Σελίδες

3 ασκήσεις για τη φωνολογική ενημερότητα! Για μαθητές με Δυσλεξία και ΕΜΔ! [video]



Η φωνολογική ενημερότητα είναι ουσιαστικά η ικανότητα των παιδιών να αναγνωρίζουν και να χειρίζονται συνειδητά, τα φωνολογικά συστατικά των γλωσσικών μονάδων, τα φωνήματα  

(Παντελιάδου, 2001)


Το παιδί που εμφανίζει ελλείμματα στη φωνολογική του ενημερότητα παρουσιάζει συχνά λάθη στο γραπτό του λόγο που χαρακτηρίζονται από παραλείψεις, προσθήκες, αντικαταστάσεις ή αντιμεταθέσεις γραμμάτων ή και συλλαβών. Σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης αυτή η κατηγορία λαθών υποστηρίζεται από πλήθος ασκήσεων που σκοπό έχουν την αναγνώριση και το χειρισμό των μικρών φωνολογικών μονάδων, τα φωνήματα. Τα φωνήματα, που γραφημικά κωδικοποιούνται σε γράμματα.

Επομένως χρειάζεται να σχεδιαστεί ένα ασκησιολόγιο που θα εκπαιδεύει τους μαθητές με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες σε μια αποτελεσματική φωνολογική ευαισθητοποίηση.

Σε αυτό το άρθρο ο παιδαγωγικός στόχος είναι η φωνολογική ενημερότητα για τα φωνήεντα σε λέξεις απλής φωνοτακτικής δομής. Θα παρουσιάσουμε 3 ασκήσεις που ενισχύουν τη Φωνολογική ενημερότητα με 3 διαφορετικούς τρόπους εφαρμογής.


ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Υλικά: χαρτί Α4, μαρκαδόρος, μαγνητικά γράμματα





Γράφουμε λέξεις χωρίς τα φωνήεντα τους. Δίνουμε μπερδεμένα τα φωνήεντα της λέξης. Χρησιμοποιούμε μαγνητικά γράμματα.

Το παιδί ακούει τη λέξη και βάζει το αντίστοιχο γράμμα στη σωστή θέση.


ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΖΩ

Υλικά: χαρτί Α4, μαρκαδόροι



Γράφουμε λέξεις χωρίς τα φωνήεντα τους. Γράφουμε μπερδεμένα τα φωνήεντα της λέξης. 

Το παιδί ακούει τη λέξη και αντιστοιχεί το κάθε φωνήεν στη σωστή θέση.


ΑΚΟΥΩ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ

Υλικά: χαρτί Α4, μαρκαδόροι



Γράφουμε λέξεις χωρίς τα φωνήεντα τους. Εδώ δεν υπάρχουν οι επιλογές των γραμμάτων, το παιδί ακούει τη λέξη και γράφει το κάθε φωνήεν στα κενά.

Οι ασκήσεις μπορούν να εφαρμοστούν για όλες τις κατηγορίες των λέξεων που το παιδί με ΕΜΔ χρειάζεται ενίσχυση. 

Μερικά παραδείγματα:

  • σύνθετης φωνοτακτικής δομής
  • με /σμ, σβ, σγ/
  • με -ια
  • με -ου 
  • με διπλά σύμφωνα
  • διάκρισης φθόγγων: θ-δ, γ-χ, β-φ, φ-θ κλπ.
Δείτε τις ασκήσεις και σε video:



Παράδειγμα εφαρμογής:



Υλικό από τη Λογοθεραπεύτρια σε εξ αποστάσεως εποπτεία 
όπου γίνεται εφαρμογή των ασκήσεων για τη μαθήτρια της.

Η εφαρμογή γίνεται στις ίδιες λέξεις για τα φωνήεντα και για τα σύμφωνα.




Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!