Ένας απο τους τομείς που δίνουμε μεγάλη σημασία κάθε φορά σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης είναι η βελτίωση του ενεργού λεξιλογίου, δηλαδή η αύξηση του αριθμού των λέξεων που το δυσλεξικό παιδί χρησιμοποιεί. Αυτό σημαίνει πως η δυσχέρεια του να ανακαλέσει τις κατάλληλες λέξεις όταν αυτό είναι απαραίτητο πχ. σε μια έκθεση, στην γραπτή απάντηση μιας ερώτησης, σε τεστ γλώσσας θα αντιμετωπιστεί και αυτό θα οδηγήσει σε ολοκληρωμένα και ώριμα γραπτά μειώνοντας παράλληλα και το χρόνο καθυστέρησης.
Στη δυσλεξία η εικόνα λειτουργεί σαν μεσολαβητής για την κινητοποίηση της σκέψης και την εγρήγορση του συνειρμού. Αυτό πετυχαίνει και η άσκηση: Ότι βλέπω γράφω!
Άσκηση: Επιλέγετε μια εικόνα (ζωγραφιά, φωτογραφία, εικόνα απο παραμύθι). Ανάλογα με τις δυσκολίες και την ηλικία του φροντίστε να είναι μια πολύχρωμη εικόνα με αρκετά αντικείμενα και κίνηση ώστε να αποτελέσει αφορμή για μεγαλύτερη αναζήτηση λέξεων.
Έπειτα το παιδί γεμίζει την εικόνα με λέξεις. Η οδηγία είναι: ότι βλέπεις το γράφεις αλλά και ότι σκεφτείς για την εικόνα το γράφεις. Με δικές σας ερωτήσεις κάθε φορά που "κολλάει" θα το βοηθήσετε να βρει τη λέξη που ψάχνει αποφεύγοντας να την πείτε εσείς.
Είναι μια άσκηση που χρησιμοποιείται με πολλούς τρόπους στην ειδική αγωγή:
1. Για πιο στοχευμένη γραφή ώστε να γράψει μόνο:
Στη δυσλεξία η εικόνα λειτουργεί σαν μεσολαβητής για την κινητοποίηση της σκέψης και την εγρήγορση του συνειρμού. Αυτό πετυχαίνει και η άσκηση: Ότι βλέπω γράφω!
Άσκηση: Επιλέγετε μια εικόνα (ζωγραφιά, φωτογραφία, εικόνα απο παραμύθι). Ανάλογα με τις δυσκολίες και την ηλικία του φροντίστε να είναι μια πολύχρωμη εικόνα με αρκετά αντικείμενα και κίνηση ώστε να αποτελέσει αφορμή για μεγαλύτερη αναζήτηση λέξεων.
Έπειτα το παιδί γεμίζει την εικόνα με λέξεις. Η οδηγία είναι: ότι βλέπεις το γράφεις αλλά και ότι σκεφτείς για την εικόνα το γράφεις. Με δικές σας ερωτήσεις κάθε φορά που "κολλάει" θα το βοηθήσετε να βρει τη λέξη που ψάχνει αποφεύγοντας να την πείτε εσείς.
Είναι μια άσκηση που χρησιμοποιείται με πολλούς τρόπους στην ειδική αγωγή:
1. Για πιο στοχευμένη γραφή ώστε να γράψει μόνο:
- Ρήματα
- Ουσιαστικά
- Επίθετα
- Επιρρήματα
2. Αφού γραφτούν οι λέξεις να γίνει η βάση για μια παράγραφο περιγραφής ή ακόμα και μυθοπλασίας πχ. μια μικρή ιστορία
3. Ως άσκηση ορθογραφίας ξεφεύγοντας απο τη στείρα υπαγόρευση.
Tip:
Αν θέλετε μπορείτε να συμμετέχετε και εσείς γράφοντας λέξεις σε ένα αντίγραφο της εικόνας για να συγκρίνετε μετά αυτά που γράψατε και οι δυο!
Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