26 Μαρ 2013

Κιναισθητική αντίληψη & Δυσλεξία. Μια πρωτότυπη άσκηση γραφής



Έχει τονιστεί πολλές φορές ότι τα παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι οι λεγόμενοι κιναισθητικοί μαθητές. Αυτό σημαίνει ότι μαθαίνουν πιο άμεσα και πιο αποτελεσματικά όταν κατά τη διεργασία του “μαθαίνω” παρεμβάλλονται ερεθίσματα που ενεργοποιούν αισθήσεις και κίνηση μαζί. Έτσι το “ζω αυτό που μαθαίνω” είναι το ζητούμενο σε πολλές περιπτώσεις παιδιών με Δυσλεξία που μόνο η γλωσσική πληροφορία: “Αυτό είναι το /α/ “ή “Τα ρήματα γράφονται με /ω/” δεν φτάνει για τη κατάκτηση της γνώσης.

Η κιναισθητική προσέγγιση μπορεί να εφαρμοστεί για τη σωστή εκμάθηση των συμβόλων των γραμμάτων, όπως γίνεται στο Πρόγραμμα Προσχολικής& Πρωτοσχολικής ενίσχυσης, αλλά και για τη βελτίωση/διόρθωση της γραφής στο Δημοτικό. Μια δημιουργική και πρωτότυπη άσκηση που βοηθά σε αυτό είναι η : “ Γράψε στη μπογιά”!

Υλικά: σακουλάκια που κλείνουν, κολλητική ταινία, μπογιά, μπατονέτες


Οδηγίες: Γεμίζουμε ένα σακουλάκι με μπογιά και το ασφαλίζουμε ενισχύοντας το κλείσιμο με κολλητική ταινία. Μετά ζητάμε απο το παιδί με μια μπατονέτα να “γράψει” πάνω στο σακουλάκι ασκώντας πίεση. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους ανάλογα με την ηλικία και τους τομείς αδυναμίας του δυσλεξικού παιδιού.

Ενδεικτικοί τρόποι παιχνιδιού:
  • Να γράψει γράμματα.
  • Να γράψει συλλαβές.
  • Να γράψει λέξεις.
  • Να φτιάξει σχήματα.
  • Να κάνει προγραφικές ασκήσεις.
  • Να φτιάξει βασικά σχέδια πχ. λουλούδι, ήλιο, φεγγάρι, σπίτι κτλ.

Σκοπός: Να μάθει το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες τη σωστή φορά και σχηματισμό των γραμμάτων. Να βελτιωθεί και να εξασκηθεί η λεπτή κινητικότητα. Να βιώσει μια δημιουργική και θετική μαθησιακή εμπειρία.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να αποτελέσει άσκηση-παιχνίδι για γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



21 Μαρ 2013

"Δυσκολεύομαι να διαβάσω τα γράμματα του"! Τρεις ασκήσεις βελτίωσης γραμμάτων



“Δυσκολεύομαι πάρα πολύ να διαβάσω τα κείμενα του.”!
“Τα γράμματα του είναι δυσανάγνωστα”!
“Τα γράμματα του δεν ακουμπούν κανένα στη γραμμή, αφήνει πολλά κενά ενδιάμεσα στις λέξεις ή και στα γράμματα της ίδιας λέξης, ακόμα και να αφήνει ολόκληρη σειρά συμβαίνει”!

Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία ή άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συχνά παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες και ως προς τη γραφή των γραφημικών συμβόλων δηλ. γραμμάτων. Όταν λέμε “γραφή γραμμάτων” εννοούμε το σχηματισμό τους αλλά και την ορθή τοποθέτηση τους στη γραμμή του τετραδίου. Έτσι είναι πολύ συχνό να έχουμε παραδείγματα όπως αυτό και να επιβάλλεται σε ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης να παρέμβουμε με τρόπο που να να μάθει το παιδί να τοποθετεί τα γράμματα σωστά.

Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν δυο απλές στο σχεδιασμό τους ασκήσεις που βοηθούν να γίνει συνείδηση στο παιδί η σωστή, σε αντίθεση με τη λανθασμένη, χωρική σχεδίαση των γραμμάτων. 

Υλικά: χαρτιά Α4, μαρκαδοράκια ή χρωματιστά στυλό, μολύβι


Πρώτη άσκηση:




Σε μια σελίδα Α4 σχεδιάζουμε όλα τα γράμματα του αλφάβητου γύρω απο τον άξονα της γραμμής του τετραδίου εναλλάσσοντας σωστούς και λανθασμένους τρόπους. Το παιδί επιλέγει το σωστά γραμμένο γράμμα κυκλώνοντας το. Όταν επιλέγει το λανθασμένο τρόπο ρωτάμε “γιατί” και ζητάμε να μας πει Τι είναι λάθος πχ. “Το /γ/ πρέπει να περνάει τη γραμμή”



Δεύτερη άσκηση:



Σε μια σελίδα Α4 σχεδιάζουμε όλα τα γράμματα του αλφάβητου και ζητάμε απο το παιδί να βάλει τη γραμμή εκεί που θα έπρεπε σε σχέση με το γράμμα. Όταν κάνει λάθος διορθώνουμε και κάνουμε μια μικρή υπενθύμιση για το πως γράφεται σωστά το συγκεκριμένο γράμμα.


Τρίτη άσκηση:



Στο τετράδιο γράφουμε λέξεις που εμπεριέχουν γράμματα που είναι τοποθετημένα με λανθασμένο τρόπο στη γραμμή. Ζητάμε απο το παιδί να κυκλώσει τα λάθος και να ξαναγράψει απο κάτω τη λέξη σωστά.

Σκοπός: Η συνειδητοποιήση και η βαθύτερη εντύπωση του σχεδιασμού των γραμμάτων. Να τονίσουμε τις διαφορές μεταξύ τους πχ. Το /γ/ περνάει απο κάτω, το /β/ ακουμπάει πάνω στη γραμμή αλλά είναι ψηλό κτλ. Όλα αυτά προσπαθούμε να γίνονται πάντα με το τρόπο: “το σωστό σε αντίθεση με το λάθος”.

Παράδειγμα γραφής κατα υπαγόρευση μετά τις ασκήσεις:



Σε ένα παιδί της Β' Δημοτικού όπου το αρχικό γραπτό του είχε έντονα προβλήματα χωρικής αντίληψης την ίδια μέρα με τις ασκήσεις έγινε η παραπάνω υπαγόρευση προτάσεων με την οδηγία ότι πρέπει να θυμάται "πως μπαίνουν τα γραμματάκια". 

Tip
Όλα αυτά πρέπει να γίνονται με διάφορους τρόπους και με διαφορετικά μέσα για να πετύχουμε το καλύτερο βαθμό αυτοματοποίησης του σωστού χωροταξικού προσανατολισμού των γραμμάτων. Για αυτό καλό είναι να επαναλαμβάνονται οι ασκήσεις σε μαυροπίνακα, ασπροπίνακα, άμμο κα ώστε οι ασθήσεις να συμμετέχουν στη μαθησιακή διαδικασία και τα αποτελέσματα να είναι άμεσα και περισσότερο ικανοποιητικά.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


19 Μαρ 2013

Συνέντευξη για τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα.




Ζητήθηκε να παραχωρήσω μια προσωπική συνέντευξη σε μια ομάδα προπτυχιακών φοιτητών στα πλαίσια παρουσίασης εργασίας σχετικά με τη Διατραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα. Οι ερωτήσεις αφορούν στη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ οικογένειας, σχολικού περιβάλλοντος και του παιδιού με ΔΕΠ-Υ.


ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ  ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ – ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΝΙΑΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  1. Πως πρέπει μια οικογένεια να αντιμετωπίζει και να προσεγγίζει μέλος της με ΔΕΠΥ;
Αρχικά να επισημάνουμε ότι όταν ένα μέλος της οικογένειας έχει ΔΕΠΥ αυτό σημαίνει ότι “όλη η οικογένεια έχει ΔΕΠ-Υ”. Λέγοντας αυτό εννοούμε ότι η οικογένεια δεν μένει ανεπηρέαστη αλλά αντιθέτως καλείται να αποδεχτεί το πρόβλημα, να ενημερωθεί για αυτό και να προσαρμόσει την καθημερινότητα της ανάλογα. Αυτό που θα βοηθήσει ιδιαίτερα στη σχέση των γονιών με το “άτακτο ή απρόσεκτο” παιδί τους είναι η βαθιά γνώση ότι το βασικό χαρακτηριστικό της ΔΕΠ-Υ είναι η ακούσια και μη ηθελημένη αλλαγή της προσοχής, εκδήλωση της παρόρμησης και κινητική δραστηριότητα. Έτσι θα κατανοήσει ότι δεν υπάρχει υπερκινητικό παιδί αλλά “παιδί με Υπερκινητικότητα” και θα το αποδεχτεί με ειλικρινή ζεστασιά. Η συγκεκριμένη ρουτίνα, οι τρόποι αντιμετώπισης κρίσιμων καταστάσεων και η θετική συνεργασία των γονιών με το σχολείο και τους ειδικούς που ενδεχομένως παρακολουθούν το παιδί είναι βασικά στοιχεία.

  1. Είχατε κάποια επαφή με περιπτώσεις παιδιών με ΔΕΠ-Υ από την Κύπρο ή κάποια συνεργασία με τον σύνδεσμο ADHD Cyprus ;
Δεν έχω συνεργαστεί μέχρι στιγμής με το σύνδεσμο ADHD Cyprus ούτε έχω αναλάβει παιδιά με ΔΕΠ-Υ απο τη Κύπρο.

  1. Τι περιλαμβάνουν τα θεραπευτικά προγράμματα που προσφέρετε;
Απο τον όρο “θεραπευτικά προγράμματα” είναι προτιμότερος ο όρος “προγράμματα παρέμβασης” γιατί μιλάμε για αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών και όχι θεραπεία. Στόχος είναι να ενισχυθεί το παιδί ως προς τα προβλήματα μάθησης που παρουσιάζει, να εμπλακεί η οικογένεια σε αυτή τη διαδικασία και να συμμετέχει ενεργά και το σχολικό περιβάλλον με προσαρμογή των μαθησιακών τεχνικών μέσα στη τάξη. Το εξατομικευμένο πρόγραμμα γίνεται στο χώρο του παιδιού και τα υλικά που χρησιμοποιούνται έχουν να κάνουν με: έντυπο υλικό, εκπαιδευτικό λογισμικό, εκπαιδευτικές καρτέλες, ειδικό υλικό εκμάθησης ορθογραφίας (εικονογραφική μέθοδος), υλικό πρώτης γραφής – ανάγνωσης – αρίθμησης, προσαρμοσμένα επιτραπέζια παιχνίδια, πολυαισθητηριακό υλικό (άμμος, γυαλόχαρτα κτλ.) Βέβαια είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι υπάρχει ιδιαίτερη επικέντρωση στις μεταγνωστικές δεξιότητες του παιδιού ώστε να μάθει τον εαυτό του, να μπορεί να προβλέπει τι είναι αυτό που θα το δυσκολέψει/αποσπάσει/ερεθίσει και να βρει μηχανισμούς αντιμετώπισης. Τελικός στόχος είναι το παιδί να έχει αντιμετωπίσει τις μαθησιακές του αδυναμίες και να μπορεί να αυτενεργήσει ως προς το διάβασμα του ανεξάρτητο πλέον απο ειδική βοήθεια.
  1. Πώς ο/η εκπαιδευτικός πρέπει να διαφοροποιεί το μαθησιακό περιβάλλον, έτσι ώστε να εντάξει παιδιά με ΔΕΠ-Υ ;
Μέσα σε μια σχολική τάξη η ετερογένεια των μαθητών είναι δεδομένη. Ένας μαθητής με ΔΕΠ-Υ έχει εκπαιδευτικές ανάγκες που πολλές φορές ο κλασσικός τρόπος εκπαίδευσης αδυνατεί να καλύψει. Για παράδειγμα έχει ανάγκη περισσότερο το πειραματικό τρόπο προσέγγισης της μάθησης όπως επίσης μαθαίνει καλύτερα μέσα απο τη διέγερση όλων των αισθήσεων και τη βιωματική διδασκαλία. Αυτό σημαίνει ότι κρίνεται απαραίτητο ο εκπαιδευτικός της τάξης να προσαρμόσει το μαθησιακό περιβάλλον έτσι ώστε να αυξηθούν οι επιτυχημένες εμπειρίες μάθησης του παιδιού με ΔΕΠ-Υ και να ελαχιστοποιηθούν οι αποτυχημένες. Κάποιες βασικές οδηγίες είναι:
  • Να είναι μικρές και σαφείς οι οδηγίες.
  • Να εκμεταλλευτεί τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του παιδιού ώστε να πετύχει περισσότερη προσοχή.
  • Να εξασφαλίσει τη θετική συμμετοχή του παιδιού με τους συμμαθητές του για να επιτευχθεί η αποδοχή του παιδιού.
  • Να οργανωθεί και να παγιωθεί μια ρουτίνα της τάξης με κανόνες που θα εφαρμόζονται με συνέπεια.
  • Να εφαρμόζονται σήματα/σύμβολα που θα αποκωδικοποιούνται άμεσα σε οδηγίες πχ. ηχητικό ή φωτεινό σήμα που θα σημαίνει την έναρξη ή το τέλος μιας άσκησης.
  • Να δίνονται ευκαιρίες για κινητική δραστηριότητα μέσα στη τάξη πχ. να σηκώνεται να μοιράσει εργασίες, να φέρει κάποιο εργαλείο.
  • Άμεσες επιβραβεύσεις.
  • Εναλλαγή δραστηριοτήτων.
  • Αν το παιδί δεν καταλαβαίνει κάτι που διδάσκεται συνεχώς με τον ίδιο τρόπο πρέπει να αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας.
  1. Από τις εμπειρίες που είχατε με τα παιδιά, πως βιώνουν την ένταξη τους στη γενική τάξη;
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ συνήθως εμφανίζονται να βιώνουν δύσκολα τη σχολική τους ζωή. Αν δεν υπάρχει η ανάλογη διαμόρφωση της μαθησιακής διαδικασίας το παιδί βρίσκεται συγχυσμένο ως προς το τι συμβαίνει και το τι αναμένεται απο αυτό να επιτύχει. Κατά τη γνώμη μου το κυρίαρχο συναίσθημα είναι η απογοήτευση που λαμβάνουν απο τους εκπαιδευτικούς ως προς το άτομο του. Επίσης είναι πολύ συχνό το φαινόμενο το παιδί με ΔΕΠ-Υ είτε να δέχεται αρνητική κριτική απο τους συνομήλικους του είτε να είναι το παιδί που “κανείς δε προσέχει”.

  1. Είναι απαραίτητο τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να παρακολουθούν επιπλέον μαθήματα στήριξης είτε κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας είτε στο σπίτι;
Θεωρώ ότι τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες είναι απαραίτητο να διδάσκονται έτσι όπως μπορούν να μάθουν. Επομένως αν η διδασκαλία μέσα στη τάξη δεν επαρκεί για να γίνει αυτό τότε είναι απαραίτητο άμεσα να βιώσει το παιδί επιτυχημένες εμπειρίες μάθησης. Έτσι τα τμήματα ένταξης στα σχολεία, η εξατομικευμένη διδασκαλία μέσα στη τάξη ή τα μαθήματα ενίσχυσης στο σπίτι μπορεί να δώσουν την εναλλακτική διδασκαλία που χρειάζεται το παιδί για να επιτύχει. Βέβαια πάντα ο σκοπός όλων αυτών των επιπλέον στηριγμάτων πρέπει να είναι η κάλυψη των μαθησιακών κενών και η εκμάθηση των τρόπων που θα βοηθήσουν το παιδί να γίνει αυτόνομο και να μη στηρίζεται στη παροχή μόνιμης ειδικής βοήθειας. Επίσης είναι πολύ σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι το παιδί δε στιγματίζεται μέσα στο σχολικό πλαίσιο απο την αποδοχή ειδικής αγωγής γεγονός το οποίο καθιστά την όλη προσπάθεια αναποτελεσματική.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



12 Μαρ 2013

"Ποια είναι η άποψη σου"; Άσκηση γραπτού λόγου στη Δυσλεξία.



Η οργάνωση και δομή του γραπτού λόγου αποδεικνύεται πως είναι απο τους πιο δύσκολους στόχους να καταφέρει ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Είναι αλήθεια ότι στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού η παραγωγή συγκροτημένου γραπτού λόγου που μεταφέρει σκέψεις και μηνύματα αποτελεί κύρια απαίτηση της σχολικής ζωής. Τα παιδιά καλούνται να γράψουν παραγράφους, περιλήψεις, κεντρική ιδέα, ερωτήσεις κρίσεων στο μάθημα της Ιστορίας, μικρές εκθέσεις. Πως θα μπορέσει λοιπόν ένα παιδί που η κύρια δυσκολία του βρίσκεται στην επεξεργασία και παραγωγή του λόγου να ανταποκριθεί στις ανάγκες για σαφή και με πλούσια νοήματα γραπτά;

Η εξάσκηση επιτυγχάνεται μέσα απο ασκήσεις που “αναγκάζουν” το δυσλεξικό παιδί να παράξει γραπτό λόγο. Μια απο τις ασκήσεις που γίνονται στην Ειδική αντιμετώπιση Δυσλεξίας at home είναι η Ποια είναι η άποψη σου;” που βάζει το παιδί να καταγράψει την άποψη του μέσα απο συγκεκριμένες φράσεις.

Άσκηση γραπτού λόγου

Οδηγίες: Οι οδηγίες είναι απλές. Αφού καταγράψουμε τις παραπάνω φράσεις θέτουμε στο παιδί, ανάλογα με την ηλικία του και τη τάξη που φοιτά, ένα θέμα. Έτσι ο Χ έβαλε απο μόνος του ως θέμα “ Ο μπαμπάς μου” και στην Λ δόθηκε το θέμα “Καλοκαιρινές διακοπές”. Μέσα απο τις φράσεις το παιδί φτιάχνει προτάσεις που μεταφέρουν την άποψη του για το θέμα.

Παραδείγματα φράσεων:
  • Προτιμώ....
  • Νομίζω.....
  • Νιώθω.....
  • Πιστεύω........
  • Κατά τη γνώμη μου......
  • Το καλύτερο πράγμα σχετικά με.........
  • Το χειρότερο πράγμα σχετικά με........
  • Όλοι πρέπει να........
  • .......είναι καλύτερο απο.......γιατί........


Παράδειγμα άσκησης

Κορίτσι της Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.

Στόχος: Να μπορέσει το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να μάθει φράσεις για το πως εκφραζόμαστε όταν θέλουμε να τοποθετηθούμε προσωπικά για ένα θέμα. Να εμπλακεί σε μια διαδικασία γραφής με οριοθετημένο πλαίσιο έκφρασης. Να εκφραστεί γραπτά με ολοκληρωμένες και σαφείς προτάσεις.

Tips: Πάντα μέσα απο μια άσκηση που δίνεται σε ένα Δυσλεξικό παιδί προκύπτουν τα κενά του και οι αδυναμίες του καθώς και η εξέλιξη του μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με αυτά κινούμαστε για συμπληρωματικές ασκήσεις που ενισχύουν τους τομείς δυσκολίας.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες ως άσκηση γραπτού λόγου. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



7 Μαρ 2013

Φίλτρο διευκόλυνσης ανάγνωσης στη Δυσλεξία.

Φίλτρο ανάγνωσης για διευκόλυνση στη Δυσλεξία.
"Κυρία τσούζουν τα μάτια μου"
"Δεν μπορώ να διαβάσω άλλο με τυφλώνει το φως"

Στη Δυσλεξία μια από τις κυριότερες δυσκολίες συναντάται στην ανάγνωση. Το διάβασμα είναι η αποκωδικοποίηση των γραφημικών συμβόλων σε φωνήματα που συνθέτουν τις λέξεις, οι οποίες σε συγκεκριμένη σειρά δημιουργούν τις προτάσεις και φέρουν συγκεκριμένο νόημα. 

Έχει υποστηριχτεί ότι οι δυσλεξικοί αναγνώστες είναι περισσότερο ευαίσθητοι στην αντίθεση ανάμεσα στο άσπρο φόντο (σελίδα βιβλίου) και των μαύρων γραμμάτων. Αυτή η αντίθεση μπορεί να προκαλέσει κόπωση στον αναγνώστη και για αυτό κάποιες φορές συστήνεται η χρησιμοποίηση έγχρωμων φίλτρων πχ. σε γυαλιά, πάνω στη σελίδα του βιβλίου κτλ.

Μια πολύ απλή κατασκευή που χρησιμοποιούμε στο "Πρόγραμμα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home" και μπορεί να ανακουφίσει το δυσλεξικό παιδί όσο διαβάζει είναι η παρακάτω. 

Υλικά: φύλλο απο χαρτόνι, κίτρινη διαφανής μεμβράνη πχ. διαχωριστές θεμάτων


Χαρτόνι και κίτρινος διαφανής διαχωριστής θεμάτων.

Οδηγίες κατασκευής: Κόβετε ένα ορθογώνιο κομμάτι απο το χαρτόνι και το διπλώνετε στη μέση.


Διπλώνετε στη μέση το κομμάτι χαρτονιού.
Μετά σχεδιάζετε με ένα μολύβι δυο οριζόντιες και μια κάθετη γραμμή.

Σχεδιάζετε με το μολύβι.
Το επόμενο βήμα είναι να κόψετε πάνω στις γραμμές του μολυβιού και να αφαιρέσετε το εσωτερικό κομμάτι.


Κόβουμε πάνω στο μολύβι και αφαιρούμε το εσωτερικό κομμάτι.

Τέλος κολλάμε με μια κόλλα τόσο κομμάτι διαφανούς φίλτρου όσο είναι το κομμάτι που αφαιρέσαμε.

Κολλάμε στο εσωτερικό το διαφανές φίλτρο.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές. 


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



4 Μαρ 2013

"Ταξίδεψε όπου θες"! Άσκηση χωρικού προσανατολισμού & Δυσλεξία.



"Ποιο είναι το αριστερό σου χέρι;"
"Κάνε δυο βήματα δεξιά και μετά δυο βήματα αριστερά"

Η ικανότητα της χωροταξικής τοποθέτησης των παιδιών που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συνήθως εμφανίζει κενά και προβλήματα χειρισμού. Παρουσιάζουν δυσκολία να ορίσουν το σώμα τους στο χώρο σε σχέση με άλλα σημεία αναφοράς. Έτσι ένα Δυσλεξικό παιδί συχνά δεν μπορεί να απαντήσει άνετα ποιο είναι το δεξί/αριστερό του χέρι, δυσκολεύεται να δώσει ή να ακολουθήσει οδηγίες κατεύθυνσης, να προσανατολιστεί σε ένα χάρτη.

Το να μπορεί το παιδί να προσανατολιστεί σε ένα τρισδιάστατο χώρο πχ.δωμάτιο το βοηθά να κάνει το ίδιο και σε ένα άλλο χωρικό πλαίσιο πχ. σελίδα τετραδίου, χάρτη. Η δυσκολία σε αυτό ακριβώς το σημείο είναι πιθανόν να αντανακλάται στα γραπτά του με λανθασμένη τοποθέτηση των γραμμάτων σε σχέση με τη γραμμή του τετραδίου (πάνω ή κάτω), στο σχηματισμό των γραμμάτων, στη φορά γραφής κτλ.

Υπάρχουν πολλές ασκήσεις που εκπαιδεύουν το Δυσλεξικό/με μαθησιακές δυσκολίες παιδί να εγκαταστήσει ένα καλύτερο μηχανισμό χωροταξικού προσανατολισμού. Μια από αυτές γίνεται με τη χρήση ενός χάρτη και λέγεται: "Ταξίδεψε όπου θες"! Η άσκηση αυτή δημιουργήθηκε στο πρόγραμμα Προσχολικής & Πρωτοσχολικής ενίσχυσης at home με την βοήθεια ενός μικρού 6,5 χρονών με μαθησιακές δυσκολίες που του αρέσει να βλέπει και να "τρέχει" διαδρομές σε χάρτες.

Υλικά: ένας χάρτης

Άσκηση-παιχνίδι: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι χάρτη θέλετε και να τον αλλάζετε για να κρατάτε το ενδιαφέρον του παιχνιδιού. Ανοίγετε το χάρτη μπροστά στο παιδί όπου του δείχνετε που βρίσκεστε αυτή τη στιγμή. Με το δάχτυλο σας κάνετε φανταστικές διαδρομές ταξιδεύοντας παντού στο χάρτη. Κατά τη πορεία του παιχνιδιού αναγνωρίζετε τα κενά και τις δυσκολίες του παιδιού και εξηγείτε για να κατανοήσει πχ. τα σημεία του ορίζοντα, δεξιά/αριστερά, σύνορα κτλ.

Ερωτήσεις - οδηγίες που εκπαιδεύουν τη χωρική αντίληψη:
  • "Εδώ είναι το σπίτι σου. Πες μου που είναι Βόρεια, Νότια, Ανατολικά, Δυτικά;"
  • "Ας ξεκινήσουμε απο εδώ και πάμε Δυτικά, Ανατολικά, Βόρεια, Νότια."
  • "Θέλω να ξεκινήσεις απο εδώ και να φτάσεις εδώ με τη πιο σύντομη/μακρινή διαδρομή"
  • "Ξεκίνα αυτή τη διαδρομή και θα ακούς τις οδηγίες και θα πηγαίνεις." Σε αυτό το σημείο δίνουμε οδηγίες πχ. στρίψε αριστερά, δεξιά κτλ.
  • "Δείξε μου τις χώρες που είναι αριστερά της Ελλάδας ή Ανατολικά της Ελλάδας" κτλ.

Με τέτοιου είδους οδηγίες που περιέχουν ορολογία κατεύθυνσης και τη βοήθεια του χάρτη μπορούμε να ενισχύσουμε τη χωροταξική αντίληψη του παιδιού με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Δείτε πως μπορεί ο χάρτης να βοηθήσει στο μάθημα της Ιστορίας: Μάθημα Ιστορίας χωρίς Χάρτη γίνεται; Δυσλεξία και χωρικός προσανατολισμός 

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter