26 Νοε 2014

Πως θα καταλάβει το παιδί με Μαθησιακές δυσκολίες τις εκφωνήσεις των Μαθηματικών;


Οι Μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών στα Μαθηματικά εμφανίζονται απο τα πρώτα χρόνια του Δημοτικού αλλά η δυναμική τους αυξάνεται περισσότερο κατά τη φοίτηση τους στη Γ' Δημοτικού. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες έχουν να κάνουν με: 
  • τη σύγχυση στην ορολογία
  • τη δυσκολία στην επίλυση προβλημάτων
  • τη συχνή αποτυχία να θυμηθεί τα βήματα που ακουλουθούμε στις μαθηματικές πράξεις, 
  • τη πιθανότητα να μπερδέψει τα μαθηματικά σύμβολα.


Σε όλα αυτά συμβάλλει σημαντικά το γεγονός ότι το κάθε δυσλεξικό παιδί δεν τα καταφέρνει καλά στην αποκωδικοποίηση των γλωσσικών πληροφοριών που υπάρχουν στη διατύπωση των εκφωνήσεων. Αυτός είναι τελικά και ο λόγος που είναι τόσο σημαντικό να μάθει το Δυσλεξικό παιδί ειδικό λεξιλόγιο με μαθηματικούς όρους. 

Ας δούμε λοιπόν πως κατηγοριοποιούμε τις λέξεις που εμφανίζονται στις εκφωνήσεις των μαθηματικών συνδέοντας τις με τα μαθηματικά σύμβολα/πράξεις.

Φτιάχνουμε ένα φύλλο με τα σύμβολα των μαθηματικών πράξεων και για κάθε πράξη συμπεριλαμβάνουμε όλο το σχετικό λεξιλόγιο που παραπέμπει σε αυτή.

Τα μαθηματικά σύμβολα με το σχετικό λεξιλόγιο!


Πρόσθεση



Αφαίρεση


Πολλαπλασιασμός



Διαίρεση


Στη συνέχεια χρησιμοποιήστε λέξεις για να φτιάξετε εκφωνήσεις ασκήσεων ή προβλημάτων και ζητήστε απο το παιδί να βρει μέσα απο το λεξιλόγιο ποιες Πράξεις πρέπει να κάνει.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



20 Νοε 2014

Η χρωματιστή παράγραφος! Το Δυσλεξικό παιδί και ο γραπτός του λόγος


Με όλους τους μαθητές που έχω αναλάβει για την αντιμετώπιση των Μαθησιακών τους δυσκολιών υπάρχει πάντα μια κοινή συνισταμένη, δεν μπορούν να τα καταφέρουν καλά στο γραπτό λόγο. Ανάλογα με τις ξεχωριστές δυσκολίες του κάθε παιδιού και τη τάξη που φοιτά αυτή η δυσχέρεια στο γραπτό κείμενο εμφανίζεται με διαφορετική δυναμική. Πάντα όμως απαιτεί άμεση αντιμετώπιση και χρήζει ιδιαίτερου χειρισμού.

Για αυτό θα παρουσιάσουμε πως μπορούμε σε ένα παιδί με Δυσλεξία και άλλες Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες να του διδάξουμε το τρόπο που συνθέτουμε σιγά-σιγά μια παράγραφο. Πως ξεκινάμε, πως συνεχίζουμε και πως ολοκληρώνουμε. Η άσκηση αυτή έχει εφαρμόζει σαν εργαλείο το χρώμα για να σηματοδοτήσει την αρχή, τη μέση και το τέλος. 

Υλικά: χρωματιστά χαρτιά Α4, μαύρο μαρκαδοράκι

Άσκηση: Σαν ένα φανάρι του ΚΟΚ αναπαριστούμε με χρωματιστές λωρίδες χαρτιού την ανάπτυξη της παραγράφου. Ξεκινάμε με την πρόταση έναρξης που είναι το Πράσινο. Συνεχίζουμε με τις λεπτομέρειες που θέλουμε να δώσουμε στο θέμα τις οποίες γράφουμε σε Κίτρινες λωρίδες. Τη τελευταία πρόταση τη γράφουμε σε Κόκκινο χαρτί αφού σημαίνει ότι σταματάμε! 


Έτσι συνθέτουμε σιγά, σιγά τη παράγραφο!

Μόλις ολοκληρώσουμε τη διαδικασία και γίνουν όλες οι διευκρινήσεις το κείμενο θα φαίνεται όπως παρακάτω.


Το αποτέλεσμα της χρωματιστής παραγράφου!
Στο τέλος δίνουμε ένα απλό θέμα ανάπτυξης και ζητάμε απο το παιδί να αναπτύξει με τον ίδιο τρόπο στο τετράδιο του μια παράγραφο. Πρόκειται για μια άσκηση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολλά θέματα.


Tip: 
Το θέμα που θα διαλέξετε αρχικά, προσέξτε να είναι απλό για να μπορεί το παιδί να το αναπτύξει εύκολα. Σκοπός εδώ είναι να μάθει το μηχανισμό σύνθεσης της παραγράφου!

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


14 Νοε 2014

Πίνακες με τελείες! Για να ξεμπερδέψουμε την Ανάγνωση & Γραφή στη Δυσλεξία


Πως μπορούμε να βοηθήσουμε στη κωδικοποίηση του προφορικού λόγου σε γραπτό;

Τα παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες στη μεγάλη τους πλειοψηφία εμφανίζουν ελλείψεις στη φωνημική τους επίγνωση. Η δυσκολία που αντιμετωπίζουν να κωδικοποιήσουν το προφορικό λόγο σε γραπτό καθώς και τα αναγνωστικά τους λάθη οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη φωνημική σύγχυση των φωνημάτων. Το αποτέλεσμα της παράλειψης γραμμάτων ή προσθήκης άλλων, των αναγραμματισμών και αντικαταστάσεων ολόκληρων λέξεων με άλλες είναι συχνό.

Εδώ θα δείξουμε μια άσκηση που προσπαθεί να ξεμπερδέψει τις λέξεις, που συχνά μπερδεύουν τα παιδιά με Δυσλεξία, αυτές με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα, όταν δηλαδή δύο σύμφωνα βρίσκονται δίπλα-δίπλα σε μια λέξη και προφέρονται μαζί πχ. γλυκό 

Άσκηση: Σε έναν πίνακα με κουτάκια γράφουμε λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα αφήνοντας μια γραμμή κάθε φορά ελεύθερη και συνεχίζουμε με την επόμενη.


Πίνακας με λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα!

Στη συνέχεια το παιδί διαβάζει κάθε μια λέξη. Έπειτα εξηγούμε ότι πρέπει να βάλει κάτω απο κάθε φώνημα (γράμμα) μια τελεία. Στο τέλος ζητάμε να μας πει ποια σύμφωνα είναι δίπλα, δίπλα, τα προφέρει μαζί πχ. /μν/ και τέλος τα ενώνει μεταξύ τους. Αυτό το κάνει για όλες τις λέξεις!


Ενώνουμε το διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα μαζί!

Αυτή η άσκηση μπορεί να δώσει αφορμές για περισσότερες ασκήσεις:

  • Να χρησιμοποιήσει κάποιες λέξεις σε προτάσεις.
  • Να γράψετε κάποιες απο τις παραπάνω λέξεις κάνοντας φωνημικά λάθη πχ. αναγραμματισμό και το παιδί να πρέπει να εντοπίσει το λάθος και να τη γράψει σωστά.
  • Να βρει και άλλες λέξεις που ξεκινούν/περιέχουν αυτό το σύμπλεγμα.

Tip
Μπορεί να εφαρμοστεί με τον ίδιο τρόπο και σε λέξεις με τριπλό συμφωνικό σύμπλεγμα πχ. συντρίβω


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

6 Νοε 2014

Η πρόταση τρελάθηκε! Μια δημιουργική άσκηση για το γραπτό λόγο στη Δυσλεξία


Πως μπορούμε να βάλουμε τάξη στο γραπτό λόγο του Δυσλεξικού παιδιού;

Πολλές φορές το αποτέλεσμα της προσπάθειας για απόδοση του γραπτού λόγου απο παιδιά με Δυσλεξία δεν είναι ικανοποιητικό. Λέξεις παραλείπονται, νοήματα χάνονται και ο τηλεγραφικός λόγος είναι κυρίαρχος. Για αυτό η θεραπευτική διαδικασία έχει σαν σκοπό να βρει τους τρόπους της εναλλακτικής διδασκαλίας που θα βοηθήσουν το παιδί με Δυσλεξία και ΜΔ να βελτιώσει τη γραπτή του έκφραση. 

Έχουμε τονίσει αρκετές φορές πως κρίνεται εξαιρετικά σημαντικό οι ασκήσεις που απευθύνονται σε παιδιά με Δυσλεξία να είναι έτσι διαμορφωμένες ώστε να "αναγκάζει" το παιδί να συμμετέχει περισσότερο, δημιουργώντας το ίδιο κατά κάποιο τρόπο την άσκηση. Εδώ θα παρουσιάσουμε την άσκηση: Η πρόταση τρελάθηκε. Κόλλησε στη σειρά τις λέξεις! Σκοπός είναι το παιδί να φτιάξει μια πρόταση με νόημα!

Υλικά: λευκές ετικέτες, σελίδες Α4

Άσκηση: Γράφουμε πάνω στις ετικέτες όλες τις λέξεις μιας πρότασης. Η σειρά των λέξεων πρέπει να είναι μπερδεμένη. 


Παράδειγμα 1



Παράδειγμα 2

Έπειτα το παιδί πάνω σε σελίδες Α4 πρέπει να κολλήσει με τη σωστή σειρά τις λέξεις ώστε να βγει μια πλήρης πρόταση χωρίς να περισσέψει καμία λέξη.




Tip: 
Στο τέλος κάθε πρότασης προτρέψτε να βάλει το σημείο στίξης που χρειάζεται πχ. τελεία, ερωτηματικό, θαυμαστικό

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter