Πως θα δείξουμε με πινέζες τα σημεία στίξης σε παιδιά με Δυσλεξία!

πινέζες, στίξη, δυσλεξία


Όταν δεν αποδίδει ο κλασικός τρόπος διδασκαλίας πάντα προσπαθούμε αλλιώς!

Τα σημεία στίξης για πολλά από τα παιδιά με Δυσλεξία είναι στοιχεία περιττά. Ένα δυσλεξικό παιδί έχει πολλά πράγματα να καταφέρει ταυτόχρονα πχ. να κατανοήσει την ερώτηση, να συνθέσει την απάντηση του και να τη γράψει με τα λιγότερα ορθογραφικά λάθη. Αυτό σημαίνει πως τα "δεύτερα" στοιχεία του Λόγου όπως είναι: τονισμός & άλλα σημεία στίξης πολλές φορές δεν εμφανίζονται στο γραπτό του.

Το κλειδί και πάλι για το δυσλεξικό παιδί είναι η αυτοματοποίηση. Η επιτυχία είναι να χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης όσο γράφει χωρίς να χρειάζεται υπενθύμιση ή να ανατρέχει στο γραπτό του αφού το έχει ολοκληρώσει ώστε να τα προσθέσει στο τέλος. Μια μέθοδος αφομοίωσης αυτών των στοιχείων που είναι χρήσιμα για την απόδοση του νοήματος στο γραπτό λόγο, είναι να τα Τονίσουμε. Να δείξουμε ότι υπάρχουν εκεί! Να τα απεικονίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Να κάνουν αισθητή την εμφάνιση τους μέσα στο κείμενο.

Υλικά: πινέζες, επιφάνεια με φελλό ή φελιζολ

Άσκηση: Βάζουμε τη σελίδα με το κείμενο που θέλουμε να δουλέψουμε πάνω στην επιφάνεια του φελλού ή φελιζολ. Το παιδί βρίσκει όλες τις τελείες του κειμένου και πιέζει πάνω τους κάθε φορά απο μια πινέζα.


πινέζες, στίξη, δυσλεξία
Το παιδί βάζει τις πινέζες σε όλες τις τελείες του κειμένου!

Τώρα είναι και η ευκαιρία να δείξουμε ότι μετά απο κάθε Τελεία ξεκινάμε πάντα με Κεφαλαίο γράμμα! 

πινέζες, στίξη, δυσλεξία


Παράδειγμα εφαρμογής:

πινέζες, στίξη, δυσλεξία

Η ειδική παιδαγωγός (εποπτεία, Ορεστιάδα) Βάγια Νεραντζάκη
εφάρμοσε την άσκηση στον Κ, Ε' Δημ.
για να τον βοηθήσει να τηρεί τον κανόνα
που θέλει την πρόταση να ξεκινάει με  κεφαλαίο μετά την τελεία!


πινέζες, στίξη, δυσλεξία


Η μητέρα σε εποπτεία εξ αποστάσεως 
εφάρμοσε την άσκηση για να βοηθήσει τον μαθητή της Γ' Δημ. να τηρεί τον κανόνα
που θέλει να ξεκινάμε την πρόταση με κεφαλαίο και να την τελειώνουμε με τελεία!


Tip: 

Επίσης πολύ καλός τρόπος για να ξεχωρίσουμε τους τόνους!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram



Πριν γίνω 100 χρονών θέλω να..! Άσκηση γραπτού λόγου για τη Δυσλεξία


Πως θα αναπτύξουμε το γραπτό λόγο του δυσλεξικού παιδιού χωρίς άρνηση και πίεση;


Για άλλη μια φορά ερχόμαστε αντιμέτωποι, είτε σαν ειδικοί θεραπευτές που σχεδιάζουμε ένα πρόγραμμα παρέμβασης είτε σαν εκπαιδευτικοί που έχουμε δυσλεξικούς μαθητές, με την αναγκαιότητα να εντάξουμε στο ρεπερτόριο των ασκήσεων μας δραστηριότητες γραπτής έκφρασης. 

Η ιδιαιτερότητα στην εκπαίδευση δυσλεξικών παιδιών για τη σύνθεση του γραπτού λόγου είναι ότι αυτά τα παιδιά έχουν πολύ μεγαλύτερη ανάγκη από κατευθυντήριες γραμμές και ασκήσεις με αυστηρή δομή. Έτσι θα έχουμε σαν αποτέλεσμα προτάσεις, παραγράφους και κείμενα με "στρωτό" γραπτό λόγο!

Μια άσκηση γραπτής έκφρασης σε επίπεδο προτάσεων που μπορεί να εξελιχθεί και σε παράγραφο είναι και η: "Πριν γίνω 100 χρονών θέλω να..."


Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση Γραπτού λόγου εδώ!

Δ
ημιουργείτε ή εκτυπώνετε τη σελίδα γραφής με εικόνες (κόμικ) ηλικιωμένων ανθρώπων που απευθύνονται σε κορίτσια και αγόρια, για να πετύχουμε μεγαλύτερο ποσοστό ταύτισης.



Για τα αγόρια μας...



Για τα κορίτσια μας...



Έπειτα ζητάτε απο το κάθε παιδί να σκεφτεί και να γράψει σε προτάσεις Τι θα ήθελε να κάνει πριν γίνει 100 χρονών! 


Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση Γραπτού λόγου εδώ!

Μπορείτε να του δώσετε και φράσεις έναρξης αυτών των προτάσεων:

  • Θα μου άρεσε να..
  • Ονειρεύομαι να..
  • Δεν θα μπορούσα να μην..
  • Ένα μεγάλο μου όνειρο είναι..
  • Μια πολύ μεγάλη μου επιθυμία είναι..
  • Θα ήθελα έστω μια φορά να..
  • Οπωσδήποτε θα ήθελα να..
Στο επόμενο βήμα όλα τα παραπάνω πρέπει να συνδεθούν και να αναπτυχθούν σε παράγραφο, που και εδώ η χρωματιστή παράγραφος αποδεικνύεται η πιο ολοκληρωμένη & εύκολη μέθοδος γραφής.


❝Επειδή πολλές φορές θα δείτε το δυσλεξικό παιδί να "κολλάει" και να μην μπορεί να συνεχίσει βοηθήστε το με ερωτήσεις να αναζητήσει όνειρα, δραστηριότητες, πράγματα που έχει δει, ακούσει και του έχουν κάνει εντύπωση!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

Βρες τα συνώνυμα, κόψε & κόλλησε! Κρυπτόλεξο λεξιλογίου στη Δυσλεξία


Η βαθιά δυσκολία των δυσλεξικών παιδιών να χειρίζονται τη Γλώσσα είναι εμφανής σε πολλές εκφράσεις της. Μια απο αυτές είναι και η έλλειψη ενός πλούσιου ενεργού λεξιλογίου. Η αποθήκευση λέξεων και η ανάσυρση τους για χρήση σε κείμενα και γραπτές απαντήσεις είναι μια απο τις πιο δύσκολες απαιτήσεις στη σχολική τους ζωή.

Ασκήσεις που βοηθούν το δυσλεξικό παιδί να εφοδιαστεί με λέξεις που θα μπορεί να αναγνωρίζει, να χειρίζεται και να χρησιμοποιεί είναι πολύ χρήσιμες. Η άσκηση με το Κρυπτόλεξο συνωνύμων! συνδυάζει την Οπτική αντίληψη με τη Σημασιολογία ενώ το στοιχείο της χαρτοκοπτικής ενισχύει το Συντονισμό χεριού-ματιού και τη Λεπτή κινητικότητα.

Άσκηση:

Φτιάχνουμε ένα κρυπτόλεξο λέξεων, με ανάλογο βαθμό δυσκολίας κάθε φορά, και το παιδί πρέπει να εντοπίσει τα σωστά ζευγάρια
Κρυπτόλεξο συνωνύμων!

Έπειτα το παιδί κόβει και κολλάει τα συνώνυμα σε ζευγάρια
Χαρτοκοπτική!

Το τελευταίο στάδιο της άσκησης είναι να αναπτύξουμε τις λέξεις σε προτάσεις. Αυτό μπορεί να γίνει ως εξής:

  • να γράψει προτάσεις με κάποιες απο τις παραπάνω λέξεις
  • να αντικαταστήσει τις υπογραμμισμένες συνώνυμες λέξεις που έμαθε σε έτοιμες προτάσεις πχ. Θέλω πολύ ένα πάρτι γενεθλίων!
  • να συμπληρώσει σε προτάσεις τις συνώνυμες λέξεις που λείπουν πχ. Η μαμά _________ το μωρό για να το κάνει μπάνιο.

Tip: 
Είναι πολύ σημαντικό να ακολουθηθεί ο βαθμός δυσκολίας που αντιστοιχεί σε κάθε παιδί με ΕΜΔ καθώς και η ποσότητα των λέξεων που θα δώσετε.




Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Να κεντήσω τις λέξεις! Άσκηση Ανάγνωσης, Φωνημικής επίγνωσης & Οπτικής διάκρισης στη δυσλεξία


Για να εμπλέξουμε το παιδί με Δυσλεξία αποτελεσματικά σε ασκήσεις ενίσχυσης της φωνημικής του ενημερότητας και της δυνατότητας να διακρίνει τις μορφικές διαφορές των γραφημικών συμβόλων (γραμμάτων) θα πρέπει να εμπλουτίζουμε το σχέδιο παρέμβασης με δραστηριότητες ενεργούς συμμετοχής που ξεφεύγουν απο τη στείρα αναγκαιότητα της γραφής με μολύβι και χαρτί. Αποτελεί κανόνα ότι το παιδί που αντιμετωπίζει ειδικές μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται να ενεργοποιεί τις αισθήσεις του για να βιώνει καλύτερα τη μαθησιακή εμπειρία και να καταγράφεται το γνωστικό αποτέλεσμα με επιτυχία.

Μια τέτοια άσκηση αποτελεί και αυτή που ονομάζεται: "Να κεντήσω τις λέξεις!" Τα οφέλη της άσκησης είναι πολλαπλά αφού απαιτεί: Λεπτή κινητικότητα, Συγκέντρωση, Ανάγνωση και Αποκωδικοποίηση της λέξης σε κινήσεις που πρέπει να ακολουθήσει για να τη συνθέσει εκ νέου.

Υλικά: χάρτινα πιάτα, κορδόνι (κλωστή, νήμα) μηχάνημα για τις τρύπες, μαύρος μαρκαδόρος

Άσκηση: Η βασική ιδέα είναι ότι γράφουμε στο κέντρο ή λέμε μια λέξη. Γράφουμε γύρω, γύρω τα γράμματα και ανοίγουμε ισάριθμες τρύπες. Το παιδί πρέπει να περάσει το κορδόνι με τη σωστή σειρά ώστε να σχηματιστεί η λέξη. Η άσκηση μπορεί να πάρει πολλές μορφές όπου θα ενισχύεται κάθε φορά και διαφορετική δεξιότητα.

Σε εικόνες τα πρώτα στάδια των ασκήσεων

Γράφουμε τη λέξη στο κέντρο!

Γράφουμε τη λέξη και λείπει ένα γράμμα!

Γράφουμε τη λέξη και ανοίγουμε περισσότερες τρύπες από τα γράμματα της λέξης!

Δεν γράφουμε τη λέξη αλλά γράφουμε ένα γράμμα παραπάνω!

Το παιδί πρέπει να περάσει το κορδόνι μέσα απο τις τρύπες με τη σωστή σειρά κάθε φορά.

Διαβάζει τη λέξη και περνάει το κορδόνι!

Φτιάχνει τη λέξη!

Βάζει το γράμμα που λείπει και περνάει το κορδόνι!

Διαβάζει τη λέξη και διαλέγει τις σωστές τρύπες για να περάσει το κορδόνι!

Ακούει τη λέξη και περνάει το κορδόνι επιλέγοντας μόνο τα σωστά γράμματα!

Όπως φαίνεται και απο τις εικόνες είναι μια άσκηση με μεγάλο αριθμό παραλλαγών που διατηρεί το ενδιαφέρον των δυσλεξικών παιδιών!

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter