Αρκετές φορές χρειάζεται να ενισχύσουμε Φωνολογικά συγκεκριμένες κατηγορίες λέξεων!
Ακόμα και όταν οι μαθητές με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν κάνει μεγάλη πρόοδο στη γλωσσική τους επίγνωση υπάρχουν κάποιες ομάδες λέξεων στις οποίες παρουσιάζονται πιο επίμονα τα ελλείμματα ως προς την ικανότητα τους να τις αναλύουν στα φωνημικά δομικά τους στοιχεία (Πόρποδας 1989, 2002).
Μια από αυτές τις κατηγορίες είναι και οι λέξεις με /-ια/. Σε προηγούμενο άρθρο είχαμε δείξει μια εισαγωγική δραστηριότητα με το Λουλούδι που ενισχύει τη Φωνημική επίγνωση λέξεων με -ια!
Σε αυτό το άρθρο θα δείξουμε πως μπορούμε να βοηθήσουμε παιδιά που "αγνοούν" ή δεν έχουν πάντα πετυχημένα την αποτύπωση του /-ι-/ και γράφουν συχνά τις λέξεις ως εξής: μανιτάρα (μανιτάρια), λιμάνα (λιμάνια) κλπ.
Σκοπός της άσκησης "Ποιο ποτήρι θα επιλέξεις;" είναι το παιδί να τοποθετήσει σωστά το ποτήρι του και να σχηματίσει τη λέξη με -ια.
Υλικά: ποτήρια μιας χρήσεως, μαρκαδόρος, ασπροπίνακας ή μια μεγάλη λευκή επιφάνεια γραφής.
Αρχικά στα ποτήρια γράφουμε το κομμάτι των λέξεων χωρίς τις καταλήξεις σε -ια.
Στην επιφάνεια γραφής χωρίζουμε για την κάθε λέξη τρεις θέσεις (τετράγωνα). Εκεί γράφουμε τις καταλήξεις σε τρεις εκδοχές: πχ. λια λιά λα.
Σημαντικό: μέσα στις λέξεις έχουμε και κάποιες που δεν τελειώνουν σε -ια (πχ.καλά) ώστε το παιδί πραγματικά να πρέπει να επιλέξει ανάμεσα σε αυτές που έχουν /-ι-/ και σε αυτές που δεν έχουν.
- Ακούει την κάθε λέξη και τοποθετεί το κάθε ποτήρι στη σωστή θέση.
- Διαβάζει τις λέξεις εσωτερικά, συνθέτει τη λέξη και τοποθετεί το κάθε ποτήρι στη σωστή θέση.
Με την ολοκλήρωση της Κιναισθητικής δραστηριότητας, οι ασκήσεις που ακολουθούν είναι:
- Συμπλήρωση λέξεων με -ια σε προτάσεις
- Διόρθωση λέξεων με -ια που έχουν λάθη, σε προτάσεις
- Καθ' υπαγόρευση γραφή προτάσεων με λέξεις σε -ια
- Παραγωγή προτάσεων με δοσμένες προφορικά λέξεις σε -ια
- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές!
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!