Η Κοινωνική Ανθρωπολόγος και Ειδική Παιδαγωγός, Άσπα Μητρακάκη αναλύει ασκήσεις, μεθόδους, στρατηγικές για τα παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Σελίδες
"Νομίζω ότι σε ένα κίτρινο σπίτι θα ήμουν ευτυχισμένος"!
Στα τελευταία λεπτά της συνεδρίας μας με ένα αγόρι 10 χρονών, διαγνωσμένος με ανωριμότητα, ζωγραφίζαμε για να χαλαρώσουμε και να φύγει η ένταση του μαθήματος.
"Κυρία υπάρχουν κίτρινα σπίτια;"
"Και βέβαια υπάρχουν. Να φανταστείς ότι σε μια άλλη χώρα που είχα πάει είχα δει πράσινα, κίτρινα, κόκκινα σπίτια."
"Κυρία νομίζω ότι σε ένα κίτρινο σπίτι θα ήμουν ευτυχισμένος"!!
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000747509035
"Ένας ιδιαίτερος μικρός κύριος". Παιδικό βιβλίο για το σύνδρομο Ασπεργκερ.
"Καλοκαίρι 2005.
Ο νυχτοφύλακας του ξενοδοχείου, ένας έφηβος με σύνδρομο Άσπεργκερ, μια περίεργη φιλία και ένα μυστικό ημερολόγιο. Το βιβλίο αυτό καταγράφει τα καθημερινά δρώμενα της ζωής ενός παιδιού με σύνδρομο Άσπεργκερ. Με ανάλαφρο ύφος και αρκετή δόση χιούμορ, ο συγγραφέας προσπαθεί να εντοπίσει, να επεξεργαστεί και να αποκρυπτογραφήσει τις διάφορες εκφάνσεις του αυτιστικού φάσματος, όπως αυτές εκδηλώνονται μέσα από τις συμπεριφορές και τις σκέψεις του μικρού ήρωα. Θέματα όπως η επικοινωνία, το στίγμα, το χιούμορ, η σεξουαλικότητα και πολλά άλλα, αναλύονται και σχολιάζονται σε δύο διαφορετικούς χρόνους: τη στιγμή που ανέκυπταν, στη συγκεκριμένη περίσταση και πλαίσιο, αλλά και ετεροχρονισμένα, κάποια χρόνια μετά, μέσα από έναν ωριμότερο τρόπο σκέψης.
Το βιβλίο απευθύνεται τόσο σε ανθρώπους που γνωρίζουν για το σύνδρομο Άσπεργκερ και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, όσο και σε αναγνώστες που δε γνωρίζουν κάτι για τη συγκεκριμένη παθολογία, αλλά ενδιαφέρονται να εξοικειωθούν με μια από τις πιο σαγηνευτικές εκφράσεις της ανθρώπινης ύπαρξης. Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν είναι επιστημονικό, μα ούτε και λογοτεχνικό, αν και σε ορισμένα σημεία δανείζεται στοιχεία από τα παραπάνω δύο είδη.
Πρόκειται για ένα βιβλίο για τη διαφορετικότητα, το πώς εκφράζεται αλλά και το πώς εκλαμβάνεται. Σε τελική ανάλυση, πρόκειται για ένα βιβλίο για την ανθρώπινη επικοινωνία, τις διαπροσωπικές σχέσεις, τη φιλία."
Συγγραφέας: Χρήστος ΚαργιωτίδηςΕκδόσεις: Γλαύκη
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000747509035
Όταν ο πόλεμος γίνεται ζωγραφιά. Τα παιδιά της Γάζας.
Το βίντεο παρουσιάζει τις ζωγραφιές των παιδιών που θα εμφανίζονταν στο Μουσείο Παιδικής Τέχνης (MOCHA) στα πλαίσια της έκθεσης με τίτλο “Η Γάζα μέσα από τα μάτια ενός παιδιού”.
Η έκθεση αυτή δεν βγήκε ποτέ στο κοινό γιατί ακυρώθηκε με αιτιολογία: "Η έκθεση έπρεπε να ακυρωθεί λόγω πίεσης από "εσωτερικούς παράγοντες".
Επαληθεύεται για ακόμη μια φορά ότι η ζωγραφική αποτελεί ένα σπουδαίο εργαλείο έκφρασης, συμβολικού λόγου και εκμυστήρευσης των κρυφών συναισθημάτων των παιδιών.
πηγή:Σχολιαστές χωρίς σύνορα
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000747509035
“Άναψε το φως”. Άσκηση – παιχνίδι Δυσλεξίας και τονισμού.
Ενημερωθείτε για:
Δυσλεξία και αδέρφια! 10 σημεία προσοχής για την οικογένεια
Κατά την διάρκεια μιας αξιολογικής επίσκεψης σε μια οικογένεια για ένα κοριτσάκι 6 χρονών, με βάσιμες υποψίες για Δυσλεξία, με υποδέχεται η αδερφή του που είναι 8 χρονών. Θέλει να σκύψω για να μου πει κάτι.
Σκύβω και
"Να κάνετε τα πάντα για την Αλίκη μου"!
Όταν ένα παιδί σε μια οικογένεια έχει Δυσλεξία τότε όλη η οικογένεια “αντιμετωπίζει” Δυσλεξία. Είναι σημαντικό όλα τα μέλη να είναι ενήμερα για την φύση αυτής της ειδικής μαθησιακής δυσκολίας. Η Δυσλεξία επηρεάζει όχι μόνο την σχολική επίδοση αλλά όλο τον τρόπο σκέψης του ατόμου που εκδηλώνεται σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας τους. Τι συμβαίνει λοιπόν με την συνύπαρξη των δυσλεξικών παιδιών και των αδερφών τους; Τι θα πρέπει να προσέξουμε ως γονείς, θεραπευτές και εκπαιδευτικοί;
- Η Δυσλεξία λόγω του κληρονομικού της χαρακτήρα μπορεί να υπάρχει και σε άλλα μέλη της ίδιας οικογένειας.
- Τα αδέρφια των δυσλεξικών παιδιών σύμφωνα με έρευνες έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει ισχυρή πιθανότητα (40% ) να εμφανίσουν δυσκολία στην μάθηση.
- Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί των παιδιών με δυσλεξία πρέπει να είναι προσεκτικοί για ενδείξεις μαθησιακής δυσκολίας και στα υπόλοιπα παιδιά της οικογένειας και να προσφέρουν εξίσου βοήθεια αν χρειαστεί.
- Πολλές φορές ζητείται απο τον/την αδερφό/ή του δυσλεξικού παιδιού να το βοηθήσει, υποστηρίξει στα μαθήματα του. Αυτό ορισμένες φορές μπορεί να δοκιμάσει τις αντοχές και να κουράσει και να θυμώσει το παιδί που δεν έχει δυσλεξία.
- Οι γονείς και οι θεραπευτές του δυσλεξικού παιδιού θα πρέπει να ενημερώσουν τα αδέρφια του για την φύση της δυσλεξίας.
- Θα πρέπει οι γονείς να κάνουν σαφές ότι η ύπαρξη της δυσλεξίας στον αδερφό/ή τους δεν επιτρέπεται να είναι σημείο κοροϊδίας και εμπαιγμού προς το παιδί.
- Τα μεγαλύτερα αδέρφια όταν δεν υπάρχει ανταγωνισμός στις σχέσεις των παιδιών μπορούν να προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια στο δυσλεξικό παιδί. Πολλές φορές τα ίδια νιώθουν την ανάγκη να αποδείξουν στον/ην αδερφό/ή τους ότι η δυσλεξία του δεν χρειάζεται να το περιορίσει σε τίποτα. Έτσι παίζουν έναν ρόλο αντισταθμιστικού παράγοντα στην ανεπάρκεια που μπορεί να νιώθει το παιδί στο σχολείο.
- Τα μικρότερα αδέρφια είναι πιθανό να μην μπορούν να κατανοήσουν τη φύση της δυσλεξίας και των δυσκολιών του/της αδερφού/ής τους για αυτό καλό είναι οι γονείς να διαβάσουν ένα παιδικό βιβλίο σχετικά με την δυσλεξία πχ. “Τα γράμματα χορεύουν” εκδ. Παπαδόπουλος.
- Το κέρδος των παιδιών που έχουν αδέρφια με δυσλεξία είναι η αναπτυγμένη ενσυναίσθηση που αποκτούν για την διαφορετικότητα στους ανθρώπους και τον σεβασμό που αυτή απαιτεί.
- Θα πρέπει να βρεθεί ένας μηχανισμός επιβράβευσης στην οικογένεια που δεν θα στερεί την επιβεβαίωση της προσπάθειας των παιδιών χωρίς δυσλεξία που καταφέρνουν καλούς βαθμούς στο σχολείο αλλά ταυτόχρονα δεν θα εγείρει συναισθήματα ανεπάρκειας και ανταγωνισμού στο παιδί που έχει δυσλεξία και εμφανίζει σχολική υποεπίδοση.
"Έχω ένα παιδάκι με Σύνδρομο Down στην τάξη μου πως να το βοηθήσω;". Προσχολική αγωγή και Σύνδρομο Down.
