26 Σεπ 2013

Βιβλία που ακούς! Δυσλεξικό παιδί & Ανάγνωση


Τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται τις περισσότερες φορές να διαβάσουν με ευχέρεια. Αυτό σημαίνει απλά ότι δυσκολεύονται να αρθρώσουν αυτό που διαβάζουν καθώς και να το κατανοήσουν πλήρως. Όλη αυτή η προβληματική σχέση με την ανάγνωση έχει σαν συνέπεια, παιδιά με ζωηρή φαντασία, όπως συνήθως είναι τα παιδιά με Δυσλεξία, να αποξενώνονται από την ανάγνωση βιβλίων και να παγιώνουν ένα αρνητικό συναίσθημα για αυτήν.

Οι εναλλακτικοί τρόποι για να μπορέσει το παιδί με Δυσλεξία να έρθει σε επαφή με τα βιβλία είναι τα audiobooks. Βιβλία δηλαδή, που μπορεί κάποιος να ακούσει και όχι να διαβάσει. Αυτό μειώνει το άγχος της αποτυχημένης αναγνωστικής απόπειρας και αφήνει μόνο τη χαρά της αφηγηματικής πλοκής. 

Στην Ελλάδα ακόμα, οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες ειδικά όταν αναφερόμαστε και σε παιδικά βιβλία. Από τη Pathos Publishing κυκλοφορούν audiobooks και μέσα σε αυτά υπάρχουν και κάποια παιδικά, όπως Ο Ψεύτης παππούς της Άλκης Ζέη, το Άλλοι καιροί, άλλα παιδιά των Άλκης Ζέη και Ζωρζ Σαρή, Ο Σίσυφος στο μπαλκόνι του Πέτρου Τατσόπουλου αλλά και η Ομήρου Οδύσσεια και η Ομήρου Ιλιάδα σε διασκευή Σοφίας Ζαραμπούκα με αφήγηση που γοητεύει. Πρόκειται για σκηνοθετημένα audiobooks με πληθώρα ηθοποιών-ερμηνευτών και μουσική. 

Tip: Για παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες μπορεί το audiobook να χρησιμοποιηθεί και ενισχυτικά κατά την αναγνωστική διαδικασία, με την τεχνική της ταυτόχρονης ανάγνωσης. Το παιδί όσο ακούει το audiobook διαβάζει και το κείμενο του βιβλίου πχ. Άλλοι καιροί, άλλα παιδιά Με αυτό το τρόπο καταφέρνει μια πιο αποτελεσματική αυτοδιόρθωση των λαθών του.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


23 Σεπ 2013

5 ασκήσεις Συνειρμικής σκέψης & Γενίκευσης


"Ο Π παρουσιάζει δυσκολίες στην ικανότητα γενίκευσης και κατηγοριοποίησης" αναφέρει η αναπτυξιολογική, αξιολογική έκθεση.

Ο Π είναι ένα παιδί της Γ' Δημοτικού ο οποίος έχει διαγνωστεί με μαθησιακές δυσκολίες και χρειάζεται ενίσχυση σε διάφορους γνωστικούς τομείς καθώς και στον τομέα της Γενίκευσης - Κατηγοριοποίησης. Στα πλαίσια της ενίσχυσης αυτών των ικανοτήτων αλλά και της Επαγωγικής σκέψης και του συνειρμικού λογισμού σχεδιάστηκαν μια σειρά ασκήσεων.

Σειρά ασκήσεων

  • Κατηγοριοποίηση. Καταγράφονται πολλά αντικείμενα μιας κατηγορίας και ζητάμε απο το παιδί να ονοματίσει όλη αυτή τη κατηγορία πχ. περιστέρι, αλεπού, σαύρα, αράχνη, κάστορας κτλ. = Ζώα

  • Υποκατηγορίες. Έπειτα απο την παραπάνω ομάδα γράφουμε υποκατηγορίες στις οποίες ανήκει κάθε ζώο πχ. πουλιά, θηλαστικά, έντομα, ερπετά, τρωκτικά κτλ. Ζητάμε απο το παιδί να αντιστοιχήσει ανάλογα.

  • Επικάλυψη κατηγοριών. Αφού τελειώσουμε με τα παραπάνω μπορούμε να "παίξουμε" λίγο με την επικάλυψη των κατηγοριών πχ. Ο κάστορας ανήκει στην ομάδα των τρωκτικών αλλά και στην ομάδα των θηλαστικών

  • Σύγκριση μεταξύ ομάδων. Γράφετε δυο ομάδες αντικειμένων όπου η μια εμπεριέχει την άλλη και ζητάτε να βάλει το σήμα < δείχνοντας ποια είναι πιο "μεγάλη" κατηγορία.

Για παράδειγμα:
  • ζώα   πουλιά
  • σπίτια   κτήρια
  • λουλούδια    φυτά
  • τρόφιμα   γλυκά
  • γιατροί   επαγγελματίες
  • παιδιά   μαθητές
  • άντρες   άνθρωποι
  • αεροπλάνα   μεταφορικά μέσα

  • Προτάσεις που καταλήγουν σε συμπεράσματα. Αφού έχουμε κάνει πολλά απο τα παραπάνω παιχνίδια συνεχίζουμε να δουλεύουμε με προτάσεις που φέρουν ένα νόημα, ένα συμπέρασμα και εκπαιδεύουμε το παιδί να καταλήγει συνειρμικά σε αυτό το συμπέρασμα καθώς και σε δευτερεύοντα.

Για παράδειγμα:
  • Ο Μάκης πηγαίνει στη Γ' Δημοτικού.
  • Η Ελένη δεν έκανε τα μαθήματα της εχθές και σήμερα είναι αδιάβαστη.
  • Η Μαίρη είναι συμμαθήτρια με τον Γιώργο.
  • Ο Χρήστος κάθισε στο δωμάτιο του για να μελετήσει τα μαθήματα του.
  • Ο Νίκος παίζει στα διαλείμματα με τους φίλους του ποδόσφαιρο.
Η άσκηση συνεχίζεται με ερωτήσεις
  • Τι καταλαβαίνουμε ότι είναι όλοι αυτοί που αναφέρονται στις προτάσεις;

Tip: Οι απαντήσεις που μέχρι στιγμής έχουν ειπωθεί είναι: παιδιά, συμμαθητές, άνθρωποι, αγόρια. Στη περίπτωση ανορθόδοξης απάντησης πχ. συμμαθητές προσπαθούμε με ερωτήσεις να κατευθύνουμε τη σωστή απάντηση πχ. Μόνο η Μαίρη αναφέρεται ότι είναι συμμαθήτρια με τον Γιώργο. Οι υπόλοιποι;


Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Μαθησιακές δυσκολίες για εκπαίδευση στην επαγωγική λογική. Μπορούν να εφαρμοστούν απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



19 Σεπ 2013

Δεν το έκανα εγώ! Βιβλίο για φιλοσοφικά ερωτήματα


Όταν οι γονείς του τον ρωτάνε αν εκείνος έσπασε το τζάμι, ο Πίκολο λέει "όχι". Μετά τους εξηγεί ότι δεν έφταιγε εκείνος, γιατί δεν το έκανε επίτηδες. Είναι κακό να λες ψέματα για να μη σε μαλώσουν; Κάνει να λες ψέματα για πλάκα ή για να μη στεναχωρήσεις τους άλλους;

Το βιβλίο ανήκει σε μια εκπαιδευτική σειρά βιβλίων απο τις εκδόσεις Μεταίχμιο που βοηθά τα παιδιά να απαντήσουν σε γνήσια φιλοσοφικά ερωτήματα.




Στο τέλος κάθε βιβλίου υπάρχει το φιλοσοφικό εργαστήρι του Πίκολο με το οποίο μπορούν γονείς και παιδαγωγοί να καλλιεργήσουν κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών. 






Απευθύνεται: Σε παιδιά απο 4 ετών.

Ενημερωθείτε για την Προσχολική & Πρωτοσχολική ενίσχυση at home εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



16 Σεπ 2013

Επίθετα σε εικόνες!! Λεξιλόγιο και Δυσλεξία



Ένας καθοριστικός παράγοντας για την ανώριμη εικόνα που εμφανίζουν τα γραπτά των παιδιών με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι το φτωχό τους λεξιλόγιο. Πρόκειται για την αδυναμία να εκφράσουν γραπτά τη σκέψη τους. Η δυνατότητα ανάκλησης και σωστής χρήσης των λέξεων είναι μειωμένη με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να μεταφέρουν ολοκληρωμένα μηνύματα καθώς γράφουν.

Στις παρεμβάσεις που δέχεται ενα παιδί με Δυσλεξία απο τον Ειδικό Παιδαγωγό ένας τομέας που ενισχύεται είναι και η αύξηση των λέξεων που χρησιμοποιεί στο γραπτό του λόγο. Μια απο τις ασκήσεις που γίνεται για αυτό το σκοπό είναι και η: Επίθετα σε Εικόνες!!

Υλικά: χαρτιά Α4, βαζάκι, φωτογραφίες (internet, περιοδικά κτλ.)

Άσκηση: Επιλέγουμε μεγάλες φωτογραφίες Ουσιαστικών με έντονα χρώματα τις οποίες μπορούμε να βρούμε είτε στο internet είτε σε περιοδικά και τις τοποθετούμε στο τραπέζι μπροστά στο παιδί.



Ένα φρούτο
 Ένα ζώο

















Ένα αντικείμενο














Έπειτα γράφουμε σε χαρτάκια, για τις εικόνες που έχουμε επιλέξει, πολλά επίθετα και τα βάζουμε μέσα σε ένα βαζάκι. Προτρέπουμε το παιδί να πάρει απο μέσα ένα, ένα χαρτάκι.


Και να τοποθετήσει τα επίθετα που διαβάζει στις σωστές εικόνες.




Η άσκηση αυτή είναι εισαγωγική και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ξεκίνημα για να προκύψουν και άλλες ασκήσεις γραμματικής, λεξιλογίου, γραπτής έκφρασης.

Παραδείγματα: 

  • Να κλίνει κάποια επίθετα
  • Να φτιάξει προτάσεις με κάποια επίθετα
  • Να φτιάξει μικρή παράγραφο με κάποια επίθετα
  • Να γράψει αντίθετα
  • Να γράψει συνώνυμα
  • Να γίνουν ασκήσεις ορθογραφίας
  • Να φτιάξει οικογένειες λέξεων

Tip
Φροντίστε οι εικόνες να είναι μεγάλες και χρωματιστές. Το παιδί με Δυσλεξία έχει ανάγκη να "γοητεύεται" απο τα ερεθίσματα!

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για καλλιέργεια λεξιλογίου μέσα απο εικόνες.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


12 Σεπ 2013

6 εργαλεία που βοηθούν την οργανωμένη μελέτη του παιδιού με Δυσλεξία!


"Δεν ξέρω να πάρω ένα μικρό ή μεγάλο γραφείο;"
"Αν πάρω καρέκλα γραφείου που γυρίζει γύρω, γύρω μήπως δεν διαβάζει και αποσπάται επειδή έχει διάσπαση;"
"Λέω να διαβάζει μαζί μου στο σαλόνι"

Ένας βασικός παράγοντας παραγωγικότητας και αποδοτικότητας της μελέτης του παιδιού με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι το σωστά οργανωμένο δωμάτιο. Σωστή οργάνωση δεν σημαίνει πολλά πράγματα αλλά αυτά που θα βοηθήσουν το παιδί με δυσκολίες να οργανωθεί, να αυτονομηθεί και να ολοκληρώνει τις εργασίες του. Ο τρόπος για να το πετύχουμε δεν είναι άλλος απο το να σκεφτούμε ποιες είναι οι δυσκολίες του και ανάλογα να ενισχύσουμε.

Σε προηγούμενη ανάρτηση έχουν αναφερθεί 7 βασικά πράγματα που πρέπει να έχει το δωμάτιο του παιδιού με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Παρακάτω τονίζονται άλλα 6 εργαλεία που βοηθούν στη σωστή οργάνωση και λειτουργικότητα της μελέτης:

  • Μια ανατομική καρέκλα. Οι καρέκλες γραφείου και όχι οι καρέκλες που χρησιμοποιούμε στο σπίτι επιτρέπουν τη σωστή εργονομική θέση του χεριού, τη σωστή απόσταση των ματιών απο το βιβλίο και την αυτονομία του παιδιού να ορίσει τη βολική θέση για αυτό.
  • Ένα πίνακα απο φελλό κρεμασμένο στο ύψος του παιδιού. Εκεί μπορεί να καρφιτσώσει το πρόγραμμα του, τις υποχρεώσεις του. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί απο τους γονείς ή τους θεραπευτές του για να αναρτούν σημειώματα.
  • Χαρτάκια post it. Σε κάποιο συρτάρι καλό είναι να υπάρχουν ώστε να γίνει πιο εύκολο να χρησιμοποιεί το πίνακα απο φελλό. Έτσι θα εξοικειωθεί να υπενθυμίζει στον εαυτό του αυτά που "πρέπει να γίνουν".
  • Μια υδρόγειο σφαίρα. Στα παιδιά με χωροταξικές δυσκολίες είναι πολύ βοηθητικό να μπορούν να βλέπουν σε τρεις διαστάσεις αυτό που απεικονίζεται στο χαρτί στο μάθημα της ιστορίας και τη γεωγραφίας.
  • Ένα απλό εργαλείο ηχογράφησης της φωνής του. Βοηθά εξαιρετικά τα παιδιά με προβλήματα ανάγνωσης να αναγνωρίζουν και να αυτοδιορθώνουν τα λάθη τους.
  • Μαρκαδόρους high lighters. Το παιδί πρέπει οπωσδήποτε να διδαχθεί να ξεχωρίζει τις κύριες απο τις δευτερεύουσες πληροφορίες που χρειάζεται να απομνημονεύει. Οι μαρκαδόροι θα βοηθήσουν στο να τονίζει τα κύρια σημεία ενός κειμένου.

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   


4 Σεπ 2013

Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι!

Ο ρατσισμός, η διάκριση και η αξιολόγηση του ανθρώπου σύμφωνα με κριτήρια που απλά πιστοποιούν την διαφορετικότητα του και όχι την αξία του, έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις γύρω μας. Υπάρχει στη καθημερινότητα μας, στις φιλίες των παιδιών μας, των μαθητών μας.

Επειδή λοιπόν ο ρατσισμός διδάσκεται ας θυμηθούμε μέσα απο εικόνες πως είμαστε όλοι διαφορετικοί και όλοι ίσοι.


Κίνα

Ερυθραία

Ουγκάντα

Μπουρκίνα Φάσο


Αφγανιστάν


Φινλανδία

Γουατεμάλα

Ολλανδία

Ιμαλλάια

Ινδία

Καμερούν

Κένυα

Νεπάλ

Ομάν

Πακιστάν

Νέα Γουινέα

Φιλιππίνες

Ρουμανία

Ταϊτή
Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter