιδιού με τον ειδικό παιδαγωγό που έχει αναλάβει την ειδική παρέμβαση. Έτσι η κατανόηση των ασκήσεων θα προκύψει προοδευτικά όσο το παιδί παρακολουθεί εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης στο οποίο θα μάθει να επεξεργάζεται με μεγαλύτερη επιτυχία τις πληροφορίες που του δίνουν τα γραπτά κείμενα.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



24 Φεβ 2012

Παιδική κακοποίηση.Ένας οδηγός για τα ίδια τα παιδιά!


Ο πατέρας μου ήταν θυμωμένος μαζί μου και με έστειλε στο κρεβάτι μου. Ήθελα να πάω τουαλέτα αλλά δεν τολμούσα. Στο τέλος έβρεξα το κρεβάτι. Όταν το ανακάλυψε ο πατέρας μου με τράβηξε απο το κρεβάτι.
Μου φώναξε " Είσαι άχρηστος, δεν αξίζεις τίποτα! Δε σε θέλω για παιδί μου!"

Αγόρι, 8 ετών!

Αυτή είναι η προσωπική μαρτυρία ενός μικρού παιδιού για τον κακοποιητικό πατέρα του.

Πως μπορούμε να ενημερώσουμε τα ίδια τα παιδιά για το θέμα της κακοποίησης ώστε αν βρεθούν στη θέση του θύματος να το αναγνωρίσουν, να πάρουν τον έλεγχο της ζωής τους και να μιλήσουν για αυτό;


Ξεφυλλίστε αυτό το μικρό βιβλίο (pdf) για να μάθετε τι ακριβώς θα λέγαμε στα παιδιά για να τα ενημερώσουμε τι σημαίνει παιδική κακοποίηση!
Σε αυτό το σύντομο βιβλίο, με απλά και κατανοητά λόγια, εξηγούνται οι μορφές της κακοποίησης, οι λόγοι που κάποιος ενήλικας μπορεί να κακοποιεί, τι μπορεί να κάνει το παιδί αν το ίδιο είναι θύμα κακοποίησης και τι συμβαίνει αν τελικά ενημερώσει κάποιον ότι κακοποιείται.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης σκέψεις σχετικά με τη λεκτική βία στα παιδιά.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



23 Φεβ 2012

Τι κάνω και Ποιός είμαι;! Άσκηση Δυσλεξίας.

Σε μια απο τις πρώτες συνεδρίες που είχα με ένα αγόρι της Ε' Δημοτικού, το οποίο χρειαζόταν παρέμβαση λόγω της δυσλεξίας του και της έντονης διάσπασης της προσοχής που αντιμετώπιζε, έγινε ο παρακάτω διάλογος:

"Ξέρεις τι είναι το ρήμα;"
"Εεεεε.... κάτι που κάνουμε;"
"Ωραία μήπως μπορείς να μου πεις μερικές τέτοιες λέξεις;"
"Ναι ναι να πω; Η κάλτσα"!!
"Πως σκέφτηκες τη κάλτσα;"
Σηκώνεται και μου δείχνει την κίνηση
"Εεεε....να είναι κάτι που κάνουμε, τη φοράμε δεν τη φοράμε;"!!


Ποια λέξη λοιπόν είναι η κίνηση και ποια το αντικείμενο;

Αυτή είναι μια συνηθισμένη παρανόηση που συμβαίνει σε παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) όπου έχουν μια επιφανειακή γνώση της γλώσσας. Οι φράσεις που συνήθως χρησιμοποιούμε σε άλλα παιδιά πχ. Το ρήμα είναι κάτι που κάνουμε και οι οποίες αποδίδουν για να τους διδάξουν αυτό που επιθυμούμε, στα παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ μπορούν να οδηγήσουν σε σύγχυση και αποδεικνύονται ανεπαρκείς. Έτσι χρειάζεται ένας διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας που θα εμπεριέχει εικόνες και άλλες διαδραστικές ασκήσεις που θα το βοηθούν να εντυπώσει το ακριβές νόημα των λέξεων.

Δύο τύποι ασκήσεων που ανήκουν σε μια μεγάλη ομάδα ασκήσεων που γίνονται στην Ειδική αντιμετώπιση Δυσλεξίας at home για την διευκρίνηση των Ρημάτων και των Ουσιαστικών είναι οι παρακάτω:


Τι κάνω ή τι παθαίνω;

Όταν μπαίνω στο αυτοκίνητο και θέλω να πάω κάπου; ___________.

Όταν κρυώνω και έχω τζάκι; Το __________.

Όταν βάζω το φαγητό στη κατσαρόλα; Το ____________.

Όταν μπαίνω στη μπανιέρα και βάζω σαμπουάν στα μαλλιά μου; _______________.

Όταν κάνω βήματα στο δρόμο για να μετακινηθώ; _________________.

Όταν είμαι μέσα στη θάλασσα; ___________________.

Όταν είμαι στη βροχή χωρίς ομπρέλα; ________________.

Όταν θέλω να βρω κάτι; _______________.

Όταν πηγαίνω στο γυμναστήριο; ________________.

Όταν είμαι σκύλος και θέλω να διώξω κάποιον ενοχλητικό; __________________.

Όταν θέλω να φτάσω κάπου γρήγορα με τα πόδια; _______________.

Όταν μιλάνε κάποιοι και εγώ μιλάω χωρίς να μου έχουν δώσει τον λόγο; _____________.

Όταν με γαργαλάνε; ______________.

Όταν μπαίνω μέσα στα δοκιμαστήρια ενός μαγαζιού; ___________.

Όταν πηγαίνω στη δουλειά μου;________________.

Όταν είμαι γιατρός και κάνω έναν άρρωστο καλά; ___________.


Ποιος είμαι;

Είμαι αυτός που διδάσκει στα παιδιά.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτό που βάζουμε μέσα τα λουλούδια.

Είμαι __ _______.


Είμαι αυτό που δίνουμε σε όσους γιορτάζουν.

Είμαι ___ ___________.


Είμαι αυτή που σβήνει αυτά που γράφεις.

Είμαι __ ________.


Είμαι αυτός που θέλει να “παντρευτεί” την γάτα.

Είμαι __ _________.


Είμαι αυτή πάνω στην οποία κάθεσαι.

Είμαι __ ___________.


Είμαι αυτό που πατάς για να ανέβεις στη σκάλα.

Είμαι __ _________.


Είμαι αυτό στο οποίο μένει η βασιλική οικογένεια.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτή μέσα στην οποία βάζεις τα ρούχα σου για να τα απλώσεις.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτό όπου φτάνουν τα καράβια και τα πλοία.

Είμαι ___ ____________.


Είμαι αυτός που πουλάει φάρμακα.

Είμαι ___ ____________.


Είμαι το συναίσθημα που νιώθεις όταν είσαι χαρούμενος.

Είμαι __ _______.


Είμαι αυτή που σε φροντίζει στο νοσοκομείο και σου κάνει ένεση.

Είμαι ___ ___________.



Στην πρώτη άσκηση το παιδί καλείται να γράψει το ρήμα που λείπει και στην δεύτερη το ουσιαστικό. Μέσα απο τέτοιες ασκήσεις σκοπός είναι το παιδί να μπορέσει να διαχωρίσει την έννοια του Ουσιαστικού που είναι κάτι που μπορούμε να το μυρίσουμε, να το αγγίξουμε, να το γευτούμε, να το δούμε, να το ακούσουμε, να το νιώσουμε και του Ρήματος που δείχνει κίνηση, πράξη ή κάτι που παθαίνεις.

Βασικό tip: Οι γονείς στο σπίτι μπορούν να το μετατρέψουν σε ένα διασκεδαστικό προφορικό παιχνίδι γνώσης με το παιδί και όλα τα μέλη της οικογένειας. Έτσι με τη μορφή παιχνιδιού θα μπορέσει το παιδί να εμπλακεί σε αυτή την διαδικασία πιο εύκολα και να το επαναλάβει ευχάριστα και την επόμενη φορά.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά ακόμα και σαν παιχνίδι γνώσης απο όλα τα παιδιά με σκοπό την ανάπτυξη του λεξιλογίου και της λογικής επαγωγικής σκέψης. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Διαβάστε ακόμα περισσότερες ασκήσεις δυσλεξίας.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



"Μαθησιακές Δυσκολίες". Αλφρεντ Τοματίς.


"Όλως παραδόξως, ο μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες είναι συνήθως ένα προικισμένο παιδί. Οι γνώσεις του εντυπωσιάζουν τον περίγυρο του, αλλά ο κόσμος γύρω του μένει κλειστός και αδιαπέραστος. Αναγκάζεται, επιστρατεύοντας την ικανότητα και την εξυπνάδα του, να ανασύρει θησαυρούς απο τη φαντασία του προκειμένου να φτάσει το επίπεδο των συμμαθητών του, όμως οι προσπάθειες του πέφτουν στο κενό. Η επιτυχία δεν έρχεται ποτέ. Δεν καταλαβαίνει τίποτα απο την παράδοση του δασκάλου και οι εργασίες του, γεμάτες ορθογραφικά λάθη, είναι γραμμένες με γράμματα δυσανάγνωστα."

~Αλφρεντ Τοματίς~

Απόσπασμα απο το βιβλίο "Μαθησιακές Δυσκολίες" του Άλφρεντ Τοματίς. Ο ίδιος σπούδασε Ιατρική και ειδικεύτηκε στην ωτορινολαρυγγολογία και ειδικότερα στην φωνιατρική. Ανέπτυξε την ακουστικο-ψυχοφωνολογία μια διαγνωστική και θεραπευτική μέθοδο η οποία βελτιώνει την ικανότητα του ατόμου να ακροάται (να ακούει συνειδητά) να αντιλαμβάνεται και να επικοινωνεί.

Συγγραφέας: Άλφρεντ Τοματίς
Εκδόσεις: ΡΕΩ

Περισσότερες προτάσεις βιβλίων εδώ



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



21 Φεβ 2012

"Τα μανταλάκια"! Tip ανεξαρτησίας και Λεπτή κινητικότητα.



Ο συντονισμός των μικρών μυικών κινήσεων που μπορούν να κάνουν τα δάχτυλα του χεριού σε συντονισμό με τα μάτια ονομάζεται λεπτή κινητικότητα. Με την ικανότητα της λεπτής κινητικότητας μπορούμε να φτάσουμε εξελικτικά στον σχηματισμό των γραμμάτων και την κατάκτηση της γραφής η οποία χρειάζεται και την μεγαλύτερη επιδεξιότητα. Η ενίσχυση των λεπτών κινήσεων πρέπει να ξεκινήσουν απο νωρίς στην προσχολική ηλικία. Εμπειρίες για ενδυνάμωση και εξάσκηση στο συντονισμό χεριού-ματιού μπορούμε να χαρίσουμε σε ένα παιδί με πολλούς τρόπους.

Δραστηριότητα: Μια πολύ ενισχυτική δραστηριότητα-άσκηση που μπορεί να κάνει ένα παιδί είναι "Τα μανταλάκια". Το μανταλάκι χρειάζεται ένα συγκεκριμένο τρόπο λαβής δηλ. χρειάζεται την συνεργασία τριών δαχτύλων (αντίχειρα, δείκτη και μέσο), συγκεκριμένη πίεση και ελεγχόμενη κατεύθυνση στην κίνηση ώστε να το τοποθετήσεις σωστά. Όλα αυτά βοηθούν το μικρό παιδί να διδαχθεί μια κίνηση επιδεξιότητας, να ενδυναμώσει τους μικρούς μύες της παλάμης και να συντονίσει την κίνηση του. Τέλος συμβάλλει στην ενίσχυση του αισθήματος της ικανοποίησης και ανεξαρτησίας του παιδιού αφού η ολοκλήρωση μιας "δουλειάς" δίνει μεγάλη χαρά και αυτοπεποίθηση.

Στο
βίντεο φαίνεται ένας τρόπος αυτού του παιχνιδιού αλλά υπάρχουν και άλλες αφορμές για να χρησιμοποιήσει ένα παιδί τα μανταλάκια πχ. να βοηθήσει στο άπλωμα των ρούχων. Παρακολουθήστε πως ο ενήλικας πρώτα διδάσκει στο κοριτσάκι τον τρόπο που πρέπει να πιάνει το μανταλάκι. Έπειτα προσέξτε (56 δευτερόλεπτα του βίντεο) πως διορθώνει την ανώριμη λαβή του παιδιού για να συνεχίσει σωστά μέχρι τέλους!

Απευθύνεται: Πρόκειται για ένα απλό παιχνίδι που μπορεί να γίνει άνετα στο σπίτι δημιουργώντας την διάθεση την ώρα που απλώνουμε τα ρούχα να συμμετέχει και το παιδί, απο εκπαιδευτικούς προσχολικής ηλικίας αλλά και σε παιδιά όλων των ηλικιών με ανωριμότητα στη λεπτή κινητικότητα που χρειάζονται ενίσχυση και κάνουν εργοθεραπεία. Πρόκειται για μια δημοφιλή δραστηριότητα που περιλαμβάνεται στη "Προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home"!

Μπορείτε να δείτε τον 25 μηνών Edward που βοηθάει τη μαμά στην κουζίνα!

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



20 Φεβ 2012

"Πως φτιάχνεται το τοστ;" 20 Οδηγίες και Δυσλεξία


Η αυθόρμητη γραφή είναι η πιο δύσκολη μορφή γραπτού λόγου για όλους τους μαθητές!

Για όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως "Το σκέφτομαι και γράφω" στο Δημοτικό και η "Έκθεση"αργότερα είναι απαιτητικές διαδικασίες. Εκεί εξετάζεται η δομή, η πληρότητα και η σαφήνεια της έκφρασης, το εύρος του λεξιλογίου. Για τα παιδιά με Δυσλεξία οι απαιτήσεις που υπάρχουν στο να αποδώσουν γραπτά αυτό που σκέφτονται είναι πολλές φορές ακατόρθωτες. Συνήθως μια τέτοια προσπάθεια καταλήγει σε αποτυχία αφού το τελικό γραπτό τις περισσότερες φορές έχει τη μορφή ενός μικρού και δυσνόητου κειμένου.

Για να καταφέρει ένας δυσλεξικός μαθητής να εκφράζει γραπτά τις σκέψεις του θα πρέπει να εκπαιδευτεί σιγά, σιγά και με συστηματικό τρόπο σε δομημένες μορφές αυθόρμητης γραφής. Μια σχετική εργασία η οποία βοηθάει σε αυτό το σκοπό είναι: 
"Οι Οδηγίες"!

Το δυσλεξικό παιδί καταγράφει με δομημένο τρόπο τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος ώστε να έχει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει ο λογος του να γίνεται σαφής και συγκεκριμένος γιατί διαφορετικά το αποτέλεσμα δεν θα είναι το αναμενόμενο. Διδάσκεται να μπαίνει στην θέση του αναγνώστη και να επαληθεύει τις οδηγίες που καταγράφει αφού
απο την αρχή γνωρίζει ποια πρέπει να είναι η κατάληξη.

Κατεβάστε & Εκτυπώστε 2 έτοιμες ασκήσεις Οδηγιών εδώ!

Οι οδηγίες που θα κληθεί το παιδί να γράψει είναι πολλές και αφορούν σε πολλούς τομείς. 