Ένα πολύ συχνό φαινόμενο στα σχολεία προσχολικής εκπαίδευσης είναι η συνύπαρξη παιδιών με ιδιαιτερότητες με παιδιά τυπικώς εξελισσόμενα. Μπροστά σε αυτή την πραγματικότητα οι εκπαιδευτικοί των τάξεων καλούνται να εντάξουν στο καθημερινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα δραστηριότητες που μπορούν να υποστηρίξουν και τα παιδιά με τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και να συνεργαστούν με τις οικογένειες τους και τους εκπαιδευτικούς που προσφέρουν παράλληλη στήριξη. Μια απο τις πρώτες προτεραιότητες στην προσχολική αγωγή των παιδιών αυτών είναι η ομαλή ένταξη και αποδοχή.
Το παρακάτω άρθρο απο την "ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ" αναλύει ποιοι είναι οι στόχοι της εκπαίδευσης και οι δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με Σύνδρομο Down μέσα στην προσχολική τάξη:
Πολλά παιδιά με σ.Ντ. χαίρονται να παρακολουθούν την τοπική προσχολική ομάδα παιχνιδιού και τα περισσότερα από τα βασικά στοιχεία για την προετοιμασία των παιδιών για ένταξη σε σχολεία συνεκπαίδευσης μαθαίνονται σε τέτοιο περιβάλλον. Αυτά αφορούν τις περιοχές κοινωνικής ένταξης, κινητικής ανάπτυξης, αυτοεξυπηρέτησης και ανάπτυξης της ομιλίας και γλώσσας.
Κοινωνική ένταξη
- Να μάθει να συμμετέχει και να ανταποκρίνεται κατάλληλα.
- Να ανταποκρίνεται σε προφορικές εντολές κι οδηγίες.
- Η εκμάθηση κατάλληλων μορφών συμπεριφοράς π.χ. να παίρνει σειρά, να μοιράζεται, να μπαίνει στη γραμμή, να κάθεται.
- Να μάθει να παίζει συνεργατικά.
- Να αναπτύξει την ανεξαρτησία, αυτοεξυπηρέτηση και πρακτικές δεξιότητες.
- Να αναπτύξει φιλίες.
- Να νοιάζεται για τους άλλους.
Κινητική ανάπτυξη
Αυτοεξυπηρέτηση και δεξιότητες ανεξαρτησίας
Ομιλία και γλώσσα
Ακοή
Προετοιμασία για το ξεκίνημα στο σχολείο
- Αρχίστε το σχεδιασμό νωρίς.
- Να γίνετε κατ’ επανάληψη ο σύνδεσμος ανάμεσα σε γονείς, νηπιαγωγείο και δημοτικό σχολείο.
- Να λάβετε υπόψη πού πάνε οι φίλοι/ αδέλφια/ συμμαθητές του νηπιαγωγείου του παιδιού- θα είναι μια πηγή υποστήριξης για το παιδί με σ.Ντ.
- Σιγουρευτείτε ότι οι ώρες υποστήριξης που αναφέρονται στο έγγραφο σχετικά με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού είναι έτοιμες και θα διατεθούν.
- Προτιμείστε αν είναι δυνατόν να έχετε δυο βοηθούς – υποστηρικτές παρά έναν για ν’ αποφύγετε την υπερβολική εξάρτηση του παιδιού από ένα ενήλικο.
- Προσπαθήστε να ρυθμίσετε μια συνάντηση από το σχολείο στο σπίτι ή στο νηπιαγωγείο- το να δουν το παιδί στο ασφαλές περιβάλλον του σπιτιού του/ σχολείου του μπορεί να σταθεί πολύτιμο για το δάσκαλο της τάξης ή τον βοηθό υποστηρικτή.
- Σκεφτείτε για επιπλέον επισκέψεις, να συνηθίσει το παιδί στην αίσθηση του σχολείου, να αναπτύξει μια βασική γνώση του πλαισίου και να γνωρίσει ένα μέλος του προσωπικού στο οποίο μπορεί να απευθυνθεί.
- Σιγουρευτείτε ότι το προσωπικό του δημοτικού σχολείου έχει όσο το δυνατόν πλήρη ενημέρωση για το σύνδρομο Ντάουν με φυλλάδια, ευκαιρίες για επιμόρφωση κ.λ.π.
πηγη:www.iliaktida.gr
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Υπερπροστασία. 10 στοιχεία στην συμπεριφορά των γονιών που δηλώνουν υπερβολική προστασία.
Η υπερπροστασία των γονιών μπορεί να εκδηλωθεί και να εκφραστεί με πολλούς τρόπους. Οι γονείς που ανησυχούν υπερβολικά να μη νιώσει το παιδί τους το αίσθημα της ματαίωσης και της απόρριψης είναι και αυτοί που το κρατούν “δέσμιο” των ανησυχιών τους.
