Σελίδες

Πώς στήνω ένα περιβάλλον γραφής κατάλληλο για το παιδί με Μαθησιακές δυσκολίες; 5 ασκήσεις Δυσλεξίας!



 Το παιδί με Μαθησιακές δυσκολίες είναι κατά βάση ένας Κιναισθητικός μαθητής!

Οι αισθήσεις είναι ο κύριος δρόμος εισαγωγής πληροφοριών και μέσα από αυτές προσφέρεται και ο κατάλληλος τρόπος για να ενισχυθεί η μνήμη και η δεξιότητα της αυτοματοποίησης. Aσκήσεις που παίρνουν μέρος όλες οι αισθήσεις είναι απαραίτητες στη μάθηση του παιδιού με Μαθησιακές δυσκολίες.

Εδώ θα δούμε πως με τα πιο απλά υλικά μπορεί ένας ειδικός παιδαγωγός να στήσει μια άσκηση γραφής που θα δουλέψει σε πολλά επίπεδα: Φωνολογική αποτύπωση, Οπτική διάκριση, Οπτική διαδοχική μνήμη,  Λεπτή κινητικότητα και Γραφή.

Το περιβάλλον της συγκεκριμένης παιδαγωγικής δραστηριότητας μπορεί να αποτελέσει ένα εκπληκτικό περιβάλλον γραφής κάθε φορά που το παιδι με Μαθησιακές δυσκολίες θέλει ή χρειάζεται να αποδεσμευτεί από το χαρτί και το μολύβι. Αυτό αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματικό σε μαθητές με Δυσγραφία ή δυσγραφικά στοιχεία στη γραφή τους, αλλά ακόμα και παιδιά με Δυσορθογραφία έχουν να πάρουν πολύ θετικά στοιχεία από τέτοιου τύπου ασκήσεις.


Αν θέλετε και άλλες ασκήσεις με διαφορετικά περιβάλλοντα γραφής:

Χρώματα & Γράμματα! Φωνημική επίγνωση και Δυσλεξία

Κιναισθητική αντίληψη & Δυσλεξία. Μια πρωτότυπη άσκηση γραφής


Υλικά:

Βαθύ σκεύος (μπολ, ταψί), αλάτι (άμμος, όσπρια, ρύζι κλπ.), χάρτινο καλαμάκι (μολύβι, πινέλο), κάρτες λευκές.

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία

Αρχικά φτιάχνουμε το μέρος που θα γράφει το παιδί βάζοντας αλάτι μέσα στο ξύλινο κουτί και επιλέγουμε το εργαλείο γραφής!

κουτί, αλάτι, γρααφή, δυσλεξία

Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να δουλέψουμε Φωνολογική ενημερότητα και Ορθογραφία.


Φωνολογική επίγνωση:


Εντοπισμός θέσης φωνήματος: Το παιδί ακούει λέξεις και γράφει το συγκεκριμένο γράμμα που του ζητείται κάθε φορά από τις οδηγίες πχ. Ποιο είναι το δεύτερο γράμμα που ακούς;

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία

Συμπλήρωση φωνήματος: Το παιδί βλέπει τη λέξη και συμπληρώνει το φώνημα ή τον συνδυασμό που λείπει.

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία

Διόρθωση φωνήματος: Το παιδί βλέπει λέξεις και διορθώνει το φωνολογικό λάθος γράφοντας στο αλάτι το σωστό.

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία

Αν θέλετε και άλλες ασκήσεις Φωνολογικής ενίσχυσης:

14 προφορικές ασκήσεις Φωνολογικής ενημερότητας για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες!


Ορθογραφία:

 Ακούει και συμπληρώνει: Ακούει λέξεις και γράφει στο αλάτι την κατάληξη της καθεμίας πχ. περίπτερο κλπ.

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία


Βλέπει και συμπληρώνει: Βλέπει κάρτες με λέξεις και συμπληρώνει στο αλάτι την κατάληξη που λείπει.

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία

Οι ασκήσεις Ορθογραφίας μπορεί να γίνουν τόσο για καταληκτική όσο και για θεματική ορθογραφία.


✺ Παραδείγματα εφαρμογής:

Ο μαθητής με Διάσπαση προσοχής εκπαιδεύεται στην καταληκτική ορθογραφία. Ακούει λέξεις και γράφει την κατάληξη τους.

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία

κουτί, αλάτι, γραφή, δυσλεξία


Tip:

Φροντίζουμε το αλάτι να είναι σε λεπτό στρώμα και η επιφάνεια κάτω από αυτό να είναι σκούρα, ώστε να αποτυπώνεται ακόμα περισσότερο το αποτέλεσμα της γραφής!


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Το dyslexia ρητό της ημέρας!

 κομφούκιος, ρητό, δυσλεξία


Η έννοια της προσωπικής βελτίωσης ενέχει μέσα την αξία της προσπάθειας. Ακόμα και οι πιο ταλαντούχοι άνθρωποι στον κόσμο χρειάζεται να προσπαθήσουν για να καταφέρουν τους στόχους τους.

Ο μύθος της διάκρισης μεταξύ "φυσιολογικών" και "μη φυσιολογικών" ανθρώπων πρέπει να καταρριφθεί και να ενσωματωθεί μέσα σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης η έννοια της προσωπικής προσπάθειας που πρέπει να καταβάλει ο καθένας μας ανάλογα με τα δικά του αδύναμα και δυνατά στοιχεία.

Ιδιαίτερα για τα παιδιά με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, που βιώνουν συχνά συναισθήματα απόρριψης και ακύρωσης των προσπαθειών τους, είναι πολύ σημαντικό να διατηρείται υψηλό το κίνητρο της προσωπικής επιθυμίας για πρόοδο, χωρίς αυτό να περιορίζεται μόνο στα πλαίσια της σχολικής τους ζωής!



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Η μέθοδος της σπείρας στην ανάγνωση φράσεων! Δείξε μου πως το έκανες!

 

σπείρες, φράσεις, δυσλεξία

Η ανάγνωση στη Δυσλεξία εμφανίζεται χωρίς την ευχέρεια της ομαλής ροής!

Η αργή, συλλαβιστή ανάγνωση σε σύνθετης αλλά και απλής φωνοτακτικής δομής λέξεων είναι βασικό χαρακτηριστικό των μαθητών με διάγνωση Δυσλεξίας. Η δυσκολία αυτή στην αποκωδικοποίηση μεταφέρεται ακόμα πιο δυναμικά σε επίπεδο φράσης, πρότασης και κειμένου.

Έτσι, στην ανάγνωση προτάσεων εμφανίζεται δυσχέρεια στη ροή και ταχύτητα, ενώ παρουσιάζονται και δυσκολίες στον προσανατολισμό στο κείμενο, με χαρακτηριστικό να υπερπηδούν λέξεις ή ολόκληρες γραμμές, κάτι που οδηγεί στην αλλοίωση του νοήματος.

Η μέθοδος της σπείρας σε επίπεδο λέξης έχει παρουσιαστεί σε δυο εκδοχές:

Η σπείρα των λέξεων (Ι)! Μέθοδος ανάγνωσης για παιδιά με Δυσλεξία


Εδώ θα δούμε μια εφαρμογή της Σπείρας για την ανάγνωση μικρών προτάσεων από την Λογοθεραπεύτρια και Ειδική Παιδαγωγό μέσα στα πλαίσια της σχέσης εποπτείας. Η άσκηση γίνεται για τη μαθήτρια της που φοιτά στη Β Δημοτικού με λέξεις που εμπεριέχουν το δίψηφο σύμφωνο /μπ/.


σπείρες, φράσεις, δυσλεξία


Η άσκηση της ανάγνωσης σε σπείρες μικρών προτάσεων σχεδιάστηκε ώστε να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει μια ομαλή ταχύτητα αλλά και για να αποφύγουμε να προσπερνάει λέξεις χωρίς να τις διαβάζει. Επίσης λειτουργεί αποτελεσματικά και στη Συγκέντρωση η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο  στην ακόμα καλύτερη αναγνωστική κατανόηση.

Αν θέλετε άλλη μια μέθοδο για τη ροή της ανάγνωσης:

Ας το πάρει το κύμα! Μια αναγνωστική μέθοδος για παιδιά με δυσλεξία

Φτιάχνουμε μεγάλες σπείρες και βάζουμε τις λέξεις της κάθε πρότασης με τον τρόπο που φαίνεται και στην εικόνα. Ο μαθητής ενώνει τις λέξεις καθώς τις διαβάζει και στο τέλος επαναλαμβάνει την πρόταση που διάβασε. 

Έπειτα μπορούμε να έχουμε τις ίδιες προτάσεις και στο τετράδιο για να γίνει ανάγνωση και εκτός σπείρας.


✺Ευχαριστούμε θερμά τη συνάδελφο για το φωτογραφικό της υλικό.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com