Σελίδες

Νοητικός χάρτης! Μια μέθοδος για να αυξήσει σημαντικά το παιδί με δυσλεξία το λεξιλόγιο του

νοητικός, χάρτης, λεξιλόγιο, δυσλεξία

Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν οι μαθητές με δυσλεξία στον γραπτό τους λόγο είναι συνήθως περιορισμένο!

Η παραπάνω διαπίστωση γίνεται συχνά μέσα στις σχολικές τάξεις από τους εκπαιδευτικούς καθώς και κατά την καθημερινή μελέτη από τους γονείς των παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Η έκφραση του γραπτού λόγου έχει σαν βασικό εργαλείο τις λέξεις με τα νοήματα τους. Χωρίς ένα πλούσιο και ευέλικτο λεξιλόγιο πολλά νοήματα δεν μπορούν να μεταφερθούν και έτσι οι ιδέες με τις οποίες αρχικά ξεκινούν τελικά δεν εκφράζονται.
Η ενίσχυση του Λεξιλογίου είναι μια πολύ σημαντική εργασία. Μέσα στο πλαίσιο της ειδικής παρέμβασης γίνονται αρκετές ασκήσεις που έχουν αυτό το σκοπό. Μια μέθοδος που βοηθάει στην διεύρυνση των λέξεων που χρησιμοποιεί ο δυσλεξικός μαθητής είναι και ο "Νοητικός χάρτης"!

Μέθοδος: χρησιμοποιούμε την τακτική του καταιγισμού των ιδεών (brain storming) για να γράψουμε το λεξιλόγιο που αντιστοιχεί σε ένα συγκεκριμένο θέμα πχ. δάσος, θάλασσα, κτλ.

ΆσκησηΣτο κέντρο μιας σελίδας ή χαρτονιού γράφουμε το θέμα ή βάζουμε μια εικόνα του θέματος για το οποίο θέλουμε να διευρύνουμε το σχετικό λεξιλόγιο. Εξηγούμε στο παιδί ότι το μόνο που θέλουμε είναι να "ανοίξει το μυαλό του και σαν μια βρύση να αφήσει τις λέξεις να βγουν"

Οι λέξεις είναι από όλες τις κατηγορίες, Ουσιαστικά, Ρήματα, Επίθετα, Επιρρήματα. Τις γράφουμε άτακτα και σε όλη την επιφάνεια του χαρτιού.


Παραδείγματα εφαρμογής:


νοητικός, χάρτης, λεξιλόγιο, δυσλεξία

Με θέμα μας το δάσος μαζί με τον Α ( Δ΄Δημ.)
 "ανοίξαμε" το μυαλό μας!


νοητικός, χάρτης, λεξιλόγιο, δυσλεξία

Η ειδική παιδαγωγός Εμμανουέλα Πηλίνη (εξ αποστάσεως εποπτεία, Αθήνα) μας δείχνει
πως εφαρμόζει την άσκηση στην Σ, Α' Γυμν.
που δυσκολεύεται αρκετά στην έκφραση του Γραπτού λόγου.

νοητικός, χάρτης, λεξιλόγιο, δυσλεξία


Η Λογοθεραπεύτρια - Ειδική παιδαγωγός σε εξ αποστάσεως εποπτεία
εφαρμόζει τη μέθοδο του Νοητικού χάρτη για τη μαθήτρια (Ε Δημ.) 
με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.



10 ενδεικτικά θέματα για να φτιάξετε νοητικούς χάρτες:

  • δάσος
  • θάλασσα
  • σχολείο
  • νοσοκομείο
  • γιορτές
  • εποχές
  • αθλήματα
  • επαγγέλματα
  • μεταφορικά μέσα
  • συναισθήματα

Με βάση το λεξιλόγιο μπορείτε να εξασκηθείτε σε:
  • ορθογραφία 
  • οικογένειες λέξεων
  • προτάσεις
  • παραγράφους



❝Δίνετε πάντα, μέσα από προσαρμοσμένες ασκήσεις και εργαλεία, την ευκαιρία στο παιδί με δυσλεξία να αποτυπώνει τις ιδέες του και τη ζωηρή του φαντασία!❞



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Το dyslexia ρητό της ημέρας!



❝Η ειδική αγωγή σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης πρέπει να είναι συνδεδεμένη με την προσωπικότητα του παιδιού με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία και να αναβαθμίζει την καθημερινή του εμπειρία. Η εναλλακτική προσέγγιση και η αμεσότητα είναι βασικά στοιχεία της αποτελεσματικότητας της ειδικής αγωγής.❞





Ενημερωθείτε για:


  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram

Αυτοδιόρθωση μια δεξιότητα με μεγάλη σημασία. 8 βασικοί στόχοι που πρέπει να πετύχουμε!

αυτοδιόρθωση, στόχοι, δυσλεξία



Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν μεγαλύτερη δυσκολία στην αυτοπαρατήρηση και διόρθωση!



Εκτελεστικές λειτουργίες


Οι εκτελεστικές λειτουργίες είναι ένα σύνολο γνωστικών δεξιοτήτων που εμπλέκονται σε κάθε εργασία την οποία πρέπει να σχεδιάσουμε, οργανώσουμε και τέλος εκτελέσουμε. Πρόκειται για δεξιότητες που παίζουν κυρίαρχο ρόλο στη μάθηση και όταν αυτές δεν λειτουργούν αποτελεσματικά τότε εμφανίζεται δυσκολία στην τελική διεκπεραίωση των εργασιών που έχουν ανατεθεί.


Παιδιά με ΕΜΔ και εκτελεστικές λειτουργίες


Πολύ συχνά τα παιδιά με ΕΜΔ και δυσλεξία εμφανίζουν έντονες ή ήπιες δυσκολίες να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες. Αυτός είναι και ο λόγος που μπορεί το παιδί με ΕΜΔ να αφήνει τον χρόνο να περνάει, να μην μπορεί να οργανώσει τη μελέτη του και να χρειάζεται συνεχή παραίνεση για να ολοκληρώσει τα μαθήματα του.

Αυτοδιόρθωση και παιδί με ΕΜΔ


Η Αυτοδιόρθωση είναι μια από τις εκτελεστικές λειτουργίες και είναι πολύ σημαντική για την πρόοδο και βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας του μαθητή με ΕΜΔ. 

Εκπαιδεύοντας το παιδί με ΕΜΔ στην αυτοδιόρθωση μαθαίνει να:
  • παρακολουθεί τον εαυτό του και να ολοκληρώνει τις οδηγίες χωρίς συνεχή υποβοήθηση
  • ελέγχει μόνο του την σταδιακή πρόοδο που έχει καταφέρει
  • ρυθμίζει καλύτερα τη μάθηση του
  • αναγνωρίζει συνειδητά ποια είναι τα πιο "συνηθισμένα λάθη" που κάνει
  • αποφεύγει το συναίσθημα του κατακλυσμού που προέρχεται από τις συνεχείς υποδείξεις του περιβάλλοντος
  • παίρνει πιο εύκολα πρωτοβουλία για προσωπική προσπάθεια
  • αναπτύσσει στρατηγικές για να βελτιώσει τη προσοχή του
  • γίνεται πιο ανεξάρτητο και αυτενεργεί

Στόχοι της αυτοδιόρθωσης
  • Να μειωθούν τα "λάθη απροσεξίας".
  • Να αναγνωρίζει αν έχει βγει "εκτός θέματος".
  • Να παρατηρεί αν έχει εκτελέσει το σύνολο των οδηγιών που δίνονται στην άσκηση.
  • Να ελέγχει αν έχει τηρήσει τους κανόνες του γραπτού λόγου πχ. στίξη, τόνοι, σύνταξη κα.
  • Να διορθώνει "με μια δεύτερη ματιά" ορθογραφικά λάθη, όσο αυτό είναι δυνατόν.
  • Να μπορεί να εκτιμήσει το μέγεθος που αναμένεται να έχει μια γραπτή απάντηση σε μια γλωσσική άσκηση ή το λογικό αποτέλεσμα που πρέπει να προκύψει σε ένα μαθηματικό πρόβλημα.
  • Να ακολουθεί τη δομή που πρέπει να έχει ένα γραπτό κείμενο.
  • Να εκπαιδευτεί στον σχεδιασμό και επίλυση προβλήματος 

Η οπτική υπενθύμιση των σημείων που χρειάζεται κάθε παιδί με δυσλεξία και ΕΜΔ να προσέχει είναι μια αποτελεσματική μέθοδος για να μετατραπεί η Αυτοδιόρθωση σε αυτόματη, καθημερινή λειτουργία.

Τα σημεία που πρέπει πάντα να ελέγχει ο Ι πριν παραδώσει την απάντηση του.

Το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που καταφέρνει να διατηρεί το επίπεδο της προσοχής του σε τέτοιο βαθμό έτσι ώστε να εντοπίζει και να αναγνωρίζει τα λάθη του βελτιώνει συνεχώς την ευελιξία της σκέψης του.



Ενημερωθείτε για:


  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram

To dyslexia ρητό της ημέρας!

ανάγνωση, ρητό, δυσλεξία

❝Η ανάγνωση είναι μια πράξη διάθεσης. Αν ο εκπαιδευτικός διαλέγει τα είδη των κειμένων που θα διαβαστούν στη τάξη χωρίς να λαμβάνει υπόψιν του τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των παιδιών τότε θα έρθει αντιμέτωπος με το χαμηλό κίνητρο των μαθητών του για συμμετοχή.
Ειδικά σε παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση, όπως είναι τα παιδιά με δυσλεξία, αυτό θα κοστίσει σε χρόνο και προσπάθεια. ❞


 Ενημερωθείτε για:


  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram