25 Ιαν 2016

Πως να τελειώνω το γραπτό μου! 5 προτάσεις επιλόγου ενός γραπτού


Όσοι συμμετέχουμε στην εκπαίδευση και παρέμβαση παιδιών με Δυσλεξία έχουμε έρθει πολλές φορές αντιμέτωποι με συναισθήματα άρνησης και πανικού που βιώνουν μπροστά σε μια γραπτή εργασία. Η απαίτηση να επεξεργαστούν ή να παράξουν ένα γραπτό έργο αποτελεί για αυτά μια επίπονη διαδικασία. Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο πάντα η λύση είναι να βοηθήσουμε το δυσλεξικό παιδί να οργανώσει τη σκέψη του εφοδιάζοντας το με σχεδιαγράμματα που προτείνουν μικρά, ξεκάθαρα βήματα. 

Η παρακάτω αφίσα δίνει 5 απλές επιλογές για τη τελευταία πρόταση επιλόγου ενός γραπτού!


~Πως να τελειώνω όταν γράφω!

Κλείσε με μια σκέψη ή συναίσθημα:
Δείξε στον αναγνώστη σου πως σκέφτεσαι ή
πως αισθάνεσαι για αυτά που έγραψες!

Κλείσε με μια συμβουλή:
Δώσε μια συμβουλή στον αναγνώστη σου
σχετικά με αυτά που έγραψες πχ. τι θα
πρέπει να προσέχει, να σκεφτεί, να προβλέψει.

Κλείσε με κάτι αστείο:
Μπορείς να σκεφτείς κάτι αστείο
που συνέβη για αυτά που έγραψες;
Γράψε το και θα θυμούνται την ιστορία σου
σίγουρα!

Κλείσε με μια ερώτηση:
Κάνε μια ερώτηση!
Υπάρχει κάτι που θα ήθελες
να αναρωτηθεί ο αναγνώστης σου;

Γράψε ένα ρητό:
Γράψε τα λόγια που είπε κάποιος γνωστός!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


18 Ιαν 2016

Ψάξε, κόλλησε, διάβασε! Άσκηση Αναγνωστικών δεξιοτήτων & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία


Άλλη μια δημιουργική δραστηριότητα μάθησης εμπλουτίζει το πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία/Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες. Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι τα μεγαλύτερα οφέλη προκύπτουν όταν τα δυσλεξικά παιδιά εμπλέκονται σε διαδραστικές, αισθητηριακές εμπειρίες μάθησης με χρήσιμα εργαλεία την Εικόνα και τη Τεχνολογία. 

Εδώ μετατρέπουμε μια απλή άσκηση ανάγνωσης σε ένα παζλ αναζήτησης των γραμμάτων μέσα απο περιοδικά, στη σύνθεση των λέξεων και τέλος στην ανάγνωση τους.

Άσκηση: Γράφουμε τις λέξεις που θέλουμε το παιδί να εξασκηθεί και μετά το αφήνουμε να αναζητήσει μέσα απο περιοδικά τα κατάλληλα γράμματα για να τα κολλήσει δίπλα απο κάθε λέξη. Στο τέλος της διαδικασίας το παιδί διαβάζει τη κάθε λέξη. 

Δισύλλαβες λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα

Δεξιότητες που ενισχύονται:

  • Οπτική διάκριση κατά την αναζήτηση  των γραμμάτων.
  • Λεπτή κινητικότητα με τη κοπή και κόλληση των γραμμάτων.
  • Φωνημική επίγνωση κατά τη σύνθεση των λέξεων.
  • Κιναισθητική ενίσχυση.
  • Αναγνωστική ευχέρεια.

Tip: 
Για να μην "χαθεί" το παιδί αναζητώντας μπορείτε να περιορίσετε την αναζήτηση του δίνοντας του κάποιες σελίδες και όχι όλο το περιοδικό. Επίσης αν το παιδί δυσκολεύεται να βρει γράμματα με τον αντίστοιχο τόνο μπορεί να τονίσει τις λέξεις στο τέλος με το μολύβι του.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


12 Ιαν 2016

Μπορώ να ...! Ουσιαστικά & Ρήματα πως θα τα ξεμπερδέψουμε στη Δυσλεξία


Στην πρώτη μας συνεδρία με τον Μ στην ερώτηση μου αν γνωρίζει τι είναι Ρήμα μου απάντησε πολύ σωστά ότι είναι οι λέξεις που δείχνουν ότι κάποιος κάνει κάτι. Όταν του ζήτησα να μου πει ένα ρήμα μου απάντησε τη λέξη "κάλτσα". Τον ρώτησα γιατί μου απάντησε αυτή τη λέξη και η απάντηση του ήταν: "Μα, δείχνει ότι κάνουμε κάτι, τη κάλτσα τη φοράμε!"

Για να βοηθήσουμε το παιδί με Δυσλεξία να αναπτύξει τη δεξιότητα να ξεχωρίζει τους όρους της Γλώσσας πρέπει να κατασκευάζουμε ασκήσεις που δεν θυμίζουν τη λογική των σχολικών ασκήσεων γραμματικής οι οποίες τις περισσότερες φορές το αφήνουν σε σύγχυση. Το παιδί με Δυσλεξία δυσκολεύεται στη "βαθιά γνώση τη γλώσσας" (Δ. Μαυρομμάτη). Ποτέ μη συμπεραίνετε ότι η γνώση επιτυγχάνεται φυσιολογικά μόνο μέσω του διαβάσματος! (Alan Sayles).

Για αυτό το λόγο σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία προτεραιότητα μας είναι το παιδί να καταλάβει το λειτουργικό ρόλο των όρων της Γλώσσας με τρόπους βιωματικούς, συμμετοχικούς, αισθητηριακούς, κιναισθητικούς.  

Οι παρακάτω ασκήσεις: "Μπορώ να ....." βοηθούν σε αυτό το σκοπό ώστε να ξεμπερδευτεί με απλό τρόπο!


~Μπορώ να.... (ουσιαστικά)

Μπορώ να μαγειρέψω ___________________.

Μπορώ να διαβάσω _____________________.

Μπορώ να γράψω ______________________.

Μπορώ να καβαλήσω ___________________.

Μπορώ να σβήσω ______________________.

Μπορώ να κλείσω ______________________.

Μπορώ να ανοίξω ______________________.

Μπορώ να ανάψω ______________________.

Μπορώ να κάψω _______________________.

Μπορώ να βρέξω _______________________.

Μπορώ να χτενίσω ______________________.

Μπορώ να σκουπίσω _____________________.

Μπορώ να τραβήξω ______________________.

Μπορώ να βάψω _________________________.

Μπορώ να θεραπεύσω _____________________.

Μπορώ να πιάσω _________________________.

Μπορώ να οδηγήσω ______________________.

Μπορώ να απλώσω _______________________.

Μπορώ να δω ____________________________.


Μπορώ να δέσω __________________________.


~Μπορώ να.... (ρήματα)

Μπορώ να __________________ πορτοκάλι.

Μπορώ να __________________ καρέκλα.

Μπορώ να __________________ καπέλο.

Μπορώ να __________________ ουρανό.

Μπορώ να __________________ γράμμα.

Μπορώ να __________________ νερό.

Μπορώ να __________________ ραβδί.

Μπορώ να __________________ κατεύθυνση.

Μπορώ να __________________ κονσέρβα.

Μπορώ να __________________ χταπόδι.

Μπορώ να __________________ ζωγραφιά.

Μπορώ να __________________ χέρια.

Μπορώ να __________________ σπίτι.

Μπορώ να __________________ σκυλάκι.

Μπορώ να __________________ κατσίκα.

Μπορώ να __________________ ανακοίνωση.

Μπορώ να __________________ φόρεμα.

Μπορώ να __________________ φλογέρα.

Μπορώ να __________________ ψάρι.



Tip: 
Με τον ίδιο τρόπο μπορείτε να δουλέψετε τα Επίθετα & Επιρρήματα!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

4 Ιαν 2016

Μιλώντας για κάποιον! Έτοιμα θέματα & φράσεις για να γράψει ένα παιδί με Δυσλεξία


Σε μια έκθεση όταν το παιδί με Δυσλεξία προσπαθεί να αναπτύξει ένα χαρακτήρα πολύ σύντομα θα πει: "Δεν ξέρω τι άλλο να γράψω!" Συνήθως μέσα σε λίγες προτάσεις νιώθει ότι έχει εξαντλήσει το θέμα και ότι δεν υπάρχει κάτι άλλο να "πει". Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι πολλοί: το φτωχό λεξιλόγιο, η δυσκολία στη σύνταξη του γραπτού λόγου, η αδυναμία να εξελίξει τις σκέψεις του σιγά, σιγά ώστε να χτίσει ένα κείμενο αναλύοντας το θέμα μέσα απο διάφορους τομείς.

Η μεγαλύτερη βοήθεια που μπορείτε να προσφέρετε σε ένα παιδί με Δυσλεξία είναι πάντα η οργάνωση της σκέψης του. Στις εκθέσεις για την ανάλυση ενός προσώπου εφοδιάστε το με δομημένες φράσεις και δείξτε του πως να τις χρησιμοποιεί ώστε ο χαρακτήρας να ξεδιπλωθεί αναδεικνύοντας έτσι τα περισσότερα χαρακτηριστικά του.


~Τομείς που αναφέρουμε για το πρόσωπο:

Αγαπημένα φαγητά
Καλύτεροι φίλοι
Αγαπημένα βιβλία
Αγαπημένες ταινίες
Ταλέντα 
Χόμπι
Αθλήματα που κάνει
Τι θέλει να γίνει
Ανησυχίες 
Μυστικά 
Παραξενιές 
Δυσκολίες που έχει ξεπεράσει
Τι δεν του αρέσει
Τι τον εκνευρίζει
Τι τον στενοχωρεί
Όνειρα που έχει



~ Φράσεις έκφρασης:

Το αγαπημένο του....
Σιχαίνεται το....
Λατρεύει να.....
Ενθουσιάζεται πολύ όταν...
Το όνειρο του είναι...
Τον κάνει χαρούμενο να...
Θυμώνει αρκετά όταν...
Δεν του αρέσει καθόλου...
Τρελαίνεται όταν...
Είναι χαρισματικός στο...
Έχει ταλέντο στο...
Είναι καλύτερος στο....
Ξεχωρίζει στο....
Η μεγαλύτερη του παραξενιά είναι...
Όλοι τον αγαπούν για....



Tip: 
Προσπαθείστε να κάνετε αυτή την άσκηση γραπτού λόγου αναλύοντας αρχικά έναν ήρωα παραμυθιού που γνωρίζει καλά!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter