Ζωγραφίζω τη Γραμματική! Εξάσκηση της Γραμματικής για τη Δυσλεξία!


 Η ευρηματικότητα ως δεξιότητα, αποδεικνύεται σημαντικό παιδαγωγικό εργαλείο, για τις παιδαγωγικές πρακτικές που εφαρμόζονται σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με ΕΜΔ.

Το μεγαλύτερο βάρος της διδασκαλίας σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης μοιράζεται συνήθως στην ενίσχυση της Ανάγνωσης, της Ορθογραφίας και του Γραπτού λόγου. Στα πλαίσια αυτά βέβαια σχεδιάζουμε και πρόσθετες δραστηριότητες οι οποίες σκοπεύουν να βελτιώσουν δεξιότητες όπως η Μνήμη, ο Χρονικός - Χωρικός προσανατολισμός, η Οπτική και Ακουστική διάκριση, Φωνολογική ενημέροτητα κα.

Τι γίνεται όμως με τη Γραμματική; Και γιατί είναι απαραίτητο να τη συμπεριλάβουμε στις δράσεις μας;

Ένα ολοκληρωμένο διδακτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να υπάρξει αν ο μαθητής με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δεν έχει κατακτήσει σε βάθος και τα βασικά μέρη του λόγου. Αν και το μεγάλο μέρος της Γραμματικής αναμένεται να το διδαχθεί στο σχολείο, έννοιες όπως το Ουσιαστικό, Επίθετο, Ρήμα, Επίρρημα θα πρέπει να γίνουν καλά κατονοητές. 

Έτσι, ο μαθητής θα είναι σε ετοιμότητα, όταν θα χρειαστεί να δουλέψουμε τις καταλήξεις στην Ορθογραφία. Ακόμα όμως και για την Αναγνωστική ευχέρεια είναι εξαιρετικά βοηθητικό να φέρνει σε συνειδητό επίπεδο τι είναι αυτό που διαβάζει (πχ. ουσιαστικό, επίθετο, ρήμα) καθώς αυτό θα τον βοηθήσει στο χρωματισμό και ύφος της ανάγνωσης του.

Στο συγκεκριμένο άρθρο θα παρουσιάσουμε 3 ασκήσεις για την εξάσκηση σε βασικά μέρη του λόγου.

Αν θέλετε περισσότερες ασκήσεις Γραμματικής για παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ:

Ενεργητικός ή Παθητικός Αόριστος; Γραμματική στη Δυσλεξία

Εξηγώ τα Ουσιαστικά, Επίθετα, Ρήματα με ένα σχήμα. Γραμματική και Δυσλεξία

Επίθετα μέσα σε σχέδια! Πώς θα εμπλουτίσουμε το Λεξιλόγιο του Δυσλεξικού παιδιού!

Υλικά: χαρτιά, μαρκαδόροι

Αρχικά σχεδιάζουμε (ή εκτυπώνουμε) απλά σκίτσα. Εδώ έχουμε σχεδιάσει μια τσαγιέρα, μια παράσταση πουλιών και ένα κέικ. Χωρίζουμε το κάθε σκίτσο σε μικρά κομμάτια δημιουργώντας ένα παζλ του σχεδίου. Γράφουμε λέξεις που ανταποκρίνονται στους γραμματικούς όρους. Ορίζουμε για τον καθένα ένα διαφορετικό χρώμα.

Σκοπός είναι κάθε φορά το παιδί να διακρίνει και να ξεχωρίσει μεταξύ τους διαφορετικούς γραμματικούς όρους.

Χρωματίζει και ολοκληρώνει τις εικόνες κάνοντας εξάσκηση στη Γραμματική!


Επιρρήματα


Ο μαθητής χρειάζεται να αναγνωρίσει τα Χρονικά και Τοπικά επιρρήματα τα οποία ανήκουν σε διαφορετικά χρώματα. 

Ουσιαστικά-Επίθετα


Εδώ η διάκριση και κατηγοριοποίηση γίνεται ανάμεσα σε Ουσιαστικά και Επίθετα. Δυο όροι που συχνά προκαλείται σύγχυση μεταξύ τους.


Ρήματα


Σε αυτό το σκίτσο δουλεύουμε την εξάσκηση στη διάκριση της μορφολογίας σε ρήματα στον Αόριστο και Παρατατικό.

Ο συγκεκριμένος τρόπος εξάσκησης συνδυασμού ζωγραφικής και ανάκλησης προηγούμενης γνώσης μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλά πεδία της παρέμβασης σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.


Δείτε την άσκηση και σε video:



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη

Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!