-Το Πριν είναι αυτά που πέρασαν ή αυτά που θα έρθουν;Μια απο τις βασικές δυσκολίες που συνήθως συναντούν τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εντοπίζεται στην εκμάθηση του χρόνου. Ο χρόνος ως μονάδα μέτρησης και διαχωρισμού της πραγματικότητας σε ζώνες (πριν, τώρα, μετά) αποτελεί ένα παράγοντα σύγχυσης: "Πότε είναι ακριβώς το τώρα;" "Πως χωρίζεις το τώρα απο το πριν;"
- Εεεε αυτά που θα έρθουν.... είπε πολύ διστακτικά ένα κορίτσι της Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.
Ακόμα πιο δύσκολο γίνεται όταν εμπλέκεται η Γραμματική με τους κανόνες της και τις εξαιρέσεις της. "Πως μια γλωσσική πληροφορία καταλαβαίνουμε σε ποιο χρόνο βρίσκεται;" Για παράδειγμα η φράση: "Ήπια νερό" προσδιορίζεται περισσότερο στο τώρα νοηματικά παρά στο πριν.
Παρουσιάζονται δυο ασκήσεις που γίνονται στα Προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home με σκοπό να βοηθήσουν το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να κατανοήσει την ύπαρξη του χρόνου στις λέξεις.
1η άσκηση: Πότε έγινε;
Άσκηση χρόνων σε παιδί Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες. |
Σε αυτή την άσκηση γίνεται η προσπάθεια να διαχωριστούν οι τρεις κατηγορίες του χρόνου: Πριν, Τώρα, Μετά.
Οδηγίες: Σε ένα χαρτί φτιάχνουμε το σκίτσο ενός παιδιού και του δίνουμε όνομα μαζί με το παιδί. Δίνουμε τις διευκρινήσεις σχετικά με το Τώρα το Πριν και το Μετά. Χωρίζουμε το σκίτσο σε τρεις νοητές στήλες στις οποίες θα γράψουμε ρήματα που έχουν σχέση με αυτό που έκανε το παιδί του σκίτσου Πριν που κάνει Τώρα και που θα κάνει Μετά.
Οι ερωτήσεις που έγιναν:
"Θέλω να μου πεις τι κάνει η Μαρία τώρα δηλαδή αυτή τη στιγμή που μιλάμε τι εξακολουθεί να κάνει και δεν το έχει τελειώσει ακόμα"
"Ωραία τώρα θα γράψουμε αυτά που έκανε πριν και έχουν περάσει, έχουν τελειώσει"
"Και στο τέλος αφήσαμε αυτά που θα κάνει μετά, αυτά που δεν έχει κάνει ακόμα αλλά θα έρθουν μετά"
Βασικά tips: Μπορείτε να ζητήσετε ένα συγκεκριμένο αριθμό ρημάτων γιατί αλλιώς αγχώνονται για το "πόσα πρέπει να γράψω". Στη συγκεκριμένη περίπτωση ζητήθηκαν 10 ρήματα για κάθε στήλη. Επίσης αρχικά μπορεί να χρειαστεί να δώσετε παραδείγματα και κάποια πρώτα ρήματα για να γίνει κατανοητό.
2η άσκηση: Πόσο κράτησε;
Άσκηση χρονικής διάρκειας σε παιδί Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες. |
Σε αυτή την άσκηση ασχολούμαστε με τη χρονική διάρκεια.
Οδηγίες: Σε ένα χαρτί κάνουμε το σκίτσο ενός παιδιού και το ονοματίζουμε με το παιδί. Έπειτα εξηγούμε ότι βρισκόμαστε σε αυτά: "Που έκανε ο Μάριος πριν, που έκανε και πέρασαν". Διευκρινίζουμε ότι αυτά που έκανε πριν μπορεί να τα έκανε "μια στιγμή" ή "πολλές φορές" και δίνουμε αρκετά προφορικά παραδείγματα. Έπειτα χωρίζουμε το σκίτσο σε δυο νοητές στήλες (Μια στιγμή και Πολλές φορές) όπως στη φωτογραφία. Ζητάμε απο το παιδί να μας γράψει 10 ρήματα για κάθε στήλη.
Βασικά tips: Ανάλογα με την ετοιμότητα και την ωριμότητα του παιδιού γίνεται η πρώτη αναφορά και στους αντίστοιχους χρόνους: Αόριστος και Παρατατικός. Επίσης σε αυτές τις ασκήσεις πάντα προκύπτουν και νέα θέματα που ασχολούμαστε. Σε αυτή τη συνεδρία προέκυψε η ορθογραφία των ρημάτων σε -ίζω και -ίζομαι.
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για να ενισχύσουμε την έννοια του χρόνου σε όλα τα παιδιά. Μπορεί να εφαρμοστεί απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!