Είναι σημαντικό το παιδί να εκπαιδεύεται στη ρεαλιστική αντιμετώπιση της ζωής, που λέει ότι η προσπάθεια είναι αυτή που δίνει τις μεγαλύτερες πιθανότητες για να κατακτήσουμε το στόχο μας. Παιδί ελέυθερο και ανεξάρτητο είναι αυτό που θα ξέρει να ανταπεξέλθει στις κυρώσεις που ενδεχομένως θα έχει μια συμπεριφορά του. Η εμπειρία της αποτυχίας βοηθά το παιδί να ωριμάσει και του δίνει κίνητρα για να προσπαθήσει περισσότερο.
Πότε λοιπόν πρέπει να ανησυχείς ότι ο προστατευτικός κλοιός που φτιάχνεις γύρω απο το παιδί σου είναι πολύ σφιχτός;
Όταν χωρίς το παιδί σου να έχει κάποια πιστοποιημένη δυσκολία μάθησης έχει παραπάνω εκπαιδευτές απο ότι πραγματικά χρειάζεται που το βοηθούν στα μαθήματα του σχολείου.
Όταν φαντασιώνεσαι πως το παιδί σου μπορεί να γίνει επαγγελματίας αθλητής, μουσικός ή οτιδήποτε άλλο έστω και αν κανείς προπονητής ή ειδικός του θέματος δεν έχει προβλέψει κάτι τέτοιο.
Όταν για ένα διαγώνισμα που θα έχει στο σχολείο το έχεις υποβάλλει σε διάφορα χρονοβόρα τεστ προετοιμασίας στο σπίτι.
Όταν αφού σε καλέσουν απο το σχολείο για την αποβολή που χρέωσαν στο παιδί σου, επειδή έκανε κάτι ανάρμοστο, εσύ φτάσεις με όλα τα μετάλλια και τις καλές κριτικές που έχει πάρει απο το νηπιαγωγείο για να τους πείσεις ότι δεν φταίει σε τίποτα.
Όταν συστηματικά αναλαμβάνεις τις δικές του ευθύνες και λύνεις τα δικά του προβλήματα πχ. ζητάς να δέσει τα παπούτσια του και επειδή αργεί αποτελειώνεις τη δουλειά.
Όταν είσαι διατεθειμένος να κάνεις ολόκληρο ταξίδι μέχρι το σχολείο για να του δώσεις το βιβλίο που ξέχασε στο σπίτι ώστε να μην το ανακαλύψει ο δάσκαλος του.
Όταν λύνεις εσύ τις “δύσκολες” ασκήσεις ή είσαι διατεθειμένος και ελαστικός στο να αντιγράψει απο το βιβλίο με τις απαντήσεις μόνο και μόνο για να μην εκτεθεί στη δασκάλα του ότι δεν ξέρει.
Όταν αφού τσακωθεί με κάποιον στο σχολείο, πηγαίνεις να ζητήσεις το λόγο απο το άλλο παιδί ή απο τους γονείς του παιδιού.
Όταν παρεμβαίνεις χωρίς να υπάρχει λόγος στο χώρο του και τα πράγματα του με τη δικαιολογία ότι ψάχνεις στοιχεία για να προλάβεις πιθανές “απειλές” που φαντάζεσαι ότι μπορεί να προκύψουν.
Όταν παρουσιάζεις αναληθή στοιχεία για τα κατορθώματα του παιδιού σου ώστε να ανεβάσεις το “κύρος” και την “αξία” του στους φίλους σου. Ότι και να έχει καταφέρει ενα παιδί είναι σημαντικό έστω και αν στα μάτια μας φαίνεται λίγο και ασήμαντο.
Oι γονείς πολλές φορές χρεώνονται τις επιτυχίες και αποτυχίες των παιδιών τους ως προσωπικές. Με αυτό το τρόπο ξεκινά ο φαύλος κύκλος: “όσο πιο πολλά πετύχει το παιδί μου τόσο πιο καλός γονιός είμαι εγώ”. Αυτό οδηγεί πολλές φορές σε αδιέξοδα και καλλιεργεί μηχανισμούς ελέγχου και εξουσίας που βαραίνουν την οικογένεια και τη σχέση παιδιού – γονιού.
Η αυτοπεποίθηση ενός παιδιού ενισχύεται μόνο μέσα απο τα βιώματα του και για αυτό είναι πολύτιμο να δείχνουμε υπομονή μέχρι να τα καταφέρει μόνο του. Το μέλλον του βρίσκεται μόνο στα δικά του χέρια.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
"Μόνο μουτζουρώνει δεν ζωγραφίζει ακόμα"! Τι λένε τα παιδιά μας όταν ζωγραφίζουν;
Μουτζούρες και γραμμές. Αυτά είναι τα πρώτα που κάνει ένα παιδί μόλις πρωτοπάρει στο χέρι του μολύβι για να “ζωγραφίσει” στο χαρτί. Αργότερα βάζει χρώμα και έπειτα αναπαριστά όλο και πιο ρεαλιστικά μια εικόνα. Ποια ανάγκη σπρώχνει τα παιδιά παγκοσμίως ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, κουλτούρας και πολιτισμού να ζωγραφίζουν; Υπάρχουν κάποια “κρυφά” μηνύματα που θέλουν να μας δώσουν;
Η ζωγραφιά του Π για την οικογένεια του έδειχνε τα εξής: ένα όρθιο κόκκινο παραλληλόγραμμο που απεικόνιζε τη πολυκατοικία, τον πατέρα να βρίσκεται στο πιο πάνω μέρος του κτίσματος, στη σκεπή, τη μητέρα μέσα στο διαμέρισμα και τον ίδιο στο δωμάτιο του. Όταν ρώτησα τι είχε ζωγραφίσει και τι έκανε ο καθένας τους στη ζωγραφιά είπε: “Ο πατέρας μου κάνει δουλειές με τα εργαλεία του, η μητέρα μου μαγειρεύει στη κουζίνα και εγώ κοιμάμαι στο κρεβάτι μου.” Ο Π είναι ένα παιδί κλειστό και ιδιαίτερα ντροπαλό. Η αυτοεκτίμηση του είναι χαμηλή και αντιμετωπίζει μαθησιακά προβλήματα απο το Νηπιαγωγείο τα οποία επιδείνωσαν την εικόνα που έχει για τον εαυτό του.”
Η Γ μένει με τη μητέρα και την αδερφή της. Οι γονείς της χώρισαν όταν ήταν πολύ μικρή. Στο διπλανό διαμέρισμα μένουν οι γονείς της μητέρας που συμμετέχουν πολύ στην αγωγή του παιδιού. Η εβδομάδα της Γ χωρίζεται σε τριά σπίτια: της μητέρας, του πατέρα και της γιαγιάς με του παππού. Επίσης αρκετές φορές η θεία τη βοηθάει στο διάβασμα της. Υπάρχει λοιπόν ένα διευρυμένο σύστημα φροντίδας αλλά ίσως και μια δυσκολία να ταυτιστεί το παιδί με κάποια άτομα περισσότερο εκτός απο την αδερφή της”
- Με ποια σειρά ζωγραφίζει τα άτομα της οικογένειας του.
- Αν ζωγραφίζει τον εαυτό του μέσα στην οικογένεια ή αν απουσιάζει απο αυτή.
- Που τοποθετεί τον εαυτό του. Ένα παιδί που τοποθετεί τον εαυτό του πιο κοντά σε ένα συγκεκριμένο άτομο μπορεί να εκφράζει την επιθυμία του για αυτό ή να αποζητά περισσότερο προσοχή απο αυτό. Επίσης αν βάζει τον εαυτό του ανάμεσα στους γονείς τότε ίσως να σημαίνει ότι το παιδί αντιλαμβάνεται την αγάπη και των δυο γονιών εξίσου.
- Ποιο άτομο δείχνει να κυριαρχεί στο σχέδιο. Το άτομο που φαίνεται να είναι μεγαλύτερο απο τα άλλα μέλη μπορεί να σημαίνει ότι σε αυτό επενδύει συναισθηματικά περισσότερο ή ταυτίζεται πιο πολύ.
- Πολλές φορές αν το παιδί θέλει να υποβιβάσει ένα μέλος της, το κάνει πολύ μικρό ή το παραλείπει. Για παράδειγμα αν ο ερχομός ενός μικρού αδερφού του έχει προξενήσει άγχος υπάρχει πιθανότητα στο σχέδιο του να φανεί κάνοντας το μικρό αδερφάκι πολύ μικρό.
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
"Τα γράμματα χορεύουν". Ένα παιδικό βιβλίο για την Δυσλεξία.
"Τα γράμματα χορεύουν" ένα παιδικό βιβλίο για την Δυσλεξία.
Η μικρή Ελίζα είναι ένα κορίτσι με μαθησιακές δυσκολίες που νιώθει κάπως έτσι, όμως μέσα από την συμπαράσταση που εκλαμβάνει από το σπίτι της καταφέρνει να ξεπεράσει τους φόβους και τις ανασφάλειές της και να δει θετικά το γεγονός ότι “τα γράμματα χορεύουν”.
Ένα παραμύθι για παιδιά 6-7 ετών που δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τους ρυθμούς του σχολείου αλλά και άλλων εξωσχολικών δραστηριοτήτων και συχνά απογοητεύονται με τον εαυτό τους.
Εκδόσεις: Παπαδόπουλος
Συγγραφέας: Μαρία Ρουσάκη
Εικονογράφηση: Ίριδα Σαμαρτζή
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
"Κυρία αυτο που κάνουμε τώρα που με βοηθάει;" 9 λόγοι που πρέπει να ενημερώνουμε το παιδί για την μαθησιακή του δυσκολία.
Ο Γ είναι ένα αγόρι 9 χρονών που έχει Δυσλεξία και έντονη διάσπαση προσοχής και κινητική ανησυχία. Όλα αυτά λειτουργούν επιβαρυντικά στην βραχύχρονη μνήμη του που μπορεί να συγκρατήσει ένα ελάχιστο ποσοστό των προσληφθέντων πληροφοριών.
Στην τέταρτη συνεδρία μας:
"Κύρια αυτό που κάνουμε τώρα που με βοηθάει;"
"Σε βοηθάει να μπορεί το μυαλό σου να θυμηθεί καλύτερα αύριο το μάθημα"
"Κυρία ξέρετε κάτι; Απο τότε που ξεκινήσαμε θέλω όλο να ρωτάω τι με βοηθάει αυτά που κάνουμε, πειράζει;"
Η επίγνωση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων του για τον εαυτό του αποτελεί ένας απο τους κύριους στόχους σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης. Ο στόχος πάντα παραμένει, το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία να αναγνωρίζει τις δυσκολίες του και να ανασύρει κάθε φορά τις κατάλληλες τεχνικές αντιμετώπισης. Έτσι θα μπορέσει να αυτονομηθεί ως προς την μελέτη του αλλά και να αντιμετωπίζει τις αδυναμίες του την στιγμή που είναι απαραίτητο πχ. σε ένα τεστ στο σχολείο.
Ποια είναι τα βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει για τον εαυτό του ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία;
1. Κρίνεται απαραίτητο να ενημερωθεί πλήρως για την φύση της δυσκολίας του.
2. Πρέπει να εξηγήσουμε στο παιδί γιατί δυσκολεύεται και ότι δεν φταίει το ίδιο.
3. Είναι σημαντικό να επιλυθεί στο παιδί η παρεξήγηση ότι δεν είναι αρκετά έξυπνο και για αυτο δεν τα καταφέρνει.
4. Όταν το παιδί ρωτάει: "Γιατί δεν μπορώ να διαβάσω καλά; Να μάθω ορθογραφία; Να θυμηθώ το μάθημα;" πάντα εξηγούμε χωρίς όμως να προωθούμε την αυτολύπηση.
5. Επίσης προλαβαίνουμε τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει και σε άλλους τομείς εξηγώντας πάλι πχ. "Στους παραδοσιακούς χορούς ίσως δυσκολευτείς να μάθεις την σειρά των βημάτων" κτλ. Για να είναι το παιδί προετοιμασμένο και να μάθει να κρίνει και να επιλέγει.
6. Όταν πρόκειται να έχει ένα διαγώνισμα ή τεστ εξηγούμε που περιμένουμε να δυσκολευτεί και το προετοιμάζουμε ανάλογα πχ. "Είναι πιθανό να μην καταλάβεις την εκφώνηση της άσκησης για αυτό θα πρέπει να θυμηθείς να κάνεις αυτό που κάνουμε για να καταλάβουμε τις οδηγίες." ή "Αν δεις ότι δεν μπορείς να λύσεις ή απαντήσεις στην μια άσκηση προχωράς στην επόμενη γιατί δεν θα προλάβεις".
7. Άλλος ένα λόγος για να είναι το παιδί καλά ενημερωμένο είναι για να μπορεί να αντιδράσει σωστά στον ενδεχόμενο ρατσισμό που μπορεί να αντιμετωπίσει απο συμμαθητές και εκπαιδευτικούς.
8. Προτρέπουμε το παιδί να σκεφτεί τρόπους που νομίζει ότι θα τον βοηθούσαν πχ. να απομνημονεύσει, να μάθει την προπαίδεια κτλ. για να κατανοεί κάθε φορά πως μπορεί το ίδιο να βοηθήσει τον εαυτό του.
9. Ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες γνωρίζει ότι δυσκολεύεται, ότι δεν είναι "σαν τα άλλα παιδιά" επομένως το να κρύβουμε αυτό που ήδη έχει αντιληφθεί για τον εαυτό του είναι μάταιο και οδηγεί στο συμπέρασμα ότι είναι κάτι πολύ "κακό" που πρέπει να κάνουμε ότι δεν συμβαίνει.
Κρίνεται λοιπόν άκρως σημαντικό το παιδί να γνωρίσει τον εαυτό του και να μην γίνει απόκρυψη των στοιχείων που συνθέτουν τον τρόπο σκέψης του. Προτρέπουμε το παιδί να αναγνωρίζει κάθε φορά που δυσκολεύεται ή που πρόκειται να δυσκολευτεί για να είναι σε θέση να κρίνει και να ανασύρει την κατάλληλη κάθε φορά τεχνική που θα έχει μάθει στο πρόγραμμα παρέμβασης. Αυτές οι στρατηγικές μάθησης θα τον ακολουθούν σε όλη του την σχολική ζωή τις οποίες με τον χρόνο θα τις εμπλουτίζει με νέους βοηθητικούς τρόπους πχ. ηχογραφώ το μάθημα και μετά το ακούω για να το μάθω. Με αυτό τον τρόπο ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία θα μάθει ότι για να πετύχει κάτι χρειάζεται να βρει απλά τον κατάλληλο τρόπο.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Ποια παιχνίδια χρειάζεται το παιδί σε κάθε ηλικία;
Η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία προτείνει τα κατάλληλα παιχνίδια που πρέπει να έχει κάθε παιδί ανάλογα με την ηλικία του. Είναι σημαντικό το παιχνίδι να ανταποκρίνεται στις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα του παιδιού για να το βοηθάει να αναπτυχθεί και να αυξάνει το ενδιαφέρον του μέσα απο τις επιτυχημένες προσπάθειες.
Τα παιχνίδια ανάλογα με την ηλικία του παιδιού:Νεογέννητα έως βρέφη 1 έτους
Επιλέξτε ελαφρά παιχνίδια με ζωντανά χρώματα που έλκουν το βλέμμα, την ακοή και την αφή του παιδιού.- Βιβλία με μεγάλες εικόνες, από ύφασμα, πλαστικό ή πεπιεσμένο χαρτί
- Μεγάλα ξύλινα ή πλαστικά κομμάτια
- Δοχεία και κύπελλα
- Κουδουνίστρες
- Μαλακά ζωάκια, κούκλες ή μπάλες, που να πλένονται
- Φωτεινά, κινούμενα αντικείμενα, τα οποία δεν φτάνει όμως το μωρό
- Πίνακες δραστηριοτήτων
- Παιχνίδια που επιπλέουν στο μπάνιο
- Παιχνίδια που όταν το μωρό τα πιέζει βγάζουν ήχο
Νήπια 1 έως 2 ετών
Τα παιχνίδια γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα θα πρέπει να είναι ασφαλή και ικανά να αντέξουν την περιέργεια του νηπίου χωρίς να διαλυθούν.- Βιβλία με μεγάλες εικόνες, από ύφασμα, πλαστικό ή πεπιεσμένο χαρτί
- Κούκλες γερής κατασκευής
- Παιδικά αυτοκίνητα
- Μουσικές πλατφόρμες
- Κομμάτια που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο
- Παιχνίδια που τα παιδιά σπρώχνουν και τραβούν (όχι με μακριά κορδόνια)
- Παιχνίδια που σχηματίζουν στοίβες
- Παιχνίδια – τηλέφωνα (χωρίς καλώδια)
Παιδιά 2 έως 5 ετών, προσχολικής ηλικίας
Τα παιχνίδια γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα μπορούν να είναι δημιουργικά ή να μιμούνται τις δραστηριότητες των γονιών και των μεγαλύτερων παιδιών.- Βιβλία (σύντομες ιστορίες ή ιστορίες δράσης)
- Μαυροπίνακας και κιμωλία
- Τουβλάκια
- Μπογιές, μη τοξικές δαχτυλομπογιές, πηλός
- Παιχνίδια που αποτελούνται από ένα σφυρί και μια επιφάνεια όπου το παιδί εφαρμόζει κομμάτια
- Παιχνίδια οικοκυρικών
- Παιχνίδια εξωτερικού χώρου: κουτί με άμμο (με καπάκι), τσουλήθρα, κούνια, σπιτάκι
- Παιχνίδια – μεταφορικά μέσα
- Κασετόφωνο ή μαγνητόφωνο
- Απλά παζλ με μεγάλα κομμάτια
- Ρούχα μεταμφίεσης
- Παιχνίδια - σκεύη κουζίνας
Παιδιά 5 έως 9 ετών
Τα παιχνίδια για τα παιδιά αυτής της ηλικίας θα πρέπει να βοηθούν το παιδί να αναπτύξει νέες επιδεξιότητες και τη δημιουργικότητά του.- Ψαλίδια με αμβλυμμένες άκρες, σετ ραπτικής
- Παιχνίδια με κάρτες
- Βαλιτσάκια γιατρού και νοσοκόμας
- Μαριονέτες
- Μπάλες
- Ποδήλατο με κράνος
- Αεροπλάνα
- Ηλεκτρικά τρένα
- Κούκλες από χαρτί
- Σχοινάκι
- Πατίνια με προστατευτικό εξοπλισμό
- Αθλητικός εξοπλισμός
- Επιτραπέζια παιχνίδια
Αγόρια και κορίτσια 10 έως 14 ετών
Ιδανικά γι’ αυτές τις ηλικίες είναι τα διάφορα χόμπυ και οι επιστημονικές ενασχολήσεις.- Παιχνίδια στους υπολογιστές
- Ραπτική, πλέξιμο, κέντημα
- Μικροσκόπια / τηλεσκόπια
- Επιτραπέζια παιχνίδια
- Αθλητικός εξοπλισμός
- Συλλογές
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Μάθημα Ιστορίας χωρίς Χάρτη γίνεται; Δυσλεξία και χωρικός προσανατολισμός.
"Οι Δωριείς κατέβηκαν απο την περιοχή της Πίνδου προς την νότια Ελλάδα και κάποιοι απο αυτούς εγκαταστάθηκαν στην Σπάρτη."
Σε κάθε μάθημα που διδάσκεται το παιδί οι νέες πληροφορίες που λαμβάνει επεξεργάζονται με βάση τις γνώσεις που ήδη έχει για να καταλήξει επαγωγικά σε ένα νέο συμπέρασμα. Αυτό το καταχωρεί στην μνήμη του για να το ανακαλέσει πάλι όταν χρειαστεί. Το μάθημα της Ιστορίας αποτελεί ένα απο τα πιο απαιτητικά μαθήματα για όλα τα παιδιά. Πολύ περισσότερο όμως για παιδιά με αδύναμη μνήμη εργασίας αλλά και χωροχρονικού προσανατολισμού όπως είναι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία. Ο χάρτης κρίνεται απαραίτητος για το μάθημα της Ιστορίας και για τα παιδιά που σκέφτονται με εικόνες (Δυσλεξία) είναι το βασικότερο εργαλείο.
5 κύρια οφέλη που καθιστούν τον Χάρτη απαραίτητο μέσο διδασκαλίας:
- Δυνατότητα να προβάλλονται όλες οι γλωσσικές πληροφορίες που αφορούν την χωρική ακολουθία των γεγονότων πάνω στην εικόνα του Χάρτη πχ. ο Μέγας Αλέξανδρος πέρασε τον Ελλήσποντο κι έφτασε στην Τροία.
- Δυνατότητα στο παιδί να ακολουθήσει την πορεία των γεγονότων με την βοήθεια της οπτικής αναπαράστασης πχ. σημείωση με βέλη της πορείας που ακολουθήθηκε.
- Δυνατότητα να σημειώνει την πορεία μέχρι εκείνη τη στιγμή για να την συνεχίζει και να την συμπληρώνει στο επόμενο μάθημα με τα νέα στοιχεία οπότε και διατηρεί την ακολουθία.
- Δυνατότητα μιας γρήγορης επανάληψης, ανακεφαλαίωσης των προηγουμένων ώστε να ανατροφοδοτείται πάλι η μνήμη του και να τηρείται το συνεχές.
- Ευκαιρίες για εξακρίβωση, επεξήγηση και διδασκαλία, μέσω της εικόνας, δευτερευόντων γνώσεων που είναι απαραίτητες για τον χωρικό προσανατολισμό πχ. σημεία του ορίζοντα, σύνορα μια χώρας, πρωτεύουσες, γεωγραφικό ανάγλυφο (λίμνες, ποτάμια, οροσειρές κα.)κτλ.
Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
11 οφέλη του παιχνιδιού στη Παιδική Χαρά!
- Ανάπτυξη και εξάσκηση κινητικών δεξιοτήτων(λεπτής και αδρής κινητικότητας)
- Ευκαιρίες για ανακάλυψη υλικών που είναι η γέφυρα για τις πρώτες προμαθηματικές έννοιες.
- Πολυαισθητηριακή διέγερση μέσα απο διαφορετικά ερεθίσματα που επεξεργάζονται μέσω όλων των αισθήσεων.
- Ανάπτυξη και ενίσχυση της αυτοπεποίθηση και της ανεξαρτησίας αφού το παιδί δοκιμάζει τις δυνάμεις του και πιστεύει περισσότερο στον εαυτό του.
- Το παιδί αποκτά καλύτερη συναίσθηση του εαυτού του και των ορίων του (σε σχέση με τα άλλα παιδιά, αντικείμενα, στο χώρο)
- Πλήθος ευκαιριών για κοινωνική ενσωμάτωση μέσα απο την συναναστροφή του με άλλα παιδιά.
- Γίνονται οι πρώτες φιλίες και το παιδί μαθαίνει τι σημαίνει μοίρασμα και σεβασμός στον άλλον.
- Το παιδί εμπλουτίζει τις εμπειρίες του, γεγονός που δίνει ευκαιρίες συζήτησης και διήγησης αυτών των εμπειριών.
- Μέσα απο την συναναστροφή του με τα άλλα παιδιά μαθαίνει τα πρώτα ομαδικά παιχνίδια και να ακολουθεί κανόνες.
- Αντιμετωπίζει τους φόβους του (ψηλά μέρη, απότομα μέρη, να χάσει τα παιχνίδια του)
- Το παιδί βιώνει καθημερινά τις αλλαγές στην εξέλιξη των ικανοτήτων του (δεν μπορούσα να ανέβω, τώρα μπορώ)
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter