- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές!
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Η Κοινωνική Ανθρωπολόγος και Ειδική Παιδαγωγός, Άσπα Μητρακάκη αναλύει ασκήσεις, μεθόδους, στρατηγικές για τα παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Όσο πιο κοντά έρχεσαι με τη γνώση τόσο πιο φανερά αποκαλύπτονται αυτά που μέχρι εκείνη τη στιγμή αγνοούσες. Και είναι αυτή η παραδοχή που πρέπει να μας κάνει όλους να την αναζητάμε. Και είναι αυτή η συνειδητοποίηση που μας κάνει όλους μαθητές.Μόνο έτσι, όσοι έχουμε τον ρόλο να διδάσκουμε, στεκόμαστε ειλικρινείς απέναντι στους μαθητές μας και ανακαλύπτουμε μαζί τους τη διαδρομή της μαθησιακής εμπειρίας.
Μια άσκηση που βασίζεται στην κίνηση!
Από τις πιο συχνές αστοχίες που παρουσιάζονται στη γραφή των παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες είναι η απόδοση των διπλών συμφώνων. Έτσι, είναι συνηθισμένο να έχουμε γραπτά από τους μαθητές μας με παραποιημένα τα /μπ/, /ντ/, /τσ/, /τζ/ κλπ.
Για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις φωνολογικές αποτυχίες θα πρέπει να σχεδιάσουμε ασκήσεις που ενισχύουν έναν συνδυασμό δεξιοτήτων όπως: Φωνολογική επίγνωση, Οπτική διάκριση, Οπτική διαδοχική μνήμη, Χωρικό προσανατολισμό.
Εδώ θα ασχοληθούμε με τη σύγχυση που γίνεται ανάμεσα στα /τσ/ και /στ/!
Μπορεί να σας ενδιαφέρει επίσης και η διάκριση μεταξύ των /τσ/ και /τζ/:
3 Κιναισθητικές ασκήσεις για να ξεχωρίσουμε τα τσ και τζ! Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες!
Σκοπός της άσκησης είναι να εμπεδωθεί η διαφορετική χωρική τοποθέτηση των συμφώνων /τ/ και /σ/ ώστε να παραχθούν πετυχημένα οι συνδυασμοί /τσ/ και /στ/.
Υλικά: ασπροπίνακας (ή λευκή σελίδα), μαρκαδόρος, μαγνητικό γράμμα /τ/.
Στο κέντρο του πίνακα σχεδιάζουμε το γράμμα /σ/. Αν το σχεδιάσετε σε σελίδα, τότε δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να το χρωματίσει.
❝Να γνωρίζετε πάντα ότι όσο πιο συμμετοχικός είναι ο μαθητής μας στη δραστηριότητα που του δίνουμε να φέρει σε πέρας τόσο μεγαλύτερο και το κίνητρο να προσέξει περισσότερο, να δώσει περισσότερη και ποιοτικότερη ενέργεια στο παραγόμενο αποτέλεσμα!❞
Έπειτα λέμε λέξεις που η κάθε μια περιέχει έναν από τους συνδυασμούς. Το παιδί πρέπει να τοποθετεί το μαγνητικό /τ/ δεξιά ή αριστερά από το /σ/.
Αν ακούει /κατσαρίδα/ πρέπει να βάλει το /τ/ αριστερά.
Αν ακούει /ληστής/ πρέπει να βάλει το /τ/ δεξιά.
❝Αυτοματοποίηση επιτυγχάνεται όταν για αρκετό χρονικό διάστημα συμβαίνει να έχουμε ταχύτατη και πολλαπλή επανάληψη συγκεκριμένης διαδικασίας, η οποία να καταλήγει πάντοτε σε επιτυχία.❞ (Δώρα Μ. Μαυρομμάτη, 2004)
'Επειτα περνάμε στη γραφή μέσα από ασκήσεις που εκπαιδεύουν το παιδί να διακρίνει τα τσ και στ:
Σε αυτό το σημείο θα ήταν ακόμα πιο αποτελεσματικό αν οι παραπάνω δραστηριότητες σε κλίμακα λέξης εφαρμόζονταν με εργαλείο το Φύλλο βελτίωσης γραφής (εκτυπώσιμο) που δίνει ακόμα περισσότερη ενίσχυση στη χωρική τοποθέτηση κάθε ηχητικής μονάδας (γράμματος) στις λέξεις.
Παράδειγμα εφαρμογής:
Η διάκριση των /τσ/ και /στ/ μας έχει απασχολήσει και εδώ:
Παίξε με τα μανταλάκια για να μάθεις το /τσ/! Άσκηση Δυσλεξίας
Ένα ζάρι και δυο ασκήσεις που ξεμπερδεύουν το τσ και στ!
Ακόμα περισσότερες ασκήσεις για τη διάκριση των τσ και στ εδώ:
Ασκήσεις Δυσλεξίας με μια ματιά!