20 παραδείγματα οδηγιών:

  • Να φτιάξεις τοστ
  • Να φτιάξεις ένα ζεστό γάλα, μια ζεστή σοκολάτα, τσάι κτλ.
  • Να βράσεις/τηγανίσεις ένα αυγό
  • Να καθαρίσεις ένα πορτοκάλι, μήλο, μπανάνα κτλ.
  • Να λούσεις τα μαλλιά σου
  • Να πλύνεις τα δόντια σου
  • Να πλύνεις τα πιάτα
  • Να φυτέψεις ένα φυτό
  • Να κάνεις κοιλιακούς
  • Να πηδήξεις ψηλά
  • Να περάσεις τον δρόμο
  • Να παρακολουθήσει κινηματογράφο (περιγραφή όλης της διαδικασίας μέχρι να μπει στην αίθουσα)
  • Να μπει στο τρένο, τραμ, μετρό κτλ.
  • Να παίξεις τρίλιζα, κρεμάλα
  • Να βάλεις πλυντήριο πιάτων, ρούχων
  • Να καθαρίσεις τα τζάμια
  • Να βάλεις βενζίνη στο αυτοκίνητο
  • Να απλώσεις ρούχα
  • Να διπλώσεις μπλούζα
  • Να ξύσεις το μολύβι σου

Tips: 

  • Πριν καταγραφούν οι οδηγίες θα πρέπει πρώτα να έχετε περιγράψει προφορικά λεπτομερώς όλη την διαδικασία. Καλό είναι να ξεκινήσει με κάτι πολύ απλό πχ. φτιάχνω ένα τοστ
  • Επίσης πολλές οδηγίες έχουν και χωροταξικές απαιτήσεις πχ. διπλώνω την μπλούζα, όπου χρειάζεται το παιδί να τοποθετηθεί στο χώρο και να περιγράψει την κατεύθυνση των κινήσεων. Μια πολύ καλή ιδέα είναι να προσπαθήσετε να κάνετε αυτό που έχει γράψει για να δει και στην πράξη την σαφήνεια των "λόγων του". 
  • Τέλος η έκταση του κειμένου δεν πρέπει να ξεπερνά αρχικά μια μικρή παράγραφο. Αυτό που είναι αρχική προτεραιότητα είναι να μπορέσει το δυσλεξικό παιδί να αποδώσει νόημα σε αυτό που γράφει έστω και αν πρόκειται για ελάχιστες προτάσεις.


Κατεβάστε & Εκτυπώστε 2 έτοιμες ασκήσεις Οδηγιών εδώ!



❝Ας ξεκινήσει απο τις πιο απλές και προοδευτικά να καταλήξει να γράφει πιο σύνθετες και πολύπλοκες!❞



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

16 Φεβ 2012

"Τι βυθίζεται και Τι επιπλέει"! Ένα απλό παιχνίδι/άσκηση ταξινόμησης.



H ελεύθερη εξερεύνηση των υλικών βοηθά τα παιδιά να βρούν ομοιότητες και διαφορές στα αντικείμενα, που θα τα βοηθήσει αργότερα στη διαδικασία της ταξινόμησης. Η ικανότητα της ταξινόμησης είναι μια πολύ βασική προμαθηματική διαδικασία που χρειάζεται να κατακτήσει το παιδί απο νωρίς. Πρόκειται για το πρώτο βήμα πριν την βασική αριθμητική. Με την κατηγοριοποίηση οι πληροφορίες που λαμβάνει θα γίνουν γνώσεις που θα μπορεί να τις ανακαλεί και να τις χρησιμοποιεί όπου χρειάζεται.

Ένα τέτοιο γνωστικό παι
χνίδι για μικρά αλλά και μεγαλύτερα παιδιά που δυσκολεύονται στην κατηγοριοποίηση είναι το: "Τι βυθίζεται και Τι επιπλέει". Μπορεί να γίνει την ώρα του μπάνιου, στην αυλή, σε μια λεκάνη, στη θάλασσα.

Υλικά: μια λεκάνη με νερό ή στη μπανιέρα την ώρα που κάνετε μπάνιο στο παιδί, διάφορα αντικείμενα που επιπλέουν ή βυθίζονται (φτερό, φελός, συνδετήρας, καλαμάκι, πέτρα, κέρμα, μπάλα απο βαμβάκι, πλαστικό τουβλάκι, χαρτί κτλ)

Δραστηριότητα: Προτρέπετε το παιδί να πειραματιστεί ρίχνοντας τα αντικείμενα στο νερό. Ταυτόχρονα του κάνετε ερωτήσεις: "Ποιο επιπλέει και Ποιο όχι;", "Τι διαφορετικό έχει το αντικείμενο που επιπλέει απο αυτο που δεν επιπλέει;". Με αυτό το τρόπο τονίζετε αυτές τις διαφορές δηλ. "Βλέπεις αυτό είναι πιο ελαφρύ, βαρύ, μεγάλο, μικρό κτλ";

Tip: 
Μη ξεχνάτε να χρησιμοποιείτε το ανάλογο λεξιλόγιο που παραπέμπει στα διαφορετικά χαρακτηριστικά!

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά από 3 χρονών σαν ένα γνωστικό παιχνίδι. Απαραίτητο σε παιδιά με Ανωριμότητα και σε παιδιά με Δυσαριθμησία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες που θέλουν να εξασκηθούν στην ταξινόμηση. Γίνετε από γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


14 Φεβ 2012

"Τράβα το ξυλάκι"! Παιχνίδι-άσκηση Κατηγοριοποίησης και Δυσλεξίας.


Μια βασική επιδίωξη για ένα παιδί που έχει Δυσλεξία είναι να μπορεί να κατηγοριοποιεί και να βάζει σε μια "τάξη" τις γλωσσικές πληροφορίες που δέχεται. Τα δυσλεξικά παιδιά ως μαθητές βρίσκονται συνέχεια στη κόψη του ξυραφιού ως προς την κατανόηση αυτών που διαβάζουν, των οδηγιών που ακούν, των εκφωνήσεων που καλούνται να καταλάβουν. Ένας βασικός λόγος που γίνεται αυτό είναι ότι το νόημα που φέρουν οι λέξεις δεν μπορεί να τους γίνει απολύτως ξεκάθαρο δηλ. αν πούμε "το ρήμα είναι η λέξη που δείχνει ότι κάποιος κάνει κάτι" τότε και η λέξη ποδήλατο για αυτόν είναι μια λέξη που δείχνει ότι κάνω κάτι, "κάνω ποδήλατο"! Αν δεν γίνει ξεκάθαρο "ποιο είναι ποιο" τότε θα καταλαβαίνει πάντα στο περίπου αυτό που διαβάζει.

Το παιχνίδι "Τράβα το ξυλάκι" είναι ένα απλό παιχνίδι κατηγοριοποίησης που βοηθάει με ένα πιο βιωματικό τρόπο να ξεχωρίσει το παιδί τις έννοιες. Βοηθάει παιδιά που έχουν Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και παιδιά που θέλουν απλά μια παραπάνω ενίσχυση.

Υλικά: ξυλάκια παγωτού (είδη ζαχαροπλαστικής) ή ξυλάκια εξέτασης του λαιμού ή πλαστικά μαχαιράκια μιας χρήσεως, χαρτί Α4, κόλλα, δυο μπολ ή βαζάκια

Δραστηριότητα: Αποφασίζουμε δυο ομάδες λέξεων που θα θέλαμε το παιδί να μάθει να διαχωρίζει. Ας επιλέξουμε τις ομάδες "Ουσιαστικά" και "Ρήματα". Γράφουμε αρκετές λέξεις απο τις δύο ομάδες και κόβουμε και τις κολλάμε πάνω στα ξυλάκια/μαχαιράκια. Στα μπολ/βάζα έχουμε δείξει ποιο έχει την ομάδα "Ουσιαστικά" και ποιο την ομάδα "Ρήματα". Μπορούμε αν θέλουμε να κολλήσουμε σε κάθε μπολ μια μικρή εικόνα/φωτογραφία που να δείχνει τις έννοιες πχ. ένα τραπέζι και κάποιον που τρώει. Πιάνουμε λοιπόν τα ξυλάκια/μαχαιράκια στο χέρι μας και ζητάμε απο το παιδί να τραβήξει ένα και ανάλογα να το βάλει στο σωστό μπολ/βάζο. Μπορεί να τραβάει και με κλειστά μάτια για μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Σε αυτό το παιχνίδι μπορούμε να παίξουμε με όποιες έννοιες θέλουμε να κατηγοριοποιήσει το παιδί πχ. τα τρία γένη των ουσιαστικών, ενικός-πληθυντικός, ενεργητική-παθητική φωνή, συγκεκριμένα και αφηρημένα ουσιαστικά, πράξεις μαθηματικών κτλ.

Για τους γονείς η διάρκεια του παιχνιδιού πάντα πρέπει να είναι μέσα στα πλαίσια του ενδιαφέροντος του παιδιού ώστε να μπορέσουν να επαναλάβουν το παιχνίδι αυτό μια επόμενη φορά.

Απευθύνεται: Απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές. Βοηθάει παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και παιδιά που μόλις έρχονται σε επαφή με τις έννοιες για επιπλέον ενίσχυση.


Διαβάστε το "Η κίνηση στους δρόμους". Παιχνίδι-άσκηση προσανατολισμού στον χώρο.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



13 Φεβ 2012

“Το κρατούμενο τι το κάνω;” 8 κύριες δυσκολίες της Δυσλεξίας στα Μαθηματικά.


"Μόνο στα προβλήματα μαθηματικών μπορείς να αγοράσεις 60 πεπόνια και κανείς να μην σε ρωτήσει τι στο καλό συμβαίνει με εσένα"!!

Η δυσκολία που αντιμετωπίζει ο δυσλεξικός μαθητής στο “γλωσσικό ζήτημα” επηρεάζει και τα υπόλοιπα μαθήματα εκτός απο την Γλώσσα. Το γεγονός ότι δεν μπορεί να επεξεργαστεί σε βάθος τις γλωσσικές πληροφορίες τον οδηγεί σε ένα έλλειμμα σημασιολογικό και στα άλλα μαθήματα. Το δυσλεξικό παιδί μπερδεύεται με αυτό που σημαίνει κυριολεκτικά η λέξη σε σχέση με αυτό που τη συνοδεύει ως ορολογία για παράδειγμα στα Μαθηματικά ή στην Χημεία. Έτσι οι λέξεις: κρατούμενο, δεκάδα, μονάδα κτλ. μπορούν να προξενήσουν μεγάλη σύγχυση στην απομνημόνευση των όρων αυτών που είναι όμως απαραίτητοι για να καταλήξει στη σωστή πράξη και άρα στο σωστό αποτέλεσμα.


Θα παρουσιαστούν οι 8 κυριότερες δυσκολίες των δυσλεξικών μαθητών στα Μαθηματικά.


1. Μια βασική δυσκολία που παρατηρείται είναι να ακολουθήσουν τα σωστά βήματα για τις κάθετες αριθμητικές πράξεις πχ. όταν προσθέτω ξεκινώ απο τα αριστερά ή τα δεξιά; το κρατούμενο που το προσθέτω; στο πολλαπλασιασμό με ποιους αριθμούς ξεκινώ; που γράφω το πηλίκο; κα. Όλα αυτά έχουν την βάση τους σε δυσκολίες στο χωρικό προσανατολισμό "ποιο είναι το δεξιά & το αριστερά", στην απομνημόνευση βημάτων πχ. απο που ξεκινώ να προσθέτω και στην κατανόηση των εννοιών που φέρουν οι λέξεις πχ. καταλαβαίνει ότι το κρατούμενο είναι κάτι που "κρατάμε" αλλά δεν ξέρει πως να το χειριστεί.

2. Υπάρχει σύγχυση στα αριθμητικά σύμβολα πχ. δεν θυμάται πάντα ότι είναι: /+/ για την πρόσθεση, /-/ για την αφαίρεση. Αυτό οδηγεί πολλές φορές το μαθητή να μπερδευτεί και να πραγματοποιήσει άλλη πράξη τελικά απο την ζητούμενη και άρα να δείξει την εικόνα ότι δεν καταλαβαίνει τι να κάνει.

3. Επίσης μπορεί να γνωρίζει προφορικά να πει την διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει για την πράξη δηλ. ότι στην πρόσθεση μετράμε "προς τα πάνω" και στην αφαίρεση "ανάποδα" αλλά τελικά όταν χρειαστεί να γράψει την πράξη να συγχυστεί και να μην τα καταφέρει.

4. Επίσης πολλές φορές οι "λέξεις κλειδιά" που χρησιμοποιούμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να θυμούνται, τελικά σε ένα δυσλεξικό παιδί είναι πιθανό να δημιουργούν μεγαλύτερη αναστάτωση. Οι φράσεις απο "δεξιά προς τα αριστερά", "απο το τέλος προς την αρχή" κτλ. μπορεί να αποτελέσουν λόγο για να καταναλώσει αρκετή ώρα μόνο για να ξεχωρίσει το "δεξιά απο το αριστερά" κτλ.

5. Οι φωνολογικές συγχύσεις που αντιμετωπίζει το παιδί γενικά στη γλώσσα επηρεάζει και τους όρους των Μαθηματικών πχ. μπερδεύει το “συν” με το “ίσον” κα.

6. Η γενική αδυναμία απομνημόνευσης εμφανίζεται και στην “ορολογία” δηλ. "ποιο είναι ποιο" πχ. πηλίκο, γινόμενο, διαιρετέος κτλ.

7. Υπάρχει δυσκολία να αναγνωρίσει την σχετική και μεταφορική έννοια κάποιων όρων πχ. Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο κα.

8. Επίσης οι εκφωνήσεις των μαθηματικών προβλημάτων τις περισσότερες φορές περιέχουν φράσεις, λέξεις και διατυπώσεις που μπορούν πολύ εύκολα να οδηγήσουν σε παρανόηση του νοήματος και ο δυσλεξικός μαθητής να καταλήξει να πραγματοποιήσει λάθος πράξεις και άρα να συμπεράνει ένα λάθος αποτέλεσμα.

Ένα παράδειγμα κάθετης πρόσθεσης απο ένα παιδί με κανονική νοημοσύνη και δυσλεξία της ΣΤ' Δημοτικού το οποίο μπορούσε να βρει το αποτέλεσμα με το μυαλό του αλλά όχι όταν χρειαζόταν να κάνει τη πράξη γραπτά.

159 1 1*
+75
324
(*τα έγχρωμα νούμερα είναι όλα τα κρατούμενα)

Η ανάλυση της διαδικασίας είναι ότι θυμόταν ότι έπρεπε να γράψει κάπου τα κρατούμενα αλλά όχι που να τα προσθέσει οπότε τα έγραψε όλα δίπλα και τα πρόσθεσε όλα μαζί το τέλος!

Εξαιτίας όλων αυτών των δυσκολιών ο δυσλεξικός μαθητής χαρακτηρίζεται ως "αργός" μαθητής. Συνήθως θα καταλήξει να κάνει μια άλλη πράξη απο την απαιτούμενη, να ξεχάσει κάποιο στοιχείο απο έναν τύπο της Φυσικής ή να βρει ένα αποτέλεσμα στο “περίπου”. Είναι λοιπόν απαραίτητο να υπάρξει η σωστή ειδική παρέμβαση για σωστή διδασκαλία ώστε να εξοικειωθεί με κάποιες διαδικασίες και όρους που είναι χρήσιμοι για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των Μαθηματικών και άλλων μαθημάτων που απαιτούν ειδικό λεξιλόγιο.

Διαβάστε τις 15 ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε στο σχολείο οι οποίες είναι αναγνωριστικές για τη πιθανότητα ύπαρξης μαθησιακών δυσκολιών.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


9 Φεβ 2012

10 τρόποι για να γράφει περισσότερο. Γραφή, δυσλεξία και διάθεση.



Η γραφή είναι μια πράξη διάθεσης. Ειδικά σε παιδιά που αντιμετωπίζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία πολλές φορές η γραφή συνοδεύεται απο αρνητικά συναισθήματα. Είναι λοιπόν απαραίτητο να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες και συνήθειες ώστε χωρίς πίεση το παιδί να εμπλέκεται στην διαδικασία της γραφής αφαιρώντας το άγχος της απόδοσης.

10 τρόποι για να γράφει το παιδί με ή χωρίς δυσλεξία περισσότερο και με θετική διάθεση.

1. Ξεκινήστε στο σπίτι ένα ελεύθερο ημερολόγιο οικογένειας για όλα τα μέλη του σπιτιού. Εκεί γράψτε την ημέρα σας, τις σκέψεις σας, γεγονότα που πλησιάζουν πχ. γιορτές των Χριστουγένννων, τραπέζι φίλων κτλ. Ενθαρρύνετε να γράφει και το παιδί κάτι σημαντικό στη μέρα του.
2. Αναρτήστε κάπου φανερά την λίστα με τα ψώνια του σπιτιού πχ. κολλήστε με ένα μαγνητάκι στο ψυγείο τη λίστα του super market. Προτρέψτε το παιδί να προσθέτει εκεί ότι νομίζει ότι θα χρειαστεί ή λείπει απο το σπίτι.
3. Αναθέστε του να “καθαρογράψει” μια συνταγή που έχετε σημειώσει. Ως διαδικασία μπορεί να εμπεριέχει δυο εμπειρίες γραφής πχ. γραφή απο υπαγόρευση και αντιγραφή απο το πρόχειρο σημείωμα, οι οποίες και οι δυο έχουν άλλες απαιτήσεις και μηχανισμούς επεξεργασίας για να συμβούν.
4. Καλλιεργείστε σαν οικογενειακή συνήθεια να γράφετε γράμματα και σημειωματάκια ο ένας στον άλλον. Αυτό θα εκπαιδεύσει το παιδί στην έκφραση και στην αυθόρμητη γραφή η οποία αποτελεί και τη πιο δύσκολη μορφή γραπτού λόγου.
5. Φτιάξτε μαζί ένα “πόστερ” για κάποιο γεγονός που πρόκειται να συμβεί πχ. παιδικό πάρτι γενεθλίων Στο “πόστερ” μπορείτε να συμπεριλάβετε την ώρα και την ημερομηνία, τους καλεσμένους, τον λόγο που γίνεται, κα.
6. Φτιάξτε ένα άλμπουμ με φωτογραφίες και ενθαρρύνετε το παιδί να γράψει απο κάτω απο κάθε φωτογραφία μια δική του λεζάντα πχ. εκδρομή στο χωριό
7. Παίξτε μαζί “όνομα, ζώο, πράγμα”. Είναι απο τα πιο χρήσιμα παιχνίδια που μπορεί μια οικογένεια να παίζει με το παιδί εξασκώντας τη μνήμη και το λεξιλόγιο του.
8. Φτιάξτε το “βάζο ή το κουτί του μήνα”. Με το όνομα του μήνα έξω απο το κουτί θα βάζετε μέσα απλά σημειωματάκια για ότι θα θέλατε να κάνετε αυτό το μήνα. Δημιουργήστε την διάθεση και αφήστε το βάζο σε εμφανές και προσιτό σημείο για να μπορεί το παιδί ανα πάσα στιγμή να προσθέτει το σημείωμα που θέλει.
9. Δημιουργήστε ένα “κουτί παραπόνων”. Κάντε την αρχή και ενθαρρύνετε το παιδί να το χρησιμοποιεί για να γράφει τα παράπονα του. Εκτός απο άλλη μια ευκαιρία για να γράψει συμβάλλει εξαιρετικά και στην συναισθηματική έκφραση και επικοινωνία της οικογένειας.
10. Χαρίστε του ανα διαστήματα νέες εμπειρίες γραφής πχ. σε ένα κομμάτι μαυροπίνακα, στην άμμο, σε έναν λευκό πίνακα με μαρκαδόρους κτλ.

Δείτε πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη μνήμη και την απόδοση του στο μάθημα της ιστορίας.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



6 Φεβ 2012

Και η ζωγραφιά ζωντάνεψε!!

Παρουσιάζεται μια έξυπνη και πολύ δημιουργική ιδέα που είχε η Wendy Tsao όταν αποφάσισε να μετατρέψει τις ζωγραφιές των παιδιών σε πραγματικά μαλακά παιχνίδια. Το όλο εγχείρημα ξεκίνησε απο την ιδέα να δημιουργήσει ένα άνετο παιχνίδι βασισμένο στο σχέδιο που είχε κάνει ένα τετράχρονο αγοράκι.

Εδώ φαίνονται κάποια απο τα τελευταία παιχνίδια που έφτιαξε μέσα απο τις ζωγραφιές των παιδιών που της έστειλαν στο Child’s Own Studio.





O λαγός του Esmer (5 χρονών) έχει super βιονικά αυτιά....!

Αυτός είναι ο "φανταστικός" φίλος (imaginary friend) του Keadryn (4 χρονών) που μπλέκει σε φανταστικές περιπέτειες!

Ο σκύλος της Olivia (8 χρονών)!


Το αλογάκι της θάλασσας της Desiderata (8 χρονών)!


Ο δράκος του Cade (10 χρονών)!


Οι παραγγελίες γίνονται απο όλα τα μέρη του κόσμου. Η διαδικασία για την παραγγελία που ακολουθεί γίνεται μέσω email:
  • αποστολή της παιδικής ζωγραφιάς μέσω email
  • το πλήρες όνομα του ενήλικα
  • διεύθυνση αποστολής του παιχνιδιού
  • το όνομα και ηλικία του παιδιού
  • λεπτομέρειες ή διευκρινήσεις για την ζωγραφιά αν είναι απαραίτητες

Έπειτα μελετά την ζωγραφιά και ενημερώνει αν μπορεί να μετατραπεί σε παιχνίδι. Η πληρωμή γίνεται μέσω κάρτας και σε 4-6 εβδομάδες είναι έτοιμο!


Περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο δουλειάς της Wendy Tsao εδώ

Μπορείτε να δείτε όλα τα θέματα "Ζωγραφίζω σημαίνει λέω"!


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



"μια φορα κεναν κερό"!! Παράδειγμα δυσγραφίας.



Στο παραπάνω κείμενο φαίνεται η προσπάθεια του μαθητή να παράγει γραπτό λόγο σε προτάσεις.

Η αδυναμία του είναι σαφής στα εξής σημεία:
  • Δεν διατηρούνται τα όρια ανάμεσα στις λέξεις πχ. πουτοέλεγαν
  • Παραλείπονται γράμματα μέσα στις λέξεις πχ. ασπρ άλογο
  • Ορθογραφικά λάθη πχ. κερό, ιταν
  • Απόλυτη έλλειψη τονισμού σε όλο το γραπτό
  • Παραποίηση του νοήματος
  • Δεν τηρείται η σωστή γραφή των προτάσεων δηλ. ξεκινάω με κεφαλαίο τελειώνω με τελεία.
  • Έλλειψη συντακτικής δομής
  • Έντονη κακογραφία πχ. όχι ισομεγέθη γράμματα, δεν τοποθετούνται σωστά σε σχέση με τη γραμμή του τετραδίου


Η μετάφραση της αντιγραφής:

"Μια φορά ένας συνταξιούχος σιδηροδρομικός που τον λέγαν Σωτηράκη ζούσε με την σύζυγο του, την κυρά Σωσώ."

Ακόμα και στο κομμάτι της αντιγραφής παρατηρούνται έντονα λάθη:

  • Ορθογραφικά λάθη πχ. σοτιρακι
  • Παραβίαση των ορίων των λέξεων πχ. καιζουσεμετιν
  • Δυσκολία απόδοσης γραμμάτων πχ. το /ζ/ στη λέξη ζούσε
  • Κακογραφία
  • Παράλειψη γραμμάτων.
  • Έλλεψη τονισμού και σημείων στίξης.


Διαβάστε γιατί ακόμα και η αντιγραφή είναι δύσκολη για παιδιά με Δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες: "Αφου το βλέπεις γιατί δεν το γράφεις σωστά;"


πηγή γραπτού: σχολή γονέων

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


2 Φεβ 2012

"Κυρία το μπράβο ή το πολύ καλά είναι πιο καλό;"!! Επιβράβευση και δυσλεξία.


"Κυρία να ρωτήσω κάτι";
" Ότι θέλεις!"
"Κυρία το μπράβο ή το πολύ καλά είναι καλύτερο; Ξέρω... το άριστα είναι το πιο καλό αλλά επειδή παίρνω όλο μπράβο στο σχολείο για αυτό ρώτησα"!!!

Αυτός ο διάλογος διαδραματίστηκε όταν τελειώναμε την συνεδρία μας με ένα αγόρι 11 χρονών της Δ' Δημοτικού για την αντιμετώπιση των μαθησιακών του δυσκολιών λόγω δυσλεξίας και διάσπασης προσοχής.

Ακόμα μια φορά αποδεικνύεται ότι το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες όσο "αδιάφορο" και να φαίνεται ή αφήνει να φανεί ότι είναι για την αξιολόγηση της επίδοσης του τόσο αυτό είναι ψευδές. Συνήθως η εντύπωση που δίνει στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον είναι ότι "δεν το νοιάζει" να πάει διαβασμένο, να ανεβάσει τους βαθμούς του, να αποδίδει στην τάξη. Η πραγματικότητα είναι όμως ότι ο καθένας για να έχει το κίνητρο και την εσωτερική παρακίνηση να προσπαθεί να παραμένει παραγωγικός πρέπει να έχει μια θετική ανταπόκριση και την αίσθηση ότι "κάτι πάει καλύτερα". Για να υπάρχουν θετικά συναισθήματα απέναντι στην μαθησιακή διαδικασία είναι εξαιρετικά σημαντικό να επιβραβεύεται η παραμικρή πρόοδος για να μην καταλήξουμε στην ματαίωση και παραίτηση της προσπάθειας του μαθητή.

Υπάρχουν 10 κανόνες αξιολόγησης για παιδιά με Δυσλεξία
και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που μπορούμε να ακολουθούμε στην σχολική τάξη.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email
: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter