Σελίδες

4 Tips επιβίωσης για τους Ειδικούς παιδαγωγούς! Τα συμπεράσματα που μαζί ανακαλύψαμε! (video)

Πώς θα επιβιώσει τελικά ένα Ειδικός Παιδαγωγός;

Η σχολική χρονιά τελείωσε. Μαζί ήρθε και η στιγμή του απολογισμού της διαδρομής, που ο ειδικός παιδαγωγός ακολούθησε με τους μαθητές του, για να πετύχουν μαζί το πολύτιμο αποτέλεσμα της μαθησιακής βελτίωσης. 

Σε όλη τη διάρκεια αυτής της διαδρομής είναι γεγονός ότι ο ειδικός παιδαγωγός έχει να διαχειριστεί πολλές και διαφορετικές προκλήσεις. Αρχικά χρειάζεται να αξιολογήσει σωστά τα δυνατά και αδύναμα στοιχεία των μαθητών και έπειτα να σχεδιάσει προσεκτικά κάθε πρόγραμμα παρέμβασης. Να προσεγγίσει με επιτυχία τους παιδαγωγικούς στόχους που έχει θέσει και όλα αυτά να πραγματοποιηθούν σε ισορροπία με τις προσδοκίες του οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος κάθε παιδιού.

Αυτό το διάστημα ολοκληρώνεται για το Dyslexia at home άλλος ένας ετήσιος κύκλος εποπτειών με συναδέλφους από όλη την Ελλάδα. Αυτό γίνεται και η αφορμή για να αναφέρουμε 4 από τα πιο σημαντικά σημεία που αποδείχθηκε ότι πρέπει να τηρήσει ένας ειδικός παιδαγωγός για να έχει μια λειτουργική, παραγωγική πορεία στον δρόμο της ειδικής αγωγής.


4 Tips για μια λειτουργική πορεία στην ειδική αγωγή



1. Οργανώσου από την αρχή

Η πιο απλή και βασική οδηγία είναι η οργάνωση από νωρίς. Από την πρώτη στιγμή που αναλαμβάνεις ένα νέο περιστατικό, αλλα και για τον μαθητή που συνεχίζεις να υποστηρίζεις σε κάθε νέα σχολική χρονιά, η οργάνωση από την αρχή αποδεικνύεται ότι έχει πολλαπλά οφέλη.


Η έγκαιρη οργάνωση σου δίνει τη δυνατότητα να συμπεριλάβεις, κατά τον σχεδιασμό των ασκήσεων,  ουσιαστικά και όχι περιστασιακά τα δυνατά σημεία, ενδιαφέροντα ή ταλέντα που έχει ο μαθητής σου. Άλλωστε αυτό είναι που κάνει και τη διαφορά για να διατηρήσεις ή να δημιουργήσεις δυνατό κίνητρο σε όλη τη διαδικασία.

Επίσης σου δίνει τον χρόνο να συλλέξεις με προσοχή νέο υλικό. Το υλικό πρέπει να ανταποκρίνεται στις δεξιότητες τις οποίες χρειάζεται να ενισχύσεις. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείς ένα πολυποίκιλο ρεπερτόριο ασκήσεων που αναβαθμίζει το πρόγραμμα παρέμβασης και δοκιμάζει τον μαθητή σου με έναν σφαιρικό και ολοκληρωμένο τρόπο.

Άλλο ένα θετικό σημείο της έγκαιρης οργάνωσης είναι ότι θα σου δοθεί η ευκαιρία να ανατρέξεις στη θεωρία, στα άρθρα και στις σημειώσεις που η πίεση του χρόνου δε σε αφήνει να το κάνεις στην πορεία της χρονιάς. Αυτό θα ανανεώσει τις γνώσεις σου και θα δημιουργήσει ένα αίσθημα σιγουριάς για να δοκιμάσεις νέες μεθόδους και διδακτικές προσεγγίσεις που θα εξελίξουν το διδακτικό σου έργο.

Η οργάνωση από την αρχή θα δώσει χώρο σε πιο δημιουργικούς τρόπους παρέμβασης.


2. Εμπιστεύσου τις ιδέες σου

Είναι γεγονός ότι συναισθήματα ανασφάλειας κάνουν την εμφάνιση τους αρκετά συχνά. Αυτά που συνήθως αμφισβητούνται είναι οι προτεραιότητες που βάζουμε, η καταλληλότητα και επάρκεια του υλικού που χρησιμοποιούμε και ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης της παρέμβασης για τον μαθητή.


Μέσα από τις συνεργασίες μας με τους ειδικούς παιδαγωγούς έχει φανεί πως η αυτενέργεια και η ανάληψη πρωτοβουλίας από τη μεριά του παιδαγωγού είναι καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας. Δεν υπάρχουν έτοιμες λύσεις ούτε μαγικά υλικά. 

Αν γνωρίζουμε καλά που βασίζονται οι δυσκολίες αλλά και τις δεξιότητες που πρέπει να ενισχύσουμε εξατομικευμένα για κάθε μαθητή μας, τότε η δημιουργική προσαρμογή ασκήσεων, μεθόδων και στρατηγικών είναι ο τρόπος για να διδάξουμε πετυχημένα το παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες.

Για αυτό, εμπιστεύσου τις νέες ιδέες σου!


3. Συνεργάσου περισσότερο

Η επιστημονική κοινότητα πάντα αναδεικνύει καλύτερα τις δυνατότητες της όταν λειτουργεί ομαδικά. Η επίγνωση των ορίων μας, των ελλείψεων μας αλλά και των δυνατών μας σημείων μπορούν να γίνουν λόγοι για να ξεκινήσουν νέες συνεργασίες που θα αποδειχθούν πολύτιμες.


Η διεθνής έρευνα καταδεικνύει ότι η μεμονωμένη ατομική επαγγελματική δράση κρίνεται ανεπαρκής και ειδικά στον χώρο της ειδική αγωγής αυτό γίνεται ακόμα πιο φανερό. Η επαφή με έναν διευρυμένο κύκλο συναδέλφων σημαίνει και πιο αντικειμενική, σφαιρική θέαση των αναγκών του κάθε παιδιού.

Η ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών βοηθά καίρια τη δουλειά των ειδικών παιδαγωγών.


4. Κάνε ένα διάλειμμα όποτε το χρειάζεσαι

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι επαγγελματίες στον χώρο της εκπαίδευσης και συμβουλευτικής εμφανίζουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσουν συμπτώματα εργασιακής εξουθένωσης.


Η ανάληψη της ευθύνης για τη μαθησιακή πορεία μαθητών όπου ο καθένας έχει ένα ξεχωριστό μαθησιακό προφίλ με διαφορετική σύνθεση δυσκολιών οδηγεί σε αρκετές περιπτώσεις σε αυξημένο άγχος και πνευματική εξάντληση.

Για να προλάβουμε αυτή την εξαιρετικά δυσάρεστη πραγματικότητα και για να εξασφαλίσουμε μια ευχάριστη και παραγωγική επαγγελματική πορεία χρειάζεται να έχουμε ευκαιρίες ξεκούρασης και πνευματικής και συναισθηματικής αποφόρτισης.

Έτσι χαρίζουμε τον καλύτερο εαυτό μας στους μαθητές μας!


Τα 4 Tips σε video στο instagram:




Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Το Dyslexia ρητό της ημέρας!


Όσο πιο κοντά έρχεσαι με τη γνώση τόσο πιο φανερά αποκαλύπτονται αυτά που μέχρι εκείνη τη στιγμή αγνοούσες. Και είναι αυτή η παραδοχή που πρέπει να μας κάνει όλους να την αναζητάμε. Και είναι αυτή η συνειδητοποίηση που μας κάνει όλους μαθητές.

Μόνο έτσι, όσοι έχουμε τον ρόλο να διδάσκουμε, στεκόμαστε ειλικρινείς απέναντι στους μαθητές μας και ανακαλύπτουμε μαζί τους τη διαδρομή της μαθησιακής εμπειρίας.

 


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Τσ ή στ; Άκουσε τη λέξη και φτιάξε τον ήχο! Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες

τσ, στ, μαγνητικά, ασπροπίνακας, δυσλεξία

 

Μια άσκηση που βασίζεται στην κίνηση!

Από τις πιο συχνές αστοχίες που παρουσιάζονται στη γραφή των παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες είναι η απόδοση των διπλών συμφώνων. Έτσι, είναι συνηθισμένο να έχουμε γραπτά από τους μαθητές μας με παραποιημένα τα /μπ/, /ντ/, /τσ/, /τζ/ κλπ.

Για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις φωνολογικές αποτυχίες θα πρέπει να σχεδιάσουμε ασκήσεις που ενισχύουν έναν συνδυασμό δεξιοτήτων όπως: Φωνολογική επίγνωση, Οπτική διάκριση, Οπτική διαδοχική μνήμη, Χωρικό προσανατολισμό.

Εδώ θα ασχοληθούμε με τη σύγχυση που γίνεται ανάμεσα στα /τσ/ και /στ/!

Μπορεί να σας ενδιαφέρει επίσης και η διάκριση μεταξύ των /τσ/ και /τζ/:

3 Κιναισθητικές ασκήσεις για να ξεχωρίσουμε τα τσ και τζ! Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες!

Σκοπός της άσκησης είναι να εμπεδωθεί η διαφορετική χωρική τοποθέτηση των συμφώνων /τ/ και /σ/ ώστε να παραχθούν πετυχημένα οι συνδυασμοί /τσ/ και /στ/.


Υλικά: ασπροπίνακας (ή λευκή σελίδα), μαρκαδόρος, μαγνητικό γράμμα /τ/.

τσ, στ, μαγνητικά, ασπροπίνακας, δυσλεξία


Στο κέντρο του πίνακα σχεδιάζουμε το γράμμα /σ/. Αν το σχεδιάσετε σε σελίδα, τότε δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να το χρωματίσει. 

❝Να γνωρίζετε πάντα ότι όσο πιο συμμετοχικός είναι ο μαθητής μας στη δραστηριότητα που του δίνουμε να φέρει σε πέρας τόσο μεγαλύτερο και το κίνητρο να προσέξει περισσότερο, να δώσει περισσότερη και ποιοτικότερη ενέργεια στο παραγόμενο αποτέλεσμα!❞

 

τσ, στ, μαγνητικά, ασπροπίνακας, δυσλεξία

τσ, στ, μαγνητικά, ασπροπίνακας, δυσλεξία

Έπειτα λέμε λέξεις που η κάθε μια περιέχει έναν από τους συνδυασμούς. Το παιδί πρέπει να τοποθετεί το μαγνητικό /τ/ δεξιά ή αριστερά από το /σ/. 

Αν ακούει /κατσαρίδα/ πρέπει να βάλει το /τ/ αριστερά.

τσ, στ, μαγνητικά, ασπροπίνακας, δυσλεξία


Αν ακούει /ληστής/ πρέπει να βάλει το /τ/ δεξιά.

τσ, στ, μαγνητικά, ασπροπίνακας, δυσλεξία


Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία αρκετές φορές μέχρι ο μαθητής να έχει μόνο επιτυχημένες προσπάθειες. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί εκπαιδεύεται στο χωρικό προσανατολισμό και η κίνηση δίνει την ευκαιρία για ένα πιο ισχυρό αισθητηριακό αποτύπωμα.
❝Αυτοματοποίηση επιτυγχάνεται όταν για αρκετό χρονικό διάστημα συμβαίνει να έχουμε ταχύτατη και πολλαπλή επανάληψη συγκεκριμένης διαδικασίας, η οποία να καταλήγει πάντοτε σε επιτυχία.❞ (Δώρα Μ. Μαυρομμάτη, 2004)

'Επειτα περνάμε στη γραφή μέσα από ασκήσεις που εκπαιδεύουν το παιδί να διακρίνει τα τσ και στ:

  • καθ υπαγόρευση λέξεις
  • καθ υπαγόρευση προτάσεις
  • συμπλήρωση σε λέξεις
  • συμπλήρωση σε προτάσεις
  • συμπλήρωση σε κείμενο
  • διόρθωση σε λέξεις
  • διόρθωση σε προτάσεις
  • διόρθωση σε κείμενο

Σε αυτό το σημείο θα ήταν ακόμα πιο αποτελεσματικό αν οι παραπάνω δραστηριότητες σε κλίμακα λέξης εφαρμόζονταν με εργαλείο το Φύλλο βελτίωσης γραφής (εκτυπώσιμο) που δίνει ακόμα περισσότερη ενίσχυση στη χωρική τοποθέτηση κάθε ηχητικής μονάδας (γράμματος) στις λέξεις.

Παράδειγμα εφαρμογής: 


Υλικό από την Ειδική παιδαγωγό σε εξ αποστάσεως εποπτεία. Βλέπουμε την εφαρμογή της άσκησης σε μαθητή Δημοτικού του Ν. Αρκαδίας σε πρόγραμμα παράλληλης στήριξης.


Η διάκριση των /τσ/ και /στ/ μας έχει απασχολήσει και εδώ:

Παίξε με τα μανταλάκια για να μάθεις το /τσ/! Άσκηση Δυσλεξίας

Ένα ζάρι και δυο ασκήσεις που ξεμπερδεύουν το τσ και στ!


Ακόμα περισσότερες ασκήσεις για τη διάκριση των τσ και στ εδώ:

Ασκήσεις Δυσλεξίας με μια ματιά!


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη

Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com