28 Ιαν 2013

Το λιοντάρι και ο αρκούδος μιλούν για τη φιλία και την αφοσίωση.


Δυο βιβλία που διαβάζουμε στο Πρόγραμμα Προσχολικής & Πρωτοσχολικής ενίσχυσης at home. Το ένα μιλά για την ξεχωριστή θέση που έχει στη ζωή μας η φιλία και το άλλο για το πως ένας πατέρας θα ψάξει παντού και θα υπερβεί τον εαυτό του για να βρει και πάλι το γιο του.



Πως να κρύψεις ένα Λιοντάρι.



Πού μπορεί ένα μικρό κοριτσάκι να κρύψει ένα τεράστιο λιοντάρι; Δεν είναι εύκολο, αλλά η Έλλη πρέπει να βάλει τα δυνατά της. Γιατί η μαμά και ο μπαμπάς δεν τα πάνε πολύ καλά με τα λιοντάρια μέσα στο σπίτι. 
Θα μπορέσει η Έλλη να κρύψει το λιοντάρι της για πάντα;


Μια μικρή ιστορία για το πως φροντίζουμε τις ξεχωριστές φιλίες μας. Η οποία ξεκινάει κάπως έτσι...... 

"Μια ζεστή μέρα, ένα λιοντάρι πήγε βόλτα στα μαγαζιά για να αγοράσει ένα καπέλο."

Εκδόσεις: Ίκαρος
Κείμενο, εικονογράφηση: Helen Stephens
Για παιδιά από 3 ετών.



Ένα νανούρισμα για αρκούδες.


Ένα παραμύθι για το μπαμπά αρκούδο που θα αφήσει τη ζεστή φωλιά του και θα βρεθεί μέχρι και πάνω στη σκηνή της Όπερας του Παρισιού για να βρει το γιο του.

Όλα ξεκινούν κάπως έτσι......


"Έρχεται ο χειμώνας, ο καιρός κρυώνει και η φωλιά είναι ήσυχη. Ο Μπαμπάς αρκούδος ήδη ροχαλίζει, πέφτει σε χειμερία νάρκη. Ξαφνικά, μια αργοπορημένη μέλισσα περνάει ολοταχώς έξω απ' τη φωλιά αφήνοντας έναν ζωηρό βόμβο: βζζζζ. Όπου υπάρχει μέλισσα, υπάρχει και μέλι, ο Μικρός αρκούδος το ξέρει καλά αυτό και, χοπ χοπ, αποφασίζει να την ακολουθήσει."


Ο συγγραφέας και εικονογράφος Μπενζαμέν Σο μένει ένα μεγάλο μέρος του χρόνου στο βουνό και δημιούργησε αυτή την ιστορία που είναι γεμάτη με σκηνές απο το δάσος και το βουνό αλλά φτάνει μέχρι και στην Όπερα του Παρισιού. Στην Ελλάδα διατίθεται απο τις εκδόσεις Κόκκινο.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



24 Ιαν 2013

Πότε είναι πριν, τώρα, μετά; Άσκηση χρόνου στη Δυσλεξία.



Έχει ήδη αναφερθεί ότι ο χρόνος είναι μια πολύπλοκη έννοια να κατακτηθεί και να κατανοηθεί. Τα παιδιά όταν καλούνται να κατανοήσουν το "Χρόνο" έρχονται αντιμέτωπα με πολλές μονάδες μέτρησης οι οποίες διαιρούν και υποδιαιρούν τη πραγματικότητα. Όλο αυτό το σύστημα μέτρησης γίνεται αντιληπτό στα Μαθηματικά και στη Γλώσσα με τους κανόνες γραμματικής. 

Στα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αυτό γίνεται ακόμα πιο δύσκολο. Η αοριστότητα της έννοιας "Χρόνος" δεν βοηθά να καταλάβουν εύκολα και με ευκρίνεια πως αυτό εκφράζεται στο "Λόγο". Έτσι είναι πολύ πιθανό να βρίσκονται σε μια ομιχλώδη κατάσταση για το πιο είναι πιο μεγάλο "ο μήνας ή εποχή"; Επίσης η λέξη "τελείωσα" αναφέρεται στο πριν ή στο τώρα; 

Για να ξεμπερδέψουμε το κουβάρι των γραμματικών χρόνων στη Δυσλεξία γίνονται πολλές ασκήσεις που όλες έχουν σκοπό μέσα απο τη συμμετοχή να κατακτηθεί η έννοια του χρόνου. Έχουν παρουσιαστεί ήδη διάφορες ασκήσεις για το χρόνο στη Δυσλεξία όπως οι: Πότε και για Πόσο; η Πόσο έχουμε σήμερα; και Τι έκανα πριν και τι θα κάνω μετά;

Η άσκηση που παρουσιάζεται σήμερα σκοπεύει να βοηθήσει στη διάκριση του χρόνου στα ρήματα.





Υλικά: τρία βαζάκια, χαρτιά Α4, χαρτάκια post it

Οδηγίες: Όπως φαίνεται και στη παραπάνω φωτογραφία γράφουμε πολλά ρήματα σε Παρελθοντικούς, Παροντικό και Μελλοντικούς χρόνους και τα κόβουμε. Εξαιρούμε τους: Παρακείμενο, Υπερσυντέλικο, Συντελεσμένο Μέλλοντα. Τα ρήματα τα γράφουμε σε διάφορα πρόσωπα το καθένα. Έπειτα κολλάμε με post it τις λέξεις Πριν, Τώρα, Μετά σε κάθε βαζάκι. Ζητάμε απο το παιδί αρχικά να βάλει τα βαζάκια μόνο του όπως θα έπρεπε σε μια συνεχή χρονική σειρά δηλ. Πριν, Τώρα, Μετά απο αριστερά προς τα δεξιά. Στη συνέχεια δίνουμε λίγα χαρτάκια μπροστά του.

Ζητάμε απο το παιδί κάθε χαρτάκι που θα παίρνει να το βάζει στο σωστό βαζάκι. 







Στη συνέχεια προκύπτουν πολλές ασκήσεις που μπορούν να γίνουν στις συνεδρίες.

Για παράδειγμα: μετατροπή των ρημάτων απο το Πριν στο Τώρα

Παιδί Δ' Δημ. με μαθησιακές δυσκολίες

και αντίστροφα

Παιδί Δ' Δημ. με μαθησιακές δυσκολίες

Tips:
Σε όλη τη διαδικασία η μεγαλύτερη παρανόηση που θα προκύψει είναι μεταξύ Πριν και Τώρα. Για αυτό κάθε φορά υπενθυμίζουμε ότι το Πριν πέρασε, τελείωσε ενώ το Τώρα γίνεται ακόμα τώρα που μιλάμε, αυτή τη στιγμή.Δεν επιμένουμε στην ορθογραφία αλλά στην απόδοση του σωστού χρόνου!


Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να κατανοήσουν το Χρόνο στη Γλώσσα. Μπορεί να γίνει απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



21 Ιαν 2013

Τα 18 συμπτώματα της Δυσλεξίας.



Δυσλεξία δεν είναι μόνο οι δυσκολίες που όλοι γνωρίζουμε σχετικά με την ανάγνωση και την ορθογραφία. Είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που κάνει αισθητή τη παρουσία της σε διάφορους τομείς στη ζωή του δυσλεξικού ατόμου. Πρόκειται για μια εγγενή διαφορετική ανατομία του εγκεφάλου που υπαγορεύει έναν άλλο, ξεχωριστό τρόπο σκέψης και απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση κατά τη μαθησιακή διαδικασία.

Στο παρακάτω κείμενο (dyslexia think tank) αναφέρονται συγκεντρωμένα τα 18 κυριότερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του δυσλεξικού παιδιού.



 Απο μετάφραση αυτά είναι:
  • Έξυπνο αλλά έχει προβλήματα με την ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία.
  • Συχνά μπερδεύει το δεξί με το αριστερό.
  • Ευφυές αλλά συχνά δεν τα πάει καλά στις εξετάσεις ή υποφέρει απο έντονο άγχος για τα τεστ.
  • Φαίνεται να ονειροπολεί όταν είναι στη τάξη ή σε μια συνάντηση.
  • Μαθαίνει καλύτερα βιωματικά παρά μέσα απο προφορικό ή γραπτό γλωσσικό υλικό.
  • Βλέπει τα γράμματα να κινούνται όταν διαβάζει ή γράφει.
  • Διαβάζει και ξαναδιαβάζει χωρίς να "πολυκαταλαβαίνει".
  • Έχει δυσκολίες στην ορθογραφία.
  • Δοκιμάζεται όταν χρειάζεται να βάλει τις σκέψεις του σε λέξεις.
  • Δυσκολίες στη γραφή ή αντιγραφή.
  • Έχει τη τάση να πιάνει το μολύβι διαφορετικά ή πιο σφιχτά.
  • Δυσανάγνωστος γραφικός  χαρακτήρας.
  • Έχει δυσκολίες στην αδρή ή λεπτή κινητικότητα.
  • Δυσκολεύεται να διαβάσει την ώρα σε αναλογικό ρολόι.
  • Έχει προβλήματα οργάνωσης χρόνου.
  • Έχει τη τάση να είναι αναβλητικός.
  • Είναι καλός στους μαθηματικούς υπολογισμούς αλλά στα προβλήματα με λέξεις δυσκολεύεται αρκετά.
  • Έχει τη τάση να είναι ακατάστατος ή υπερβολικά τακτικός.


Όταν κάποιος αναγνωρίζει στον εαυτό του ως ενήλικας ή στο παιδί και μαθητή του κάποια απο τα παραπάνω χαρακτηριστικά τότε κρίνεται σκόπιμο να διερευνήσει περισσότερο τη πιθανότητα ύπαρξης Δυσλεξίας. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να μάθει τον εαυτό του και να κατανοήσει τη πραγματικότητα που ζει καθώς και το περιβάλλον του να προσαρμόσει τις τακτικές του ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


18 Ιαν 2013

Ο Συννεφόγατος! Ένα βραβευμένο βιβλίο.




Για το βιβλίο:

Όταν το μοναχικό σύννεφο που όλο αλλάζει σχήματα γίνεται κάποια μέρα άσπρος γάτος, συννεφόγατος, πιάνεται απ' την ουρά χαρταετού και κατεβαίνει στη γη. Εκεί θα ζήσει τρισευτυχισμένος ένα σωρό όμορφα πράγματα αλλά και επικίνδυνες περιπέτειες στο τσίρκο. Ώσπου με μια ηρωική πράξη από συννεφόγατος θα γίνει κάτι άλλο. Αλήθεια, τι;

Με τον συννεφόγατο ο Χρήστος Μπουλώτης συνεχίζει τη σειρά του "Ιστορίες με γάτους" από τις εκδόσεις Polaris. Στον πολυβραβευμένο συγγραφέα απονεμήθηκε πρόσφατα το Κρατικό Βραβείο παιδικού λογοτεχνικού βιβλίου 2011 ενώ είναι υποψήφιος για το διεθνές βραβείο Χανς-Κρίστιαν Άντερσεν 2012.

Ρίξτε μια ματιά:




Για την εικονογράφηση:

O Βασίλης Παπατσαρούχας έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις στο χώρο της εικονογράφησης μεταξύ των οποίων βραβεία του ελληνικού παραρτήματος της ΙΒΒΥ (2003, 2006, 2010) καθώς και διακρίσεις στα βραβεία ΕΒΓΕ (2010).

Για τον συγγραφέα:

Ο Χρήστος Μπουλώτης γεννήθηκε το 1952 στη Μύρινα της Λήμνου. Είναι αρχαιολόγος στην Ακαδημία Αθηνών. Δίδαξε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και διδάσκει στα μεταπτυχιακά τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και δημιουργική γραφή στο Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Έχει κάνει ανασκαφές στην Κρήτη, τη Σαντορίνη, την αρχαία Ήλιδα και τη Λήμνο. Παράλληλα, από το 1987 ασχολείται συστηματικά και με την παιδική λογοτεχνία. Έχει εκδώσει μέχρι σήμερα περισσότερα από εξήντα βιβλία. Το έργο του Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας τιμήθηκε το 1989 με το ευρωπαϊκό βραβείο Pier Paolo Vergerio. Τα έργα Το άγαλμα που κρύωνε και Ο κλέφτης των καρπουζιών πήραν το ετήσιο βραβείο του ελληνικού παραρτήματος της ΙΒΒΥ το 2000 και το 2003 αντίστοιχα. Το 2000 το έργο του Το άγαλμα που κρύωνε απέσπασε το Κρατικό βραβείο. Το 2006 τιμήθηκε με το βραβείο «Κώστα και Ελένης Ουράνη» της Ακαδημίας Αθηνών. Το 2000, το 2007 και το 2010 πήρε το βραβείο του περιοδικού Διαβάζω για τα βιβλία Το άγαλμα που κρύωνεΗ κυρία Μίνα και η άνοιξη και Η σκυλίσια ζωή του γάτου Τζον Αφεντούλη. Είναι υποψήφιος για το διεθνές βραβείο Χανς-Κρίστιαν Άντερσεν 2012. 

Απευθύνεται: Σε παιδιά απο 5 χρονών.

Πηγή: Polaris

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


15 Ιαν 2013

"Πότε και για Πόσο;" Μια δημιουργική άσκηση για τον χρόνο στη Δυσλεξία.


-Το Πριν είναι αυτά που πέρασαν ή αυτά που θα έρθουν;
- Εεεε αυτά που θα έρθουν.... είπε πολύ διστακτικά ένα κορίτσι της Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.
Μια απο τις βασικές δυσκολίες που συνήθως συναντούν τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εντοπίζεται στην εκμάθηση του χρόνου. Ο χρόνος ως μονάδα μέτρησης και διαχωρισμού της πραγματικότητας σε ζώνες (πριν, τώρα, μετά) αποτελεί ένα παράγοντα σύγχυσης: "Πότε είναι ακριβώς το τώρα;" "Πως χωρίζεις το τώρα απο το πριν;"

Ακόμα πιο δύσκολο γίνεται όταν εμπλέκεται  η Γραμματική με τους κανόνες της και τις εξαιρέσεις της. "Πως μια γλωσσική πληροφορία καταλαβαίνουμε σε ποιο χρόνο βρίσκεται;" Για παράδειγμα η φράση: "Ήπια νερό" προσδιορίζεται περισσότερο στο τώρα νοηματικά παρά στο πριν.

Παρουσιάζονται δυο ασκήσεις που γίνονται στα Προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home με σκοπό να βοηθήσουν το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να κατανοήσει την ύπαρξη του χρόνου στις λέξεις.


1η άσκηση: Πότε έγινε;

Άσκηση χρόνων σε παιδί Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.

Σε αυτή την άσκηση γίνεται η προσπάθεια να διαχωριστούν οι τρεις κατηγορίες του χρόνου: Πριν, Τώρα, Μετά.

Οδηγίες: Σε ένα χαρτί φτιάχνουμε το σκίτσο ενός παιδιού και του δίνουμε όνομα μαζί με το παιδί. Δίνουμε τις διευκρινήσεις σχετικά με το Τώρα το Πριν και το Μετά. Χωρίζουμε το σκίτσο σε τρεις νοητές στήλες στις οποίες θα γράψουμε ρήματα που έχουν σχέση με αυτό που έκανε το παιδί του σκίτσου Πριν που κάνει Τώρα και που θα κάνει Μετά.

Οι ερωτήσεις που έγιναν:
"Θέλω να μου πεις τι κάνει η Μαρία τώρα δηλαδή αυτή τη στιγμή που μιλάμε τι εξακολουθεί να κάνει και δεν το έχει τελειώσει ακόμα"
"Ωραία τώρα θα γράψουμε αυτά που έκανε πριν και έχουν περάσει, έχουν τελειώσει"
"Και στο τέλος αφήσαμε αυτά που θα κάνει μετά, αυτά που δεν έχει κάνει ακόμα αλλά θα έρθουν μετά"

Βασικά tips: Μπορείτε να ζητήσετε ένα συγκεκριμένο αριθμό ρημάτων γιατί αλλιώς αγχώνονται για το "πόσα πρέπει να γράψω". Στη συγκεκριμένη περίπτωση ζητήθηκαν 10 ρήματα για κάθε στήλη. Επίσης αρχικά μπορεί να χρειαστεί να δώσετε παραδείγματα και κάποια πρώτα ρήματα για να γίνει κατανοητό.


2η άσκηση: Πόσο κράτησε;

Άσκηση χρονικής διάρκειας σε παιδί Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.

Σε αυτή την άσκηση ασχολούμαστε με τη χρονική διάρκεια.

Οδηγίες: Σε ένα χαρτί κάνουμε το σκίτσο ενός παιδιού και το ονοματίζουμε με το παιδί. Έπειτα εξηγούμε ότι βρισκόμαστε σε αυτά: "Που έκανε ο Μάριος πριν, που έκανε και πέρασαν". Διευκρινίζουμε ότι αυτά που έκανε πριν μπορεί να τα έκανε "μια στιγμή" ή "πολλές φορές" και δίνουμε αρκετά προφορικά παραδείγματα. Έπειτα χωρίζουμε το σκίτσο σε δυο νοητές στήλες (Μια στιγμή και Πολλές φορές) όπως στη φωτογραφία. Ζητάμε απο το παιδί να μας γράψει 10 ρήματα για κάθε στήλη. 

Βασικά tips: Ανάλογα με την ετοιμότητα και την ωριμότητα του παιδιού γίνεται η πρώτη αναφορά και στους αντίστοιχους χρόνους: Αόριστος και Παρατατικός. Επίσης σε αυτές τις ασκήσεις πάντα προκύπτουν και νέα θέματα που ασχολούμαστε. Σε αυτή τη συνεδρία προέκυψε η ορθογραφία των ρημάτων σε -ίζω και -ίζομαι.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για να ενισχύσουμε την έννοια του χρόνου σε όλα τα παιδιά. Μπορεί να εφαρμοστεί απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



9 Ιαν 2013

"Ας ενώσουμε τις κουκκίδες". Το παιχνίδι της διάταξης.


Η διάταξη σε σειρά σημαίνει ότι τοποθετούμε τα αντικείμενα, πληροφορίες, έννοιες με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο. Έτσι μπορούμε να βάλουμε σε σειρά σύνολα αντικειμένων απο τα λιγότερα στα περισσότερα, απο τα μεγαλύτερα στα μικρότερα κτλ. Ακολουθούμε ένα συγκεκριμένο μοτίβο. Η διάταξη σε μια σειρά βοηθά να εισαχθούν τα παιδιά στην αρίθμηση και να κατανοήσουν ότι ένας αριθμός είναι μεγαλύτερος ή μικρότερος απο άλλον.

Το παιχνίδι "Ας ενώσουμε τις κουκκίδες" που γίνεται στη Προσχολική ενίσχυση at home ακολουθεί τη λογική της διάταξης απο τα λιγότερα στα περισσότερα. Σκοπός είναι να βοηθήσει στην ανάπτυξη της προμαθηματικής έννοιας της διάταξης στη σειρά.

Υλικά: χαρτί Α4, μαρκαδόρους, μολύβι

Παιχνίδι: Σε ένα χαρτί φτιάχνουμε ένα αχνό απλό σχέδιο με μολύβι πχ. χαρταετός, καράβι, μπαλόνι, μπάλα, λουλούδι, σπίτι κτλ. Στη περίμετρο του σχεδίου κάνουμε με μαρκαδόρο σύνολα απο λίγες ή περισσότερες τελίτσες αφήνοντας αποστάσεις. Σβήνουμε το σχέδιο του μολυβιού και μένουν μόνο οι κουκκίδες. Ζητάμε απο το παιδί να ενώσει με το μολύβι το κάθε σύνολο απο τις κουκκίδες πηγαίνοντας απο τις λιγότερες στις περισσότερες. Στο τέλος θα αποκαλυφθεί το σχέδιο που είχαμε σχεδιάσει και το παιδί μπορεί να το ζωγραφίσει με ότι υλικό θέλει.


Καραβάκι!



Ψαράκι!

Λεξιλόγιο: λιγότερα, περισσότερα, πρώτο, τελευταίο, επόμενο, προηγούμενο κτλ.

Οφέλη: Ανάπτυξη της προμαθηματικής έννοιας της διάταξης στη σειρά, εισαγωγή στην αρίθμηση και κατανόηση ότι οι αριθμοί διέπονται απο μια καθορισμένη σειρά και ενίσχυση της λεπτής κινητικότητας χρησιμοποιώντας το μολύβι για να "τρέξει" το σχέδιο.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας απο 3 ετών και σε παιδιά με ανωριμότητα για να εισαχθούν στην έννοια του αριθμού. Μπορεί να γίνει απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

2 Ιαν 2013

Ακουστική μνήμη με προτάσεις & Δυσλεξία.


"Ξεχνάει κάποιες λέξεις όταν γράφει την ορθογραφία στο σχολείο"
"Όταν υπαγορεύω ένα μικρό κείμενο μετά βλέπω ότι υπάρχουν λέξεις που δεν τις έχει γράψει"
Η δασκάλα για τον μικρό Π που πηγαίνει Β' Δημοτικού, έχει μαθησιακές δυσκολίες και "ξεχνά" λέξεις κατά την υπαγόρευση.

Η ακουστική μνήμη βοηθά τον μαθητή να ανακαλέσει αυτό που άκουσε με τη σωστή σειρά. Στην γραφή κατά υπαγόρευση, η οποία αποτελεί μια πολύ συνηθισμένη "δοκιμασία" που υποβάλλονται οι μαθητές στο Δημοτικό πχ. ορθογραφία, μια αδύναμη ακουστική μνήμη σαμποτάρει όλη τη προσπάθεια. Δεν πρόκειται για μια απλή προφορική αναπαραγωγή "αυτού που μόλις άκουσα" αλλά χρειάζεται παράλληλα "να εφαρμόσω και κανόνες ορθογραφίας" με αποτέλεσμα να μεσολαβεί ακόμα πιο πολύς χρόνος μέχρι "να γράψω". Τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες συνήθως δεν διαθέτουν ισχυρή ακουστική μνήμη. Οι γλωσσικές πληροφορίες παραμένουν ένα επιβαρυντικό υλικό προς επεξεργασία και αυτό κάνει ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία "να θυμηθώ προτάσεις". 

Παρουσιάζεται μια άσκηση που ενισχύει το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να θυμάται τις προτάσεις που ακούει και να τις γράφει. Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές της άσκησης αυτής.

Βασική άσκηση 


Οδηγίες: Σε ένα χαρτί Α4 φτιάχνουμε οριζόντιες γραμμές όσες είναι οι λέξεις της πρότασης που θα υπαγορεύσουμε. Προσέχουμε το μήκος κάθε γραμμής να ακολουθεί περίπου το μέγεθος της αντίστοιχης λέξης. Φτιάχνουμε πολλές τέτοιες σειρές ξεκινώντας απο πιο απλές προτάσεις και προοδευτικά τις δυσκολεύουμε.

Τρόποι εφαρμογής:

  • Να υπαγορεύσουμε όλη τη πρόταση και το παιδί να τη γράψει. Σε αυτή τη διαδικασία η ύπαρξη καθορισμένων γραμμών βοηθά το παιδί στην αυτοδιόρθωση αν κάτι παραλείψει.
  • Να υπαγορεύσουμε τη πρόταση και να ζητήσουμε απο το παιδί να γράψει: στη σωστή θέση τη δεύτερη, τρίτη λέξη κτλ.
  • Να υπαγορεύσουμε τη πρόταση και να ζητήσουμε να γράψει στη σωστή θέση μόνο τις μικρές λέξεις δηλ. με, σε, και, τον, που κτλ.
  • Να υπαγορεύσουμε τη πρόταση και να ζητήσουμε να γράψει στη σωστή θέση μόνο κάποιους όρους της πρότασης πχ. ρήματα, ουσιαστικά, επίθετα. 

Οι προτάσεις που αντιστοιχούν στη παραπάνω εικόνα:
  1. Ο Κώστας λάμπει απο χαρά.
  2. Το μικρό κορίτσι λερώθηκε απο τις λάσπες.
  3. Ο Πέτρος συνάντησε τους φίλους του στο γήπεδο.
  4. Στου Γρηγόρη το σπίτι μπήκαν χθες βράδυ ληστές.
  5. Ο κυνηγός στάθηκε κοντά στη λίμνη.
  6. Μάζεψα πετραδάκια την όχθη του ποταμού.

Παραλλαγή της άσκησης



Οδηγίες: Στο χαρτί Α4 γράφεται μόνο κάποιες λέξεις απο την κάθε πρόταση και ζητάμε να ακούσει τη πρόταση και να γράψει όσες λείπουν. Ισχύει ότι και παραπάνω για το βαθμό δυσκολίας καθώς και τις παραλλαγές που μπορούν να προκύψουν.

Οι προτάσεις που αντιστοιχούν στη παραπάνω εικόνα:

  1. Η τίγρη τεντώθηκε σαν λάστιχο και όρμησε.
  2. Η μητέρα έβρασε το γάλα και τάισε το μωρό.
  3. Ο Στέλιος ταξίδευε ως αργά τη νύχτα με το τρένο.
  4. Στολίσαμε τη τάξη του σχολείου μας με γιρλάντες.
  5. Καθίσαμε όλοι γύρω απο το τζάκι συζητώντας.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται "να θυμηθούν τις προτάσεις που άκουσαν". Μπορεί να γίνει απο εκπαιδευτικούς, θεραπευτές, γονείς.


Tip
Κατά την υπαγόρευση αν δείτε ότι η δυσκολία είναι μεγάλη μπορείτε να υπαγορεύετε κατά μέρη τη πρόταση με σκοπό πάντα να φτάσετε να την ακούει όλη μαζί και να τη γράφει. Αν το παιδί χρειάζεται να επαναλάβετε τη πρόταση ορίστε απο πριν πόσες φορές μπορεί να το ζητήσει. Επίσης αν ζητήσει να επαναλάβετε μια λέξη εσείς θα επαναλάβετε πάλι όλο το μέρος της πρότασης που περιέχει τη λέξη και όχι μόνο τη λέξη. Τέλος χρησιμοποιήστε χρώματα για να κεντρίσετε πιο πολύ το ενδιαφέρον. 

Η άσκηση αυτή μπορεί να γίνει προφορικά και στο Νηπιαγωγείο.




Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter