Σελίδες

Ό,τι βλέπω γράφω! Άσκηση λεξιλογίου για παιδιά με Δυσλεξία

Ένας απο τους τομείς που δίνουμε μεγάλη σημασία κάθε φορά σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης είναι η βελτίωση του ενεργού λεξιλογίου, δηλαδή η αύξηση του αριθμού των λέξεων που το δυσλεξικό παιδί χρησιμοποιεί. Αυτό σημαίνει πως η δυσχέρεια του να ανακαλέσει τις κατάλληλες λέξεις όταν αυτό είναι απαραίτητο πχ. σε μια έκθεση, στην γραπτή απάντηση μιας ερώτησης, σε τεστ γλώσσας θα αντιμετωπιστεί και αυτό θα οδηγήσει σε ολοκληρωμένα και ώριμα γραπτά μειώνοντας παράλληλα και το χρόνο καθυστέρησης.

Στη δυσλεξία η εικόνα λειτουργεί σαν μεσολαβητής για την κινητοποίηση της σκέψης και την εγρήγορση του συνειρμού. Αυτό πετυχαίνει και η άσκηση: Ότι βλέπω γράφω! 

Άσκηση: Επιλέγετε μια εικόνα (ζωγραφιά, φωτογραφία, εικόνα απο παραμύθι). Ανάλογα με τις δυσκολίες και την ηλικία του φροντίστε να είναι μια πολύχρωμη εικόνα με αρκετά αντικείμενα και κίνηση ώστε να αποτελέσει αφορμή για μεγαλύτερη αναζήτηση λέξεων.

Έπειτα το παιδί γεμίζει την εικόνα με λέξεις. Η οδηγία είναι: ότι βλέπεις το γράφεις αλλά και ότι σκεφτείς για την εικόνα το γράφεις. Με δικές σας ερωτήσεις κάθε φορά που "κολλάει" θα το βοηθήσετε να βρει τη λέξη που ψάχνει αποφεύγοντας να την πείτε εσείς.





Είναι μια άσκηση που χρησιμοποιείται με πολλούς τρόπους στην ειδική αγωγή: 

1. Για πιο στοχευμένη γραφή ώστε να γράψει μόνο:

  • Ρήματα 
  • Ουσιαστικά
  • Επίθετα
  • Επιρρήματα
2. Αφού γραφτούν οι λέξεις να γίνει η βάση για μια παράγραφο περιγραφής ή ακόμα και μυθοπλασίας πχ. μια μικρή ιστορία

3. Ως άσκηση ορθογραφίας ξεφεύγοντας απο τη στείρα υπαγόρευση.


Tip
Αν θέλετε μπορείτε να συμμετέχετε και εσείς γράφοντας λέξεις σε ένα αντίγραφο της εικόνας για να συγκρίνετε μετά αυτά που γράψατε και οι δυο!




Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Τι με κάνει να χαμογελάω! Άσκηση γραπτού λόγου για παιδιά με Δυσλεξία



Πώς θα μάθει το δυσλεξικό παιδί να γράφει κείμενα;

Άλλη μια άσκηση σύνθεσης γραπτού λόγου έρχεται να προστεθεί στο παρεμβατικό υλικό για παιδιά με Δυσλεξία. Οι αυξημένες ανάγκες της σχολικής ζωής στη χρήση του γραπτού λόγου φέρνουν καθημερινά αντιμέτωπο το δυσλεξικό παιδί με τις δυσκολίες του να εκφράσει και να συντάξει τις σκέψεις του σε μορφή κειμένου. Είναι λοιπόν απαραίτητο να διδαχτεί την ανάπτυξη της γραφής με ασκήσεις που προσαρμόζονται σε έναν τρόπο διδασκαλίας που είναι αποτελεσματικός για αυτό, χρησιμοποιώντας θέματα που το κινητοποιούν και διατηρούν το ενδιαφέρον του.

Η άσκηση "Τι με κάνει να χαμογελάω" έχει ευχάριστη ανταπόκριση απο τα παιδιά με Δυσλεξία και βοηθά στην έκφραση των σκέψεων και ιδεών τους. Παιδαγωγικός σκοπός είναι να μάθει τη σύνταξη παραγράφου με τη μορφή: α) πρόταση εισαγωγής, β) ανάπτυξη, γ) πρόταση τέλους. 



Σύνθεση παραγράφου σαν "παζλ"

"Παζλ" παραγράφου

Κόβουμε κάθε πρόταση της παραγράφου και ζητάμε απο το παιδί να ξαναφτιάξει με τη σειρά που νομίζει τη σειρά των προτάσεων. Το παιδί έχει ήδη διδαχθεί τη μέθοδο της χρωματιστής παραγράφου.


Χρώματα για τη σειρά των προτάσεων

Εντοπισμός της δομής με χρώματα!
Το παιδί εντοπίζει τη σειρά των προτάσεων με χρώματα. Πράσινο για την αρχική, πορτοκαλί για την ανάπτυξη, κόκκινο για τη τελική. Υπογραμμίζει τις φράσεις που δείχνουν διαδοχή και χρησιμοποιούνται για την έναρξη των προτάσεων πχ. Ας ξεκινήσω, άλλο ένα πράγμα κτλ.


Αυθόρμητη ανάπτυξη παραγράφου

Παράγραφος απο παιδί με μαθησιακές δυσκολίες

Στο τέλος το παιδί γράφει τις δικές του σκέψεις προσπαθώντας να διατηρήσει τη δομή που διδάχτηκε, χρησιμοποιώντας και τις παραπάνω φράσεις διαδοχής.


Tip: 
Χρησιμοποιήστε εικόνες με χαμογελαστά παιδιά για να δημιουργήσετε θετικά συναισθήματα και να πετύχετε καλύτερη ταύτιση!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Ιούνιος! Άσκηση γραπτής έκφρασης για τη Δυσλεξία


Οι αφορμές να προσφέρουμε κίνητρο για γραπτές εμπειρίες σε παιδιά με Δυσλεξία/Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες βρίσκονται παντού γύρω μας και έχουν αρκετές φορές σχέση με τη καθημερινή ζωή. Εκμεταλλευτείτε όλες τις αλλαγές που μπορεί να συμβαίνουν στη ζωή του αλλά και όλα τα νέα δεδομένα της καθημερινότητας του ώστε να πετυχαίνετε μεγαλύτερο βαθμό εμπλοκής του παιδιού. Τα παιδιά με Δυσλεξία, δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ, πως έχουν ανάγκη τη βιωματική προσέγγιση της εκπαίδευσης!

Παρουσιάζεται μια άσκηση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εισαγωγική στο γραπτό λόγο αλλά και ως μια δομημένη γραπτή δραστηριότητα που αυξάνει τη ποικιλία της παρεμβατικής διδασκαλίας. Χρησιμοποιείστε κάθε μήνα του Χρόνου!


Άσκηση:

Ιούνιος!

Το καλοκαίρι μου αρέσει να ___________________________________________________________

Η αγαπημένη μου γεύση στο παγωτό είναι________________________________________________________

Αυτό το καλοκαίρι θα ήθελα να__________________________________________________________

Κάποια μέρα βρήκα ένα παράξενο κοχύλι και ___________________________________________________________

Όταν έχει πολύ ζέστη έξω μου αρέσει να ___________________________________________________________

Μια μέρα ο ήλιος ήταν τόσο ζεστός που ___________________________________________________________

Κάθισα να διαβάσω το βιβλίο μου όταν ___________________________________________________________

Μου αρέσουν οι βουτιές γιατί________________________________________________________


Εύχομαι καλό καλοκαίρι σε όλους και ___________________________________________________________



Παραδείγματα γραφής:


Παιδί με Δυσλεξία που εμφανίζει δυσκολίες στη φωνημική επίγνωση

Παιδί με μαθησιακές δυσκολίες για εξάσκηση στη γραφή μεγαλύτερων προτάσεων
Η άσκηση προσφέρεται για:

  • σύνθεση απλών προτάσεων
  • σύνθεση μεγαλύτερων προτάσεων όπως εδώ
  • εξάσκηση στη χρήση ρημάτων
  • εξάσκηση στη χρήση χρόνων
  • εξάσκηση στην καταληκτική ορθογραφία
  • σύνθεση σε παράγραφο όλων των προτάσεων όπως εδώ


Tip: 
Προσθέστε μια φωτογραφία του παιδιού για εικόνα, για κάθε μήνα, ώστε να πετυχαίνετε καλύτερη ταύτιση!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

Λέξεις με lego (2)! Δυσορθογραφία και Δυσλεξία


Κύρια χαρακτηριστικά των παιδιών που αντιμετωπίζουν την ειδική μαθησιακή δυσκολία της Δυσλεξίας είναι η επίμονη δυσκολία τους στην εφαρμογή των ορθογραφικών κανόνων και οι ελλείψεις που εμφανίζουν στη φωνημική επίγνωση. Αυτό συμβαίνει πρώτον διότι δεν επιτυγχάνεται η αναμενόμενη αυτοματοποίηση της ορθογραφίας και δεύτερον γιατί υπάρχει σύγχυση στην ακουστική διάκριση των φωνημάτων.

Για να πετύχουμε λοιπόν, μεγαλύτερο βαθμό αυτοματοποίησης στα παιδιά με Δυσλεξία καταφεύγουμε στην εγρήγορση των αισθήσεων και σε κιναισθητικές ασκήσεις που βοηθούν στην αποτελεσματικότερη αφομοίωση των κανόνων. Με εργαλεία τα δημοφιλή Lego θα στήσουμε ενδιαφέρουσες ασκήσεις για τους κανόνες της Ορθογραφίας και τη Φωνημική επίγνωση.

Άσκηση 1η:

Διάσπαρτα γράμματα-lego!
 Σε διάσπαρτα lego γράφουμε τα γράμματα που απαρτίζουν λέξεις που θέλουμε να συνθέσει το παιδί.

Σύνθεση λέξης!
 Η άσκηση ολοκληρώνεται με τη σύνθεση των λέξεων κάθε φορά.

Άσκηση 2η:

Φωνημική διάκριση!
 Σε αυτή την άσκηση εμείς έχουμε αφήσει ημιτελή τη κάθε λέξη δίνοντας του επιλογές. Το παιδί πρέπει να επιλέξει το σωστό lego και να το τοποθετήσει στη θέση που είναι κενή.

Άσκηση 3η:

Ορθογραφία καταλήξεων!
 Με αυτή την άσκηση χρησιμοποιούμε τα lego για ενίσχυση της καταληκτικής ορθογραφίας.

Παράδειγμα:

Φωνημική διάκριση για /μ.π,μπ/!

Φωνημική διάκριση για /μ,π,μπ/!

Φωνημική διάκριση για /μ,π,μπ/!

Tip: 
Σε όλες τις ασκήσεις πρέπει να δείχνουμε ευελιξία. Αν το δυσλεξικό παιδί δεν μπορεί να συνθέσει τις λέξεις τότε βοηθάμε το παιδί σιγά, σιγά να καταλήξει στη σωστή επιλογή μόνο του!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter