Παίξε με τα μανταλάκια για να μάθεις το τσ! Άσκηση δυσλεξίας


Πόσες φορές έχετε δει παιδιά με δυσλεξία να μπερδεύουν το /τσ/ με το /στ/;

Όταν τα παιδιά με δυσλεξία μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν παρατηρούνται κάποιες συγκεκριμένες δυσκολίες φωνημικής επίγνωσης. Δυσκολεύονται δηλαδή να χειριστούν με επιτυχία τα φωνήματα της ελληνικής Γλώσσας με αποτέλεσμα συνήθως να εμφανίζουν λάθη όπως παραλείψεις, προσθήκες, αναγραμματισμούς, αντικαταστάσεις μεταξύ των γραμμάτων των λέξεων. Το σύμπτωμα αυτό εμφανίζεται με μεγαλύτερη δυναμική στους συνδυασμούς των φωνημάτων όπως είναι το /τσ/, /ντ/, /μπ/ κτλ. 

Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη είναι η διάκριση μεταξύ /τσ/ και /στ/! Μετά απο την άσκηση με κολάζ για το /τσ/ προσθέτουμε άλλη μια άσκηση για αυτήν τη συχνή φωνημική δυσκολία!

Στην παρακάτω άσκηση το παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει το /τσ/ με το /στ/ μέσω του παιχνιδιού το οποίο διατηρεί τη προσοχή ενώ συμβαίνει βιωματικά η συνειδητοποίηση και αυτοματοποίηση της γραφής. 

Υλικά: ξύλινα μανταλάκια, μαύρος & χρωματιστός μαρκαδόρος, σελίδες Α4, σακουλάκι (διαφανές)


Κατεβάστε & εκτυπώστε δωρεάν δείγμα της άσκησης με 28 καρτέλες λέξεων εδώ !

1ο βήμα: Κόβουμε τις σελίδες Α4 σχηματίζοντας κάρτες. Γράφουμε λέξεις που έχουν /τσ/ και κυκλώνουμε το /τσ/ με χρωματιστό μαρκαδόρο. Γράφουμε τα ίδια γράμματα και στα μανταλάκια ενώ προσθέτουμε και ένα μανταλάκι με /στ/.




2ο βήμα: Βάζουμε τα μανταλάκια μέσα στο σακουλάκι. Τοποθετούμε τη κάρτα-λέξη μπροστά στο παιδί το οποίο διαβάζει τη κάρτα.




3ο βήμα: Το παιδί ανοίγει το σακουλάκι και βάζει το κάθε γράμμα στο αντίστοιχο γράμμα της κάρτας. Σε αυτό το βήμα το παιδί πρέπει να επιλέξει το σωστό συνδυασμό /τσ/ ή /στ/. Σε περίπτωση λάθους δεν διορθώνουμε εμείς αλλά το αναφέρουμε στο παιδί για να διορθώσει μόνο του το λάθος.




Το ίδιο ακριβώς γίνεται και με λέξεις που έχουν /στ/.




 4ο βήμα: Το επόμενο στάδιο είναι να συμπληρώσει το παιδί τη λέξη μόνο του επιλέγοντας μεταξύ /τσ/ και /στ/. Εδώ υπάρχουν 2 εκδοχές: α) λέτε τη λέξη προφορικά και το παιδί ακούει τη λέξη και συμπληρώνει, β) το παιδί βλέπει την ημιτελή λέξη, χωρίς να την ακούσει και προσπαθεί να καταλάβει αν λείπει το /τσ/ ή το /στ/ και συμπληρώνει.





✪ Παράδειγμα εφαρμογής:

Από τη δασκάλα ειδικής αγωγής
σε τμήμα ένταξης!



Tip: 
Μην ξεχνάτε ότι οι λέξεις θα πρέπει να εναλλάσσονται μεταξύ αυτών που έχουν /τσ/ και /στ/ για να λειτουργήσει η διάκριση μεταξύ των συνδυασμών.



Κατεβάστε & εκτυπώστε δωρεάν δείγμα της άσκησης με 28 καρτέλες λέξεων εδώ!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram

4 σχόλια:

Γ' Τάξη είπε...

Εξαιρετική δουλειά!! Τρομερά χρήσιμη ιδίως για παιδιά Α΄ Δημοτικού(ακόμη και χωρίς Δυσλεξία)... Πρακτικοί, βιωματικοί τρόπο-ΟΧΙ θεωρία! Πολλά ΜΠΡΑΒΟ!

A. είπε...

Ευχαριστώ πολύ για την ανταπόκριση! Χαίρομαι που είναι χρήσιμη. Ελπίζω να τα λέμε συχνά!

Ανώνυμος είπε...

Καταπληκτική η δουλειά σας!! Πολλή φαντασία και δημιουργικότητα!Πολλά πολλά μπράβο :)

A. είπε...

Ευχαριστώ για τα καλά λόγια! Δίνουν κίνητρο για περισσότερη δουλειά!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!