30 Αυγ 2013

Ρίκο & Όσκαρ. Ένα βιβλίο ύμνος στη διαφορετικότητα



Ο Ρίκο του Σταϊνχέφελ έχει επίγνωση της ιδιομορφίας του: είναι έξυπνος αλλά σκέφτεται αργά, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί, "στο μυαλό του όλα είναι σαν τα μπαλάκια του μπίνγκο που ξεφεύγουν άτακτα από τη θέση τους και μπερδεύουν τις σκέψεις του"

~Μαρίζα Ντεκάστρο, www.oanagnostis.gr 

Ο Ρίκο, ένα αγόρι με μαθησιακές δυσκολίες το οποίο φοιτά σε ειδικό σχολείο, ζει με τη νέα, όμορφη και μόνη μητέρα του σε μια τυπικά βερολινέζικη πολυκατοικία [....]
Το βιβλίο αποτελεί ύμνο στη διαφορετικότητα και τη δύναμη της φιλίας που για να είναι αυθεντική πρέπει να χτίζεται αποκλειστικά και μόνο από στέρεα υλικά όπως η αποδοχή του άλλου και η ανοχή στις ιδιαιτερότητές του. Επιπλέον, είναι ένα χρήσιμο σχόλιο για το πόσο επιτυχής μπορεί να είναι η ένταξη ενός ατόμου με δυσκολίες και η κατάκτηση της αυτονομίας του όταν η κοινωνία διαθέτει τις δομές και την ενημέρωση να τον αποδεχτεί. Τέλος, κάνει ξεκάθαρο ότι κανείς δεν θα νοιώσει οίκτο για σένα ή θα σε απορρίψει αν αυτά τα αρνητικά συναισθήματα δεν ενυπάρχουν ήδη μέσα σου και στο περιβάλλον σου: το παράδειγμα της μητέρας του Ρίκο, που θωρακίζει διαρκώς την αυτοεκτίμηση του γιου της, μας το διδάσκει με εξαιρετικό τρόπο.
Ο Σταϊνχέφελ μας συστήνει λοιπόν τον Ρίκο, ένα γενναίο αγόρι που ξέρει πως οι φίλοι δεν πρέπει να είναι όμοιοι για να ταιριάζουν, πως ένας κωφάλαλος μπορεί να ακούει παραμύθια, πως ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να γράφει ιστορίες και να λύνει μυστήρια.

~ Ελένη Κορόβηλα,  Book Press 

Το βιβλίο "Ρίκο και Όσκαρ" διατίθεται απο τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Για περισσότερα βιβλία δείτε εδώ.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   


26 Αυγ 2013

Με το μαγνήτη καλύτερα! Ορθογραφία & Δυσλεξία


Η ορθογραφία σε παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μάθηση όπως είναι η Δυσλεξία είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κατακτηθεί. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που διευκολύνουν τη διαδικασία όπως είναι η Εικονογραφική μέθοδος η όπου με τη χρήση εικόνων οπτικοποιεί αυτό που είναι δύσκολο να διδαχθεί με κανόνες. Προϋπόθεση όμως αποτελεί ότι η βασική ορθή γραφή δηλ. η Καταληκτική ορθογραφία πρέπει να έχει αυτοματοποιηθεί.

Πως γίνεται αυτό; Η διδασκαλία σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες υπαγορεύει την αναγκαιότητα για συμμετοχικότητα, πολυαισθητηριακή προσέγγιση, κίνηση. Έτσι μέσα σε αυτό το πλαίσιο στα Μαθήματα Eιδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home σχεδιάζονται και εφαρμόζονται διάφορες ασκήσεις όπως είναι και η: Με το μαγνήτη καλύτερα!!

Υλικά: χαρτί Α4, μαγνήτες γράμματα, πίνακας μαγνητικός, στυλό



Οδηγίες: Γράφουμε στο χαρτί λέξεις χωρίς τη κατάληξη τους με σκοπό να τη συμπληρώσει το παιδί χρησιμοποιώντας τα μαγνητικά γράμματα. Τοποθετούμε το χαρτί πάνω στο μαγνητικό πίνακα και προτρέπουμε το παιδί να ολοκληρώσει την άσκηση.



Σκοπός: Στοχεύουμε να εφαρμόσει τη καταληκτική ορθογραφία μέσα από μια πιο κιναισθητική διαδικασία με αποτέλεσμα να εγκατασταθεί καλύτερα ο κανόνας.

Tip: Μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί και στο ψυγείο του σπιτιού παίζοντας στη διάρκεια της ημέρας.



Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται εναλλακτικούς τρόπους εκμάθησης της ορθογραφίας.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter 



19 Αυγ 2013

Η Κόκκινη κουκκίδα! Βελτίωση ανάγνωσης & Δυσλεξία.


"Όταν διαβάζει δεν λέει ολόκληρη τη λέξη αλλά τη μαντεύει, κάνοντας πολλά λάθη"!

Μια από τις τακτικές που φαίνεται να ακολουθούν τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες κατά την ανάγνωση είναι να "μαντεύουν" τις λέξεις. Αυτό σημαίνει ότι ξεκινά να διαβάζει χωρίς να ολοκληρώνει σωστά τις λέξεις και παραποιεί συνήθως το τελικό κομμάτι τους. Έτσι μια λέξη μπορεί να αναγνωστεί σαν μια παράγωγη της πχ. το πηγαίνοντας να διαβαστεί πηγαίνω, πήγαιναν κτλ.

Το παιδί με Δυσλεξία δυσκολεύεται να "δει" όλη τη μορφή της λέξης και η ανάγνωση του είναι μια εξαιρετικά αγχωτική διαδικασία. Συγκεντρώνει όλη την ενέργεια και προσοχή του για να αρθρώσει το αποτέλεσμα χωρίς να συνειδητοποιεί το νοηματικό "λάθος" που κάνει με συνέπεια να μην αυτοδιορθώνεται. 

Κάτι που εφαρμόζουμε στα Προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξία at home για να βοηθήσουμε να "δει" το σύνολο της λέξης μέχρι το τέλος της είναι η Κόκκινη κουκκίδα. Με αυτό τον τρόπο χωρίζεται η λέξη απομονώνοντας το κομμάτι που δεν διαβάζει ώστε να το δει και να το αναγνώσει.


Φωνητικός συλλαβισμός

Απομονώνοντας τη κατάληξη

Τελικό /ς/


Tip1: Μπορείτε όσο εξελίσσεται το παιδί στην αναγνωστική διαδικασία να του ζητάτε να βάζει και το ίδιο τη Κόκκινη κουκκίδα σε λέξεις ανάλογα με τα αναγνωστικά λάθη που κάνει. 

Tip2: Επιτόπου όσο διαβάζει ένα κείμενο κάνετε παύση βάζοντας τη κόκκινη τελεία εκεί που κάνει λάθη ζητώντας να επαναλάβει τη λέξη.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται στην ανάγνωση. Μπορεί να γίνει από θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   

9 Αυγ 2013

Τι γίνεται εκεί μέσα; Λεξιλόγιο & Δυσλεξία


Θεμελιώδης συνθήκη για να γράψουμε ένα ολοκληρωμένο γραπτό κείμενο είναι η δυνατότητα μας να εκφραζόμαστε μέσω ενός λεξιλογίου που εξυπηρετεί κάθε φορά τα νοήματα που θέλουμε να περάσουμε. Η ανάγκη για τη καλλιέργεια ενός πλούσιου λεξιλογίου το οποίο θα ανακαλείται απο τη μνήμη με ευκολία και θα χρησιμοποιείται λειτουργικά στο γραπτό λόγο είναι ακόμα πιο επιτακτική στα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Είναι πολύ σύνηθες ο μαθητής που αντιμετωπίζει Δυσλεξία να παραδίδει ένα "ανώριμο" για την ηλικία, τη τάξη και το γνωστικό του επίπεδο, γραπτό. 

Μέσα απο έναν αριθμό ασκήσεων που σκοπό έχουν να αναπτύξουν το λεξιλόγιο του δυσλεξικού μαθητή μπορεί να επέλθει σημαντική βελτίωση στη γραπτή του έκφραση. Η χρήση εικόνων και εδώ αποτελεί βασικό εργαλείο. Η άσκηση: Τι γίνεται εκεί μέσα; είναι μια άσκηση λεξιλογίου για Δυσλεξικά παιδιά.

Υλικά: χαρτιά Α4, στυλό, εικόνες/φωτογραφίες, κόλλα

Άσκηση: Αναζητούμε εικόνες κτιρίων, μεταφορικών μέσων, κα. μέσα απο το διαδίκτυο, περιοδικά κτλ. τις κόβουμε και τις κολλάμε στο κέντρο μιας Α4 σελίδας. Προτρέπουμε το παιδί να μας πει Τι γίνεται εκεί μέσα; και τα καταγράφει γύρω απο την εικόνα.

Νοσοκομείο

Τι γίνεται εκει μέσα; 
Στο παράδειγμα ασχοληθήκαμε με ένα παιδί Γ Δημοτικού με Δυσλεξία με το χώρο του Νοσοκομείου. Σκοπός σε αυτή τη συνεδρία ήταν να χρησιμοποιήσουμε τα Ρήματα που ήταν κατάλληλα για κάθε δράση σχετικά με το Νοσοκομείο. 

Παραδείγματα εικόνων:

  • σχολείο
  • δημαρχείο
  • τράπεζα
  • πλοίο/τρένο/αεροπλάνο
  • αεροδρόμιο
  • φούρνος
  • super market
  • mall
  • βουλή
  • πανεπιστήμιο

Tip
Αν το παιδί κουραστεί να γράφει μπορούμε να γράφουμε εμείς αυτά που μας λέει. Σκοπός εδώ είναι η ανάκληση απο τη μνήμη λέξεων (πχ. Ρήματα) σχετικές με τη κάθε εικόνα!

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για τη καλλιέργεια του λεξιλογίου. Μπορεί να γίνει απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



7 Αυγ 2013

Τι λείπει; Κιναισθητική άσκηση Γραμματικής & Δυσλεξία.


Έχουμε κάνει σαφές μέσα απο αυτό το blog ότι οι τρόποι για να δουλέψουμε με τα παιδιά με Δυσλεξία ώστε να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα πρέπει να είναι πιο συμμετοχικοί, δημιουργικοί, αισθητηριακοί.

Μια άσκηση κιναίσθησης που γίνεται στις συνεδρίες Αντιμετώπισης της Δυσλεξίας at home είναι και η: Τι λείπει; Το παιδί προσπαθεί να συμπληρώσει τα κομμάτια των λέξεων που λείπουν ώστε να πετύχει ένα ορθογραφημένο αποτέλεσμα. Σκοπός και εδώ είναι μέσα απο τη κίνηση και την ενεργό συμμετοχή να αυξηθούν οι πιθανότητες να "καταγραφεί" ο κανόνας μέσα απο τη βιωματική διδασκαλία. Και αυτή είναι μια άσκηση με απλά υλικά και εύκολο τρόπο εφαρμογής.

Υλικα: σελίδες Α4, στυλό, μαρκαδόρο, ψαλίδι

Άσκηση: Η άσκηση γίνεται σε βήματα. Το πρώτο βήμα είναι να γράψουμε κάθετα (το ένα κάτω απο το άλλο) τα γράμματα που θέλουμε να δουλέψουμε στην ορθογραφία με το παιδί.


Γράφουμε τα γράμματα.


Έπειτα επιλέγουμε τις κατηγορίες των λέξεων που θέλουμε να περιέχονται στην άσκηση-παιχνίδι. Τις γράφουμε, τις κόβουμε και αφήνουμε κενό το κομμάτι του γράμματος που θέλουμε να συμπληρώσει μέσα απο τους κανόνες που έχει διδαχθεί.


Αφήνουμε κενό στο γράμμα που θέλουμε.


Σιγά, σιγά ενθαρρύνουμε το παιδί να "συναρμολογήσει" τις λέξεις σαν παζλ.


 Συναρμολογούμε τις λέξεις.


Tip
Πάντα στα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες ακολουθούμε παράλληλα και τους εναλλακτικούς τρόπους εκμάθησης της ορθογραφίας όπως είναι η εικονογραφική μέθοδος. Οι ασκήσεις, όπως η παραπάνω, γίνονται ως ενισχυτικές και εφαρμογής αυτών που έχει διδαχθεί!



Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες ως κιναισθητική άσκηση ορθογραφίας. Μπορεί να εφαρμοστεί απο ειδικούς θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


1 Αυγ 2013

Τι θέλω να ακούω για εμένα; Συναισθηματική νοημοσύνη & Δυσλεξία.


Με τα συναισθήματα της ανεπάρκειας και της απογοήτευσης δυστυχώς βρίσκονται πολύ συχνά αντιμέτωποι τα παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ένα παιδί που εμφανίζεται έξυπνο και ικανό σε πολλούς τομείς της ζωής του είναι αρκετά δύσκολο να "δικαιολογήσει" στον εαυτό του αλλά και στο περιβάλλον του τη μεγάλη του δυσκολία για βασικές σχολικές δεξιότητες. Έτσι οι χαρακτηρισμοί του αδιάφορου, τεμπέλη, ανεύθυνου το ακολουθούν και πολλές φορές είναι χαρακτηριστικά που και το ίδιο αδυνατεί να αρνηθεί.

Η συναισθηματική νοημοσύνη αναφέρεται σε ένα εύρος ικανοτήτων που το παιδί κάθε ηλικίας μπορεί να αναπτύξει και να βελτιώσει. Πρόκειται για ικανότητες που είναι πολύ κρίσιμες για την συναισθηματική πληρότητα και ψυχική ισορροπία του παιδιού.

Το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες έχει απόλυτη ανάγκη, παράλληλα με την γνωσιακή ενίσχυση, να αναπτύξει ικανότητες που θα του εξασφαλίσουν αυτοπεποίθηση, αυτογνωσία, ανεξαρτησία, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα.

Μια άσκηση που κάνουμε στις συνεδρίες Ειδική αντιμετώπιση Δυσλεξίας at home με τα παιδιά είναι η: Τι θέλω να ακούω για εμένα;

Υλικά: χαρτί Α4 ή χαρτόνι, μαρκαδόρους, στυλό


Τι θέλω να ακούω για εμένα;


Άσκηση: Σχηματίζετε έναν κεντρικό κύκλο και περιμετρικά άλλους μικρότερους κύκλους οι οποίοι θα χρησιμεύουν για να καταγραφούν όλες οι θετικές φράσεις που θα ήθελε το παιδί να ακούει πιο συχνά για τον εαυτό του. Έπειτα γίνεται συζήτηση με αφορμή αυτά που έγραψε.

Tip: Πολλές φορές τα παιδιά με Δυσλεξία εξαιτίας της χαμηλής τους αυτοπεποίθησης δεν "τους έρχεται" να γράψουν τίποτα. Ενθαρρύνετε το παιδί, δώστε παραδείγματα για να καταφέρει να εκφραστεί.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter