30 Μαΐ 2012

"Το διαλυμένο σπίτι"! Παιχνίδι Οπτικής διάκρισης & Σχημάτων.



Μια από τις βασικές γνώσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας είναι τα γεωμετρικά σχήματα. Η ικανότητα να διακρίνουν τις μορφές των γεωμετρικών σχημάτων πχ. τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος είναι βασική για να οδηγηθούν αργότερα στην διάκριση των μορφών των γραμμάτων.


Παιχνίδια που συμβάλουν στην αναγνώριση των γεωμετρικών σχημάτων, στην χρήση τους για να συνθέσουν εικόνες αλλά και να ανακαλύπτουν πως σχηματίζεται το καθένα είναι απαραίτητα ως βασική γνώση.


Ένα τέτοιο παιχνίδι που γίνεται στη Προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home στο οποίο το παιδί παίζει και δημιουργεί με τα σχήματα είναι το "Διαλυμένο σπίτι"!

Υλικά: χαρτόνι ή χαρτί Α4, μολύβι (για να σχεδιάσετε), ψαλίδι, μαρκαδόρους.

Παιχνίδι: Σχηματίζουμε διάφορα γεωμετρικά σχήματα (τετράγωνα, τρίγωνα, κύκλους, παραλληλόγραμμα) σε ένα χαρτόνι και ζητάμε απο το παιδί να τα ζωγραφίσει με διαφορετικό χρώμα το καθένα.



Αφού τελειώσει το χρωμάτισμα δίνουμε ένα κατάλληλο ψαλίδι και ζητάμε απο το παιδί να κόψει το περίγραμμα των σχημάτων. Εδώ κάνουμε μια επανάληψη ή μαθαίνουμε στο παιδί τα σχήματα που ακόμη δεν έχει μάθει.



Μόλις τελειώσει το κόψιμο συνθέτουμε το "Διαλυμένο σπίτι" σε ένα "Κανονικό σπίτι" με πόρτα, σκεπή, παράθυρα, καπνοδόχο και όσα περισσότερα σχήματα μπορούμε μέσα σε αυτό. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να συνθέσετε πολλές εικόνες:


  • αυτοκίνητο
  • τρένο
  • αεροπλάνο
  • λουλούδι
  • ήλιο
  • φορτηγό
  • λεωφορείο
  • παγωτό χωνάκι


Βασικά tips: Όποιο σχήμα δεν γνωρίζει το μαθαίνουμε. Στη διαδικασία του χρωματίσματος θυμίζουμε ότι:  "Ας προσπαθήσουμε να μην βγαίνουμε έξω απο τις γραμμές". Όταν θα κόβει τα σχήματα δεν παρεμβαίνουμε και δεν το βιάζουμε να κάνει πιο "γρήγορα". Παρατηρούμε πως πιάνει το ψαλίδι και βοηθάμε όπου κρίνεται απαραίτητο και το αφήνουμε να συνεχίσει. Αν υπάρχει η δυνατότητα βάλτε μπροστά του  διάφορα είδη χρωματίσματος πχ. μαρκαδόρους, κηρομπογιές, ξυλομπογιές και αφήστε το να αποφασίσει ποιο θα χρησιμοποιήσει. Η ποικιλία πάντα δίνει περισσότερα κίνητρα δημιουργίας.



Αν θέλετε ας "τρέξει" γύρω, γύρω με το δάχτυλο του το περίγραμμα των σχημάτων και να λέει κάθε φορά το όνομα του καθενός. Μπορεί να γίνει και με κλειστά μάτια.
 

Προσφέρει: Εξάσκηση λεπτής κινητικότητας (χρωμάτισμα, κόψιμο). Οπτική διάκριση μορφών. Γνώση γεωμετρικών σχημάτων.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά απο 4 χρονών ως άσκηση σύνθεσης με γεωμετρικά σχήματα. Σε παιδιά που χρειάζονται ενίσχυση λεπτής κινητικότητας. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




28 Μαΐ 2012

Βασικό ερωτηματόλογιο Δυσλεξίας (Β' μέρος).


"Το διάβασμα κρατάει 4 ώρες"
"Δεν κάθεται με τίποτα να διαβάσει"
"Απο το μεσημέρι αρχίζει να την πονάει η κοιλιά της για να μην διαβάσει"
"Δεν μπορεί με τίποτα να καταλάβει πως να κάνει απλές πράξεις ενώ μπορεί να κάνει δύσκολες πράξεις στο μυαλό του"

Τα σημάδια των μαθησιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζει ένα παιδί το οποίο χαρακτηρίζεται από το στενό και σχολικό του περιβάλλον ως ένα ικανό και έξυπνο παιδί είναι εμφανή σε πολλούς τομείς. Στο Βασικό ερωτηματολόγιο Δυσλεξίας (Α' μέρος) παρουσιάστηκαν βασικά χαρακτηριστικά δυσκολιών που αναφέρονταν στην Γραφή και στην Ανάγνωση και αποτελούν πιθανές ενδείξεις για Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.


Στο παρακάτω ερωτηματολόγιο παρουσιάζονται τα βασικά συμπτώματα της Δυσλεξίας/ειδικών μαθησιακών δυσκολιών που αφορούν στα Μαθηματικά και στην εικόνα του παιδιού στο Σχολείο και στο Σπίτι.



Βασικές δυσκολίες στα Μαθηματικά:


1.

Συγχέει την ορολογία των μαθηματικών πχ. συν, πλην, επι.

2.

Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων.

3.

Μπερδεύει αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους οπτικά πχ. 3,5

4.

Εμφανίζει σύγχυση χωρικού προσανατολισμού πχ. ποιον αριθμό θα γράψω και ποιόν θα κρατήσω.

5.

Κατά την διαδικασία της πράξης μπορεί να ξεχάσει ποια πράξη κάνει ή να συνεχίσει με άλλη πράξη πχ. στην κάθετη αφαίρεση να κάνει ταυτόχρονα και πρόσθεση.

6.

Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα πχ. (+, *).

7.

Εμφανίζει καθρεφτική γραφή στους αριθμούς πχ. 3, ε.

8.

Δυσκολεύεται ιδιαίτερα στους μηχανισμούς των πράξεων/να ακολουθήσει βήματα.

9.

Δεν θυμάται την προπαίδεια/χρησιμοποιεί “κόλπα” για να την θυμάται.

10.

Δυσκολεύεται να θυμάται τα κρατούμενα και γενικά το κρατούμενο μπερδεύει όλη την διαδικασία της πράξης.




Εικόνα του παιδιού στο Σχολείο:



1.

Δείχνει αφηρημένο/απρόσεχτο/χωρίς συγκέντρωση.

2.

Ρωτάει συχνά τον διπλανό του που “βρίσκονται”.

3.

Έχει κινητική ανησυχία/διασπαστική συμπεριφορά.

4.

Προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή.

5.

Αποφεύγει να συμμετέχει στο μάθημα.

6.

