Η παραγωγή γραπτού λόγου είναι μια δύσκολη υπόθεση για τα παιδιά με Δυσλεξία!
Γραπτός λόγος
Κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής όλοι οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με την αναγκαιότητα της επεξεργασίας και παραγωγής γραπτών κειμένων. Ειδικά για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία αυτό αποτελεί μια αρκετά απαιτητική συνθήκη καθώς αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολο να αφομοιώσουν και να αναπαράγουν τους κανόνες που κάνουν τον γραπτό λόγο να είναι σαφής και δομημένος.
Πρόταση
Η οργάνωση των σκέψεων και η αποτύπωση των ιδεών αυτών σε μορφή ενός ολοκληρωμένου κειμένου διαμορφώνεται ως ένας ξεχωριστός τομέας ασκήσεων και ενίσχυσης σε ένα πρόγραμμα ειδικής αγωγής. Εδώ θα ασχοληθούμε με την αρχική μονάδα οργανωμένου γραπτού λόγου που είναι η πρόταση. Μέσα σε μια πρόταση το παιδί με ΕΜΔ και δυσλεξία μαθαίνει να εκφράζει συντακτικά τις σκέψεις του με έναν συνεκτικό τρόπο.
Υποθετικός λόγος
Η άσκηση εδώ εξυπηρετεί ακριβώς αυτόν τον σκοπό και εισάγει το παιδί με δυσλεξία στον Υποθετικό λόγο. Ο μαθητής μαθαίνει να υποθέτει και να φαντάζεται την έκβαση των γεγονότων, σύμφωνα με τα δεδομένα που έχει και χρησιμοποιώντας ένα "πρωτόκολλο" γραπτών εκφράσεων διατυπώνει με σαφή τρόπο τις σκέψεις του.
✺ Θέματα για να ενισχύσετε
τον Υποθετικό λόγο:
Για κάθε θέμα θα πρέπει το παιδί να δίνει 5 πιθανές απαντήσεις.
Εδώ τα παιδιά πρέπει να κάνουν υποθέσεις για το ποιος μπορεί να είναι ο Μανώλης, η Μαρία κτλ. Για παράδειγμα: Φαντάζομαι ότι είναι ο αδερφός του γείτονα μου.
Βάζουμε μια συνθήκη, μια αλλαγή ή ένα φανταστικό γεγονός και τα παιδιά πρέπει να υποθέσουν ποια θα είναι τα αποτελέσματα αυτής της αλλαγής. Για παράδειγμα: Τι θα συνέβαινε, αν τα ζώα μιλούσαν; Πάλι το παιδί πρέπει να απαντήσει ανάλογα κάνοντας υποθέσεις. Για παράδειγμα: Υποθέτω ότι θα μας έλεγαν τα παράπονα τους.
Υποθέτουμε ότι ακούστηκε κάτι και τα παιδιά πρέπει να συμπεράνουν τι μπορεί να συμβαίνει. Για παράδειγμα: Ακούγεται κλάμα από ένα σκυλί. Τι να συμβαίνει άραγε;
Βρίσκουμε εικόνες με ανθρώπους πχ. κάποιος βοηθάει κάποιον να περάσει το δρόμο, ένα δάσος καίγεται και υπάρχουν πυροσβέστες και κάτοικοι κτλ. Βλέποντας τις εικόνες το παιδί πρέπει να υποθέσει ποιος μπορεί να είναι ο διάλογος μεταξύ τους. Σε αυτό το θέμα το παιδί θα φτιάξει μόνο έναν διάλογο.
Πηγές για να εντοπίσετε τέτοιο υλικό είναι βιβλία, παραμύθια, φωτογραφίες, κόμικ και εφημερίδες.
✺ Φράσεις για να απαντήσουμε στις υποθέσεις:
- Φαντάζομαι ότι...
- Υποθέτω πως...
- Μια υπόθεση είναι...
- Απ' ό,τι φαίνεται...
- Σύμφωνα με αυτό που...
- Συμπεραίνω ότι...
- Το πιο πιθανό είναι...
- Μια πιθανότητα είναι...
- Απ' ό,τι μπορούμε να καταλάβουμε...
Δίνοντας αυτές τις φράσεις, το παιδί αποκτά έναν τρόπο για να απαντάει δομημένα και οργανωμένα. Είναι φράσεις που χρειάζεται να χρησιμοποιήσει πολλές φορές στον γραπτό του λόγο ώστε να βελτιωθεί η ικανότητα του να τις ανακαλεί από μόνο του.
- Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
- Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!