Σελίδες

Κόβουμε, πασπαλίζουμε, σερβίρουμε! Συνταγές & Δυσλεξία (1).

σελ. 68, ΒΗΜΑgourmet, Ιούνιος 2012

Η επιλογή των κειμένων για να αναλυθούν και να δουλευτούν σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και αντιμετώπισης μαθησιακών δυσκολιών/Δυσλεξίας γίνεται μέσα απο πολλές πηγές. Τα κριτήρια επιλογής πρέπει να είναι: η ηλικία, οι δυσκολίες, οι άξονες ενίσχυσης για κάθε παιδί, τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του και η ποικιλία για να διατηρείται το ενδιαφέρον. Μόνο μέσα απο τη διέγερση του ενδιαφέροντος του παιδιού θα επιτευχθεί η συγκέντρωση και η συμμετοχή που απαιτείται για να επιτελεί το πρόγραμμα παρέμβασης το σκοπό του.

Έτσι μια απο τις πηγές που μπορούν να αντληθούν κείμενα προς ανάλυση είναι τα περιοδικά με "Συνταγές"! 

Τα κείμενα των συνταγών προσφέρουν:

  1. Έντονες πολύχρωμες φωτογραφίες.
  2. Κείμενα που έχουν κατανοητή αλλά όχι απλοϊκή γλώσσα.
  3. Περιέχουν συνήθως αρκετά συγκεκριμένα ρήματα, επίθετα, ουσιαστικά.
  4. Κείμενο που αναπτύσσεται με συγκεκριμένα βήματα οπότε μπορεί το παιδί να εξασκηθεί σε σχεδιαγράμματα και στον εντοπισμό λέξεων κλειδιών.
Το παρακάτω κείμενο συνταγής επιλέχθηκε και αναλύθηκε στη συνεδρία με ένα παιδί Γ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.


Η συνταγή που επιλέχθηκε για ανάλυση σε παιδί με μαθησιακές δυσκολίες.

Τα θέματα που προέκυψαν για ενίσχυση:

Απο τον τίτλο:
  • Η φράση: "της στιγμής". Το ερώτημα ήταν: "Τι σημαίνει της στιγμής"; "Θα πάρει ώρα για να κάνουμε αυτή την ομελέτα ή θα την ετοιμάσουμε γρήγορα;" Επίσης με αφορμή αυτό δουλέψαμε και άλλες εκφράσεις που δηλώνουν το στιγμιαίο (λίγο, μικρό, βραχύ, γρήγορο σε χρόνο) σε αντίθεση με την διάρκεια.
  • Έγινε η ερώτηση: "Αν θέλεις να προσφέρεις την ομελέτα σε 8 άτομα τι θα πρέπει να κάνεις;" Η απάντηση θα πρέπει να λειτουργήσει σαν ένα μαθηματικό πρόβλημα με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη δοσολογία είναι μόνο για 4 άτομα. 
Απο τα υλικά: 
  • Η σωστή ανάγνωση του /2-3/ πχ. 2-3 μελιτζάνες. Πολλές φορές τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες μπερδεύονται στην αποκωδικοποίηση και ανάγνωση τέτοιων συμβολισμών.
  • Οικογένειες λέξεων: πχ. ροδέλες, ρόδα
  • Σύνθετες λέξεις: πχ. φρέσκο + τριμμένο = φρεσκοτριμμένο, έλαιο + λάδι = ελαιόλαδο. Με αφορμή αυτό το παράδειγμα έγιναν πολλές τέτοιες ασκήσεις.
  • Προέκυψε να αναλυθεί η λέξη: /ελαφρώς/ και να γίνουν ασκήσεις για τα τροπικά επιρρήματα πχ. διαρκώς, εντελώς  κτλ.
Απο την εκτέλεση:
  • Αναγνώριση επιθέτων και ουσιαστικών, πχ. φαρδύ τηγάνι, τρυπητή κουτάλα, περιττό λάδι κτλ.
  • Συγκέντρωση όλων των ρημάτων πχ. ζεσταίνουμε, τηγανίζουμε, βγάζουμε κτλ.
Γενικές ερωτήσεις κατανόησης:
  • Πόσα βήματα θα κάνουμε για να φτιάξουμε την ομελέτα;
  • Να εντοπίσει και να κυκλώσει τα βασικά βήματα.
  • Σχεδιάγραμμα με τα βασικά βήματα.

Μια πολύ βασική αρχή ενός προγράμματος παρέμβασης είναι να διατηρούμε το επίπεδο της ανατροφοδότησης των υλικών, με τα οποία εκπαιδεύουμε το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες, υψηλό. Αυτό προκύπτει σαν ανάγκη για τους θεραπευτές, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας αλλά ιδιαίτερα σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ως κείμενο για ανάλυση γραπτού λόγου. Προτείνεται για ειδικούς θεραπευτές και εκπαιδευτικούς. 



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



2 σχόλια:

Unknown είπε...

Εξαιρετική δουλειά και πολύ χρήσιμη για όσους ασχολούμαστε με παιδιά! Σας ευχαριστούμε για την ενημέρωση και τις ιδέες! :)

A. είπε...

Εγώ ευχαριστώ για την ανταπόκριση!!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!