Όλα τα παραπάνω αναφέρονται σε συνηθισμένες περιστάσεις ακρόασης. Σε όλες, ο ακροατής χρειάζεται να προσλάβει και να κατανοήσει τα μηνύματα και τις πληροφορίες που μεταδίδονται μέσω του προφορικού λόγου.
Για να γίνει πετυχημένα η διαδικασία της πρόσληψης παίρνουν μέρος και εμπλέκονται μεταξύ τους σωματικές και διανοητικές, ψυχολογικές διεργασίες. Τέτοιες είναι η ακοή, η ακουστική μνήμη, η φωνητική αποκωδικοποίηση, η προσοχή, η κατανόηση και η ερμηνεία του μηνύματος. Επίσης, ο ακροατής μπορεί να είναι παθητικός πχ. ακρόαση ραδιοφωνικής εκπομπής ή να χρειάζεται να ανταποκριθεί και να συμμετέχει πχ. διάλογος. Τέλος, παράλληλα με τις προφορικές πληροφορίες, μεταδίδονται και παραγλωσσικά στοιχεία όπως εκφράσεις προσώπου, χειρονομίες, επιτονισμός, ύφος, χρωματισμός φωνής τα οποία και αυτά μεταφέρουν πληροφορίες προς επεξεργασία που ο ακροατής χρειάζεται να ερμηνεύσει.
Τι γίνεται με τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες;
Μέσα στα προγράμματα παρέμβασης ο ειδικός παιδαγωγός χρειάζεται να συμπεριλάβει ένα δομημένο ρεπερτόριο προφορικών ασκήσεων για την ανάπτυξη της συνειδητής ακρόασης των μαθητών με ΕΜΔ. Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής εξασκείται στην ακουστική μνήμη και προσοχή, δεξιότητες που είναι εξαιρετικά σημαντικές στην ανάπτυξη, βελτίωση και αναβάθμιση του προφορικού και γραπτού λόγου.
Θα χωρίσουμε τις ασκήσεις πρόσληψης του προφορικού λόγου σε ασκήσεις που ενισχύουν:
- ακρόαση, ακουστική μνήμη-προσοχή, φωνητική επεξεργασία
- κατανόηση λέξεων
- κατανόηση προτάσεων
- γενική κατανόηση προφορικού λόγου
- ζώα
- μουσικά όργανα
- καιρικά φαινόμενα
- καθημερινή ζωή (σειρήνα, τηλέφωνο, κόρνα, φρενάρισμα, καζανάκι, νερό που τρέχει κλπ.)
- ήχοι που κάνουμε με το σώμα μας (παλαμάκια, σφύριγμα, φύσημα, βήχας, χασμουρητό κλπ.)
- Αναγνωρίζει κάθε φορά αυτό που ακούει (πχ. με γυρισμένη πλάτη ακούει τους ήχους που κάνει ο ειδικός παιδαγωγός με το σώμα του και ονοματίζει τους ήχους)
- Απομνημονεύει τους ήχους και επαναλαμβάνει χωρίς σειρά
- Επαναλαμβάνει με τη σειρά
- Του ζητείται να πει τι άκουσε 1ο, 3ο, τελευταίο κλπ.
- Του ζητείται να πει τι άκουσε πριν από τον τρίτο ήχο κλπ.
- Ακούει λέξεις και αναγνωρίζει ποιες απο αυτές είναι: πράγματα, μέρη, ζώα, χώρες, ποτάμια, επαγγελματίες, φαγητά κλπ.
- Ακούει λέξεις και αναγνωρίζει ποιες απο αυτές δεν είναι Ουσιαστικά
- "Τι έβαλα στο πιάτο μου;" : το παιδί ακούει τι έβαλε κάποιος στο πιάτο του και αναγνωρίζει αν αναφερόμαστε σε πρωινό, μεσημεριανό, σνακ, πάρτι, γιορτή, Χριστούγεννα, Πάσχα κλπ.
- Ακούει λέξεις σχετικές με κάποιο θέμα και αναγνωρίζει για ποιο θέμα μιλάμε πχ. ανακύκλωση, δάσος, φιλία, επικαιρότητα-ειδήσεις, διατροφή, αθλητισμό κλπ. Στις πιο μικρές ηλικίες τα θέματα ξεκινούν με καηγορίες θεμάτων όπως: τρόφιμα, ρούχα, ζώα της ζούγκλας κλπ.
- "Το κουτί με τα αντικείμενα!": ο παιδαγωγός ονομάζει τα αντικείμενα και το παιδί επιλέγει και τα βάζει όσο πιο γρήγορα μπορεί στο κουτί. Μπορεί να γίνει και το αντίθετο.
- Με παντομίμα ο παιδαγωγός δείχνει την ενέργεια του κάθε ρήματος και το παιδί το αναγνωρίζει. Μπορεί να γίνει και με αντίθετους ρόλους.
- Κουκλοθέατρο: η παραπάνω άσκηση μέσα από μαριονέτες ή γαντόκουκλες
- Εικόνες ή βιβλία με εικόνες πχ. παραμύθια και το παιδί ονομάζει τις ενέργειες που βλέπει (τα Ρήματα)
- Τι έκανες σήμερα;: ονομάζει τις ενέργειες που έκανε
- Πώς είναι και Πώς δεν είναι; : βάζουμε ένα ουσιαστικό και λέμε Πώς είναι και Πώς δεν είναι πχ. /περιστέρι/ είναι μικρό και δεν είναι μοβ κλπ.
- Βάζουμε στο κέντρο ένα αντικείμενο και γύρω γύρω εικόνες ή λέξεις που το περιγράφουν
- Λέμε επίθετα για κάποιο ουσιαστικό και το παιδί μαντεύει ποιο είναι
- Καλά και κακά επίθετα! : για ένα ουσιαστικό ποια καλά και ποια ¨κακά¨ επίθετα μπορούμε να πούμε πχ. μια πωλήτρια μπορεί να είναι συμπαθητική ή αγενής κλπ.
- Χωρίζουμε σε κατηγορίες: το παιδί ακούει επίθετα και λέει ποιο χαρακτηριστικό αναλύουμε πχ. μικρό-μεγάλο → μέγεθος κλπ.
- Επίθετα και αισθήσεις!: δίνουμε ένα αντικείμενο ή εικόνα και λέμε επίθετα που αντιστοιχούν σε μια ή περισσότερες αισθήσεις πχ. /τούρτα/: γεύση → γλυκιά αφή → μαλακή κλπ.
- Απαντάει στο Πότε, Πού, Πώς, Πόσο μέσα από ερωτήσεις σχετικά με εικόνες που βλέπει πχ. Πώς πηγαίνει το αυτοκίνητο; (αργά, γρήγορα, επικίνδυνα κλπ.)
- Δίνουμε οδηγίες και εκτελεί πχ. βάλε πάνω στο τραπέζι το ποτήρι, άνοιξε την πόρτα απότομα, κάθε φορά λέει ποιο είναι το επίρρημα που άκουσε
- Αναγνωρίζει τη σωστή εικόνα ανάλογα με την περιγραφή που δίνουμε πχ. Το αγόρι βρίσκεται ανάμεσα σε δυο κορίτσια.
- Δίνουμε εικόνες και λέμε μια πρόταση για την κάθε μία. Το παιδί επιλέγει τη σωστή.
- Ημιτελείς προτάσεις: ξεκινάει μια πρόταση το παιδί και την ολοκληρώνουμε εμείς. Το παιδί αναγνωρίζει αν βγάζει νόημα η συνέχεια που δώσαμε ή όχι.
- Ξεφυλλίζουμε ένα παραμύθι ή βιβλίο και σε κάθε σελίδα που έχει εικόνα λέμε μια πρόταση. Το παιδί αναγνωρίζει αν η πρόταση ταιριάζει με την εικόνα ή όχι.
- Λέμε μια ιστορία που έχει χρονικά λάθη ή λάθη αλληλουχίας των γεγονότων πχ. Χθες θα πάω να πάρω το τρένο για να φύγω κλπ. Το παιδί αναγνωρίζει τα λάθη που ακούει.
- Δίνουμε οδηγίες που πρέπει να εκτελέσει. Σταδιακά δυσκολεύουμε τις οδηγίες με πιο σύνθετες προτάσεις και περισσότερες πληροφορίες.
- Περιγράφουμε όχι μόνο συγκεκριμένα ουσιαστικά αλλά και ρήματα ή αφηρημένα ουσιαστικά και το παιδί πρέπει να αναγνωρίσει τη λέξη. Για παράδειγμα: Μετακινούμαι γρήγορα από σημείο σε σημείο (τρέχω) κλπ.
- Το παιδί ακούει διάφορες μορφές προφορικού-ομιλούμενου λόγου και θα πρέπει κάθε φορά να αναγνωρίσει τη μορφή της πχ. εκπομπή ραδιοφώνου, ταινία, διαφημίσεις, δελτίο ειδήσεων, δελτίο καιρού, επίσημη ομιλία, διάλογο, γράμμα κλπ.
- Διαφημίσεις! Το παιδί ακούει την περιγραφή από τον παιδαγωγό ή μια πραγματική διαφήμιση και πρέπει να βρει το προϊόν πχ. σαμπουάν, παγωτό, παιχνίδι, ταξίδι, αυτοκίνητο κλπ.
- Σκιτσάρουμε! Ακούει οδηγίες για το πώς να φτιάξει ένα απλό σκίτσο και εκτελεί τις οδηγίες πχ. ένα όρθιο μικρό ορθογώνιο, έναν κόκκινο κύκλο, μια κάθετη (όρθια) χοντρή γραμμή κλπ.
- Ακούει μια ιστορία και απαντάει σε ερωτήσεις: Πού, Ποιοι, Πότε, Γιατί, Πώς κλπ.
- Έχει μπροστά του εικόνες με αρκετές οπτικές πληροφορίες. Για την κάθε μια κάνουμε μια περιγραφή. Το παιδί καταλαβαίνει τι από αυτά που λέμε δεν ταιριάζει στην εικόνα.
- Ακούει μια ιστορία και διαλέγει από τις φράσεις που έχουμε γράψει ποιες είναι αυτές που ταιριάζουν στην ιστορία.
- Προφορικοί τίτλοι! Διαβάζουμε μια ιστορία και δίνουμε 3 προφορικές επιλογές τίτλου ή ακόμα και κεντρικής ιδέας για να διαλέξει την κατάλληλη.
Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!
- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές!
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!