Η τρίλιζα με τις 4 ασκήσεις ανάγνωσης για τις Μαθησιακές δυσκολίες!

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

 
Πάντα έχουμε σκοπό να δημιουργούμε ασκήσεις που ενεργοποιούν
 ένα δυνατό κίνητρο στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες.


Οι απαιτήσεις για νέο παιδαγωγικό υλικό είναι αυξημένες όταν μιλάμε για την ειδική εκπαίδευση των παιδιών που αντιμετωπίζουν Μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό συμβαίνει γιατί διαρκώς αναζητάμε εκπαιδευτικά μονοπάτια που μεταμορφώνουν τη θεωρία της Ειδικής αγωγής σε ασκήσεις που συμμετέχουν αισθήσεις, κίνηση, εικόνες και γενικά διαδραστικό υλικό.

Με αυτόν τον τρόπο στοχεύουμε στην ανάπτυξη των κυριότερων γνωστικών-μαθησιακών τομέων που έχουν επιλεχθεί ως παιδαγωγικοί στόχοι στο πρόγραμμα παρέμβασης σχεδιάσαμε για τον κάθε μαθητή μας.

Εδώ επιλέξαμε ένα πολύ γνωστό παιχνίδι και το τοποθετήσαμε στην εκπαιδευτική πράξη. Έχουμε τονίσει αρκετές φορές ότι δεν χρειάζονται "μαγικά" και εξειδικευμένα εργαλεία αλλά υλικά που υπάρχουν στην καθημερινότητα μας, αρκεί να γνωρίζουμε Γιατί, Πώς και Πότε να τα εφαρμόσουμε.

Θα παρουσιάσουμε 4 ασκήσεις με το παιχνίδι Τρίλιζα!

Υλικά: πλαστελίνη, κάρτες, μαρκαδόροι

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία



Αρχικά φτιάχνουμε μια μεγάλη τρίλιζα σε μια φωτεινή επιφάνεια. 

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

Τέλος γράφουμε σε κάρτες το παιδαγωγικό υλικό που ανιστοιχεί στις 4 ασκήσεις.


Δίψηφα φωνήεντα

Παιδαγωγικός στόχος: να ενισχύσουμε την εκμάθηση των δίψηφων φωνηέντων (αι, ει, οι, ου).

Παιχνίδι: γράφουμε με δυο χρώματα όλα τα δίψηφα φωνήεντα. Ο παιδαγωγός και το παιδί επιλέγουν από ένα χρώμα. Ο καθένας επιλέγει μια κάρτα και την τοποθετεί στην τρίλιζα σύμφωνα με τους κανόνες του παιχνιδιού. 

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία
Κάθε φορά που τοποθετεί μια κάρτα ο παίκτης πρέπει να λέει και τον ήχο του δίψηφου φωνήεντος πχ. αι→/ε/, οι→/ι/, ει→/ι/ κλπ.

Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να σχεδιαστεί το παιχνίδι και για τα δίψηφα σύμφωνα (μπ, ντ, τσ, τζ, γγ, γκ)


Συλλαβές

Παιδαγωγικός στόχος: ευχέρεια στην ανάγνωση συλλαβών.

Παιχνίδι: αφού έχουμε επιλέξει τα χρώματα του κάθε παίκτη, διαβάζουμε τη συλλαβή που μας έχει τύχει βάζοντας την στη τρίλιζα.


Φωνολογική διάκριση
τσ-τζ

Παιδαγωγικός στόχος: ενισχύουμε τη φωνολογική επίγνωση των συνδυασμών τσ-τζ 

Παιχνίδι: πάλι επιλέγουμε δύο χρώματα και γράφουμε λέξεις με /τσ/ και /τζ/. Ο κάθε παίκτης τοποθετεί τις λέξεις στην τρίλιζα και διαβάζει.

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να δουλέψουμε παρεμβατικά όλες τις λέξεις που χρειάζονται φωνολογική ενίσχυση πχ. β-φ, δ-θ, φ-β, τσ-στ, ξ-ζ κλπ.


Ανάγνωση "δύσκολων" λέξεων

Παιδαγωγικός στόχος: εξάσκηση στην ανάγνωση πολυσύλλαβων ή σύνθετης φωνοτακτικής δομής λέξεων.

Παιχνίδι: αφού κάθε παίκτης επιλέξει το χρώμα του, κάθε φορά που βάζει μια κάρτα προσπαθώντας να φτιάξει τρίλιζα διαβάζει τη "δύσκολη" λέξη που του έτυχε.

Με τον ίδιο τρόπο στήνουμε τρίλιζες για κάθε είδους συνδυασμού λέξεων που δυσκολεύεται ο μαθητής μας πχ. λέξεις με /γχ/, με ρ+σύμφωνο (καρβέλι, αργός, αρκετά....), με /ια/ κλπ.

Καταλαβαίνουμε ότι είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να προσαρμοστεί με κάθε ευρηματικό τρόπο για να παίξουμε και να προωθήσουμε τους παιδαγωγικούς μας στόχους!

Όπως εδώ:





Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!