Ξεχνάει προπαίδεια, ημερομηνίες, ονόματα.

7.

Μπερδεύει βασικές γνώσεις πχ. τους μήνες, εποχές, αλφαβήτα.

8.

Τα πηγαίνει καλύτερα με τις ερωτήσεις από το να “πει” το μάθημα.

9.

Βασικά ορθογραφικά λάθη.

10.

Δείχνει ένα έξυπνο παιδί που δεν τα καταφέρνει σε απλές σχολικές δεξιότητες (ανάγνωση, γραφή)

11.

Δείχνει αδιάφορος για το μάθημα.



Εικόνα του παιδιού στο Σπίτι:



1.
Δείχνει έντονη άρνηση να γράψει και να διαβάσει.

2.

Δεν συγκεντρώνεται όταν διαβάζει και γράφει.


3.
Η μελέτη διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα.


4.
Χρειάζεται συνεχή παραίνεση για να κάνει τα μαθήματα του (διάβασμα/γράψιμο/μαθηματικά).

5.

Κουράζεται αδικαιολόγητα  γρήγορα όταν κάνει τα μαθήματα του (διάβασμα/γράψιμο/μαθηματικά).




Συμπληρώστε με ένα ν το ερωτηματόλογιο και ανακαλύψτε αν το παιδί/μαθητής εμφανίζει κάποια απο τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Αναζητήσετε αξιολόγηση και παρέμβαση έγκαιρα για να βοηθήσετε το παιδί να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν του ταιριάζει.


 * Το συγκεκριμένο ερωτηματόλογιο δεν χρησιμοποιείται ως εργαλείο διάγνωσης ή για άλλο παρόμοιο σκοπό. Η χρήση είναι μόνο ενδεικτική και ενημερωτική.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




25 Μαΐ 2012

Βασικό ερωτηματόλογιο Δυσλεξίας (Α' μέρος).






"Κάνει κάποια λαθάκια αλλά πρέπει να ανησυχήσω";
Ο γονιός και ο εκπαιδευτικός του παιδιού είναι αυτοί που κυρίως επιτηρούν και παρακολουθούν την απόδοση των ακαδημαϊκών του δεξιοτήτων πχ. ανάγνωση, γραφή. Μέσα απο αυτούς θα γίνει και η παρατήρηση αν "κάτι δεν πάει καλά". Είναι λοιπόν αναγκαίο να γνωρίζουν ποια είναι τα "λάθη" που δικαιολογούνται ανάλογα με την ηλικία και την τάξη που φοιτά και ποια χαρακτηρίζονται ως μη αναμενόμενα.

Έτσι αναγνωρίζοντας τα "σημάδια" και καταφεύγοντας έγκαιρα στην αξιολόγηση της κατάστασης, με μοναδικό σκοπό να βοηθήσουμε το παιδί με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, τότε θα επιτευχθεί ο στόχος το δυσλεξικό παιδί να μάθει τον εαυτό του και να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του.

Παρουσιάζεται ένα απλό ερωτηματολόγιο βασικών συμπτωμάτων στην Ανάγνωση - Κατανόηση και στην Γραφή για να βοηθήσει να αναγνωρίσετε τα κύρια συμπτώματα των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Αν θέλετε μπορείτε να σημειώσετε με ένα ν αυτά που εμφανίζει το παιδί ή μαθητής σας.


Βασικές δυσκολίες στην Γραφή:




1.
Δυσκολεύεται να γράψει ευανάγνωστα γράμματα.

2.

Παραλείπει/προσθέτει/αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές.

3.

Κολλάει λέξεις μεταξύ τους.


4.
Παρουσιάζει καθρεφτική γραφή πχ. ε-3, 6-9

5.


Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν οπτικά πχ. ο-α


6.

Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν ακουστικά πχ. β-φ


7.
Δυσκολεύεται να αντιγράψει/ να ακούει και να γράφει/ να γράψει αυθόρμητα.

8.


Δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης πχ. κόμματα, τελείες.



9.
Γράφει τηλεγραφικά/ δεν χρησιμοποιεί επίθετα/φτωχό λεξιλόγιο.


10.
Κάνει μη αναμενόμενα ορθογραφικά λάθη.



Βασικές δυσκολίες στην Ανάγνωση - Κατανόηση:



1.

Αργοπορεί/διστάζει/κάνει παύσεις/συλλαβίζει

2.

Παραλείπει λέξεις/συλλαβές/γράμματα.

3.

Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που μοιάζουν μορφικά.

4.

Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που σημαίνουν το ίδιο πχ. κοντός - χαμηλός.

5.

"Πηδάει ή χάνει" τη σειρά.

6.

"Μαντεύει" τις λέξεις και δεν τις διαβάζει.

7.

Παρατονίζει τις λέξεις.

8.

Δεν "χρωματίζει" τη φωνή του ανάλογα με το ύφος του κειμένου.

9.

Δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτό που διαβάζει.

10.

Δυσκολεύεται να πει την κεντρική ιδέα/ περίληψη/ λέξεις κλειδιά του κειμένου.

11.

Αρνείται και αποφεύγει να διαβάζει.




Στην περίπτωση που το παιδί παρουσιάζει τα παραπάνω συμπτώματα, κάτι το οποίο κρίνεται μη αναμενόμενο σε σχέση με την ηλικία του και την τάξη που φοιτά, είναι απαραίτητο να αναζητήσετε την πιθανότητα ύπαρξης Δυσλεξίας/ειδικών μαθησιακών δυσκολιών.

Διαβάστε:
"Πως ξέρω ποιος είναι ο καλύτερος"; Τα χαρακτηριστικά ενός ικανού ειδικού θεραπευτή.

Βασικό ερωτηματόλογιο Δυσλεξίας (Β' μέρος).


* Το συγκεκριμένο ερωτηματόλογιο δεν χρησιμοποιείται ως εργαλείο διάγνωσης ή για άλλο παρόμοιο σκοπό. Η χρήση είναι μόνο ενδεικτική και ενημερωτική.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


23 Μαΐ 2012

"Τι κάνει, τι θέλει, τι μπορεί να κάνει"! Πως θα μάθουμε τα Ρήματα στη Δυσλεξία!

Στα παιδιά με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες η νευροανατομία του εγκεφάλου τους τα κατευθύνει, τις περισσότερες φορές, να σκέφτονται με εικόνες, να έχουν ζωηρή φαντασία αλλά να δυσκολεύονται στην πρόσληψη, επεξεργασία και έκφραση του Λόγου. Τα εργαλεία διδασκαλίας πρέπει να προσαρμόζονται στις ανάγκες και δυσκολίες τους καθώς και να "εκμεταλλεύονται" τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες.

