Στην ομάδα των παιχνιδιών που γίνονται για την ανάπτυξη των μαθηματικών εννοιών στη προσχολική ηλικία είναι και τα παιχνίδια ταξινόμησης. Η ικανότητα της ταξινόμησης εξελίσσεται προοδευτικά όσο το παιδί περνά απο τη βρεφική στη νηπιακή ηλικία. Έτσι στην αρχή τα παιδιά συμπεριφέρονται σε όλα τα αντικείμενα με τον ίδιο τρόπο πχ. όλα θέλουν να τα βάλουν στο στόμα για να τα γνωρίσουν. Σιγά, σιγά όμως προσέχουμε ότι ένα μικρό παιδί θα χτυπήσει το ξύλο στο πάτωμα, θα σπρώξει την μπάλα, θα προσπαθήσει να καρφώσει με το πιρούνι κτλ. Αυτό συμβαίνει γιατί ξεκινά να ταξινομεί τα ερεθίσματα που δέχεται σε κατηγορίες. Κάνει μια πρώτη ταξινόμηση σε βασικές κατηγορίες πχ. ότι είναι στρογγυλό το κυλάμε και έπειτα ομαδοποιώντας ακόμα πιο σύνθετα φτιάχνει και ενδιάμεσες κατηγορίες.
Η διαδικασία της κατηγοριοποίησης γίνεται όλο και πιο πολύπλοκη μέχρι που το παιδί φτάνει να μπορεί να ταξινομεί όχι μόνο απτά αντικείμενα αλλά έννοιες και σύμβολα όπως είναι οι αριθμοί πχ. το 10: είναι δεκάδα, ζυγός, πριν το 11 κα.
Είναι λοιπόν σημαντικό να παίζουμε με τα παιδιά παιχνίδια που ταξινομούν για να αναπτύξουμε όσο το δυνατόν περισσότερο αυτή την βασική προμαθηματική έννοια ενώ για παιδιά που ήδη γνωρίζουμε ότι αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες κρίνεται αναγκαίο να ενισχύουμε αυτή την ικανότητα.
Πως γίνεται λοιπόν μια άκρως συνηθισμένη δουλειά στο σπίτι ένα χρήσιμο γνωστικό παιχνίδι;
Δραστηριότητα: Στην Προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home παίζουμε το "Έλα να χωρίσουμε τα άπλυτα ρούχα"! Βάλτε το παιδί να συμμετέχει στη διαδικασία χωρίζοντας ρούχα που έχετε για πλύσιμο σε διαφορετικές κατηγορίες κάθε φορά.
Οι κατηγορίες ανάλογα με την ηλικία του παιδιού μπορεί να είναι:
- ανοιχτόχρωμα - σκούρα
- πετσέτες - ρούχα
- σεντόνια - ρούχα
- εσώρουχα - ρούχα
- ρούχα λεπτά - ρούχα χοντρά
- αυτά που φοράμε απο πάνω (μπλούζες, φανελάκια, πουλόβερ κα) - αυτά που φοράμε απο κάτω( παντελόνια, φόρμες, φούστες, σορτς κα)
- ρούχα αντρικά - ρούχα γυναικεία
- ρούχα που δεν ντυνόμαστε (τραπεζομάντιλα) - ρούχα που ντυνόμαστε
- ρούχα ανα χρώμα
Βάλτε το παιδί να διαχωρίσει τα ρούχα ανάλογα με διάφορες ιδιότητες κάθε φορά και αφήστε το να προτείνει και αυτό άλλες κατηγορίες. Η διάρκεια δεν χρειάζεται να είναι πολύ περισσότερη απο ότι θα κάνατε για να ξεχωρίσετε τα ρούχα. Άλλωστε η επανάληψη των ευκαιριών είναι σημαντική, οπότε χρησιμοποιήστε αυτή την στιγμή σαν ευκαιρία για παιχνίδι.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά απο 2 1/2 χρονών και σε παιδιά με Δυσλεξία, Δυσαριθμησία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ως παιχνίδι- άσκηση ενίσχυσης της ταξινόμησης και κατηγοριοποίησης. Μπορεί να γίνει απο τους γονείς, εκπαιδευτικούς (εικονικό περιβάλλον) και θεραπευτές.
Tip:
Το παιχνίδι αυτό εκτός απο την γνωστική ενίσχυση που προσφέρει, δίνει και την αίσθηση της ενεργούς συμμετοχής στην οικογένεια, βοηθά στην αυτοπεποίθηση και στην εμπιστοσύνη που δείχνετε στο παιδί για τις ικανότητες του.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
1 σχόλιο:
σευχαριστω για τις γνωσεις που μας παρεχεις
καλο μηνα
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!