Σελίδες

Dyslexia tip της ημέρας!

 σημειώσεις, κείμενο, δυσλεξία


Μια από τις σημαντικές εργασίες που έχει να κάνει ένας Ειδικός Παιδαγωγός είναι η παρατήρηση. Να κρατά σημειώσεις για το τι κάνουν οι μαθητές του. Πως αντιμετωπίζουν την ανάγνωση, τη γραφή, το σύστημα της γλώσσας γενικά. Με αυτόν τον τρόπο ο ειδικός παιδαγωγός μαθαίνει τον κάθε μαθητή που έχει και έτσι ανοίγει και ο δρόμος για να βρει το πως ο μαθητής του μαθαίνει καλύτερα.

Αν είστε ειδικός παιδαγωγός ξεκινήστε να κρατάτε σημειώσεις για το πως αντιμετωπίζει ο μαθητής με δυσλεξία το κείμενο, το οποίο αποτελεί μια μονάδα ανάγνωσης και γραφής που συγκεντρώνει μεγάλο πλήθος πληροφοριών. Έτσι θα μπορέσετε να μελετήσετε και να σχεδιάσετε τις κατάλληλες στρατηγικές.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Υποκείμενο Ρήμα Αντικείμενο! Ένα παιχνίδι γραμματικής για τη Δυσλεξία!

υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κάρτες, χρώμα, δυσλεξία

  

Η δομή της απλής πρότασης στον Γλωσσικό κώδικα (προφορικό και γραπτό λόγο) αποτελείται από τρεις βασικούς όρους, το Υποκείμενο, το Ρήμα και το Αντικείμενο. Μαθαίνοντας στα παιδιά να αναγνωρίζουν τα δομικά αυτά στοιχεία τα προτρέπουμε να κάνουν 3 ερωτήσεις:

  • Ποιος;
  • Τι κάνει;
  • Τι; 

 Έτσι, με αυτόν τον τρόπο διδάσκονται να αναγνωρίζουν τους βασικούς αυτούς όρους μιας πρότασης.

 Για τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, για τα οποία έχουμε διαπιστώσει, πως δυσκολεύονται να συγκρατήσουν με επιτυχία γλωσσικές πληροφορίες όταν αυτές δεν ενισχύονται με Οπτικά, Ακουστικά, Κινητικά, και Απτικά ερεθίσματα, είναι παιδαγωγικά αναγκαίο να έρθουν σε επαφή με ένα ασκησιολόγιο που εμπεριέχει εμπειρίες μάθησης οι οποίες ενεργοποιούν τις 5 αισθήσεις τους.

 Η παρακάτω άσκηση δίνει την ευκαιρία στον μαθητή με ΕΜΔ να δημιουργήσει ο ίδιος απλές προτάσεις (ΥΡΑ) με έναν βιωματικό τρόπο, αφού η γνώση προκύπτει μέσα από ένα Κιναισθητικό παιχνίδι γραμματικής!

Αν θέλετε να δείτε και άλλες ασκήσεις με χρώμα:

Ακούω τις φωνούλες της λέξης! Φωνολογική επίγνωση σε παιδιά με Δυσλεξία

Υλικά: χρωματιστά χαρτιά Α4

υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κάρτες, χρώμα, δυσλεξία

Φτιάχνουμε απλές προτάσεις της μορφής ΥΡΑ. Ορίζουμε διαφορετικό χρώμα χαρτιού για κάθε όρο πχ. Υποκείμενο - κόκκινο κλπ. Γράφουμε προτάσεις και τις χωρίζουμε σε τρία μέρη: Υποκείμενα, Ρήματα, Αντικείμενα.

υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κάρτες, χρώμα, δυσλεξία


Κόβουμε και φτιάχνουμε τρείς στήλες.


υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κάρτες, χρώμα, δυσλεξία

 Τοποθετούμε τα χαρτάκια ανακατωμένα κάτω από κάθε στήλη.

υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κάρτες, χρώμα, δυσλεξία


Το παιδί επιλέγει ένα Ρήμα. 

υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κάρτες, χρώμα, δυσλεξία


Το συνδυάζει με το κατάλληλο Υποκείμενο και Αντικείμενο. Φτιάχνει όλες τις προτάσεις που προκύπτουν!


υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο, κάρτες, χρώμα, δυσλεξία


Μετά από τις Κιναισθητικές ασκήσεις γραμματικής, ο μαθητής με ΕΜΔ, μπορεί να περάσει πιο εύκολα σε ασκήσεις στο τετράδιο του και σε φύλλα εργασίας.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Dyslexia ρητό της ημέρας!

 


Κάθε γνώση και δεξιότητα βασίζεται στην ικανότητα μνημονικής συγκράτησης των πληροφοριών που τη συνθέτουν. Όπου υπάρχει καταναγκασμός ο άνθρωπος σταματάει να συμμετέχει ενεργά. Όταν αναφερόμαστε στη μαθησιακή διαδικασία αυτό αποδεικνύεται ακόμα περισσότερο. Για να μάθω κάτι, πρέπει να έχω εσωτερικό κίνητρο να το μάθω. Να δοκιμάσω, να επιχειρήσω, να προσπαθήσω να αναπτύξω μνημονικές στρατηγικές για να το συγκρατήσω.

Ο μαθητής με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες δυσκολεύεται και αρνείται να αναπτύξει εσωτερικό κίνητρο όταν νιώθει ότι υποχρεώνεται να μάθει με έναν τρόπο που για τον ίδιο είναι δυσνόητος και απέχει από τον τρόπο σκέψης του. Ο προσαρμοσμένος τρόπος διδασκαλίας δεν ακυρώνει την προσπάθεια του μαθητή και η Μνήμη λειτουργεί αποτελεσματικά ως προς την κατάκτηση της γνώσης.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Αισθητηριακή Ορθογραφία με χρώματα! Δείξε μου πως το έκανες [γονείς]!

ορθογραφία, χρώματα, δυσλεξία


 Η Ορθογραφία ταλαιπωρεί τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες!

Η δυνατότητα αποθήκευσης της εικόνας των λέξεων εμφανίζεται περιορισμένη στα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες. Και είναι αυτή η περιορισμένη δυνατότητα που εμποδίζει την ανάπτυξη της αυτοματοποίησης της Ορθογραφημένης γραφής. 

Σύμφωνα με την παγκόσμια βιβλιογραφία, η επιστημονική και παιδαγωγική κοινότητα αντιμετωπίζει τις δυσκολίες στην καταληκτική ορθογραφία με Αισθητηριακούς (multisensory) και Κιναισθητικούς (kinesthetic) τρόπους ενώ στη θεματική ορθογραφία κυρίως με Εικονογραφικές μεθόδους.

Εδώ, θα δούμε την επιτυχημένη προσπάθεια των γονέων, να εφαρμόσουν τον Κιναισθητικό τρόπο Ορθογραφίας, στο σπίτι, στη διάρκεια της καθημερινής μελέτης. Η άσκηση έχει σχεδιαστεί στα πλαίσια της εξ αποστάσεως εποπτείας γονέα και τις φωτογραφίες μοιράζονται μαζί μας οι γονείς των παιδιών.

Υλικά: δαχτυλομπογιές - μπατονέτες, νερομπογιές-πινέλο, λευκά χαρτιά

Η συγκεκριμένη άσκηση έγινε στην αρχή της σχολικής χρονιάς, για να αξιολογήσουμε, με την έναρξη των νέων μαθημάτων και μετά από το διάστημα των καλοκαιρινών διακοπών, πόσο είχε διατηρηθεί το επίπεδο ανάκλησης των Ορθογραφικών καταληκτικών κανόνων που είχαν διδαχθεί τα παιδιά το προηγούμενο διάστημα. 

Μπορεί όμως να αποτελέσει από μόνη της μια άσκηση παρέμβασης για τη βελτίωση της αυτοματοποίησης στην καταληκτική Ορθογραφία.

Ο γονείς τοποθέτησαν τα χρώματα μπροστά στα παιδιά. Κάθε χρώμα αντιστοιχούσε σε μια κατάληξη πχ. ροζ για το /ι/, μοβ για το /η/. Ο γονέας υπαγόρευε λέξεις και το παιδί σημείωνε με το αντίστοιχο χρώμα τη σωστή κατάληξη της κάθε λέξης που άκουγε.

Παράδειγμα 1:

παιδαγωγικό εργαλείο: δαχτυλομπογιές - μπατονέτες

ορθογραφία, χρώματα, δυσλεξία

Μαθήτρια Δ' Δημοτικού με ΜΔ 


Παράδειγμα 2:

παιδαγωγικό εργαλείο: νερομπογιές - πινέλο

ορθογραφία, χρώματα, δυσλεξία

Μαθήτρια, Γ' Δημοτικού με ΕΜΔ

Η επιλογή τέτοιων ασκήσεων εμπλουτίζουν την παιδαγωγική παρέμβαση με περισσότερα οφέλη.

Πρόσθετα οφέλη που προσφέρει η άσκηση είναι η ενίσχυση:

  • λεπτής κινητικότητας
  • συγκέντρωσης
  • δημιουργικότητας
  • μνήμης με την αντιστοιχία χρώματος και γράμματος



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com