Σελίδες

Άκουσε τα λάθη μου! Μια αναγνωστική τεχνική για παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ!

λάθη, ανάγνωση, δυσλεξία, βιβλίο

 Για την ανάγνωση των παιδιών με Μαθησιακές δυσκολίες έχουν κατά καιρούς προταθεί διάφορες μέθοδοι και τεχνικές.


Η σύγχρονη ισορροπημένη διδασκαλία προβάλλει την αναγκαιότητα να εμπλέκουμε τον μαθητή σε πλήθος δραστηριοτήτων από διάφορες αναγνωστικές μεθοδολογίες. Έτσι ο μαθητής με ΕΜΔ  δοκιμάζεται και εξασκείται με έναν πολύπλευρο τρόπο ενώ ο Ειδικός Παιδαγωγός αποφεύγει να επιμένει στην αυθεντία μιας μεθόδου ή τεχνικής και να λειτουργεί περισσότερο διεκπεραιωτικά παρά δημιουργικά.

Η ευελιξία, η σωστή επιστημονική ανάλυση των δυσκολιών και ο σχεδιασμός ενός πλούσιου σε αναγνωστικές εμπειρίες πρόγραμμα θα οδηγήσει σταδιακά τον μαθητή σε περισσότερες επιτυχημένες προσπάθειες ανάγνωσης.

Η τεχνική που παρουσιάζεται σε αυτό το άρθρο δείχνει έναν τρόπο για να βοηθήσουμε παιδιά που εμφανίζουν συχνά παραποιήσεις των λέξεων κατά την ανάγνωση τους. Οι παραποιήσεις αυτές μπορούν να έχουν πολλές μορφές: καταλήξεις, πρώτο ή τελευταίο γράμμα, παραλήψεις ή προσθήκες γραμμάτων/συλλαβών/λέξεων κλπ.

Τεχνική

Ο παιδαγωγός διαβάζει φωναχτά ένα κείμενο. Ο μαθητής έχει ενημερωθεί από πριν ότι θα γίνουν αναγνωστικά λάθη καθώς και πόσα λάθη θα γίνουν. 

Ενδεικτικά τα λάθη συμπεριλαμβάνουν: 

  • φωνολογικά λάθη
  • παραποιήσεις ολόκληρων λέξεων
  • αντικατάσταση λέξεων με άλλες παρόμοιες οπτικά (πχ. καπέλο - καλούπι)
  • χάσιμο σειράς
  • παραλείψεις λέξεων/συλλαβών ή φράσεων
  • επαναλήψεις λέξεων/συλλαβών ή φράσεων
  • αντικατάσταση λέξεων με άλλες παρόμοιες εννοιολογικά (πχ. καπέλο-σκουφί) κλπ.
Ο μαθητής πρέπει να ακολουθεί πιστά το κείμενο με τα μάτια του όσο ο παιδαγωγός διαβάζει. Ακούει τα λάθη και τα επισημαίνει. Σημειώνει τα λάθη και κρατάει το σκορ. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία ο μαθητής διαβάζει το κείμενο.

Φροντίζουμε ο αριθμός των λαθών να ανταποκρίνεται στις δυνατότητες προσοχής και συγκέντρωσης του μαθητή μας. Επίσης η επιλογή των κειμένων πρέπει να είναι σύμφωνη με το αναγνωστικό επίπεδο του μαθητή. Στις αρχικές φορές εφαρμογής μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κείμενα λίγο πιο εύκολα από το επίπεδο του για να μάθει πιο άνετα την τεχνική και για ενίσχυση της αυτοπεποίθησης. Σκοπός μας είναι η επιτυχημένη προσπάθεια και η σταδιακή αύξηση του δείκτη δυσκολίας της τεχνικής.


Αν σας ενδιαφέρει η ανάγνωση παιδιών με Μαθησιακές δυσκολίες μπορείτε δείτε:





Tip:
Για την πετυχημένη εφαρμογή της τεχνικής πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι ο μαθητής ακολουθεί το κείμενο όσο ο παιδαγωγός το διαβάζει!


(Βιβλιογραφία: Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: Μια εναλλακτική προσέγγιση... για όλους, Μπόντη Ελίνα)


ΜΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ... ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Καλές Γιορτές! Πάσχα 2023!

αυγό, πάσχα, δυσλεξία



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Ποιο ποτήρι θα επιλέξεις; Για τη Φωνολογική ενίσχυση των λέξεων σε /-ια/!

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία

Αρκετές φορές χρειάζεται να ενισχύσουμε Φωνολογικά συγκεκριμένες κατηγορίες λέξεων!

Ακόμα και όταν οι μαθητές με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν κάνει μεγάλη πρόοδο στη γλωσσική τους επίγνωση υπάρχουν κάποιες ομάδες λέξεων στις οποίες παρουσιάζονται πιο επίμονα τα ελλείμματα ως προς την ικανότητα τους να τις αναλύουν στα φωνημικά δομικά τους στοιχεία (Πόρποδας 1989, 2002).

Μια από αυτές τις κατηγορίες είναι και οι λέξεις με /-ια/. Σε προηγούμενο άρθρο είχαμε δείξει μια εισαγωγική δραστηριότητα με το Λουλούδι που ενισχύει τη Φωνημική επίγνωση λέξεων με -ια!

Σε αυτό το άρθρο θα δείξουμε πως μπορούμε να βοηθήσουμε παιδιά που "αγνοούν" ή δεν έχουν πάντα πετυχημένα την αποτύπωση του /-ι-/ και γράφουν συχνά τις λέξεις ως εξής: μανιτάρα (μανιτάρια), λιμάνα (λιμάνια) κλπ.

Σκοπός της άσκησης "Ποιο ποτήρι θα επιλέξεις;" είναι το παιδί να τοποθετήσει σωστά το ποτήρι του και να σχηματίσει τη λέξη με -ια.

Υλικά: ποτήρια μιας χρήσεως, μαρκαδόρος, ασπροπίνακας ή μια μεγάλη λευκή επιφάνεια γραφής.

Αρχικά στα ποτήρια γράφουμε το κομμάτι των λέξεων χωρίς τις καταλήξεις σε -ια. 

Στην επιφάνεια γραφής χωρίζουμε για την κάθε λέξη τρεις θέσεις (τετράγωνα). Εκεί γράφουμε τις καταλήξεις σε τρεις εκδοχές: πχ. λια λιά λα. 

Σημαντικό: μέσα στις λέξεις έχουμε και κάποιες που δεν τελειώνουν σε -ια (πχ.καλά) ώστε το παιδί πραγματικά να πρέπει να επιλέξει ανάμεσα σε αυτές που έχουν /-ι-/ και σε αυτές που δεν έχουν.

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία


Η άσκηση μπορεί να εφαρμοστεί με δυο τρόπους:
  • Ακούει την κάθε λέξη και τοποθετεί το κάθε ποτήρι στη σωστή θέση.
  • Διαβάζει τις λέξεις εσωτερικά, συνθέτει τη λέξη και τοποθετεί το κάθε ποτήρι στη σωστή θέση.

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία

ποτήρια, λέξεις-ια, δυσλεξία

Με την ολοκλήρωση της Κιναισθητικής δραστηριότητας, οι ασκήσεις που ακολουθούν είναι:

  • Συμπλήρωση λέξεων με -ια σε προτάσεις
  • Διόρθωση λέξεων με -ια που έχουν λάθη, σε προτάσεις
  • Καθ' υπαγόρευση γραφή προτάσεων με λέξεις σε -ια
  • Παραγωγή προτάσεων με δοσμένες προφορικά λέξεις σε -ια

Το υλικό των φωτογραφιών προέρχεται από την εξάσκηση παιδιών στο σπίτι στα πλαίσια της εξ αποστάσεως εποπτείας γονέα, η οποία συμπληρώνει την παρεμβατική δουλειά που κάνουμε στην εξ αποστάσεως παρέμβαση με τους μαθητές.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Γνωρίζεις ότι;

 















Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη

Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com