Τα σημεία στίξης για πολλά από τα παιδιά με Δυσλεξία είναι στοιχεία περιττά. Ένα δυσλεξικό παιδί έχει πολλά πράγματα να καταφέρει ταυτόχρονα πχ. να κατανοήσει την ερώτηση, να συνθέσει την απάντηση του και να τη γράψει με τα λιγότερα ορθογραφικά λάθη. Αυτό σημαίνει πως τα "δεύτερα" στοιχεία του Λόγου όπως είναι: τονισμός & άλλα σημεία στίξης πολλές φορές δεν εμφανίζονται στο γραπτό του.
Το κλειδί και πάλι για το δυσλεξικό παιδί είναι η αυτοματοποίηση. Η επιτυχία είναι να χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης όσο γράφει χωρίς να χρειάζεται υπενθύμιση ή να ανατρέχει στο γραπτό του αφού το έχει ολοκληρώσει ώστε να τα προσθέσει στο τέλος. Μια μέθοδος αφομοίωσης αυτών των στοιχείων που είναι χρήσιμα για την απόδοση του νοήματος στο γραπτό λόγο, είναι να τα Τονίσουμε. Να δείξουμε ότι υπάρχουν εκεί! Να τα απεικονίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Να κάνουν αισθητή την εμφάνιση τους μέσα στο κείμενο.
Υλικά: πινέζες, επιφάνεια με φελλό ή φελιζολ
Άσκηση: Βάζουμε τη σελίδα με το κείμενο που θέλουμε να δουλέψουμε πάνω στην επιφάνεια του φελλού ή φελιζολ. Το παιδί βρίσκει όλες τις τελείες του κειμένου και πιέζει πάνω τους κάθε φορά απο μια πινέζα.
Τώρα είναι και η ευκαιρία να δείξουμε ότι μετά απο κάθε Τελεία ξεκινάμε πάντα με Κεφαλαίο γράμμα!
Το κλειδί και πάλι για το δυσλεξικό παιδί είναι η αυτοματοποίηση. Η επιτυχία είναι να χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης όσο γράφει χωρίς να χρειάζεται υπενθύμιση ή να ανατρέχει στο γραπτό του αφού το έχει ολοκληρώσει ώστε να τα προσθέσει στο τέλος. Μια μέθοδος αφομοίωσης αυτών των στοιχείων που είναι χρήσιμα για την απόδοση του νοήματος στο γραπτό λόγο, είναι να τα Τονίσουμε. Να δείξουμε ότι υπάρχουν εκεί! Να τα απεικονίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Να κάνουν αισθητή την εμφάνιση τους μέσα στο κείμενο.
Υλικά: πινέζες, επιφάνεια με φελλό ή φελιζολ
Άσκηση: Βάζουμε τη σελίδα με το κείμενο που θέλουμε να δουλέψουμε πάνω στην επιφάνεια του φελλού ή φελιζολ. Το παιδί βρίσκει όλες τις τελείες του κειμένου και πιέζει πάνω τους κάθε φορά απο μια πινέζα.
Το παιδί βάζει τις πινέζες σε όλες τις τελείες του κειμένου! |
Τώρα είναι και η ευκαιρία να δείξουμε ότι μετά απο κάθε Τελεία ξεκινάμε πάντα με Κεφαλαίο γράμμα!
Παράδειγμα εφαρμογής:
Η ειδική παιδαγωγός (εποπτεία, Ορεστιάδα) Βάγια Νεραντζάκη εφάρμοσε την άσκηση στον Κ, Ε' Δημ. για να τον βοηθήσει να τηρεί τον κανόνα που θέλει την πρόταση να ξεκινάει με κεφαλαίο μετά την τελεία! |
Η μητέρα σε εποπτεία εξ αποστάσεως εφάρμοσε την άσκηση για να βοηθήσει τον μαθητή της Γ' Δημ. να τηρεί τον κανόνα που θέλει να ξεκινάμε την πρόταση με κεφαλαίο και να την τελειώνουμε με τελεία! |
Tip:
Επίσης πολύ καλός τρόπος για να ξεχωρίσουμε τους τόνους!
✺ Τρόποι συνεργασίας:
- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Άσπα Μητρακάκη