23 Δεκ 2015

Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς..! Ανάπτυξη λεξιλογίου στο δυσλεξικό παιδί


Ένας από τους τρόπους για να βοηθήσουμε τη δυσκολία που εμφανίζουν τα παιδιά με Δυσλεξία ως προς τη παραγωγή του γραπτού λόγου είναι τεχνικές που στοχεύουν στην ανάπτυξη του λεξιλογίου και στην ικανότητα ανάκλησης και χρήσης των κατάλληλων λέξεων. Με τη συστηματική ανατροφοδότηση και προσπάθεια το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες θα μπορέσει να εξελίξει τη γραφή του και να χρησιμοποιήσει έναν ωριμότερο γραπτό λόγο.

Η άσκηση: "Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή χωρίς...!" είναι μια δημιουργική διαδικασία που εκπαιδεύει τα παιδιά με Δυσλεξία/ΜΔ στη τεχνική του "brainstorming" δηλ. στη τεχνική να "κατεβάσω" από το κεφάλι μου όσο πιο πολλές, σχετικές λέξεις μπορώ "χωρίς να σκέφτομαι"!

Άσκηση: Σε μια σελίδα Α4 γράφετε στο κέντρο τη πρόταση: "Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς...!" και φτιάχνετε πολύχρωμα μέρη στα οποία το παιδί θα γράψει όλα αυτά που δεν μπορεί με τίποτα να αποχωριστεί!




Με αφορμή αυτή την άσκηση δημιουργείστε με τη μέθοδο της χρωματιστής παραγράφου μια παράγραφο για όλα αυτά που δεν μπορεί να αποχωριστεί οι ακόμα και προτάσεις για κάθε ένα απο αυτά δίνοντας έναν λόγο γιατί δεν μπορεί να ζήσει χωρίς: τη θάλασσα, τα δέντρα, τον αδερφό του κτλ.


Tip: 
Κατευθύνετε τις αναζητήσεις του και σε πιο αφηρημένες έννοιες (ουσιαστικά) πχ. αγάπη, φιλία κτλ.



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


8 Δεκ 2015

Γράψε το τραγούδι αλλιώς! Πως θα βοηθήσουμε τη γραπτή έκφραση στη Δυσλεξία


Η ποικιλία των δραστηριοτήτων και η ενεργός συμμετοχή σε αυτές με τρόπους περισσότερο βιωματικούς, διασκεδαστικούς και δημιουργικούς είναι ο κορμός πάνω στον οποίο χτίζεται ένα επιστημονικό πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία/ΜΔ. Η εναλλαγή των ασκήσεων παίζει καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμό των θεραπευτικών στόχων.

Για την εξάσκηση των παιδιών με Δυσλεξία στη παραγωγή γραπτού λόγου σχεδιάζονται πλήθος ασκήσεων που η κάθε μια ενισχύει με διαφορετικό τρόπο την ικανότητα γραπτής έκφρασης. Μια απο αυτές είναι και η διασκεδαστική άσκηση: "Γράψε το τραγούδι αλλιώς !"

Άσκηση: Βρείτε ένα τραγούδι γνωστό για το παιδί και εκτυπώστε τους στίχους. Βάλτε το παιδί να αλλάξει λέξεις στους στίχους ώστε να κάνουν πάλι ομοιοκαταληξία (να ακούγονται παρόμοια) χωρίς να σας ενδιαφέρει το κυριολεκτικό νόημα. Αφήστε το παιδί να "παίξει" με τις λέξεις και να γελάσει με τη διαδικασία. Με αυτό το τρόπο ενισχύονται: η δυνατότητα ανάκλησης λέξεων απο το λεξικό εργασίας, η ομοιοκαταληξία ως φωνημική δεξιότητα και η χρήση της Γλώσσας σαν ένα δημιουργικό εργαλείο.

Ένα πολύ γνωστό παιδικό τραγούδι μεταμορφώθηκε απο τη γλυκιά Λ, μαθήτρια της Γ' Δημοτικού που αντιμετωπίζει Δυσλεξία, όταν της ζήτησα να μου το γράψει αλλιώς ξεσπώντας σε γέλια σε κάθε στίχο που άλλαζε!


Αχ προβατάκι, προβατάκι
μήλο που θα το φας
μέσα σε ξένο καροτσάκι
μύτες γιατί τσιμπάς!


Tip: 
Στην αρχή βοηθήστε το παιδί να προσαρμοστεί στη διαδικασία αλλαγής των λέξεων χρησιμοποιώντας εσείς αστείες λέξεις για να κεντρίσετε το ενδιαφέρον του και να δημιουργήσετε έτσι ισχυρό κίνητρο!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


4 Δεκ 2015

"Κάνουν... αλλά δεν κάνουν..." Μια άσκηση για τα Ρήματα στη Δυσλεξία!

Τα παιδιά με Δυσλεξία είναι γνωστό πως παρουσιάζουν κενά και δυσκολεύονται να κατανοήσουν, να ξεχωρίσουν και να αναγνωρίσουν τους όρους του Λόγου. Η αναγνώριση ενός Ουσιαστικού, ενός Επιθέτου ή ενός Ρήματος μπορεί να γίνει μια διαδικασία που ταλαιπωρεί τα Δυσλεξικά παιδιά, δυσκολία που φαίνεται πιο δυναμικά όταν χρειάζεται να φτιάξουν οικογένειες λέξεων.

Τα προγράμματα παρέμβασης εμπλέκουν τα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες σε ασκήσεις που σκοπό έχουν να τα βοηθήσουν, να κατακτήσουν τους όρους της Γλώσσας με έναν πιο βιωματικό τρόπο αφού αυτός είναι και ο πιο αποτελεσματικός δρόμος μάθησης για αυτούς τους μαθητές. 

Τα Ρήματα είναι μια μεγάλη και βασική κατηγορία λέξεων και είναι πολύ σημαντικό το παιδί με Δυσλεξία με ευκολία να τα αναγνωρίζει και να τα χειρίζεται. Η άσκηση: "Τι κάνουν και τι δεν κάνουν;" βοηθά σε αυτό το σκοπό!



Τι κάνουν και τι δεν κάνουν;


Οι άνθρωποι _________αλλά δεν _______________.

Το πουλί__________ αλλά δεν__________________.

Τα αυτοκίνητα ___________ αλλά δεν ______________.

Ο λύκος ___________ αλλά δεν __________________.

Η μαμά ____________ αλλά δεν _________________.

Ο αέρας ______________ αλλά δεν ________________.

Οι δάσκαλοι ____________ αλλά δεν _______________.

Η τηλεόραση ____________ αλλά δεν ______________.

Η κόρη ________________ αλλά δεν _______________.

Τα τηλέφωνα _____________ αλλά δεν _____________.

Ο φούρναρης _____________ αλλά δεν ______________.

Τα ψάρια _______________ αλλά δεν _______________.

Το μωρό _______________ αλλά δεν _______________.

Η θάλασσα ______________ αλλά δεν ______________.

Ο γιατρός _______________ αλλά δεν ______________.

Οι αγρότες ______________ αλλά δεν _______________.


Η συγγραφέας _____________ αλλά δεν _____________.


Tip: 
Μπορείτε με αυτό το τρόπο να αναλύσετε ένα κείμενο (βιβλίο, παραμύθι, κόμικ κτλ.) που έχετε διαβάσει με το παιδί και να μιλήσετε για αυτά που κάνουν και δεν κάνουν οι ήρωες της ιστορίας!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter