Σελίδες

Οι ευχές των μαθητών μου για Καλές γιορτές!

δέντρα, χριστούγεννα, ευχές, δυσλεξία
 

Σε αυτούς τους τόσο πρωτόγνωρους καιρούς που έχουν δοκιμαστεί αντοχές και όρια σε όλα τα επίπεδα της ιδιωτικής και κοινωνικής μας ζωής εύχομαι καλές γιορτές με αισιοδοξία.

Ευχαριστώ θερμά τους μαθητές μου, τις οικογένειες τους και τους συναδέλφους της ειδικής αγωγής. Μέσα από τις online συναντήσεις μας, από όλα τα μέρη της Ελλάδας και το εξωτερικό, όλοι μαζί καταφέρνουμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες και να πετύχουμε τους στόχους που θέτουμε.

Ζήτησα από μαθητές μου να γράψουν μια ευχή για τη νέα χρονιά!


 






Τα λέμε πάλι σύντομα! Η έναρξη της νέας χρονιάς θα σημάνει έναν νέο κύκλο παιδαγωγικής ευρηματικότητας και δημιουργίας!

Ραντεβού το 2021! 

 

Φιλικά,

Άσπα Μητρακάκη


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.






Το dyslexia ρητό της ημέρας! Από τι εξαρτάται η εκδήλωση της Δυσλεξίας;

ποσοστό, δυσλεξία, χώρα

 

Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν βάση οργανική και η δυσλειτουργία που εκδηλώνεται σε σχέση με αυτές τις δυσκολίες ακολουθεί το άτομο σε όλη του τη ζωή. Οι εκπαιδευτικές μέθοδοι δεν οδηγούν σε θεραπεία. Μπορούν όμως, με τον εξειδικευμένο τρόπο που εφαρμόζονται εξατομικευμένα σε κάθε παιδί, να ελαχιστοποιήσουν τα συμπτώματα που εμφανίζονται και έτσι το παιδί με ΕΜΔ να έχει μια λειτουργική σχολική ζωή.


 

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Μαθαίνουμε τα Ουσιαστικά με τις Αισθήσεις! Γραμματική για παιδιά με Δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες!

αγόρι, πορτοκάλια, ουσιαστικά, αισθήσεις, δυσλεξία


Η Γραμματική αποτελεί ευρύ πεδίο εφαρμογής εναλλακτικών τρόπων διδασκαλίας στην ειδική αγωγή!

Τα παιδιά με δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ συχνό να καταλήγουν μπερδεμένα ως προς τις πληροφορίες που έχουν λάβει μέσα στη σχολική τάξη. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για πολλά είδη πληροφοριών πχ. κανόνα μαθηματικών, ορολογία Γεωγραφίας, χρονικό προσανατολισμό στο μάθημα της Ιστορίας, οδηγίες για την επικείμενη εκδρομή κλπ.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συντρέχουν για αυτό το αποτέλεσμα. Ένας μαθητής με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να εμφανίζει δυσκολία συγκέντρωσης ως κύρια ή δευτερογενή δυσκολία εξαιτίας της φύσης των μαθησιακών του δυσκολιών. Επίσης, οι γλωσσικές πληροφορίες με τον τρόπο που δίνονται, δεν διευκολύνουν την εργαζόμενη μνήμη να λειτουργήσει αποτελεσματικά και αυτό έχει ως συνέπεια την "πρόχειρη" αποθήκευση αποσπασματικών πληροφοριών, οι οποίες τελικά δεν οργανώνονται και για αυτό δεν ανακαλούνται με επιτυχία όταν αυτό απαιτείται πχ. σε μια άσκηση ή τεστ γραμματικής

Επομένως ένας στόχος των επαγγελματιών της ειδικής αγωγής για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες είναι να καταφέρουμε να διδαχθεί η πληροφορία με αποδοτικό τρόπο. Για παράδειγμα η άσκηση με τα Επίθετα σε εικόνες βοηθά στην κατάκτηση της έννοιας των επιθέτων και ανάπτυξης του ενεργού λεξιλογίου!

Στο σημερινό άρθρο θα ασχοληθούμε με τη Γραμματική και συγκεκριμένα με τη διδασκαλία των Συγκεκριμένων Ουσιαστικών.  Θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να βοηθήσει αργότερα, σε δεύτερο στάδιο,  τη διδασκαλία των αφηρημένων ουσιαστικών, αυτά που δηλώνουν δηλαδή: ενέργεια, κατάσταση, ιδιότητα!

Τα συγκεκριμένα ουσιαστικά είναι τα πρώτα που διδάσκονται και είναι εύκολο να κατακτηθούν από μαθητές με ΕΜΔ αν ακολουθήσουμε τα κατάλληλα βήματα.

1. Αρχικά με ένα απλό σχεδιάγραμμα δείχνουμε ποιες λέξεις ορίζονται ως Συγκεκριμένα ουσιαστικά και κάνουμε μαζί με τον μαθητή μια απλή καταγραφή. Θυμόμαστε πάντα ότι προσπαθούμε να αντικαθιστούμε γλωσσικές πληροφορίες με εικόνες όπου είναι δυνατόν! 

Εκτυπώστε το σχεδιάγραμμα και εμπλουτίστε την παρέμβαση σας με απλό και περιεκτικό τρόπο!


πίνακας, ουσιαστικά, αισθήσεις, δυσλεξία


Εδώ βλέπουμε την εφαρμογή της άσκησης από την ειδική παιδαγωγό σε εξ αποστάσεως εποπτεία όπου ο μαθητή της χρειαζόταν καλύτερη οργάνωση του Τι είναι Ουσιαστικό.





2. Έπειτα αναφέρουμε ουσιαστικά που υπάρχουν εκείνη τη στιγμή στον χώρο που βρισκόμαστε με το παιδί. Με ερωτήσεις προσπαθούμε να επεκτείνουμε τη σκέψη του και σε άλλα ουσιαστικά.

3. Δείχνουμε εικόνες και ονομάζουμε τα ουσιαστικά που βλέπουμε. Σε αυτό το βήμα φροντίζουμε οι εικόνες να δείχνουν ουσιαστικά από όλες τις ομάδες: πρόσωπα, ζώα, πράγματα.

4. Το παιδί αναζητά ουσιαστικά μέσα σε προτάσεις/κείμενο. Εδώ ανάλογα με τις οδηγίες μπορούν να προκύψουν πολλές ασκήσεις:

  • Να εντοπίσει όλα τα ουσιαστικά στο κείμενο

  • Να  εντοπίσει μόνο τα ουσιαστικά που δηλώνουν πρόσωπα/ζώα/πράγματα

  • Να εντοπίσει  μόνο τα αρσενικά/θηλυκά/ουδέτερα

  •  Να εντοπίσει μόνο τα ουσιαστικά σε ενικό/πληθυντικό αριθμό

  • Να εντοπίσει μόνο τα αρσενικά πρόσωπα κλπ.

 

 5. Το τελικό βήμα και το πιο σημαντικό είναι η σύνδεση των συσγκεκριμένων Ουσιαστικών με τις Αισθήσεις. Εδώ το παιδί συνειδητοποιεί ότι όλες οι λέξεις που ονομάσαμε ως συγκεκριμένα ουσιαστικά είναι αυτές που τις αντιλαμβανόμαστε με τις Αισθήσεις μας. Αυτό είναι και το στοιχείο που θα μας βοηθήσει έπειτα να τα διαχωρίσουμε από τα αφηρημένα ουσιαστικά!

Η σύνδεση με τις αισθήσεις γίνεται με έναν πολύ απλό και σύντομο τρόπο. Δημιουργούμε ένα λιτό σχεδιάγραμμα που δείχνει τις αισθήσεις και τα αισθητήρια όργανα. Έχουμε πολλές φορές τονίσει ότι τα σχεδιαγράμματα που απευθύνονται σε παιδιά με Δυσλεξία χρειάζεται να είναι αφαιρετικά ως προς τις λεκτικές πληροφορίες.

Ανάλογα με την ηλικία και τις παιδαγωγικές ανάγκες του παιδιού μπορούμε να φτιάξουμε ένα από τα σχεδιαγράμματα που ακολουθούν.

Σχεδιάγραμμα 1

Σε ένα σκίτσο δείχνουμε εικονοποιημένα Ποιες είναι και Που εντοπίζονται οι αισθήσεις.

σκίτσο,παιδί, αισθήσεις, ουσιαστικά,δυσλεξία


Σχεδιάγραμμα 2:

Με μια λίστα οργανώνουμε τον Αριθμό των αισθήσεων και τα Αισθητήρια όργανα για την κάθε μια. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη ζωγραφική ή έτοιμες εικόνες.


✺Εξ αποστάσεως παρέμβαση

ουσιαστικά, αισθήσεις, δυσλεξία
Εξ αποστάσεως παρέμβαση σε μαθήτρια Ε' Δημ.
με Μαθησιακές δυσκολίες.


✺Εξ αποστάσεως εποπτεία

Η ειδική παιδαγωγός σε εξ αποστάσεως εποπτεία
εφαρμόζει την άσκηση σε μαθητή Γ' Δημ.
με Μαθησιακές δυσκολίες.

Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε με αυτή τη σύνδεση είναι η γνώση ότι τα Συγκεκριμένα ουσιαστικά είναι αυτά που βλέπουμε, ακούμε, μυρίζουμε, γευόμαστε και πιάνουμε. Μετά από αυτό, η μετάβαση στη διδασκαλία των αφηρημένων ουσιαστικών, θα είναι πολύ πιο εύκολη!


Tip!

Πολλές φορές τα μέρη δεν τα συμπεριλαμβάνουν στα πράγματα για αυτό και στο εκτυπώσιμο σχεδιάγραμμα φαίνονται ως ξεχωριστό στοιχείο!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Το dyslexia ρητό της ημέρας! Οι κανόνες ξεχνιούνται εύκολα!


κανόνες, δυσλεξία


❝Η εκμάθηση των κανόνων είναι η πρώτη μορφή γνώσης. Στα παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι γνωστό πως η απλή εκμάθηση των κανόνων δεν αρκεί για να γίνει και κατάκτηση αυτής της γνώσης. 

Χρειάζονται τη δεύτερη μορφή γνώσης, όπου ο μαθητής επεξεργάζεται τον κανόνα, τον εφαρμόζει μέσα από διαφορετικούς τρόπους και καταλήγει στην κατανόηση του συλογισμού που κρύβεται πίσω από αυτόν. 

Με αυτόν τον τρόπο βοηθάμε τη μνημονική διαδικασία να γίνει πιο λειτουργική και το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να ανακαλύψει τον κανόνα και όχι να τον αποστηθίσει.❞



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


14 προφορικές ασκήσεις Φωνολογικής ενημερότητας για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες!

κορίτσι, γράφει, προφορικές, φωνολογική, δυσλεξία

 
Με τη φωνολογική επίγνωση το άτομο κατανοεί την εσωτερική δομή της γλώσσας.


❝Το πλήθος των διαφορετικών τρόπων χειρισμού και επεξεργασίας των λέξεων, των συλλαβών ή των φωνημάτων διαμορφώνει ένα μωσαϊκό δεξιοτήτων με κυριότερα συστατικά την ανάλυση, τη σύνθεση, τη διάκριση, την απομόνωση, την αφαίρεση και την αντιστροφή των φωνολογικών μονάδων (Yopp, 1988)❞

 

Υπάρχουν πλήθος ερευνών που συσχετίζουν τη φωνολογική επάρκεια με την αναγνωστική δεξιότητα. Πριν ακόμα το παιδί εισαχθεί στην εγγράμματη παιδεία και ξεκινήσει να διδάσκεται γραφή και ανάγνωση, χρειάζεται να είναι σε θέση να αναγνωρίζει ότι ο προφορικός λόγος αποτελείται από φωνολογικές μονάδες πχ. λέξεις, συλλαβές

Με αυτό τον τρόπο η μετάβαση από τον ομιλούμενο λόγο στον γραπτό θα είναι ομαλή και θα αποδόσει πολύ καλύτερα η διδασκαλία που θα δεχτεί για την πρώτη ανάγνωση.

Στα παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες η φωνολογική επίγνωση εμφανίζεται με ελλείψεις. Τα κενά αυτά στη φωνολογική τους ενημερότητα εμποδίζουν την ομαλή κατάκτηση του αναγνωστικού μηχανισμού. Και γι αυτό η ανάγκη να ενισχυθεί η ικανότητα τους να διακρίνουν και να χειρίζονται με επιτυχία τις φωνολογικές μονάδες της γλώσσας δεν εμφισβητείται.

Για παράδειγμα μπορείτε να δείτε 8 ασκήσεις φωνολογικής ενημερότητα με ένα απλό, αισθητηριακό παιδαγωγικό εργαλείο.

Εδώ θα δείξουμε 20 προφορικές ασκήσεις με σκοπό τη βελτίωση της Φωνολογικής επίγνωσης σε επίπεδο φωνήματος, για παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ.

✺Ανάλυση:

  • Το παιδί ακούει λέξεις και πρέπει κάθε μια να την αναλύσει στα φωνήματα της με τη σωστή σειρά πχ. τη λέξη /νερό/ θα πρέπει να την πει /ν-ε-ρ-ό/.
  • Το παιδί βλέπει εικόνες λέξεων και πρέπει να πει την κάθε λέξη αναλύοντας την στα φωνήματα της πχ. βλέπει μια εικόνα /κότας/ και θα πρέπει στην ερώτηση Τι βλέπεις; να απαντήσει /κ-ο-τ-α/.
✺Σύνθεση:
  • Το παιδί ακούει φωνήματα λέξεων με τη σειρά και θα πρέπει να καταλάβει ποια λέξη είναι και να την πει, πχ. ακούει /τ-ρ-ε-ν-ο/ και θα πρέπει να πει /τρένο/.
  • Στην επόμενη άσκηση το παιδί βλέπει εικόνες και ακούει από τον παιδαγωγό με τη σειρά τα φωνήματα μια λέξης. Θα πρέπει να δείξει τη σωστή εικόνα πχ. ακούει /π-ο-τ-η-ρ-ι/ και θα πρέπει να δείξει το /ποτήρι/.
✺Διάκριση και απομόνωση φωνήματος:
  • Το παιδί ακούει λέξεις και πρέπει να εντοπίσει
    •  το 1ο φώνημα
    • το τελευταίο 
    • κάποιο ενδιάμεσο πχ, δεύτερο, τρίτο κλπ.
  • Το παιδί βλέπει εικόνες και πρέπει να δείξει 
    • αυτές που ξεκινούν από το ίδιο φώνημα ή από ένα συγκεκριμένο φώνημα πχ. /π/
    • αυτές που τελειώνουν στο ίδιο φώνημα ή σε ένα συγκεκριμένο φώνημα πχ. /ο/
    • αυτές που περιέχουν ένα ή περισσότερα συγκεκριμένα φωνήματα, ανεξαρτήτως σειράς πχ. όλες όσες έχουν /μ/ κλπ.
  • Το παιδί πρέπει να ανταποκριθεί στην οδηγία
    • να πει λέξεις που ξεκινούν από ένα συγκεκριμένο φώνημα
    • να πει λέξεις που τελειώνουν σε ένα συγκεκριμένο φώνημα
    • να πει λέξεις που περιέχουν ένα συγκεκριμένο φώνημα 
  • Το παιδί ακούει λέξεις και χρειάζεται να 
    • πει όλα τα φωνήεντα της λέξης στη σειρά
    • πει όλα τα σύμφωνα της λέξης στη σειρά
  • Το παιδί κάνει τις παραπάνω ασκήσεις με εικόνες και πρέπει
    • στην εικόνα που βλέπει να πει τα φωνήεντα της λέξης με σειρά
    • στην εικόνα που βλέπει να πει τα σύμφωνα της λέξης στη σειρά
✺Απαλειφή/αφαίρεση:
  • Το παιδί ακούει λέξεις και του ζητείται να αφαιρέσει κάποιο συγκεκριμένο φώνημα πχ. πρώτο, τελευταίο, δεύτερο και να πει τη νέα ψευδολέξη που δημιουργείται.
✺Πρόσθεση:
  • Το παιδί ακούει λέξεις και χρειάζεται να προσθέσει ένα φώνημα πχ. το /α/ σε κάποια θέση της λέξης και μετά να πει τη νέα ψευδολέξη που δημιουργείται.
  • Για παράδειγμα:
    • το /ο/ ανάμεσα στη πρώτη και δεύτερη συλλαβή 
    • το /ι/ ανάμεσα στο πρώτο και δεύτερο φώνημα 
✺Αντικατάσταση:
  • Το παιδί ακούει λέξεις και πρέπει να αντικαταστήσει 
    • το πρώτο φώνημα με κάποιο άλλο και να πει τη λέξη
    • το τελευταίο φώνημα με κάποιο άλλο και να πει τη λέξη
    • όλα τα φωνήεντα με κάποιο συγκεκριμένο πχ. το /α/ 
    • όλα τα σύμφωνα με κάποιο συγκεκριμένο πχ. το /κ/ 
✺Αντιμετάθεση:
  • Το παιδί ακούει λέξεις και πρέπει να αντιμεταθέσει κάποια φωνήματα 
    • το τρίτο με το τέταρτο φώνημα κλπ.


Οι ασκήσεις αυτές εμπλουτίζουν το πρόγραμμα παρέμβασης που έχει σαν παιδαγωγικό στόχο τη φωνολογική ενίσχυση του μαθητή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ακόμα και όταν το κομμάτι της φωνολογικής συνειδητότητας του μαθητή έχει ολοκληρωθεί πάντα μπορεί σε επίπεδο ανατροφοδότησης και ανανέωσης της κατακτημένης γνώσης να γίνονται εμβόλιμα τέτοιου είδους προφορικές ασκήσεις. Ειδικά σε μαθητές που αντιμετωπίζουν Δυσορθογραφία είναι μια χρήσιμη τακτική. 


Tip:

❝Όλες αυτές οι ασκήσεις που αναφέρονται σε επίπεδο φωνήματος μπορούν να γίνουν και με φωνολογική μονάδα τη συλλαβή ή τη λέξη.❞



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Το dyslexia ρητό της ημέρας! Η προσωπική επιρροή του παιδαγωγού!

 

επιρροή, παιδαγωγός, φύλλα, πράσινα, ρητό, δυσλεξία

❝Η εβδομάδα ξεκινάει με τον προβληματισμό για τη συμβολή μας ως ειδικοί παιδαγωγοί στην αγωγή και διαμόρφωση των παιδιών που στηρίζουμε μαθησιακά. 

Πόσο επιτρέπεται ή είναι θεμιτό να επηρεάζω τον μαθητή μου;❞



 ✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Online εποπτείες για να σχεδιάζετε και να εφαρμόζετε την παρέμβαση σας και εξ αποστάσεως!

 

online, εποπτείες, εξαποστάσεως, δυσλεξία


Καλησπέρα σας.


Πολλοί συνάδελφοι, ειδικοί παιδαγωγοί, ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τη γνώση και την ευελιξία,  λόγω των νέων συνθηκών, της προσαρμογής των μαθημάτων ειδικής αγωγής και παρέμβασης μέσω Skype σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Με αυτόν τον τρόπο, ένας ειδικός παιδαγωγός, είναι σε ετοιμότητα να ανταποκριθεί σε κάθε περίπτωση που προκύπτει η ανάγκη να υποστηρίξει την παρεμβατική του δουλειά χωρίς τη φυσική του παρουσία. 

Προσωπικά, ως ενεργή ειδική παιδαγωγός, τα τελευταία χρόνια έχει χρειαστεί να συνεργαστώ εξ αποστάσεως με οικογένειες παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, που βρίσκονται σε απομακρυσμένα μέρη της Ελλάδας και η πρόσβαση τους σε δομές παρέμβασης είναι δύσκολη. Σχεδιάστηκαν και εφαρμόστηκαν προγράμματα παρέμβασης online και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες είχαν τη δυνατότητα να λάβουν την παιδαγωγική βοήθεια που χρειάζονταν. 

Μέσα σε αυτή την ιδιαίτερη συνθήκη, ήρθε η ώρα, η γνώση που έχει αποκτηθεί να μοιραστεί και με άλλους ειδικούς παιδαγωγούς.

Ήδη από την αρχή της πανδημίας, την άνοιξη του 2020, μέσα από ατομικές εποπτείες, αρκετοί ειδικοί παιδαγωγοί σε όλη την Ελλάδα έχουν οργανώσει τον τρόπο που θα κάνουν την παρέμβαση τους εξ αποστάσεως!


Αυτό έρχεται σαν συνέχεια της εξαιρετικής συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει τα τελευταία χρόνια στις εποπτείες εξ αποστάσεως. Συνεργασίες που έχουν δώσει την ευκαιρία να σχεδιάσουμε από κοινού, ατομικά μαθήματα ειδικής αγωγής για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες σε διαφορετικά μέρη της Ελλάδας και κάποια δείγματα της δουλειάς των ειδικών παιδαγωγών μπορείτε να δείτε εδώ. Ακόμα και σε πόλεις του εξωτερικού έχουν οργανωθεί σχετικές εποπτείες για παιδιά δίγλωσσα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης.

Όλο αυτό το διάστημα θα υπάρχει ανοιχτή επικοινωνία ώστε να ρυθμίσετε τις εποπτείες σας και να μάθετε πως μπορεί να εφαρμοστεί μια αποτελεσματική εξ αποστάσεως παρέμβαση.

Αν σας ενδιαφέρει να εμπλουτίσετε το παιδαγωγικό σας έργο με αυτόν τον τρόπο, ενημερώστε άμεσα στο amitrakaki@gmail.com και θα λάβετε περισσότερες πληροφορίες.


Με εκτίμηση,

Άσπα Μητρακάκη
Κοινωνική Ανθρωπολόγος-Ειδική Παιδαγωγός
Δυσλεξία & Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες


Το dyslexia ρητό της ημέρας! Αδύναμος αναγνώστης και άγνωστο λεξιλόγιο!

 



❝Το άγνωστο στον αναγνώστη λεξιλόγιο ενός κειμένου υπάρχει περίπτωση να μην παίξει καθοριστικό ρόλο για την κατανόηση του κεντρικού νοήματος, ενώ άλλες φορές μπορεί εκεί να κρύβεται το κυρίαρχο νόημα του. Η χρήση τεχνικών, όπως η αναζήτηση της έννοιας σε λεξικό είναι μια συνηθισμένη τακτική των αναγνωστών. Για ένα παιδί με Δυσλεξία και Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όμως δεν είναι. 

Για αυτόν τον λόγο υπάρχουν χρήσιμες τεχνικές χειρισμού των άγνωστων λέξεων που πρέπει να αποτελέσουν ξεχωριστό κομμάτι του διδακτικού χρόνου μέσα σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης ειδικής αγωγής!




✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Εξ αποστάσεως μαθήματα ειδικής αγωγής για παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες!



Η παρέμβαση δε σταματάει, προσαρμόζεται και συνεχίζει!

Εδώ και αρκετά χρόνια, ως Ειδική παιδαγωγός έχει χρειαστεί να οργανώσω, να σχεδιάσω και να εφαρμόσω προγράμματα ειδικής αγωγής σε παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες με τηλεκπαίδευση σε μέρη της Ελλάδας που ήταν δύσκολη η πρόσβαση των μαθητών σε ειδικά κέντρα μαθησιακής στήριξης. 

Ήρθε η ώρα, λόγω των γενικευμένων νέων συνθηκών απόστασης, η παρέμβαση να προσαρμοστεί και να εφαρμοστεί εξ αποστάσεως πλέον, όχι μόνο σε απομακρυσμένα μέρη, αλλά σε όλη την Αττική, Ελλάδα, Κύπρο και σε πόλεις του εξωτερικού.

Ακόμα και σαν επόπτρια το τελευταίο διάστημα σε αρκετές συνεργασίες με συναδέλφους ειδικούς παιδαγωγούς χρειάστηκε να προσαρμόσουμε το μάθημα τους έτσι ώστε να εφαρμοστεί μια αποτελεσματική εξ αποστάσεως παρέμβαση στους μαθητές τους.

Όλη η παρέμβαση ακολουθεί την κανονική ροή των παιδαγωγικών στόχων που χρειάζεται κάθε μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες να κατακτήσει. Ο επαγγελματισμός είναι δεδομένος και σε αυτήν τη νέα συνθήκη καθώς τηρούνται όλα τα πρωτόκολλα όπως ακριβώς και στη συνεδρία με τη φυσική παρουσία του ειδικού παιδαγωγού.

Το μόνο που αλλάζει είναι η απαίτηση για περισσότερη οργάνωση, από μέρους του θεραπευτή, της συνεδρίας που θα έχει με τους μαθητές του!

Επίσης έχει αποδειχτεί ότι η θεραπευτική σχέση συνεχίζει να λειτουργεί ακόμα και στην τηλεκπαίδευση. Η πραγματική επαφή, που χαρακτηρίζεται από ειλικρινές ενδιαφέρον και αφοσίωση στον μαθητή την ώρα της συνεδρίας, δεν περιορίζεται από την οθόνη του υπολογιστή.

Για τις συνεδρίες της εξ αποστάσεως παρέμβασης παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται μόνο:

  • σύνδεση στο Skype
  • συσκευή της επιλογής σας (laptop, tablet)
  • οδηγίες που θα λάβετε με την έναρξη της παρέμβασης μας


Με όλες τις οικογένειες είμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία στο: amitrakaki@gmail.com

Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε για περισσότερες πληροφορίες.

Με εκτίμηση,

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram

Το dyslexia ρητό της ημέρας! Κίνητρο, το κλειδί της επιτυχίας!

 



❝Η διάθεση που δείχνει το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες μέσα σε ένα πρόγραμμα ειδικής διδασκαλίας είναι καθοριστικός παράγοντας για την εξέλιξη της διαδικασίας. 

Το αποτέλεσμα εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το ποσοστό ενδιαφέροντος που δείχνει ο μαθητής κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Άλλωστε τα μαθήματα ειδικής αγωγής, που δοκιμάζουν έναν προσαρμόσμένο εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας, στόχο έχουν να κινητοποιήσουν το παιδί να αναλάβει και το ίδιο την ευθύνη της δικής του συμμετοχής στην προσπάθεια, που από κοινού κάνουν με τον Ειδικό παιδαγωγό.❞



 

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Δείξε μου πως το έκανες! 6 ασκήσεις για να χωρίσουμε τις κολλημένες λέξεις!

 
κολλημένες, λέξεις, ασκήσεις, δυσλεξία

Η παραβίαση των ορίων των λέξεων είναι πολύ συχνό γνώρισμα της γραφής των παιδιών με Δυσλεξία και Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.


Ήρθε η ώρα να εγκαινιάσουμε και για αυτή τη σχολική χρονιά τη σειρά των άρθρων: Δείξε μου πως το έκανες! Πρόκειται για άρθρα που δείχνουν τη δουλειά των ειδικών παιδαγωγών σε Ελλάδα, Κύπρο και εξωτερικό οι οποίοι βρίσκονται σε σχέση εποπτείας με το dyslexia at home και εφαρμόζουν μεθόδους και ασκήσεις που σχεδιάζονται για τους μαθητές τους με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.

Σε αυτή τη δημοσίευση θα δούμε τη δουλειά της ειδικής παιδαγωγού σε εποπτεία, η οποία εφαρμόζει 6 ασκήσεις, που σχεδιάστηκαν για τα όρια των λέξεων, σε ένα αγόρι της Ε' Δημοτικού με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες ο οποίος εμφανίζει επίμονα την παραβίαση των ορίων των λέξεων στα γραπτά του.


✺ Μετατρέπω τις λέξεις σε παύλες!



Στο παιδί υπαγορεύονται προτάσεις και για κάθε λέξη που ακούει βάζει και μια παύλα. Σκοπός είναι να αφήνει κενό μεταξύ τους. Έτσι εικονοποιούμε τη χωροταξική τοποθέτηση των λέξεων χωρίς να μεσολαβεί η πράξη της γραφής ώστε να συγκεντρωθεί μόνο στην οδηγία για τα όρια των λέξεων. 

Η συγκεκριμένη εφαρμογή βασίστηκε στην άσκηση με την κόκκινη κουκίδα!


✺Διορθώνω και γράφω σε χαρτάκια!


Δίνουμε μια πρόταση με κολλημένες λέξεις και το παιδί διαχωρίζει τις λέξεις και έπειτα τις γράφει σε ξεχωριστά χαρτάκια με κενό ανάμεσα, το οποίο συμβολίζεται με ένα αυτοκόλλητο.

Η εφορμογή βασίστηκε στην άσκηση: Χωρίζουμε, κόβουμε, κολλάμε!


✺ Όρια λέξεων με σφραγίδα!

Σε αυτή την εφαρμογή χρησιμοποιούμε το εκτυπώσιμο φύλλο βελτίωσης γραφής. Το παιδί ακούει προτάσεις και για κάθε λέξη βάζει μια σφραγίδα αφήνοντας κενό ανάμεσα τους. Μπορείτε να κάνετε και αυτοσχέδιο φβγ όπως η ειδική παιδαγωγός, στο τετράδιο του παιδιού.

Η άσκηση για αυτή την εφαρμογή είναι η: Βάλε τη σφραγίδα!


✺ Διόρθωσε τα λάθη με ένα αυτοκόλλητο!


Σε αυτή την άσκηση η παιδαγωγός δίνει προτάσεις με κολλημένες λέξεις και ο μαθητής τις χωρίζει και τις ξαναγράφει βάζοντας αυτοκόλλητο μεταξύ τους το οποίο ορίζει τα όρια των λέξεων.


                            ✺ Διόρθωσε τα λάθη με μια κουκίδα!


Σε αυτή την άσκηση το παιδί ξεκολλάει τις λέξεις στις προτάσεις και τις ξαναγράφει από κάτω σωστά βάζοντας μια χρωματιστή κουκίδα ανάμεσα.


✺Ακούω και γράφω βάζοντας παύλες!



Εδώ ο μαθητής ακούει προτάσεις, τις γράφει αλλά φροντίζει να βάζει μια παύλα ανάμεσα στις λέξεις.




Οι ασκήσεις απευθύνονται σε παιδιά που εμφανίζουν κολλημένες λέξεις στα γραπτά τους και χρειάζονται εναλλακτικούς τρόπους για να βελτιώσουμε την οπτικοχωρική αντίληψη αλλά φωνολογική ενημερότητα σε επίπεδο πρότασης.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com