Σελίδες

Δικαιολόγησε την άποψη σου! Ένα πλάνο έκθεσης σε βήματα, για παιδιά με Δυσλεξία & ΕΜΔ! [εκτυπώσιμο]


Μια γραπτή δραστηριότητα που αναπτύσσεται σιγά, σιγά!

Η αυθόρμητη γραφή είναι μια πολύ δυναμική διαδικασία και ένα αρκετά απαιτητικό έργο για τα παιδιά με ΕΜΔ. Κατά τη διάρκεια της εκφράζονται όλες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο μαθητής και για αυτό συνήθως καταλήγει σε μια αποτυχημένη προσπάθεια γραφής.

Οι συναισθηματικές αντιδράσεις είναι πολλές φορές έντονες μπροστά στην υποχρέωση μιας γραπτής δραστηριότητας. Αντιδράσεις που συνήθως δηλώνουν άγχος, άρνηση, χαμηλή αυτοπεποίθηση και φόβο για την αποτυχία και τη ματαίωση.

"Εκείνη τη στιγμή ενώ ξέρω το θέμα κοιτάω τη σελίδα και είναι αδύνατον να γράψω", μαθήτρια Γ' Γυμν.

"Δεν μου έρχεται καμία λέξη", μαθήτρια Ε' Δημ. 

"Αν με ρωτήσετε μπορώ να σας πω, μη μου πείτε να γράψω", μαθητής Γ' Δημ.

" Χρειάζεται να έχει χαρτομάντιλα για να γράψει, αφού ιδρώνουν πάρα πολύ τα χέρια του", μητέρα για τον 10χρονο γιο της.

"Πρέπει πρώτα να το κάνουμε σαν θεατρικό αυτό που θα γράψει, γιατί διαφορετικά δεν μπορεί να σκεφτεί τίποτα", μητέρα για τον 12χρονο γιο της.

Ο γραπτός λόγος είναι πολυσύνθετος και απαιτεί καλά οργανωμένη σκέψη. Είναι το είδος του λόγου που ζητά αναβαθμισμένα εκφραστικά εργαλεία για να πετύχουμε το ακριβές μήνυμα που θέλουμε να μεταφέρουμε, σε αντίθεση βέβαια με τον προφορικό λόγο που οι εκφράσεις και η γλώσσα του σώματος μπορούν να υποστηρίξουν και να εμπλουτίσουν τη σύνταξη και την απόδοση του νοήματος. 

Εδώ θα δείξουμε τα βήματα που θα βοηθήσουν το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να δομήσει σιγά σιγά τη σκέψη του για να καταλήξει, χωρίς επίπονη προσπάθεια, σε ένα καλά οργανωμένο κείμενο. 


Εκτυπώστε το πλάνο έκθεσης με τις 8 σελίδες εδώ.


Πρόκειται για ένα λιτό, αφαιρετικό πλάνο που μειώνει τις γλωσσικές πληροφορίες και δίνει την αρχιτεκτονική, κυρίως της παραγράφου, η οποία συμβολίζεται κάθε φορά ως ένα μαύρο τετράγωνο. Η εξαίρεση βρίσκεται στον πρόλογο που ο χώρος του αντιστοιχεί σε ένα μικρό μαύρο παραλληλόγραμμο.


Μέρος από το εκτυπώσιμο υλικό και και ένα παράδειγμα εφαρμογής:















Εκτυπώστε το πλάνο έκθεσης με τις 8 σελίδες εδώ.


Είναι ένα υλικό που απευθύνεται κυρίως σε μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού που γνωρίζουν τη σύνθεση της έκθεσης: πρόλογος, κυρίως θέμα, επίλογος.

Η κάθε σελίδα μπορεί να εφαρμοστεί και ως αυτόνομη γραπτή δραστηριότητα στην παρέμβαση για τον γραπτό λόγο σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Dyslexia tip! Γιατί μετρήσιμα υλικά;

 

Η αφή είναι μια πολύ σημαντική αίσθηση για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Και γίνεται ακόμα πιο αποτελεσματική όταν συνδυάζεται και με κίνηση.

Στην παρέμβαση μας για τη φωνολογική ενημερότητα όταν χρησιμοποιούμε χειραπτικά υλικά για να συμβολίσουμε τις ηχητικές μονάδες προσφέρουμε στον μαθητή μας έναν απτό, πρακτικό τρόπο με τον οποίο μπορεί να χειριστεί τις λέξεις, συλλαβές και φωνήματα μέσα στον χώρο. 

Έτσι ο μαθητής μπορεί να αριθμήσει, να προσθέσει ή να αφαιρέσει και να αντικαταστήσει με ευχέρεια μία λέξη, μία συλλαβή, ένα φώνημα πετυχαίνοντας με αυτό τον τρόπο μια καλύτερη ακουστική διάκριση.

Δείτε εδώ ένα παράδειγμα μίας τέτοιας άσκησης.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλικ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

fb & instagram 





Ping pong στη Γραμματική! Αναγνώριση γραμματικών όρων κιναισθητικά! [video]

 Η γλώσσα καθορίζεται από ένα σύστημα γραμματικών κανόνων!

Πρώτα μιλάμε, επικοινωνούμε λεκτικά και μετά μαθαίνουμε τους κανόνες της γραμματικής που "οργανώνουν" αυτά που ήδη χειριζόμαστε ως μονάδες σημασίας και νοήματος, τις λέξεις.

Οι λέξεις έχουν μορφή και νόημα, οι γραμματικοί κανόνες επιδρούν πάνω στις λέξεις ορίζοντας τη μορφή τους και τη σχέση μεταξύ τους. Αυτό το κομμάτι της διδασκαλίας, των κανόνων, είναι ένα από τα πιο δύσκολα στην εκπαίδευση παιδιών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, καθώς το ειδικό λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται είναι δυσνόητο και ο τρόπος διδασκαλίας είναι συχνά ακατάλληλος.

Εδώ θα ασχοληθούμε με τις λεγόμενες "γεμάτες" λέξεις της γλώσσας όπως είναι τα: Ουσιαστικά, Επίθετα, Ρήματα. Γεμάτες είναι οι λέξεις που εμφανίζονται με ολοκληρωμένο νόημα. Υπάρχουν και οι "άδειες" λέξεις όπως είναι τα άρθρα, σύνδεσμοι, μόρια, προθέσεις κλπ. που έχουν έναν λειτουργικό ρόλο κυρίως στη σύνταξη.

Σκοπός της άσκησης είναι να εξασκηθεί το παιδί με Δυσλεξία στην αναγνώριση των γραμματικών όρων και στον χειρισμό του λεξιλογίου: ουσιαστικό, επίθετο, ρήμα.

Εδώ θα δείτε πως θα εξηγήσετε τα Ουσιαστικά, Επίθετα, Ρήματα με ένα σχήμα!

Υλικά: μπαλάκια ping pong (ή μπαλάκια αφρού), μαρκαδόρος, κάρτες, ποτηράκια


Αρχικά γράφουμε σε κάθε μπαλάκι τα αρχικά /Ρ Ε ΟΥ/ για τα:

  • ρήματα 

  • επίθετα  

  • ουσιαστικά


Τα βάζουμε μπροστά στο παιδί.


Σε κάθε κάρτα γράφουμε από μία λέξη η οποία είναι ρήμα, επίθετο, ουσιαστικό. Το παιδί βλέποντας τη λέξη αναγνωρίζει  τον γραμματικό όρο και αντιστοιχεί  το σωστό μπαλάκι.




Ο κιναισθητικός μαθητής νιώθει πολύ πιο άνετα όταν η μαθησιακή εμπειρία είναι γεμάτη από δραστηριότητες που ενεργοποιούν την αφή, εμπλέκουν την κίνηση και τον οδηγούν σε ενεργητική συμμετοχή.


Δείτε την άσκηση σε video:



Περισσότερες ασκήσεις γραμματικής:


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλικ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Το Dyslexia ρητό της ημέρας!



(Εγκέφαλος, μάθηση και ειδική αγωγή, Φίλιππος Βλάχος, εκδ. Gutenberg

κεφ. 1, Γρηγόριος Νασιος)


 Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com