"Ουάου πρώτη φορά μου παίρνουν συνέντευξη"!!
Οι ευκαιρίες για τα παιδιά να εκφραστούν και να μεταδώσουν γραπτά πραγματικές σκέψεις και αλήθειες είναι λίγες. Ο γραπτός λόγος σαν εμπειρία συνήθως γίνεται μέσα απο πλαισιωμένες ασκήσεις που σκοπό έχουν να διδάξουν μια συγκεκριμένη μορφή του κάθε φορά πχ. προτάσεις, παραγράφους, φράσεις, έκθεση κτλ.
Μια άσκηση που δίνει κίνητρο στο παιδί να σκεφτεί, να κατανοήσει τις ερωτήσεις και να απαντήσει, γραπτά και με σαφήνεια είναι η "Συνέντευξη"!! Εκτός απο το ότι αποτελεί αφορμή για να υποβληθεί το παιδί σε γραπτή έκφραση δίνει πολύτιμες πληροφορίες στον ενήλικα για το πως βλέπει το ίδιο τον εαυτό του και τις δυσκολίες του. Αυτός είναι και ο λόγος που αυτή η άσκηση γίνεται πολλές φορές στις πρώτες συναντήσεις με τα παιδιά στα Προγράμματα Αντιμετώπισης Μαθησιακών Δυσκολιών/Δυσλεξίας at home.
Παρουσιάζονται παραδείγματα συνεντεύξεων των παιδιών.
|
Αγόρι με μαθησιακές δυσκολίες. |
Η παραπάνω συνέντευξη έγινε στη δεύτερη συνάντηση με το παιδί. Οι πληροφορίες που δίνει για τον εαυτό του είναι σημαντικές.
Οι δυσκολίες που σημειώνονται:
- φωνημικά λάθη πχ. "τρώει" γράμματα: χρηστογενα, παστιτσο
- αφήνει ανορθόδοξα κενά μέσα στη λέξη πχ. Μα θημα τι κα, εξη πνος
- καταληκτική και θεματική ανορθογραφία πχ. δησκολεβομε, κτινιατρος, ήδα
- έλλειψη τονισμού και παρατονισμοί πχ. κιτρινό
Σημείωση:
Όταν διάβασε την ερώτηση: "Δυσκολεύομαι όταν γράφω", έγινε ο παρακάτω διάλογος:
- Τι εννοεί;
- Θέλω να γράψεις σε τι δυσκολεύεσαι περισσότερο όταν γράφεις.
Αφού το σκέφτηκε λίγο έγραψε "δησκολεβομε".
- Δεν έγραψες σε τι δυσκολεύεσαι περισσότερο.
- Ναι κυρία δεν μπορούσα να διαλέξω!
|
Αγόρι με ανωριμότητα. |
Στη συνέντευξη αυτή οι δυσκολίες που παρατηρούνται είναι:
- θεματική ορθογραφία πχ. παραμίθι, πολιλογάς
- καταληκτική ορθογραφία πχ. λιχούδις, ασκήσης
- γραμματικά λάθη πχ. τις ασκήσης
- φωνημικά λάθη πχ. Αλέξαδρος
- όχι σημεία στίξης πχ. τα κεφαλαία στα ονόματα διορθώθηκαν έπειτα απο παρατήρηση
Βασικό tip: Τα ερωτήματα της συνέντευξης είναι προσαρμοσμένα για παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Οι ερωτήσεις μπορούν να αναθεωρηθούν και να αποτελέσει μια δημιουργική άσκηση για όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας.
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες ως μια άσκηση γραπτής έκφρασης αλλά και ως ευκαιρία να παρουσιάσει καλύτερα τον εαυτό του στον θεραπευτή ή εκπαιδευτικό του.
* Το σχέδιο της συνέντευξης είναι βασισμένο σε μια ιδέα απο το petitelemon
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών
δυσκολίων/
δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter