31 Αυγ 2016

Μαθαίνοντας την Ιστορία σε παιδιά με Δυσλεξία! Στρατηγική απομνημόνευσης 5 στοιχείων


Η απομνημόνευση είναι μια δύσκολη υπόθεση για τα παιδιά με Δυσλεξία. Ο μηχανισμός της μνήμης τους εμφανίζεται αδύναμος, ιδιαίτερα όταν έχουμε να κάνουμε με γλωσσικές πληροφορίες. Τα ονόματα και οι ημερομηνίες είναι δύσκολο να αποθηκευτούν και να ανακληθούν από τη μνήμη εργασίας.

Στα μαθήματα που κάνουμε οι ειδικοί θεραπευτές για να εξελίξουμε το λειτουργικό ρόλο της μνήμης ασχολούμαστε με τις στρατηγικές που πρέπει να ακολουθούν, ώστε η απομνημόνευση να είναι επιτυχής. Εδώ παρουσιάζεται ένα σχεδιάγραμμα Αποσύνθεσης & Σύνθεσης των βασικών στοιχείων μιας ιστορίας. Η κατασκευή του βασίζεται στη συμμετοχή του δυσλεξικού παιδιού!

Υλικά: post it χαρτάκια, Α4, μαύρος μαρκαδόρος

Το σχεδιάγραμμα θα συμπεριλάβει τα εξής 5 στοιχεία:

  • Τίτλος
  • Πρόσωπα
  • Μέρος
  • Προβλήματα
  • Λύσεις/Έκβαση

1ο βήμα: Αφού το παιδί έχει διαβάσει κάποιες φορές την ιστορία ξεκινάμε. Στην αριστερή μεριά της σελίδας κολλάμε χαρτάκια με τα παραπάνω στοιχεία.

Ξεκινάμε το σχεδιάγραμμα!
2ο βήμα: Γράφουμε σε χαρτάκια post it (ίδιο χρώμα για κάθε τίτλο) όλες τις βασικές πληροφορίες που συνθέτουν τα παραπάνω στοιχεία και τα βάζουμε γύρω από τη σελίδα. Το παιδί επιλέγει τα χαρτάκια και τα κολλάει δίπλα σε κάθε τίτλο.


Το παιδί επιλέγει και κολλάει!
3ο βήμα: Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πολύχρωμο σχεδιάγραμμα!


Τελικό αποτέλεσμα!
Με αυτόν το τρόπο το δυσλεξικό παιδί παίρνει μέρος στην οργάνωση των πληροφοριών. Η πληροφορία γίνεται πλέον μετρήσιμη και οπτικοποιημένη. Μπορεί να φέρει την εικόνα του σχεδιάγραμματος στο μυαλό του και να καταλάβει αν τα θυμάται όλα ή αν κάτι λείπει ώστε να προσπαθήσει να το ανασύρει. 

Το σχεδιάγραμμα μπορεί να συμπεριλάβει και το Χρόνο (ημερομηνίες) ανάλογα με την τάξη, την ηλικία και τις δυσκολίες του παιδιού με δυσλεξία.


Tip: 
Μη βάλετε πολλές πληροφορίες. Όλα είναι θέμα εξάσκησης και η μνήμη μπορεί να εξασκηθεί αλλά χρειάζεται τρόπο και χρόνο!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


29 Αυγ 2016

Πώς θα μάθουμε το κόμμα; Δημιουργική άσκηση για τη Δυσλεξία


Πώς θα μάθουμε το δυσλεξικό παιδί να χρησιμοποιεί κόμμα;

Τα σημεία στίξης για τα παιδιά με Δυσλεξία σχεδόν δεν υπάρχουν! Ο λειτουργικός τους ρόλος στη γλώσσα για αυτά είναι άγνωστος. Για αυτό πρέπει να φροντίσουμε ως ειδικοί θεραπευτές, αλλά και εκπαιδευτικοί να εντάξουμε ασκήσεις που έχουν σκοπό να εξοικειώσουν τα παιδιά με Δυσλεξία/Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες με τη χρήση τους. 

Σε αυτή την άσκηση θέλουμε το παιδί να χρησιμοποιήσει το "Κόμμα" σε διαφορετικά ήδη προτάσεων και για άλλη μια φορά τα χρώματα, η κίνηση και η δημιουργία εξασφαλίζουν την αφομοίωση της γνώσης μέσα από τη διαδικασία.

Υλικά: χαρτιά Α4, ψαλίδι, μαύρος μαρκαδόρος

Αρχικά, γράφουμε τις προτάσεις στο Α4 με χρωματιστές γραμματοσειρές. Διαβάζουμε τις προτάσεις προσπαθώντας να έχουμε το μονότονο στυλ ανάγνωσης που ταιριάζει στην έλλειψη κόμματος.

Γράφουμε τις χρωματιστές προτάσεις!

Μετά, κόβουμε με τη βοήθεια του παιδιού τις προτάσεις.

Κόβει το παιδί τις προτάσεις!
Αφού, κόψουμε και ανακατέψουμε τις προτάσεις, τις βάζουμε ανάποδα και το παιδί διαλέγει τυχαία μια πρόταση κάθε φορά. Διαβάζει την πρόταση και προσπαθεί με το μαύρο μαρκαδόρο να βάλει κόμμα. Αν είναι σωστή η θέση τους διαβάζει πάλι τη πρόταση και του τονίζετε αυτή τη φορά να βάλει τη παύση του κόμματος στην ανάγνωση του. Το ύφος της ανάγνωσης ακούγεται πιο ενδιαφέρον!

Τέλος, μπαίνει το κόμμα!

Tip
Στην αρχή κάνετε την άσκηση εσείς διαβάζοντας κάποιες προτάσεις πριν και μετά την ένταξη του κόμματος σε αυτές. Είναι πολύ σημαντικό να "ακούσει" τη διαφορά!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


25 Αυγ 2016

Ερωτηματολόγιο Dyslexia at home 2016!

Το blog αυτό ξεκίνησε το 2011 με σκοπό να επικοινωνήσω με εσάς, με όσους ενδιαφέρεστε για τη δυσλεξία και να σας δείξω ότι υπάρχουν μέθοδοι και τρόποι εκπαίδευσης των δυσλεξικών παιδιών. Πάντα πίστευα ότι η γνώση δεν ανήκει σε κανέναν. Για αυτό και είναι σημαντικό για εμένα, ως ειδική παιδαγωγό, το γεγονός ότι το blog αυτό το βάλατε στη καρδιά σας και έγινε το μέσο για να μιλήσω με ανθρώπους από όλη την Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό οι οποίοι αναζητούν απαντήσεις και τρόπους να βοηθήσουν το παιδί ή μαθητή τους. 


Ήρθε η στιγμή που ο λόγος περνά σε εσάς! Βοηθήστε με να κάνω το blog ακόμα καλύτερο για όλους μας. Το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο, σύντομο (θα σας πάρει λίγα λεπτά) και δεν χρειάζεται να απαντήσετε σε όλες τις ερωτήσεις.



Τα στοιχεία που θα προκύψουν απο αυτά τα ανώνυμα ερωτηματόλογια είναι πολύ σημαντικά για να γίνει η ανάγνωση του ακόμα καλύτερη. Ευχαριστώ από τώρα για το χρόνο σας και θα εκτιμήσω οποιοδήποτε σχόλιο σας!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



17 Αυγ 2016

5+1 απαραίτητες προσαρμογές για αυξημένη επίδοση του δυσλεξικού παιδιού στα διαγωνίσματα



Πως θα βοηθήσουμε τα παιδιά με δυσλεξία να αυξήσουν την επίδοση τους στα διαγωνίσματα;

Είναι πολύ σύνηθες οι μαθητές με δυσλεξία να παρουσιάζουν μέτρια επίδοση στα γραπτά διαγωνίσματα και στις εξετάσεις. Η δυσορθογραφία, η δυσαναγνωσία, η δυσκολία στη πλήρη κατανόηση των γλωσσικών πληροφοριών των εκφωνήσεων και ο επιπλέον χρόνος που χρειάζονται για να ανακαλέσουν γνώσεις και να ολοκληρώσουν τις ασκήσεις τους γίνονται βασικοί παράγοντες μειωμένης επιτυχίας.


Αν θέλετε τις 6 προσαρμογές συγκεντρωμένες κατεβάστε εδώ!

6 βασικές προσαρμογές που συμβάλουν σημαντικά στην επίδοση των δυσλεξικών μαθητών κατά τη διάρκεια των διαγωνισμάτων:
  • Οι ερωτήσεις να είναι γραμμένες με μεγάλα γράμματα και καθαρές γραμματοσειρές.
  • Εκτυπώστε τις ερωτήσεις σε κίτρινης απόχρωσης χαρτί.
  • Επιπλέον χρόνος συγκριτικά με τους υπόλοιπους μαθητές.
  • Προφορική εξέταση σε κάποια θέματα.
  • Πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ως εναλλακτική του χειρόγραφου τρόπου γραφής.
  • Λεξικό δίπλα στο μαθητή.

Με αυτούς τους τρόπους αναγνωρίζονται και ικανοποιούται οι ιδιαίτερες ανάγκες που έχει κάθε μαθητής με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δίνοντας του τις ίδιες ευκαιρίες προόδου με τους υπόλοιπους μαθητές.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

9 Αυγ 2016

3 κανόνες για να αντιγράψει σωστά το δυσλεξικό παιδί απο τον πίνακα!


Το δυσλεξικό παιδί χρειάζεται εναλλακτικές στρατηγικές και μεθόδους για να ανταποκρίνεται στις σχολικές του υποχρεώσεις. Ο/η εκπαιδευτικός της τάξης έρχεται πολλές φορές αντιμέτωπος με την ανάγκη να προσαρμόσει διαφορετικούς τρόπους διδασκαλίας ώστε να βοηθήσει το δυσλεξικό του μαθητή. Ποιοι είναι οι πιο αποτελεσματικοί; 

Η δυσκολία στην Αντιγραφή απο τον πίνακα εμφανίζεται πολύ συχνά στα δυσλεξικά παιδιά. Υπάρχουν τρεις τρόποι που θα βοηθήσουν το παιδί να αντιγράψει με επιτυχία αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες του στο Χωρικό προσανατολισμό, στην Οπτική διάκριση και στη Συγκέντρωση.

Κατεβάστε & Εκτυπώστε τους 3 κανόνες εδώ!

3 κανόνες για σωστή Αντιγραφή απο τον πίνακα:
  • Χρησιμοποιήστε διαφορετικού χρώματος κιμωλία για κάθε σειρά που γράφετε ή υπογραμμίστε κάθε δεύτερη σειρά του κειμένου με διαφορετική χρωματιστή κιμωλία.


  • Αφήστε διακριτά κενά ανάμεσα στις λέξεις αλλά και στα γράμματα. Μπορείτε να βάλετε μικρές παύλες ανάμεσα στις λέξεις.

  • Το γραπτό κείμενο πρέπει να μείνει αρκετή ώρα στο πίνακα για να σιγουρευτείτε ότι το δυσλεξικό παιδί δεν θα βιαστεί και ότι θα προλάβει να ολοκληρώσει την αντιγραφή του.
Κατεβάστε & Εκτυπώστε τους 3 κανόνες εδώ!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter