Η κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση αντικειμένων ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους πχ. μέγεθος, χρώμα είναι μια βασική δεξιότητα για τα επόμενα βήματα στην μαθηματική σκέψη του παιδιού. Να κατανοήσω ότι όλα τα κόκκινα αντικείμενα γίνονται μια ομάδα ξεχωριστή από όλα τα πράσινα αντικείμενα θα με βοηθήσει αργότερα να περάσω και στην κατηγοριοποίηση συμβόλων όπως είναι οι αριθμοί πχ. 6= ζυγός, ακέραιος κτλ. Η σημαντικότητα αυτή είναι ακόμα πιο εμφανής όταν πρέπει να γίνει κατηγοριοποίηση ενός αντικειμένου ή μιας έννοιας σε πολλαπλά επίπεδα ταυτόχρονα πχ. η λέξη χαρά δηλώνει: συναίσθημα, θηλυκό ουσιαστικό κτλ.
Παιχνίδια που εξασκούν αυτή την προμαθηματική έννοια της ταξινόμησης είναι απαραίτητα να γίνονται με κάθε ευκαιρία. Στη προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home πολλές δραστηριότητες έχουν σαν άξονα την ενίσχυση και εξέλιξη της ταξινόμησης. Σε παιδιά με αναπτυξιακή ανωριμότητα γίνεται απαραίτητη διαδιακασία αφού έτσι θα μπορέσουν να καλύψουν τα ελλείμματα τους.
Το παιχνίδι "Στο παγάκι καλύτερα χρώμα"! είναι ένα απο τα πολύ εύκολα και απλά παιχνίδια κατηγοριοποίησης. Σκοπός είναι το παιδί να αυτοματοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την διεργασία της κατηγοριοποίησης ανα χρώμα για να μπορεί να ταξινομεί ανάλογα τα αντικείμενα.
Υλικά: παγοθήκη, μικρά χρωματιστά αντικείμενα (συνδετήρες, πινέζες, maltesers καραμελάκια, μικρά τουβλάκια lego, κουμπιά, πλαστικούς αριθμούς+γράμματα, κιμωλίες, κηρομπογιές) Στα μικρά παιδιά θα πρέπει να υπάρχει επιτήρηση.
Δραστηριότητα: Βάζετε τα αντικείμενα και την παγοθήκη μπροστά στο παιδί σε χαμηλό τραπέζι αντίστοιχο του ύψους του ή στο πάτωμα και τοποθετείται αρχικά εσείς σε κάθε μια θήκη το χρώμα που θέλετε. Ζητάτε από το παιδί να βάλει όλα τα αντικείμενα που έχουν το ίδιο χρώμα στη σωστή θήκη. Έπειτα αλλάξτε τη θήκη που βάλατε σε κάθε χρώμα. Αφήστε το παιδί να το επαναλάβει όσες φορές θέλει. Στη περίπτωση λάθους επισημαίνετε ότι είναι λάθος και δείχνετε ή βοηθάτε το παιδί με ερωτήσεις πχ. "Για δες καλύτερα μήπως το έβαλες λάθος"; "Τι χρώμα έχουν όλα τα πράγματα σε αυτή την θήκη;" Για τους γονείς η διάρκεια δεν χρειάζεται να είναι μεγάλη, για να θεωρηθεί ότι το παιχνίδι έχει παιδαγωγική αξία. Ποικίλει από την ηλικία του παιδιού, την διάθεση και την ενδεχόμενη δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίζει. Η επανάληψη της διαδικασίας είναι σημαντική.
Βασικά tips: Επιπλέον τομείς που ενισχύονται με το παιχνίδι είναι: η λεπτή κινητικότητα των άνω άκρων μέσα απο την κίνηση "πιάνω το μικρό αντικείμενο με τα δάχτυλα μου", η συγκέντρωση και η οπτική διάκριση.
Απευθύνεται: Σε όλα τα απο παιδιά από 3 ετών και πάνω, ως ένα απλό παιχνίδι παιδαγωγική ενασχόλησης με την προμαθηματική έννοια της κατηγοριοποίησης. Ιδιαίτερα χρήσιμο σε παιδιά με αναπτυξιακή ανωριμότητα που αντιμετωπίζουν έλλειμμα στην προμαθηματική τους σκέψη. Γίνεται εύκολα από γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!