Με μια εικόνα! 10 τρόποι να τη χρησιμοποιήσουμε στη Δυσλεξία


Οι εικόνες μπορούν να μεσολαβήσουν με αριστοτεχνικό τρόπο για να μεταφέρουν πληροφορίες, να καθοδηγήσουν την εκφραστική δυνατότητα και να βοηθήσουν στην αντίληψη. Η Δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που αναφέρεται στη διαφορετική νευροανατομία του εγκεφάλου και η εικόνα μπορεί να παίξει κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία του δυσλεξικού παιδιού  αφού ενισχύει το νόημα και βοηθά στη μνημονική αποτύπωση.

Στα προγράμματα παρέμβασης Δυσλεξία at home χρησιμοποιούμε εικόνες και βρίσκουμε μέσα απο εκεί αφορμές για να δουλέψουμε μαζί γραμματικούς κανόνες, λεξιλόγιο, σύνταξη, μνήμη, αποσαφήνιση όρων όπως: Ουσιαστικό, Επίθετο, Ρήμα κτλ.

Με μια εικόνα μπορούμε:

  • Να καταγράψει όσα Ουσιαστικά βλέπει. 
  • Να γράψει απο ένα Επίθετο για κάθε ουσιαστικό.
  • Να γράψει Τι κάνουμε (Ρήματα) με κάθε ένα απο τα ουσιαστικά.
  • Να γράψει Τοπικά Επιρρήματα για το πως είναι τοποθετημένα στο χώρο αυτά που βλέπει στην εικόνα πχ. Το σκυλί είναι πίσω απο το δέντρο.
  • Να γράψει απο μια πρόταση για κάθε ουσιαστικό.
  • Να φτιάξει επαυξημένες προτάσεις χρησιμοποιώντας /με/ και /που/ πχ. Βλέπω ένα τραπέζι με σιδερένια πόδια που είναι βρώμικο.
  • Να φτιάξει ένα μικρό διάλογο μεταξύ κάποιων ουσιαστικών.
  • Να γράψει μια σκέψη που μπορεί να κάνει κάθε ουσιαστικό της εικόνας πχ. σκυλί 
  • Να δει για κάποια δευτερόλεπτα την εικόνα και να προσπαθήσει να θυμηθεί όσα περισσότερα μπορεί.
  • Να αναφέρει χαρακτηριστικά των ουσιαστικών σε σχέση με κάθε αίσθηση πχ. Κέικ=μαλακό, μυρωδάτο, γλυκό κα.


Tip
Μπορεί να γίνει σαν παιχνίδι και με παιδιά Νηπιαγωγείου σε προφορική βάση!

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ως ενίσχυση στη μαθησιακή πράξη.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



Μαθήματα Γραπτής Έκφρασης. Ένα ενδιαφέρον βιβλίο


Απο τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί το βιβλίο: "Μαθήματα Γραπτής Έκφρασης για Όμορφα και Σωστά κείμενα". Πρόκειται για ένα βιβλίο που απευθύνεται σε παιδιά απο Α' - Γ' Δημοτικού για να εξασκηθούν στη παραγωγή γραπτού λόγου, μέσα απο δημιουργικές ασκήσεις και τεχνικές.

Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει χρησιμοποιηθεί για ανατροφοδότηση υλικού στις συνεδρίες στην Ειδική Αντιμετώπιση Δυσλεξίας at home με ενδιαφέροντα αποτελέσματα σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Χρησιμοποιεί εικόνες, εύκολη γραμματοσειρά και διαβάθμιση στη δυσκολία. Το πλεονέκτημα που διαθέτει είναι ότι ξεκινά με την απλή παραγωγή προτάσεων και εμπλέκει σιγά, σιγά το παιδί σε πιο σύνθετες μορφές γραφής.



Παραγωγή απλών προτάσεων με χρήση επιθέτων.

Προτάσεις με επίθετα.


Ανάπτυξη προτάσεων μέσα απο περιγραφή εικόνας.

Περιγραφικός λόγος.



Εξάσκηση στη Δημιουργική σκέψη και γραφή.

Δημιουργική γραφή.

Απευθύνεται: Σε παιδιά Δημοτικού με ή χωρίς Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για την ενίσχυση στη γραπτή έκφραση. Είναι εύκολα εφαρμόσιμο απο εκπαιδευτικούς, θεραπευτές και γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



Λογική σκέψη & Δυσλεξία. Μια άσκηση ενίσχυσης



Μια απο τις βασικές δοκιμασίες που περνά ένας μαθητής του Δημοτικού είναι η κατανόηση κειμένου

Κάθε φορά του δίνονται διάφορα κείμενα και του ζητείται να τα κατανοήσει, να αποκωδικοποιήσει το νόημα τους και να απαντήσει σε ερωτήσεις. 

Το παιδί με Δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες, που οι γλωσσικές πληροφορίες το μπερδεύουν, δυσκολεύεται ακόμα περισσότερο να ξεκλειδώσει το κείμενο και τα δεύτερα νοήματα του. Πρέπει λοιπόν να εξασκηθεί στη διαδικασία της κατανόησης, της διεργασίας συνειρμών και στην κατάληξη του αποτελέσματος μέσα απο ασκήσεις σύνθετης σκέψης.

Μια άσκηση για να εξασκηθεί στη λογική σκέψη είναι και η: Τι υπάρχει μέσα στη τσάντα;



Σε μια σελίδα Α4 σχεδιάζουμε μια τσάντα και καταγράφουμε μαζί με το παιδί τι μπορεί να υπάρχει μέσα σε αυτή. Στη συνέχεια σκοπός είναι να χρησιμοποιήσουμε τα αντικείμενα που έχει η τσάντα ώστε να καταλήξουμε σε συμπεράσματα για το: τι Κάνει, τι του Αρέσει, τι Συμβαίνει σχετικά με αυτόν που έχει τη τσάντα.

Τα συμπεράσματα που μπορεί να προκύψουν:

  • πορτοφόλι: έχει χρήματα, ψωνίζει, εκεί έχει το δίπλωμα αυτοκινήτου κτλ.
  • κλειδιά αυτοκινήτου: έχει αυτοκίνητο, ξέρει να οδηγεί, έτσι πάει στη δουλειά της κτλ.
  • γυαλιά μυωπίας: δεν βλέπει καλά, με τα γυαλιά βλέπει καλύτερα, τα χρειάζεται, φοράει φακούς επαφής κτλ.
  • βιβλίο: της αρέσει να διαβάζει, μπορεί να είναι βιβλίο για τη δουλειά της κτλ.
  • χαρτομάντηλα: έχει συνάχι, είναι προνοητική κτλ.
  • φωτογραφική μηχανή: της αρέσει να παίρνει φωτογραφίες, έχει φωτογραφίες που θέλει να δείξει σε κάποιον, θέλει να πάρει βίντεο κάποιον κτλ.
  • γυαλιά ηλίου: είναι καλοκαίρι κτλ.
Τα πράγματα στη τσάντα μπορεί να είναι πολλά και να βοηθήσουν σε πολλές ασκήσεις!


✺ Παράδειγμα εφαρμογής:



Στη φωτογραφία φαίνεται πως δουλέψαμε με ένα παιδί της Γ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες τους λογικούς συνειρμούς και τα ρήματα.


Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες και μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram



Προπαίδεια & Δυσλεξία. Μια εύκολη τεχνική!



"Οι δυσλεξικοί δυσκολεύονται να θυμούνται λέξεις που δεν συνδέονται μεταξύ τους με μια λογική σκέψη. Γι' αυτό δυσκολεύονται να θυμηθούν ημερομηνίες, μήνες κτλ. [...] πρέπει να θυμόμαστε την Προπαίδεια χωρίς να χρησιμοποιούμε ειδικές στρατηγικές"

Απόσπασμα απο το βιβλίο της Δώρας Δ. Μαυρομμάτη που παρουσιάζει τη διδασκαλία της Προπαίδειας με Εικονογραφήματα και απλές μνημονικές τεχνικές. Η εικονογραφική μέθοδος είναι μια τεχνική που χρησιμοποιείται αρκετά στη διδασκαλία των παιδιών με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό που καταφέρνει είναι να μετατρέπει τις γλωσσικές πληροφορίες σε εικόνες, κάτι στο οποίο ανταποκρίνονται με μεγαλύτερη ευκολία οι δυσλεξικοί. Έτσι οτιδήποτε θα έπρεπε να αυτοματοποιηθεί δηλ. να ανακαλείται απο τη μνήμη και να εφαρμόζεται αυτοστιγμεί, περισσότερο ως βίωμα παρά σαν γνώση πχ. ορθογραφία, προπαίδεια, μπορεί να διδαχθεί με την εικονογραφική μέθοδο.


Εικονογραφήματα
 Με τη βοήθεια εικονογραφημάτων κωδικοποιούνται οι αριθμοί σε εικόνες.


Ιστορίες με τα εικονογραφήματα

Οι δύσκολες σχέσεις της προπαίδειας εμφανίζονται μέσα απο ιστορίες με λογική και νόημα. Στόχος είναι να βοηθήσει στην καλύτερη απομνημόνευση.

Μέσα στο βιβλίο υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες για το πως γίνεται η διδασκαλία της μεθόδου. Το βιβλίο θα το αναζητήσετε στο www.doramavrommati.gr

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται στην απομνημόνευση της Προπαίδειας.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   


Ας μάθουμε πρόσθεση στο μικρό μας & στο παιδί με ανωριμότητα!

Η εισαγωγή στις βασικές μαθηματικές πράξεις μπορεί να γίνει ήδη απο τη προσχολική ηλικία με πολύ καλά αποτελέσματα. Ο τρόπος διδασκαλίας ενός παιδιού σε αυτή την ηλικία, όπως έχουμε προαναφέρει, πρέπει οπωσδήποτε να έχει τα εξής στοιχεία:
  • βιωματική μάθηση (παιχνίδι)
  • πολυαισθητηριακό χαρακτήρα (να ενεργοποιούνται οι αισθήσεις)
  • καθοδηγητικό και όχι παρεμβατικό χαρακτήρα (περιμένουμε να τελειώσει αυτό που έχει ξεκινήσει χωρίς να το κάνουμε εμείς για αυτό)

Στα παρακάτω βίντεο φαίνεται με απλό και πολύ ξεκάθαρο τρόπο πως μπορούμε να φέρουμε το μικρό παιδί σε πρώτη επαφή με τη μαθηματική πράξη της Πρόσθεσης.

Θα παίξουμε μαζί του το: αυτό Μαζί με αυτό μας Κάνει...!!!

Πρόσθεση 1

Υλικά: μετρήσιμα υλικά (αυτοκινητάκια, πλαστικά φρούτα, καραμέλες, τουβλάκια κτλ.), ένα καλάθι, ένα κομμάτι ύφασμα (μπλούζα, πετσέτα κτλ.)




Οδηγίες: Τοποθετούμε το ύφασμα μπροστά απο το παιδί. Βάζουμε τα τουβλάκια μέσα στο καλάθι και παίρνουμε διαδοχικά ( όπως δείχνει το βίντεο) μερικά τουβλάκια πχ. 2 Προτρέπουμε το παιδί να πει πόσα έχουμε και συνεχίζουμε βγάζοντας κι άλλα. Η οδηγία που συνεχώς δίνουμε είναι: 2 μαζί με άλλο 1 μας κάνει 3 κτλ. Στο τέλος το δοκιμάζει μόνο του.

Tip 1: Είναι πολύ σημαντικό τα βήματα να γίνονται αργά και κατανοητά. 


Πρόσθεση 2

Υλικά: μετρήσιμα υλικά, καλάθι, ύφασμα, μικρά χαρτάκια, στυλό





Οδηγίες: Το παιχνίδι αυτό είναι συνέχεια του προηγούμενου και μαθαίνει στο παιδί το συμβολισμό της Πρόσθεσης. Για αυτό κάνουμε ότι κάναμε και στο προηγούμενο παιχνίδι αλλά τώρα κάθε φορά το απεικονίζουμε και με τα μαθηματικά σύμβολα όπως στο βίντεο.

Tip 2: Προσέξτε πόσο χρειάστηκε να επαναλάβει την ορολογία των συμβόλων στην αρχή.

Tip 3: Το παιχνίδι αυτό μπορεί να δώσει εξαιρετικά αποτελέσματα και σε παιδιά με ανωριμότητα που δυσκολεύονται στη κατανόηση της πρόσθεσης.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και σε παιδιά με ανωριμότητα. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



Πού πέταξε η μύγα; Επιρρήματα & Δυσλεξία


Μια κατηγορία λέξεων, που δυσκολεύονται ιδιαίτερα τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να ξεχωρίσουν, είναι τα Επιρρήματα. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει μεγάλη σύγχυση των εννοιών η οποία γίνεται ακόμα πιο έντονη όταν πρέπει να τα εντάξουν και σε ομάδες πχ. Τοπικά, Τροπικά, Χρονικά κτλ. 

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όταν έρχονται αντιμέτωπα με γλωσσικά σχήματα που ενέχουν ιδιαίτερες αποχρώσεις εννοιών, όπως για παράδειγμα η λέξη /γρήγορα/ η οποία κατατάσσεται στα Χρονικά και στα Τροπικά επιρρήματα αλλά και στα Επίθετα, τότε δυσκολεύονται, μπερδεύονται και εκδηλώνουν άρνηση για τη διαδικασία κατάκτησης της νεα γνώσης.

Δυο ασκήσεις, που γίνονται στο πρόγραμμα αντιμετώπισης Δυσλεξία at home, βοηθούν να μετατρέψουμε την αφηρημένη έννοια επίρρημα σε εικόνα, με αποτέλεσμα την καλύτερη κατανόηση!


Πού πέταξε η μύγα;
(Τοπικά)

επιρρήματα, εικόνα, δυσλεξία


Άσκηση: Στην εικόνα, που έχουμε χρησιμοποιήσει και σε άλλες ασκήσεις, κάνουμε την ερώτηση που παραπέμπει στα Τοπικά επιρρήματα. Το παιδί ενθαρρύνεται να γεμίσει τη φιγούρα με όλα τα Τοπικά επιρρήματα που του "έρχονται" και απαντούν στο "Πού πέταξε η μύγα;"

Έπειτα εξηγούμε ότι όλες αυτές οι λέξεις ονομάζονται Επιρρήματα που δηλώνουν τον τόπο και απαντούν στο ερώτημα: Πού;


Πότε έρχεται η Μαίρη;
(Χρονικά)

επιρρήματα, εικόνα, δυσλεξία


Άσκηση: Ανάλογα συνεχίζουμε και για τα Χρονικά επιρρήματα με την ερώτηση "Πότε έρχεται η Μαίρη;" Το παιδί πάλι πρέπει να απαντήσει στην ερώτηση.  Μετά ακολουθεί και εδώ η εξηγήση ότι αυτές οι λέξεις είναι τα Χρονικά επιρρήματα και απαντούν στο ερώτημα: Πότε;


Tip
Μια βασική πληροφορία που δίνουμε στο παιδί είναι ότι πρόκειται για άκλιτες λέξεις και εξηγούμε ακριβώς τι σημαίνει αυτό με παραδείγματα απο Ρήματα, Ουσιαστικά, Επίθετα που η μορφή της λέξης αλλάζει όσο κλίνεται, σε αντίθεση με το Επίρρημα που μένει "Πάντα ίδιο"!


Πίνακας Τοπικών - Χρονικών επιρρημάτων

Τοπικά
Χρονικά
πού; (πούθε ;)
πότε;
κάπου
πουθενά
αλλού
κάποτε
κάπου κάπου
πότε πότε
άλλοτε
εδώ
«κει
αυτού
παντού
τότε
τώρα
ποτέ
εκεί που
όπου
οπουδήποτε
τότε που
όποτε
οποτεδήποτε
(ε)πάνω
κάτω
καταγής
μέσα
έξω
(ε)μπρός
πίσω
δεξιά
αριστερά
ψηλά
χαμηλά
πλάι
δίπλα
κοντά
μακριά
απέναντι
γύρω
ολόγυρα
μεταξύ
αναμεταξύ
ανάμεσα
πέρα
αντίπερα
βόρεια
νότια
ανατολικά
δυτικά
βορειοανατολικά
νοτιοανατολικά κτλ.
αμέσως
ευθύς
κιόλας
ήδη
πια
μόλις
ακόμη (ακόμα)
πάλι
ξανά
σνχνά
συνήθως
ύστερα
έπειτα
κατόπιν
πρώτα
πριν
πρωτύτερα
νωρίς
αργά
γρήγορα
συνάμα
αδιάκοπα
έγκαιρα
χτες
προχτές
σήμερα
(ε)ψές
απόψε
αύριο
μεθαύριο
πέρ(υ)σι
πρόπερσι
φέτος
του χρόνου κτλ.


✺ Παραδείγματα εφαρμογής:


επιρρήματα, εικόνα, δυσλεξία

Υλικό από τη συνάδελφο Ειδική παιδαγωγο Βάγια Νεραντζάκη (εποπτεία, Ορεστιάδα)
για ένα αγόρι Ε' Δημ. με μαθησιακές δυσκολίες.




Η ειδική παιδαγωγός σε εξ αποστάσεως εποπτεία (Αθήνα)
μας δείχνει την εφαρμογή της άσκησης 
σε μαθητή με ΜΔ που δυσκολεύεται
στην αναγνώριση των Επιρρημάτων!


επιρρήματα, εικόνα, δυσλεξία

Βλέπουμε υλικό της εφαρμογής της άσκησης μέσα από τη συνεργασία μας σε εξ αποστάσεως εποπτεία με τη Λογοθεραπεύτρια ( Πελοπόνησσος)
για τη μαθήτρια με Δυσλεξία.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com