Η εκμάθηση των γραμμάτων, δηλαδή των γραφημικών συμβόλων που κωδικοποιούν τα φωνήματα που προφέρουμε, πολλές φορές ταλαιπωρούν τα παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Η κλασσική εκπαίδευση αποδεικνύεται συνήθως ανεπαρκής. Χρειάζεται ο ερεθισμός και των υπόλοιπων αισθήσεων ώστε μέσα απο πολυαισθητηριακές μεθόδους να κατακτήσει το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες την μορφολογία των γραμμάτων.
Στα προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home καθώς και στην Προσχολική και Πρωτοσχολική ενίσχυση at home εφαρμόζονται αρκετές τέτοιες ασκήσεις. Το παιχνίδι-άσκηση: Κόλλα και ξεκόλλα το γράμμα! έχει σαν σκοπό να διδάξει στο παιδί τα κεφαλαία γράμματα της αλφαβήτου. Αυτά θα τα συνθέσει σε λέξεις και θα φτιάξει προτάσεις. Επίσης είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για την φωνημική επίγνωση των παιδιών με Δυσλεξία αλλά και για την εκμάθηση των γεωμετρικών σχημάτων.
Υλικά: ξυλάκια κατασκευών (μπορείτε να τα βρείτε σε είδη χειροτεχνίας ή να τα παραγγείλετε εδώ), σκριτς - σκρατς (velcro) αυτοκόλλητα.
Παιχνίδι-άσκηση: Κολλάτε στις άκρες απο τα ξυλάκια τα αυτοκόλλητα. Έπειτα φτιάχνετε μαζί με το παιδί τις μορφές των κεφαλαίων γραμμάτων της αλφαβήτου, λέξεις, γεωμετρικά σχήματα.
Σε επίπεδο γράμματος:
- Να φτιάξει το παιδί αυτά που ήδη γνωρίζει
- Να τα φτιάχνει και παράλληλα να περιγράφει τις κινήσεις που κάνει πχ. "Βάζω ένα ξυλάκι κάτω και δεξιά κολλάω ένα όρθιο ξυλάκι. Μετά βάζω ένα ξυλάκι πάνω και άλλο ένα στη μέση. Έφτιαξα το κεφαλαίο /Ε/"
- Να φτιάξουμε εμείς αυτά που δεν ξέρει και να περιγράφουμε παράλληλα τις κινήσεις μας.
- Να βάλετε μόνο ένα ξυλάκι ως αρχή του γράμματος, να του πείτε πιο θέλετε και να ζητήσετε να το συνεχίσει.
- Να βάλετε ένα ξυλάκι ως αρχή του γράμματος και χωρίς να πείτε συγκεκριμένο γράμμα να ζητήσετε να σας φτιάξει όσα μπορούν να προκύψουν.
Σε επίπεδο λέξης:
- Να φτιάξει διάφορες απλές ή σύνθετες λέξεις.
- Να φτιάξετε λέξεις και να λείπει ένα γράμμα που θα το φτιάξει και θα το προσθέσει.
- Να φτιάξετε λέξεις με κάποιο λάθος γράμμα και να του ζητήσετε να το βρει και να το αντικαταστήσει με το σωστό
- Να παίξετε με τα γράμματα που μπερδεύει μεταξύ τους πχ. /β-δ/, /φ-θ/ κτλ
- Να βελτιώσετε την καταληκτική του ορθογραφία
Σε επίπεδο γεωμετρικών σχημάτων:
- Να φτιάξει διάφορα γεωμετρικά σχήματα
- Να φτιάξουμε εμείς και να τα ονοματίσει
- Να τα ξεκινήσουμε και να τα συνεχίσει
- Να ξεκινήσουμε και να φτιάξει όσα προκύπτουν
- Να ξεκινήσουμε και να μας δίνει τις οδηγίες προφορικά ώστε να σχηματιστεί ένα τετράγωνο, τρίγωνο κτλ
Tips:
Χρησιμοποιήστε ένα μεγάλο χώρο για να τα απλώσετε ή το πάτωμα για να υπάρχει άνεση χώρου. Το παιχνίδι με τα ξυλάκια μπορεί να χρησιμοποιηθεί με παρα πολλές παραλλαγές!
Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία, Δυσγραφία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε παιδιά στην Πρωτοσχολική ηλικία για ενίσχυση με ένα παιδαγωγικό τρόπο εκμάθησης των μορφών των γραμμάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!