Σελίδες

Πώς δημιουργώ συνδέσεις με την προηγούμενη γνώση του μαθητή με ΜΔ; Στρατηγική κατανόησης λεξιλογίου!

 λεξιλόγιο, άγνωστες, λέξεις, στρατηγική, δυσλεξία

Γνωρίζουμε πραγματικά πώς να βοηθήσουμε το παιδι με ΜΔ να χειριστεί το άγνωστο λεξιλόγιο και να αναβαθμίσει την αναγνωστική του κατανόηση και την εκφραστική του δυνατότητα;

Είναι ξεκάθαρο ότι όταν κάποιος διαβάζει ένα κείμενο, που αναφέρεται σε έναν νέο για αυτόν γνωστικό τομέα, θα συναντήσει συνήθως άγνωστες λέξεις. Οι άγνωστες λέξεις μπορεί να παίζουν βασικό ρόλο στην κατανόηση του κειμένου ή και όχι, αν το ποσοστό των γνωστών εννοιών (λέξεων) για τον αναγνώστη αποτελούν τις καθοριστικές λέξεις κλειδιά. Ο έμπειρος αναγνώστης μπορεί να αναγνωρίσει τη σημαντικότητα του νέου λεξιλογίου που συναντά και να το χειριστεί ανάλογα πχ. αναζήτηση ηλεκτρονικού λεξικού, μετάφραση κλπ.

Τι γίνεται με τον αδύναμο αναγνώστη; 

Εδώ έρχεται η συμβολή της ειδικής αγωγής και της παρεμβατικής διαδικασίας που μπορεί να μάθει στο παιδί με Μαθησιακές δυσκολίες στρατηγικές για την καλύτερη κατανόηση των λέξεων και τον εμπλουτισμό του ενεργού λεξιλογίου του.

Στρατηγική

Μέσα από το πλήθος των στρατηγικών που μπορεί ένας ειδικός παιδαγωγός να εφαρμόσει, σε αυτό το άρθρο, θα αναδείξουμε αυτήν που βοηθά τον μαθητή να συνδέσει την άγνωστη λέξη με την προηγούμενη γνώση του. Έτσι η κατανόηση παίρνει έναν πιο βιωματικό χαρακτήρα και αφήνει πίσω την απλή θεωρητική διδασκαλία νέων λέξεων.

Τρόποι για να δημιουργούμε συνδέσεις με την προηγούμενη γνώση του μαθητή μας:

  • Προηγούμενη εμπειρία: τον ρωτάμε αν υπάρχει κάποιο δικό του γεγονός που του θυμίζει η νέα λέξη. Προσπαθούμε να συνδέσουμε τη λέξη με την εμπειρία του. Περιγράφει την εμπειρία του χρησιμοποιώντας τη νέα λέξη.
  • Άλλο μάθημα: κατευθύνουμε τον μαθητή να θυμηθεί αν η λέξη έχει αναφερθεί σε κάποιο άλλο μάθημα πχ. Ιστορία. Τι σημασία είχε σε εκείνο το μάθημα; Πώς τη χρησιμοποίησαν; Μήπως τώρα μπορεί να καταλάβει καλύτερα τι νόημα δίνει στο κείμενο αυτή η λέξη;
  • Ταινία, παραμύθι, βιβλίο: προσπαθούμε να κάνουμε το παιδί να ανατρέξει σε αγαπημένες ταινίες, κόμικς, παραμύθια, βιβλία που χρησιμοποιούν την ίδια ή παρόμοια λέξη. Ποια ιδιότητα έδινε στον πρωταγωνιστή αυτή η λέξη; Τι ρόλο μπορεί να έπαιζε στην πλοκή; 
  • Συνώνυμο: θέτουμε το ερώτημα αν μπορεί από τα συμφραζόμενα να βάλει μια άλλη λέξη που ήδη γνωρίζει στη θέση αυτής της άγνωστης λέξης. Ποια άλλη λέξη θα μπορούσε να την αντικαταστήσει χωρίς να παραποηθεί το νόημα της πρότασης;
  • Παράγωγο: κατευθύνουμε τον μαθητή μας να σκεφτεί μια άλλη λέξη της ίδιας οικογένειας που να γνωρίζει τη σημασία της. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί προσεγγίζει την έννοια της νέας λέξης και μπορούμε καλύτερα να την εισάγουμε στο ενεργό του λεξιλόγιο.
  • Καθημερινότητα: προσπαθούμε να συνδέσουμε την άγνωστη λέξη με κάτι σημαντικό που συμβαίνει ήδη στη ζωή του παιδιού.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι αδύναμοι αναγνώστες εμφανίζουν κενά γενικά ως προς την κατανόηση και την επεξεργασία του γραπτού λόγου. Αυτό σημαίνει, ότι μόνο η μεθοδικότητα και ο σαφής σχεδιασμός ενός ολοκληρωμένου προγράμματος, θα αποδόσει καρπούς ως προς την αναγνωστική κατανόηση και όχι η αποσπασματική εφαρμογή μεμονωμένων στρατηγικών.

Αν σας  ενδιαφέρει η ενίσχυση του λεξιλογίου μπορείτε επίσης να δείτε:







Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!