Μια τέτοια άσκηση που γίνεται στα προγράμματα παρέμβασης και δείχνει έναν εναλλακτικό τρόπο πρώτης γνωριμίας με την δυσνόητη έννοια του Ρήματος για παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι η: "Τι κάνει, τι θέλει ή τι μπορεί να κάνει";

Άσκηση: Πρώτα εξηγούμε στο παιδί τι είναι το Ρήμα χρησιμοποιώντας αρχικά απλά, καθημερινά και ξεκάθαρα Ρήματα που δείχνουν ότι "Κάποιος κάνει κάτι". Ζητάμε απο το παιδί να πει διάφορα ρήματα που έχουν σχέση πχ. Με το τι κάνει το ίδιο μέσα στη μέρα του, τι κάνει η μαμά, ο μπαμπάς κα.

Έπειτα προχωράμε στην άσκηση. Ζωγραφίζουμε, όπως και στην άσκηση των Ουσιαστικών, σε ένα λευκό χαρτί Α4 μια φιγούρα κοριτσιού ή αγοριού.


 

Το παιδί δίνει ένα όνομα στη ζωγραφιά και ξεκινάει να γράφει γύρω-γύρω σε όλο το χαρτί λέξεις που δείχνουν "Τι κάνει, τι θέλει ή τι μπορεί να κάνει"; το παιδί του σχεδίου. 


Η άσκηση απο ένα κοριτσάκι με Δυσγραφία της Α' Δημ. 

Βασικά tips: Είναι πολύ πιθανό το παιδί αρχικά και αναλόγως πόσο δυσκολεύεται να μπερδεύει ουσιαστικά με ρήματα ή να χρησιμοποιεί φράσεις: "Κάνει μπάνιο" αντί για "Πλένεται". Εκεί θα πρέπει να βοηθήσουμε και να τονίσουμε ότι θέλουμε με "μία λέξη" να πούμε τι κάνει το παιδί.

Ως άσκηση θα σταθεί αφορμή για να δουλέψετε τα Ρήματα με διάφορους τρόπους:
  • Να κλίνει και σε άλλα πρόσωπα το κάθε ρήμα.
  • Να ρωτήσετε πως αλλάζει το ρήμα αν δεν το κάνει Τώρα αλλά το έχει κάνει Πριν ή θα το κάνει Μετά.
  • Να εντοπίσετε ρήματα που κάνει "στον άλλον" (Ενεργητική Φωνή) και ρήματα που κάνει στον εαυτό του (Παθητική Φωνή") πχ. φιλάει, λούζεται
  • Να εστιάσετε στην καταληκτική ορθογραφία με την κατάληξη /-ει/. 
Απευθύνεται: Σε παιδιά Δημοτικού για εξάσκηση στην έννοια του ρήματος. Αποδεικνύεται πολύ βοηθητική άσκηση για παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αφού συνδυάζει την εικόνα με τον Λόγο κάτι που είναι εξαιρετικά βοηθητικό. Εφαρμόζεται εύκολα απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

* βασισμένο σε μια ιδέα του eapintofirstgrade

 Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



21 Μαΐ 2012

"Πάρε το κουτάλι"! Tip Ανεξαρτησίας & προετοιμασίας Γραφής.




Η προετοιμασία για τη δεξιότητα της γραφής γίνεται μέσα απο δραστηριότητες που προωθούν τον συντονισμό χεριού-ματιού, την ενδυνάμωση των μικρών μυών της παλάμης και την συγκέντρωση. Στη προσχολική ηλικία η καθημερινότητα αποκαλύπτει πολλά παιχνίδια που είναι χρήσιμα για την ανάπτυξη του παιδιού. Παιχνίδια που παράλληλα προσφέρουν στο χτίσιμο της ανεξαρτησίας και της αυτονομίας του.


Ένα τέτοιο παιχνίδι αυτοπεποίθησης και λεπτής κινητικότητας είναι το "Πάρε το κουτάλι"!! το οποίο μπορεί να γίνει εύκολα όλες τις ώρες της ημέρας στο σπίτι. Ακριβώς οι ίδιες δεξιότητες του συντονισμού και της συγκέντρωσης που χρειάζονται για να κρατήσουν το μολύβι αργότερα είναι απαραίτητες για να χειριστούν το κουτάλι σήμερα.


Υλικά: δυο μπολ, ένα κουτάλι που να βολεύει το παιδί, μικρά αντικείμενα που μπορεί να πάρει με το κουτάλι πχ. φακές, ρύζι, φασόλια, καλαμπόκι, χαλίκια, μπίλιες, κουμπιά, ξηρούς καρπούς κα.


Δραστηριότητα: Τα βήματα που φαίνονται και απο τη μικρή Isabella στο video είναι: 1) Βάζουμε δύο μπολ δίπλα - δίπλα, 2) το παιδί παίρνει με το κουτάλι του ότι υλικό έχουμε βάλει και το ρίχνει απο το ένα μπολ στο άλλο και 3) όταν τελειώσει ξαναρίχνει όλη τη ποσότητα στο πρώτο μπολ και επαναλαμβάνει. Είναι βασικό να δείξουμε με προσοχή τα βήματα πριν για να γνωρίζει τι να κάνει. Έπειτα αφήνουμε το παιδί να κάνει μόνο του τα βήματα και βοηθάμε υποστηρικτικά μόνο αν δυσκολευτεί. Το παιχνίδι εκτός απο την προσφορά στη λεπτή κινητικότητα και στη συγκέντρωση συμβάλλει και στην ακολουθία οδηγιών και βημάτων.

Βασικά tips: Η ανταπόκριση των παιδιών σε αυτό το παιχνίδι είναι συνήθως πολύ θετική. Ενθαρρύνουμε τη διαδικασία και το προτρέπουμε να το κάνει όσες φορές θέλει, όσο συχνά θέλει. Καλό είναι να έχουμε τα δυο μπολ και το κουτάλι σε εμφανές σημείο για να το επαναφέρει σαν επιλογή κάθε φορά που θα έχει "βαρεθεί" τα παιχνίδια του. Για παιδιά με ανωριμότητα, δυσκολία στη λεπτή κίνηση και στη συγκέντρωση αποτελεί μια εξαιρετική άσκηση.

Απευθύνεται: Σε παιδιά απο 2 χρονών για εξάσκηση στη λεπτή κινητικότητα και σε παιδιά με δυσκολίες στη γραφή και στην επιδεξιότητα των δαχτύλων. Γίνεται απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.


Δείτε: Tip αυτοπεποίθησης. "Γιατί να να το αφήσω να καθαρίσει τα τζάμια;" 
 
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter






18 Μαΐ 2012

"Τι έχει, Ποιους ξέρει και Που πηγαίνει"! Δυσλεξία & Ουσιαστικά.

Στο σχολείο γίνεται η πρώτη απόπειρα να ερμηνευτεί ο κόσμος μέσα απο τη γλώσσα. Το τραπέζι είναι ουσιαστικό, η όμορφη επίθετο, το γράφω ρήμα.

Για τα παιδιά όμως με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες η γλωσσική επεξεργασία είναι δύσκολη. Η ανάκληση και η αναπαραγωγή των γλωσσικών πληροφοριών αποτυγχάνει και η εφαρμογή των κανόνων γραμματικής και ορθογραφίας δεν συμβαίνει.

Ασκήσεις που συνδυάζουν εικόνα και γλώσσα γίνονται ο ιδανικός τρόπος διδασκαλίας για να μάθει το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι για να διδάξουμε τα Ουσιαστικά μπορούμε να το κάνουμε με την άσκηση: "Τι έχει, Ποιους ξέρει και Που πηγαίνει"!!!!

Άσκηση: Πρώτα εξηγούμε στο παιδί τι είναι το ουσιαστικό χωρίς να περνάμε στα αφηρημένα ουσιαστικά πχ. σπρώξιμο, ευτυχία κτλ. Αρχικά διευκρινίζουμε ότι Ουσιαστικό είναι ότι μπορούμε:
  • να μυρίσουμε
  • να γευτούμε
  • να πιάσουμε
  • να δούμε 
  • να ακούσουμε.

Εξηγούμε ότι Ουσιαστικά είναι: 
  • Άνθρωποι
  • Ζώα
  • Πράγματα
  • Μέρη

Αφού κάνουμε πολλά παραδείγματα προφορικά όπως να ονοματίσει τι βλέπει γύρω του, πάνω του κτλ. προχωράμε στην άσκηση. Σε ένα λευκό χαρτί Α4 ζωγραφίζουμε τη μορφή ενός παιδιού (αγόρι, κορίτσι).



Ζητάμε απο το παιδί να δώσει όνομα στη ζωγραφιά και να γράψει γύρω απο την εικόνα λέξεις - ουσιαστικά που έχουν να κάνουν με το Τι έχει (αντικείμενα, μέρη του σώματος, ζώα), Ποιους έχει (ανθρώπους) και Που πηγαίνει (μέρη) το παιδί που ζωγραφίσαμε.



 
Βασικά tips: Αν δούμε ότι "κολλάει" και δεν λέει ουσιαστικά βοηθάμε ξεκινώντας κάνοντας ερωτήσεις: "Τι έχει η Κατερίνα;", "Ποιους ανθρώπους γνωρίζει"; "Σε ποια μέρη πηγαίνει ή μπορεί να πάει"; Το παιδί γρήγορα θα αρχίσει να κατονομάζει. Ακριβώς εκεί μπορούμε να αξιολογήσουμε το λεξιλόγιο του και τη δυνατότητα να ανακαλέσει λέξεις γρήγορα.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά Δημοτικού ως μια δημιουργική άσκηση εκμάθησης των ουσιαστικών ενώ αποτελεί βασική άσκηση στο πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Διαβάστε "Το έγραψα λάθος στο ψυγείο"(Α' μέρος). Άσκηση δυσλεξίας & Πρώτης γραφής-ανάγνωσης. 

* βασισμένο σε μια ιδέα του eapintofirstgrade

 Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter






16 Μαΐ 2012

"Πιο μέσα όλα ιταν σκοτινά"! 7 προυποθέσεις για να γράφει αυτό που ακούει.

Κείμενο παιδιού Δ' Δημοτικού με Δυσλεξία που γράφτηκε καθ' υπαγόρευση


Το παραπάνω κείμενο είναι άλλη μια προσπάθεια αποτύπωσης γραπτού λόγου ενός παιδιού που αντιμετωπίζει ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Το συγκεκριμένο κείμενο γράφτηκε όσο το παιδί άκουγε την υπαγόρευση. Οι μορφές του γραπτού λόγου στις οποίες πρέπει να ανταποκριθεί ο μαθητής όταν εισάγεται στην εγγράμματη παιδεία είναι τρεις: α) Αντιγραφή, β) απο Υπαγόρευση και γ) Αυθόρμητη-ελεύθερη γραφή. Για καθε μία απο αυτές οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές.

 Στην καθ' υπαγόρευση γραφή απαιτούνται οι εξής δεξιότητες:

  • Άνεση γραφής ώστε να ολοκληρωθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο.
  • Γνώση ορθογραφίας.
  • Ακουστική μνήμη και διάκριση.
  • Φωνημική επίγνωση ώστε να αποτυπώνονται όλα τα φωνήματα σε γράμματα.
  • Κωδικοποίηση των ήχων σε γράμματα, λέξεις, προτάσεις.
  • Συγκράτηση του νοήματος ώστε να υπάρξει αυτοδιόρθωση σε περίπτωση λάθους.
  • Σημεία στίξης και τονισμού. 

Είναι λοιπόν γεγονός ότι μέχρι και σε αυτές που θεωρούνται πιο "εύκολες" μορφές γραπτού λόγου όπως: η Αντιγραφή και η Υπαγόρευση, οι προϋποθέσεις επιτυχίας είναι πολύ περισσότερες απο αυτές που αναμένουμε. Αν σε κάποια απο τα παραπάνω απαραίτητα στοιχεία το παιδί αδυνατεί να ανταποκριθεί τότε οδηγείται σε αδυναμία επίδοσης. Αυτό οδηγεί σε ακύρωση και τελικά άρνηση και απογοήτευση.


Τα στοιχεία που μαρτυρούν τις δυσκολίες του παιδιού σε αυτό το κείμενο είναι:

  • Έντονη ανορθογραφία.
  • Καθολική παράλειψη τονισμού.
  • Παραβίαση των ορίων των λέξεων.
  • Μετά απο διόρθωση ξανάγραψε λέξεις που είχε παραποιήσει φωνημικά δηλ. παράλειψη γραμμάτων μέσα στις λέξεις κτλ.

Η απαραίτητη βοήθεια για να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του θα οδηγήσει σε καλύτερη επίδοση και αυτο με τη σειρά του θα ενισχύσει την αυτοπεποίθηση του παιδιού και θα καθιερώσει μια καλύτερη εικόνα για τον εαυτό του.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter





14 Μαΐ 2012

"Κάτω απο τις φούσκες"! Ανακάλυψη υλικών η βάση της μάθησης



Η ανακάλυψη και η παρατήρηση μέσα απο το βίωμα και την εμπειρία είναι ο βασικός τρόπος μάθησης στη βρεφική και προσχολική ηλικία!

Τα εργαλεία για να το πετύχουμε αυτό είναι μόνο οι αισθήσεις. Δίνοντας ερεθίσματα να δει, να πιάσει, να ακούσει, να μυρίσει, να γευτεί, διεγείρουμε τους υποδοχείς των αισθήσεων αυξάνοντας την περιέργεια του παιδιού που αποτελεί και το κυριότερο κίνητρο για τη μάθηση.

Τα παιχνίδια που βοηθούν στην ανακάλυψη των υλικών είναι τα πλέον κατάλληλα για αυτή την ηλικία. Η εξερεύνηση απο Τι είναι φτιαγμένος ο κόσμος είναι η βάση για όλες τις προμαθηματικές έννοιες που πρόκειται σιγά, σιγά να εξελιχθούν. Όσο πιο πολλά ερεθίσματα έχει ένα παιδί τόσο πιο πολλές ευκαιρίες έχει να παρατηρήσει τα γνωρίσματα των αντικειμένων (μέγεθος, χρώμα, βάρος), να τα ταξινομήσει ανάλογα και να καταλήξει σε μηχανισμούς επίλυσης προβλημάτων πχ. για να σηκώσω αυτό που είναι βαρύ θα χρησιμοποιήσω και τα δυο μου χέρια κα. Μέσα απο παιχνίδια ανακάλυψης, ειδικά για παιδιά με ανωριμότητα και ελλείμματα στην αισθητηριακή τους ολοκλήρωση, δίνεται η κατάλληλη παιδαγωγική ενίσχυση.


Ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι που καθοδηγεί το παιδί στην ανακάλυψη των υλικών είναι το: "Κάτω απο τις φούσκες"!!



Υλικά: πλαστικά παιχνίδια παραλίας (φτυάρι, σουρωτήρι, καραβάκι), πλαστικά που επιπλέουν, κουδουνίστρες, τουβλάκια, μια λεκάνη με νερό, σαπούνι, πετσέτα

Δραστηριότητα: Γεμίζουμε την λεκάνη με νερό και ρίχνουμε λίγες σταγόνες απο σαπούνι για να κάνει αφρό και μπουρμπουλήθρες. Ρίχνουμε μέσα τα αντικείμενα και τοποθετούμε τη λέκανη πάνω σε μια πετσέτα στο πάτωμα για να καθίσει το παιδί και να ακουμπάει και τα αντικείμενα που θα βγάζει. Έπειτα αφήνουμε το παιδί να βουτήξει τα χεράκια του μέσα και να ξεκινήσει μόνο του να πιάνει, να βυθίζει, να βάζει και να βγάζει τα αντικείμενα όσες φορές θέλει. 

Παροτρύνετε με καλή διάθεση και ενθάρρυνση για αυτό που κάνει. Αν δείχνει συγκεντρωμένο δεν ενοχλούμε και αφήνουμε να ασχοληθεί με αυτό που ανακαλύπτει. Όταν έχει βγάλει αρκετά παιχνίδια έξω, εμείς τα ξαναβάζουμε ή τροφοδοτούμε με νέα. Επίσης ανανεώνουμε τη σαπουνάδα με σαπούνι.

Οφέλη: εξάσκηση στην αδρή και λεπτή κινητικότητα. Ανακάλυψη των ιδιοτήτων των αντικειμένων (βάρος, υφή, σχήμα). Συγκέντρωση και διατήρηση προσοχής.

Διάρκεια: εξαρτάται απο τη διάθεση και την φάση ηρεμίας και συγκέντρωσης του παιδιού. Μπορείτε να επαναλάβετε όσο συχνά θέλετε.


Tip: 
Μπορεί να γίνει και στην ώρα του μπάνιου αλλά και στην παραλία!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


11 Μαΐ 2012

20 "κόλπα" για να μάθει καλύτερα το παιδί με Δυσλεξία & Μαθησιακές Δυσκολίες.


"Μόλις κάτσουμε να διαβάσουμε συνέχεια λέει ότι βαριέται"!!
Ένα πολύ συνηθισμένο παράπονο των γονιών που θέλουν να εκφράσουν την άρνηση του παιδιού τους να διαβάσει.

Όταν καλείσαι να διδάξεις ένα παιδί με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να γίνεσαι δημιουργικός. Πολλές φορές απαιτούνται ενισχυμένες δεξιότητες. Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και αρκετός αυτοσχεδιασμός. Ως θεραπευτής και ειδικός παιδαγωγός πρέπει να βρίσκεσαι σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσεις αποτελεσματικά την έλλειψη ενδιαφέροντος και την άρνηση του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες που είναι ήδη επιβαρυμένο απο ένα σύστημα εκπαίδευσης που δεν του ταιριάζει.


20 βασικά "κόλπα" που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί και θεραπευτές στη παρέμβαση αλλά και οι γονείς κατά την διάρκεια της καθημερινής μελέτης είναι:


  • Χρησιμοποιήστε έντονους μαρκαδόρους υπογράμμισης για να τονίσετε κάτι σε ένα κείμενο ή για να "περάσει απο πάνω" τις καταλήξεις που έχει κάνει ορθογραφικά λάθος.
  • Δώστε στο παιδί την ευκαιρία να γράψει το ίδιο και με άλλα γραφικά μέσα εκτός απο το μολύβι πχ. στυλό, μαρκαδοράκι 
  • Δώστε του την ευκαιρία να επιλέγει πχ. Ποια άσκηση θέλει πρώτα και ποια δεύτερη, το χρώμα που θα χρησιμοποιήσετε κτλ.
  • Κάντε διαλείμματα με ασκήσεις που ενισχύουν το παιδί και σε άλλους τομείς που επίσης αντιμετωπίζει δυσκολίες πχ. λαβύρινθους, εικόνες να βρει διαφορές, να αντιγράψει μοτίβα κα. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να ξεκουραστεί και να εξασκηθεί στον χωρικό προσανατολισμό, οπτική διάκριση, αλληλουχία.
  • Χρησιμοποιείστε σταυρόλεξα.
  • Διδάξτε του πως χρησιμοποιούμε ένα λεξικό και εντάξτε στο μάθημα σας την συνήθεια να ψάχνει και να βρίσκει μόνο του την ορθογραφία ορισμένων λέξεων.
  • Καλό είναι οι προφορικές και οι γραπτές ασκήσεις να εναλλάσσονται μεταξύ τους.
  • Προετοιμάστε το παιδί απο την αρχή της συνάντησης ή της καθημερινής μελέτης Τι θα κάνετε, Πόσες ασκήσεις και Τι περιμένετε απο αυτό. Τονίστε ότι θα βοηθήσετε σε ότι δυσκολεύεται.
  • Για τις μαθηματικές έννοιες και τους μηχανισμούς των τεσσάρων πράξεων σχεδιάστε σε μεγάλα Α4 χαρτιά.
  • Αναρτήστε στο τοίχο του δωματίου του αυτά που θα θέλατε να θυμάται πχ. κανόνες γραμματικής και εργαλεία πχ. ημερολόγιο, χάρτη.
  • Εμπλουτίστε με ασκήσεις πολυαισθητηριακές πχ. Να ακολουθήσει τα γράμματα που θα σχηματίσετε στην άμμο, γυαλόχαρτο κα.
  • Δεν διορθώνουμε όλα τα λάθη στο γραπτό του παιδιού γιατί είναι μια αγχωτική διαδικασία για το παιδί που νιώθει ότι τα κάνει "όλα λάθος". Επιλέγουμε ποια κρίνονται πιο σημαντικά τη δεδομένη στιγμή.
  • Δεν ζητάμε να απομνημονεύσει ακολουθίες γεγονότων, ημερομηνίες, ονόματα κτλ. Διαλέγουμε πάλι τα σημαντικότερα.
  • Εφευρίσκουμε και του διδάσκουμε "τρικ" απομνημόνευσης πχ. η λέξη αυτοκρατορία θυμίζει τη λέξη "κρατάω".
  • Σημαντικός κανόνας είναι πριν τελειώσει η συνάντηση ενός προγράμματος ή στη καθημερινή μελέτη η τελευταία άσκηση να είναι εύκολη για το παιδί. Η τελική εντύπωση για τις ικανότητες του είναι σημαντική.
  • Χρησιμοποιείστε την τεχνολογία για να εμπλουτίσετε το περιεχόμενο και την διαδραστικότητα των ασκήσεων. Βάλτε το παιδί να πληκτρολογήσει, να αναγνώσει μέσα απο υπολογιστή.
  • Κόψτε εικόνες απο περιοδικά για να τις χρησιμοποιήσετε.
  • Παραμύθια, νεανική λογοτεχνία, κόμικ και μυθολογία μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως ενδεικτικά κείμενα για να δουλέψετε.
  • Μάθετε ποια είναι τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού και εκμεταλλευτείτε τα για να κάνετε πιο ελκυστικές τις ασκήσεις. Για παράδειγμα: Στον Π αρέσουν πολύ οι δράκοι και φροντίζω πολύ συχνά να έχω στο τέλος της συνεδρίας μια ζωγραφιά με δράκο ή αυτοκόλλητα με δράκους.
  • Χρησιμοποιείστε τρισδιάστατα πλαστικά γράμματα για να δουλέψετε λέξεις και συλλαβές. Θα βοηθήσει ταυτόχρονα και στην αντίληψη της μορφής των γραμμάτων μέσα απο την αφή.

Tips: 
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά με Δυσλεξία σκέφτονται με εικόνες, μαθαίνουν καλύτερα όταν όλες οι αισθήσεις παίρνουν μέρος και έχουν συνήθως ζωηρή φαντασία!


Όλα αυτά και πολλά περισσότερα μπορούν να γίνουν εργαλεία κινήτρου και διέγερσης του ενδιαφέροντος κατά την μαθησιακή διαδικασία. Η επανατροφοδότηση και η ποικιλία του διδακτικού υλικού είναι απο τις πιο σημαντικές προϋποθέσεις για τη διδασκαλία του δυσλεκτικού παιδιού. Τα διαφορετικά μέσα δίνουν έναν ανανεωτικό χαρακτήρα στο πρόγραμμα παρέμβασης. 



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  

9 Μαΐ 2012

"Στο παγάκι καλύτερα χρώμα"! Παιχνίδι προμαθηματικής σκέψης & Ανωριμότητα.



Η κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση αντικειμένων ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους πχ. μέγεθος, χρώμα είναι μια βασική δεξιότητα για τα επόμενα βήματα στην μαθηματική σκέψη του παιδιού. Να κατανοήσω ότι όλα τα κόκκινα αντικείμενα γίνονται μια ομάδα ξεχωριστή από όλα τα πράσινα αντικείμενα θα με βοηθήσει αργότερα να περάσω και στην κατηγοριοποίηση συμβόλων όπως είναι οι αριθμοί πχ. 6= ζυγός, ακέραιος κτλ. Η σημαντικότητα αυτή είναι ακόμα πιο εμφανής όταν πρέπει να γίνει κατηγοριοποίηση ενός αντικειμένου ή μιας έννοιας σε πολλαπλά επίπεδα ταυτόχρονα πχ. η λέξη χαρά δηλώνει: συναίσθημα, θηλυκό ουσιαστικό κτλ.



Παιχνίδια που εξασκούν αυτή την προμαθηματική έννοια της ταξινόμησης είναι απαραίτητα να γίνονται με κάθε ευκαιρία. Στη προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home πολλές δραστηριότητες έχουν σαν άξονα την ενίσχυση και εξέλιξη της ταξινόμησης. Σε παιδιά με αναπτυξιακή ανωριμότητα γίνεται απαραίτητη διαδιακασία αφού έτσι θα μπορέσουν να καλύψουν τα ελλείμματα τους.


Το παιχνίδι "Στο παγάκι καλύτερα χρώμα"! είναι ένα απο τα πολύ εύκολα και απλά παιχνίδια κατηγοριοποίησης. Σκοπός είναι το παιδί να αυτοματοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την διεργασία της κατηγοριοποίησης ανα χρώμα για να μπορεί να ταξινομεί ανάλογα τα αντικείμενα.


Υλικά: παγοθήκη, μικρά χρωματιστά αντικείμενα (συνδετήρες, πινέζες, maltesers καραμελάκια, μικρά τουβλάκια lego, κουμπιά, πλαστικούς αριθμούς+γράμματα, κιμωλίες, κηρομπογιές) Στα μικρά παιδιά θα πρέπει να υπάρχει επιτήρηση.


Δραστηριότητα: Βάζετε τα αντικείμενα και την παγοθήκη μπροστά στο παιδί σε χαμηλό τραπέζι αντίστοιχο του ύψους του ή στο πάτωμα και τοποθετείται αρχικά εσείς σε κάθε μια θήκη το χρώμα που θέλετε. Ζητάτε από το παιδί να βάλει όλα τα αντικείμενα που έχουν το ίδιο χρώμα στη σωστή θήκη. Έπειτα αλλάξτε τη θήκη που βάλατε σε κάθε χρώμα. Αφήστε το παιδί να το επαναλάβει όσες φορές θέλει. Στη περίπτωση λάθους επισημαίνετε ότι είναι λάθος και δείχνετε ή βοηθάτε το παιδί με ερωτήσεις πχ. "Για δες καλύτερα μήπως το έβαλες λάθος"; "Τι χρώμα έχουν όλα τα πράγματα σε αυτή την θήκη;" Για τους γονείς η διάρκεια δεν χρειάζεται να είναι μεγάλη, για να θεωρηθεί ότι το παιχνίδι έχει παιδαγωγική αξία. Ποικίλει από την ηλικία του παιδιού, την διάθεση και την ενδεχόμενη δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίζει. Η επανάληψη της διαδικασίας είναι σημαντική.


Βασικά tips: Επιπλέον τομείς που ενισχύονται με το παιχνίδι είναι: η λεπτή κινητικότητα των άνω άκρων μέσα απο την κίνηση "πιάνω το μικρό αντικείμενο με τα δάχτυλα μου", η συγκέντρωση και η οπτική διάκριση.

Απευθύνεται: Σε όλα τα απο παιδιά από 3 ετών και πάνω, ως ένα απλό παιχνίδι παιδαγωγική ενασχόλησης με την προμαθηματική έννοια της κατηγοριοποίησης. Ιδιαίτερα χρήσιμο σε παιδιά με αναπτυξιακή ανωριμότητα που αντιμετωπίζουν έλλειμμα στην προμαθηματική τους σκέψη. Γίνεται εύκολα από γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter





7 Μαΐ 2012

Δυσλεξία και Ενήλικες. 20+8 στοιχεία ενός άλλου τρόπου σκέψης.





Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία η οποία δεν εμφανίζεται ως νόσος και για αυτό τον λόγο δεν "θεραπεύεται". Η διαφορετική νευροανατομία του εγκεφάλου του ατόμου οδηγεί σε έναν άλλο τρόπο σκέψης. Εμφανίζονται δυσκολίες που έχουν σχέση με την παραγωγή και την επεξεργασία γλωσσικών πληροφοριών και δεν σχετίζονται με νοητική καθυστέρηση. Ποσοστά εμφάνισης δυσλεξίας υπάρχουν σε όλους τους πολιτισμούς με γραπτή γλώσσα. Η Δυσλεξία δεν "περνάει" αλλά μέσα από ένα ειδικό πρόγραμμα αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών γίνεται το άτομο πιο λειτουργικό σε ότι αφορά στις ακαδημαϊκές του δεξιότητες πχ. ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά.


Η Δυσλεξία ακολουθεί το άτομο απο τα σχολικά του χρόνια και μέχρι σε όλη την ενήλικη ζωή. Το άτομο μαθαίνει και αναπτύσσει μηχανισμούς αντιμετώπισης καθημερινών δυσκολιών οι οποίες προκύπτουν λόγω της δικής του δυσκολίας αλλά και της ανεπάρκειας του περιβάλλοντος (σχολικό, εργασιακό, κοινωνικό) να το εντάξει ομαλά και να δώσει ευκαιρίες έκφρασης σε έναν άλλο τρόπο σκέψης.


Αναφέρονται τα πιο συνηθισμένα χαρακτηριστικά και συμπεριφορές που αναπτύσσει ένα άτομο με Δυσλεξία κατά την ενήλικη ζωή του καθώς και τα κύρια θετικά αντισταθμιστικά πλεονεκτήματα που οφείλονται σε αυτήν. Να τονίσουμε ότι κανένα άτομο με Δυσλεξία δεν είναι ίδιο με ένα άλλο και για αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να εμφανίζουν όλα τα παρακάτω χαρακτηριστικά ταυτόχρονα. Η παράθεση των παρακάτω στοιχείων συναντάται στη βιβλιογραφία αλλά δηλώνεται και σε προσωπικές μαρτυρίες Δυσλεξικών ατόμων.

Ποια είναι τα κύρια και πιο συνηθισμένα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας που εμφανίζονται ως δυσκολίες που επιμένουν και στην ενήλικη ζωή;

  • Δυσκολεύονται ακόμα αρκετά στην ορθογραφία.
  • Είναι πολύ σημαντικό για αυτούς να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες τους πχ. αυτόματος διορθωτής κειμένου στον υπολογιστή.
  • Αγχώνονται ιδιαίτερα όταν χρειαστεί στη δουλειά τους να κάνουν μια δουλειά που απαιτεί ορθογραφία ή απομνημόνευση γλωσσικών πληροφοριών πχ. να αφήσουν ή να συγκρατήσουν γραπτά μηνύματα.
  • Ξεχνούν μηνύματα που τους δίνονται ή μπορεί και να τα αποδώσουν λανθασμένα.
  • Σε κάποιες περιπτώσεις δυσκολεύονται στην οργάνωση του χρόνου και του χώρου τους πχ. να τακτοποιήσουν μια βαλίτσα, μια ντουλάπα.
  • Έχουν εφεύρει μηχανισμούς "άμεσης σωτηρίας" για να προλάβουν καταστάσεις που θα τους εκθέσουν πχ. έχουν πάντα το κινητό μαζί και γράφουν τη λέξη που μπορεί να μην γνωρίζουν σε μήνυμα για να δουν την ορθογραφία της.
  • Δυσκολεύονται πολλές φορές να συμπληρώσουν αιτήσεις πχ. γράφουν σε άλλο πεδίο λάθος πληροφορία.
  • Η ανάγνωση τους ακόμα αντιμετωπίζει δυσκολίες πχ. παύσεις, δισταγμούς, λανθασμένη εκφορά μεγάλων λέξεων.
  • Στην ανάγνωση μιας ιστορίας δυσκολεύονται να ταιριάξουν το ανάλογο ύφος.
  • Υπάρχουν δυσλεκτικοί ενήλικες που δυσκολεύονται ακόμα και με την οδήγηση αυτοκινήτου.
  • Μπερδεύονται με τους αριθμούς πχ. ημερομηνίες, χρονολογίες, ώρα, τηλέφωνα, αριθμοί οδών
  • Ακόμα σε νοερές μαθηματικές πράξεις δυσκολεύονται και μπορεί να βρίσκουν ένα αποτέλεσμα "περίπου".
  • Έχουν εφεύρει δικούς τους μηχανισμούς επίλυσης μαθηματικών πράξεων αφού μπορεί να μην γνωρίζουν την προπαίδεια.
  • Αρκετοί ενήλικες δυσλεκτικοί δυσκολεύονται ακόμα σε διάφορες ακολουθίες πχ. αλφάβητο, μήνες.
  • Τα γραπτά τους πολλές φορές δεν είναι καθαρά πχ. έχουν αρκετά σβησίματα ή μουτζούρες.
  • Δυσκολεύονται σε επιτραπέζια παιχνίδια με πολλές γλωσσικές πληροφορίες πχ. Taboo, κρεμάλα.
  • Πολλές φορές όταν διαβάζουν χρειάζεται να διαβάσουν ξανά και ξανά μια πρόταση για να καταφέρουν να την κατανοήσουν ή να την συνδέσουν με τα προηγούμενα. Επίσης είναι πολύ εύκολο να αποσπαστεί η προσοχή τους κατά την ανάγνωση.
  • Η κούραση και η συναισθηματική κατάσταση έχει άμεσο αντίκτυπο σε δραστηριότητες όπως ανάγνωση, απομνημόνευση, ορθογραφημένη γραφή γιατί μειώνεται η δυνατότητα συγκέντρωσης.
  • Χρειάζεται να κρατούν αρκετές σημειώσεις για αυτά που πρέπει να κάνουν γιατί είναι πολύ  πιθανό να τα ξεχάσουν.
  • Δυσκολεύονται να δώσουν σωστές οδηγίες πχ. για μια διαδρομή.


Ποια είναι τα αντισταθμιστικά θετικά στοιχεία του δυσλεξικού ατόμου;

  • Σε πολλές περιπτώσεις η μαθηματική τους σκέψη είναι σε πολύ καλό επίπεδο.
  • Τα καταφέρνουν ιδιαίτερα με μηχανολογικά και αρχιτεκτονικά θέματα.
  • Εμφανίζουν ευχέρεια στον προφορικό λόγο.
  • Κάποιοι εμφανίζουν αρκετές δημιουργικές κλίσεις και ταλέντα.
  • Μπορούν να σκέφτονται πιο συνολικά και όχι ειδικά με αποτέλεσμα να είναι ικανοί να βλέπουν την "όλη εικόνα" και να βρίσκουν αποτελεσματική λύση.
  • Παρουσιάζουν μια έμφυτη περιέργεια.
  • Είναι ικανοί να σκέφτονται πολυδιάστατα εφόσον η αντίληψη τους συμβαίνει με όλες τους τις αισθήσεις.
  • Παρουσιάζουν ζωηρή φαντασία.

Προκύπτει λοιπόν έντονα η αναγκαιότητα να υπάρξει έγκαιρη βοήθεια για την αντιμετώπιση των δυσκολιών τους αλλά ακόμα πιο σημαντικό κρίνεται, να υπάρξει η ενθάρρυνση ανάπτυξης των θετικών τους στοιχείων τα οποία είναι δυνατό να οδηγήσουν το άτομο με Δυσλεξία να δηλώσει την ξεχωριστή του προσωπικότητα.

Διαβάστε: "Η πιο δυστυχισμένη περίοδος της ζωής μου ήταν στο σχολείο". Jackie Stewart. 


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



 

2 Μαΐ 2012

"Ακολούθησε με το πινέλο σου"! Παιχνίδι-άσκηση γραφής & Δυσγραφίας.



"Μη μου πείτε ότι θα γράψουμε"!
Αυτή είναι μια πολύ συνηθισμένη φράση στις συνεδρίες αντιμετώπισης μαθησιακών δυσκολιών απο τα παιδιά με δυσκολίες γραφής.

Το να εμπλέξουμε το παιδί μας ή τον μαθητής μας απο τη προσχολική του ηλικία σε εμπειρίες γραφής είναι σημαντικό αλλά και απαραίτητο για την ομαλή ανάπτυξη του. Η ικανότητα "να γράφω" σημαίνει ότι μπορώ να μεταφέρω όλο τον ορατό κόσμο στο χαρτί. Η σχέση του παιδιού με τη γραφή δείχνει πολλές φορές και το μαθησιακό του προφίλ αργότερα με την εισαγωγή του στην εγγράμματη παιδεία. Η πολυπλοκότητα της γραφικής δεξιότητας φαίνεται αν αναφέρουμε κάποιες προϋποθέσεις όπως: συντονισμός χεριού-ματιού, σωστή θέση σώματος, λαβή μολυβιού, λεπτή κινητικότητα, μυικός τόνος, συνείδηση των άνω άκρων κτλ.


Έτσι μέσα απο τα παιχνίδια γραφής μπορούμε: α) να διακρίνουμε τυχόν δυσκολίες και β) να προσφέρουμε ευκαιρίες εξάσκησης όλων των μηχανισμών που λαμβάνουν μέρος για να είναι η γραφή μια επιτυχημένη λειτουργία. Στα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζουν δυσκολίες στη γραφή πχ. Δυσγραφία, κακογραφία κτλ. γίνεται ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη για παιχνίδια-ασκήσεις γραφής με διάφορους εναλλακτικούς τρόπους.


Μια τέτοια άσκηση γραφής-Δυσγραφίας είναι η "Ακολούθησε με το πινέλο σου"!

Υλικά: υγρή κόλλα (απλή κόλλα UHU), χαρτόνια, νερομπογιές, πινέλα (διάφορα μεγέθη)

Παιχνίδι-Άσκηση: Σε ένα μεγάλο τετράγωνο κομμάτι χαρτόνι, μπορεί να είναι και διπλό, κάνουμε με την κόλλα διάφορα σχήματα (όπως στην εικόνα).


Παραδείγματα σχημάτων που θα σχεδιάσετε θα είναι γεωμετρικά σχήματα, γραμμές, γράμματα:
  • Οριζόντιες και κάθετες γραμμές
  • Ημικύκλιο, κύκλο, τετράγωνο πχ. ήλιος, σύννεφο
  • Οβάλ
  • Κύματα
  • Ελατήρια (UUUUUUU)
  • Κορυφές ( VVVVVVVV, ΛΛΛΛΛΛΛΛΛ)
  • Σπίτι με σχηματισμό αρχικά ενός τετραγώνου και έπειτα μιας κορυφής.
  • Τρίγωνο
  • Γράμματα
  • Το όνομα του
  • Λουλούδια απλής μορφής
  • Αστέρι
Αφήνουμε να στεγνώσουν τα σχήματα. Έπειτα ζητάμε και ενθαρρύνουμε το παιδί να περάσει με το πινέλο του, το οποίο βουτά σε όποιο χρώμα θέλει, απο πάνω όλα τα σχήματα που έχουμε φτιάξει. Προτρέπουμε να χρησιμοποιήσει όλα τα μεγέθη απο τα πινέλα. Επίσης μπορούμε να ζητήσουμε να γεμίσει με χρώμα τα σχήματα πχ. τον κύκλο αφού αυτό θα βοηθήσει και στην δεξιότητα να χρωματίζει σε πλαίσιο χωρίς να "φεύγει" απο τις γραμμές. Η διάρκεια χρειάζεται να είναι σύμφωνη με την ηλικία του παιδιού, την διάθεση και τους ρυθμούς του. Καλό είναι το κάθε χαρτόνι να μην είναι φορτωμένο με σχήματα. Δεν είναι απαραίτητο να εξαντληθούν όλα τα σχήματα μια φορά. Δίνετε την επανάληψη της εμπειρίας και της εξάσκησης ως παιχνίδι σε διαφορετικές στιγμές.


Όπως σε όλα τα παιχνίδια γραφής οι τομείς που εξασκούνται είναι πολλοί και ενδεικτικά θα αναφερθούν: 
  • ο συντονισμός χεριού-ματιού
  • η αναγνώριση μορφών, σχημάτων
  • η συνειδητοποίηση του μεγέθους
  • η ενδυνάμωση στους μικρούς μύες της παλάμης
  • η αίσθηση της συνέχειας
  • η δυνατότητα κατεύθυνσης
  • ο προσανατολισμός στο χώρο
  • η οργάνωση εκτέλεσης μια κινητικής δραστηριότητας
  • η εξάσκηση στην συγκέντρωση και προσοχή
  • η ολοκλήρωση της κίνησης


Βασικά tips: Τα σχήματα μπορούν να διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και του σκοπού της άσκησης. Αν πρόκειται για ενίσχυση παιδιού με Δυσγραφία τα σχήματα θα γίνονται ανάλογα με τους τομείς που χρειάζεται εξάσκηση. Μπορείτε να κάνετε και εναλλαγές ή να εμπλουτίσετε το παιχνίδι πχ. ζητήστε πρώτα να περάσει το παιδί με το χέρι του τα σχήματα και με κλειστά μάτια να μαντέψει το σχήμα κα. Δεν ξεχνάμε ότι η γραφή είναι πάνω απ' όλα μια πράξη διάθεσης.


Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας απο 2,5 ετών και ιδιαίτερα σε παιδιά με ελλείμματα στη λεπτή κινητικότητα και παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσγραφία και δυσκολίες γραφής. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.


Διαβάστε: "Γράψε στην άμμο εύκολα"!  και "Γράψε ότι θέλεις στον πίνακα"!

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter