Σελίδες

Ποιο ποτήρι θα επιλέξεις; Για τη Φωνολογική ενίσχυση των λέξεων σε /-ια/!

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία

Αρκετές φορές χρειάζεται να ενισχύσουμε Φωνολογικά συγκεκριμένες κατηγορίες λέξεων!

Ακόμα και όταν οι μαθητές με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν κάνει μεγάλη πρόοδο στη γλωσσική τους επίγνωση υπάρχουν κάποιες ομάδες λέξεων στις οποίες παρουσιάζονται πιο επίμονα τα ελλείμματα ως προς την ικανότητα τους να τις αναλύουν στα φωνημικά δομικά τους στοιχεία (Πόρποδας 1989, 2002).

Μια από αυτές τις κατηγορίες είναι και οι λέξεις με /-ια/. Σε προηγούμενο άρθρο είχαμε δείξει μια εισαγωγική δραστηριότητα με το Λουλούδι που ενισχύει τη Φωνημική επίγνωση λέξεων με -ια!

Σε αυτό το άρθρο θα δείξουμε πως μπορούμε να βοηθήσουμε παιδιά που "αγνοούν" ή δεν έχουν πάντα πετυχημένα την αποτύπωση του /-ι-/ και γράφουν συχνά τις λέξεις ως εξής: μανιτάρα (μανιτάρια), λιμάνα (λιμάνια) κλπ.

Σκοπός της άσκησης "Ποιο ποτήρι θα επιλέξεις;" είναι το παιδί να τοποθετήσει σωστά το ποτήρι του και να σχηματίσει τη λέξη με -ια.

Υλικά: ποτήρια μιας χρήσεως, μαρκαδόρος, ασπροπίνακας ή μια μεγάλη λευκή επιφάνεια γραφής.

Αρχικά στα ποτήρια γράφουμε το κομμάτι των λέξεων χωρίς τις καταλήξεις σε -ια. 

Στην επιφάνεια γραφής χωρίζουμε για την κάθε λέξη τρεις θέσεις (τετράγωνα). Εκεί γράφουμε τις καταλήξεις σε τρεις εκδοχές: πχ. λια λιά λα. 

Σημαντικό: μέσα στις λέξεις έχουμε και κάποιες που δεν τελειώνουν σε -ια (πχ.καλά) ώστε το παιδί πραγματικά να πρέπει να επιλέξει ανάμεσα σε αυτές που έχουν /-ι-/ και σε αυτές που δεν έχουν.

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία


Η άσκηση μπορεί να εφαρμοστεί με δυο τρόπους:
  • Ακούει την κάθε λέξη και τοποθετεί το κάθε ποτήρι στη σωστή θέση.
  • Διαβάζει τις λέξεις εσωτερικά, συνθέτει τη λέξη και τοποθετεί το κάθε ποτήρι στη σωστή θέση.

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία

Με την ολοκλήρωση της Κιναισθητικής δραστηριότητας, οι ασκήσεις που ακολουθούν είναι:

  • Συμπλήρωση λέξεων με -ια σε προτάσεις
  • Διόρθωση λέξεων με -ια που έχουν λάθη, σε προτάσεις
  • Καθ' υπαγόρευση γραφή προτάσεων με λέξεις σε -ια
  • Παραγωγή προτάσεων με δοσμένες προφορικά λέξεις σε -ια

Το υλικό των φωτογραφιών προέρχεται από την εξάσκηση παιδιών στο σπίτι στα πλαίσια της εξ αποστάσεως εποπτείας γονέα, η οποία συμπληρώνει την παρεμβατική δουλειά που κάνουμε στην εξ αποστάσεως παρέμβαση με τους μαθητές.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!