30 Σεπ 2014

20+3 Φράσεις για την επόμενη στιγμή! Δυσλεξία & γραπτός λόγος


"Δεν μπορεί καθόλου να γράψει μεγάλα κείμενα"
"Η δομή του όταν γράφει είναι τελείως ανοργάνωτη, σχεδόν δεν καταλαβαίνεις τι θέλει να πει"
"Όταν πάει να γράψει πάνω απο κάποιες προτάσεις όλα τα νοήματα του μπερδεύονται"
"Χρησιμοποιεί συνέχεια τις ίδιες λέξεις"

Αυτές και άλλες πολλές είναι οι παρατηρήσεις γονιών και εκπαιδευτικών, παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες όταν χρειάζεται να συντάξουν ένα κείμενο. Η δυσκολία δομής του γραπτού λόγου εμφανίζεται περισσότερο έντονα κυρίως στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Η απόδοση γεγονότων με χρονική αλληλουχία και σκέψεων με νοηματική σύμπνοια είναι βασική απαίτηση για μια κατανοητή γραφή.

Πως θα βοηθήσουμε το δυσλεξικό παιδί που η γλωσσική έκφραση το δυσκολεύει ακόμα περισσότερο; Ταυτόχρονα με όλες τις ασκήσεις που γίνονται για την ενίσχυση του σε τομείς όπως: φωνημική επίγνωση, οπτική-ακουστική διάκριση, ορθογραφία, εναλλακτική διδασκαλία της γραμματικής γίνονται και ασκήσεις που εκπαιδεύουν το παιδί στη γραπτή σύνταξη. Σε επίπεδο κειμένου-έκθεσης μια απο τις ασκήσεις είναι και η: Φράσεις για την επόμενη στιγμή!

Πρόκειται για φράσεις που μαθαίνει το παιδί ώστε να περνά απο τη μια χρονική στιγμή στην επόμενη καθώς εξελίσσεται η ιστορία που αφηγείται.



Αρχικά:
  • Όλα άρχισαν....
  • Ξεκινώντας....
  • Μια μέρα (το περασμένο καλοκαίρι, πριν απο ένα χρόνο κτλ.)
  • Πρώτα απο όλα....
  • Για να ξεκινήσουμε....

Μετά (χωρίς να έχει περάσει πολύ ώρα):
  • Δεύτερον....
  • Μετά απο λίγο...
  • Ξαφνικά....
  • Αργότερα την ίδια μέρα...
  • Λίγο μετά....

Έπειτα (αφού έχει περάσει περισσότερος χρόνος):
  • Την επόμενη μέρα/εβδομάδα/μήνας/χρόνος....
  • Έπειτα....
  • Επίσης....
  • Αργότερα...
  • Μετά απο μερικές μέρες/εβδομάδες/μήνες/χρόνια .....
  • Κατά τη διάρκεια του επόμενου...
  • Να αναφέρω ότι....

Τέλος:
  • Τελικά...
  • Στο τέλος της ιστορίας....
  • Συμπερασματικά....
  • Όπως καταλαβαίνετε....
  • Συνοψίζοντας....
  • Όλα καταλήγουν...

Tip: 
Όλα αυτά μπορούν να εφαρμοστούν σε επίπεδο πρότασης, παραγράφου, έκθεσης!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  

22 Σεπ 2014

Ποια είναι η λέξη; Γλωσσικό παιχνίδι για παιδιά με Δυσλεξία


Ένα παιχνίδι λέξεων είναι πάντα πιο ευρηματικό απο τις ασκήσεις και μπορεί να αποτελέσει εξαιρετική αφορμή ενίσχυσης των παιδιών με Δυσλεξία. Η δυσκολία για τη σημασιολογία των λέξεων καθώς και το μικρό εύρος του λεξιλογίου δυσχεραίνουν την κατανόηση ενός κειμένου και την ανταπόκριση τους στη γραπτή έκφραση. Έτσι χρησιμοποιώντας το παιχνίδι κινητοποιούμε αποτελεσματικά το Δυσλεξικό παιδί να λάβει μέρος σε δραστηριότητες λόγου που τόσο το παιδεύουν.

Το παιχνίδι χρειάζεται τουλάχιστον δυο παίκτες, που στη προκειμένη περίπτωση μπορεί να είναι το παιδί και ο θεραπευτής/εκπαιδευτικός/γονιός. Εφαρμόζεται πολύ καλά και στη σχολική τάξη αλλά εδώ θα πρέπει να προσέξουμε αν το Δυσλεξικό παιδί μπορεί να ανταποκριθεί σε μια τέτοια δραστηριότητα με τους συμπαίκτες του ώστε να μην νιώσει μειονεκτικά.

Γλωσσικό-παιχνίδι: Κόβουμε πολλές λωρίδες χαρτιού και γράφουμε λέξεις (ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα, επιρρήματα κτλ.) χωρίς να βλέπει ο συμπαίκτης μας.



Έπειτα στερεώνουμε (με sellotape) το χαρτί με τη λέξη μπροστά στο μέτωπο του παιδιού, το παιδί δεν ξέρει τη λέξη και προσπαθεί μέσα απο ερωτήσεις να ανακαλύψει: Ποια είναι η λέξη; Ρωτάει να του πούμε: συνώνυμα, αντίθετα, να χρησιμοποιήσουμε τη λέξη σε πρόταση ώστε να καταλάβει ποια είναι η ζητούμενη κτλ. Το ίδιο γίνεται και με τη σειρά του θεραπευτή. Δώστε προσοχή στις δυσκολίες του Δυσλεξικού παιδιού και χρησιμοποιήστε ανάλογες λέξεις.


Tip: 
Στη τάξη μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και μουσική την οποία θα σταματάτε κάθε φορά για να ξεκινήσουν τα παιδιά μεταξύ τους τις ερωτήσεις!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



15 Σεπ 2014

Τι πιστεύετε εσείς για αυτό! Παιχνίδι με το όνομα του


Το καλωσόρισμα για τη νέα σχολική χρονιά είναι πάντα ευπρόσδεκτο απο τα παιδιά. Και εδώ θα σας δείξω ένα τρόπο για να ξεκινήσετε το πρώτο σας μάθημα μαζί τους είτε είστε ειδικός θεραπευτής και ασχολείστε με παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες είτε είστε δάσκαλος/α στο Δημοτικό σχολείο.

Είναι ένα πολύ απλό δώρο που έχει σχέση με το όνομα τους αλλά δηλώνει Τι πιστεύετε εσείς για αυτά! Έτσι για κάθε γράμμα του ονόματος του γράψτε επίθετα που το χαρακτηρίζουν. Θα δείτε ότι θα δημιουργηθεί μια αισιόδοξη ατμόσφαιρα για το ξεκίνημα σας. 

Παραδείγματα:







Tip: 
Αφού το διαβάσετε κολλήστε στο τοίχο του, αν είστε στο δωμάτιο ή στο τοίχο της τάξης για όλα τα παιδιά!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



9 Σεπ 2014

Ξεκλείδωσε σωστά! Άσκηση-παιχνίδι Οπτικής διαφοροποίησης στις Μαθησιακές δυσκολίες



Πως θα αντιμετωπίσουμε τη δυσκολία στην Οπτική διαφοροποίηση των μορφών;


Μια μικρή 6 ετών όταν της ζητούσα να μου δείξει το /8/ πολλές φορές το μπέρδευε με το /3/ και συνέχιζε να κάνει και άλλες παρανοήσεις ανάμεσα στα σχήματα των αριθμών και των γραμμάτων όπως το /ξ/ με το /ζ/. Αυτή και άλλα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δεν έχουν ευχέρεια στην οπτική αναγνώριση των λεπτομερειών και των διαφορών μεταξύ των συμβόλων (γραμμάτων, αριθμών).

Η οπτική διάκριση είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη των υπόλοιπων σχολικών δεξιοτήτων του παιδιού. Για αυτό και κρίνεται υψηλής προτεραιότητας στα προγράμματα εκπαίδευσης ειδικής αγωγής. Μια απο τις ασκήσεις η οποία εμπλέκει το παιδί στη διαδικασία αναγνώρισης και ταύτισης είναι και η: "Ξεκλείδωσε σωστά"!!

Υλικά: μαρκαδόρος, σελοτέιπ, χαρτί Α4, ψαλίδι, λουκέτα με κλειδιά



Άσκηση: Σε κάθε λουκέτο γράφετε αριθμούς ή γράμματα καθώς και στα αντίστοιχα κλειδιά τους. Τα απλώνετε όλα σε ένα τραπέζι μπροστά από το παιδί. 



Κάθε φορά ζητάτε απο το παιδί να βρει κάποιο συγκεκριμένο αριθμό ή γράμμα και να βάλει το αντίστοιχο κλειδί στο λουκέτο! 



Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους:
  • Να δείξετε το λουκέτο με το γραμμένο αριθμό/γράμμα και το παιδί να διαλέξει απο όλα τα κλειδιά το σωστό και να ξεκλειδώσει.
  • Να πείτε τον αριθμό/γράμμα και το παιδί να βρει το λουκέτο με το σωστό κλειδί και να ξεκλειδώσει.

Παραλλαγές άσκησης:
  • με συλλαβές
  • με λέξεις
  • με φράσεις (θα κολλήσετε μεγαλύτερο χαρτί στο κλειδί/λουκέτο)


Tip
Για παιδιά προσχολικής ηλικίας, που θέλετε να ενισχύσετε την οπτική τους διάκριση, μπορείτε να παίξετε με γεωμετρικά σχήματα ή χρώματα!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  

3 Σεπ 2014

17 στρατηγικές για τη μελέτη του παιδιού με ΔΕΠ-Υ


Η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία συστήνει βοηθητικές στρατηγικές για τους γονείς παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα σχετικές με τη καθημερινή μελέτη στο σπίτι. Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευροβιολογική διαταραχή της παιδικής ηλικίας όπου κάποια απο τα χαρακτηριστικά της συνεχίζονται και στην ενήλικη ζωή. Πρόκειται για τη διαταραχή που έχει προκαλέσει τις περισσότερες συζητήσεις σε όλη την επιστημονική κοινότητα.

Οι 17 στρατηγικές που απευθύνονται στον γονιό ως οδηγίες για τη σχολική μελέτη:

  • Καθιέρωσε μια ρουτίνα και ένα πρόγραμμα για τη σχολική μελέτη (συγκεκριμένη ώρα και μέρος). Ακολούθησε το όσο γίνεται πιο πιστά. Μη περιμένεις μέχρι το βράδυ για να ξεκινήσει το παιδί.
  • Περιόρισε τους περισπασμούς στο σπίτι κατά τη διάρκεια της μελέτης (πχ. μείωσε το θόρυβο, τηλεφωνήματα, κλείσε τη τηλεόραση)
  • Βοήθησε το παιδί σου να ξεκινήσει τις εργασίες του (πχ. διαβάστε μαζί την εκφώνηση, ξεκινήστε μαζί το πρώτο παράδειγμα, επιτήρησε όσο το παιδί συνεχίζει μόνο του με την επόμενη άσκηση). Μετά φύγε απο το μέρος που διαβάζει.
  • Βοήθησε το παιδί σου να χωρίσει σε μικρότερα κομμάτια τις ασκήσεις του ώστε να είναι περισσότερο ευέλικτες και λιγότερο δυσβάσταχτες για το ίδιο.
  • Δώσε τη γνώμη σου χωρίς να κάνετε όλη τη δουλειά μαζί. Θέλεις το παιδί να πετύχει όσο το δυνατόν περισσότερη αυτονομία.
  • Επιβράβευσε το παιδί σου όταν βάζει τα δυνατά του κάνοντας καλή προσπάθεια και ολοκληρώνει τις ασκήσεις του. Με υποστηρικτικό και όχι επικριτικό τρόπο μπορείς να δείξεις τα λάθη του και να κάνεις κάποιες διορθώσεις.
  • Δεν είναι δική σου υποχρέωση να διορθώνεις όλα τα λάθη του στις ασκήσεις του ή να τις ολοκληρώνεις.
  • Υπενθύμισε στο παιδί σου να κάνει τη μελέτη του δίνοντας του κίνητρα: " Όταν τελειώσεις τα μαθήματα σου, μπορείς να....."
  • Η συμφωνία για ένα μεγαλύτερο κίνητρο/ενισχυτή μπορεί να κινητοποιήσει το παιδί να επιμείνει ολοκληρώνοντας τις ασκήσεις του: "Αν αυτή την εβδομάδα κάνεις όλα τα μαθήματα σου, τότε θα κερδίσεις..."
  • Ενημέρωσε την/τον εκπαιδευτικό του παιδιού για την απογοήτευση και τα επίπεδα ανοχής που έχει όταν διαβάζει στο σπίτι. Ο δάσκαλος πρέπει να γνωρίζει πόση ώρα του παίρνει για να ολοκληρώσει τα μαθήματα του και πόση προσπάθεια καταβάλλετε εσείς για να διαβάσει.
  • Βοήθησε το παιδί σου να μελετήσει για τα τεστ. Μελετήστε μαζί. Εξέτασε το παιδί με πολλούς τρόπους.
  • Αν το παιδί δυσκολεύεται στην ανάγνωση, βοήθησε το με το να διαβάσετε μαζί.
  • Δουλέψτε μια συγκεκριμένη ώρα και μετά σταματήστε. Μην πιέζεις το παιδί αν νομίζεις ότι έχει ήδη δουλέψει αρκετά για εκείνη τη μέρα. Γράψε ένα σημείωμα στη δασκάλα για να ενημερώσεις.
  • Είναι πολύ συνηθισμένο το παιδί με ΔΕΠ-Υ να μην παραδίδει τις ολοκληρωμένες ασκήσεις του. Είναι πολύ απογοητευτικό να ξέρεις ότι μετά απο τόση προσπάθεια για να ολοκληρώσει τις ασκήσεις του δεν επιβραβεύεται τελικά για αυτό. Είναι σαν οι εργασίες με ένα μυστηριώδη τρόπο να εξαφανίζονται! Για αυτό να είσαι σίγουρος ότι οι ασκήσεις έχουν μπει στη τσάντα του. Μπορείτε να ρυθμίσετε με τη δασκάλα του να παραλαμβάνει τις ασκήσεις του με την άφιξη του στη τάξη.
  • Πολλοί γονείς δυσκολεύονται να μελετήσουν το παιδί τους για το σχολείο. Βρες κάποιον που μπορεί. Προσέλαβε ένα παιδαγωγό ανάλογα με τις ανάγκες και την ηλικία του παιδιού.
  • Φρόντισε το παιδί να έχει το τηλέφωνο ενός συμμαθητή του για να επιβεβαιώνεις τις ασκήσεις που έχει να κάνει.
  • Γονείς το μεγαλύτερο στοίχημα είναι να μην σας "παίρνουν απο κάτω" οι απαιτητικές και μεγάλες ασκήσεις που έχουν ανατεθεί στο παιδί. Θα πρέπει να είστε προσεκτικοί ως προς αυτό. Ζητήστε μια φωτοτυπία με το τι χρειάζεται να γίνει για την εργασία. Αναρτήστε τη λίστα με αυτά που πρέπει να γίνουν στο σπίτι και ξεκινήστε μαζί. Γράψτε σε ένα μεγάλο ημερολόγιο την ημερομηνία παράδοσης της εργασίας. Μετά οργανώστε την εργασία σε μικρότερα κομμάτια και βήματα. Ξεκινήστε αμέσως πηγαίνοντας στη βιβλιοθήκη, συγκεντρώστε τις πηγές και αρχίστε το διάβασμα.

Αυτές είναι βασικές οδηγίες που μπορούν να λειτουργήσουν ως "μπούσουλας" για το τρόπο που θα χειριστείτε τη καθημερινή μελέτη του παιδιού και τις απαιτητικές εργασίες που πρέπει να ολοκληρώσει. Προσαρμόστε τις παραπάνω στρατηγικές ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter