Άλλαξε τη θέση! Κιναισθητική άσκηση για να ξεμπερδέψουμε το τσ και στ! [video]

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία
Πόσες φορές έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τη σύγχυση των /τσ/ και /στ/!

Αναφερόμαστε σε δυο συμπλέγματα που αποτελούνται από τα ίδια σύμφωνα, ενώ αυτό που αλλάζει είναι η σειρά και η θέση των συμφώνων τους. Αυτό μπερδεύει και δημιουργεί μεγάλη σύγχυση στα παιδιά με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να ταιριάξουν τη γραφημική αναπαράσταση με τη φωνολογική ταυτότητα των συμπλεγμάτων.

Η άσκηση που θα παρουσιάσουμε στο σημερινό άρθρο είναι Κιναισθητική και σκοπό έχει να χρησιμοποιήσει την κίνηση για να αποτυπωθεί καλύτερα η χωρική τοποθέτηση των συμφώνων ώστε να αποδοθούν σωστά τα /τσ/ και /στ/!

Υλικά: λευκές κάρτες, 2 γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Ξεκινάμε με το να γράψουμε λέξεις με /τσ/ και /στ/ αφήνοντας κενό στη θέση γραφής τους.

Γράφουμε στο ένα ξυλάκι το /τ/ με μαύρο χρώμα και στο δεύτερο ξυλάκι γράφουμε το /σ/ με διαφορετικό χρώμα.

Βάζουμε τις κάρτες μπροστά στο παιδί. Τοποθετούμε το /τ/ στο κέντρο.

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Το παιδί βλέποντας κάθε φορά τη λέξη κινεί μόνο το /σ/ και επιλέγει αν θα βάλει το /σ/ δεξιά ή αριστερά από το /τ/.


τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία



τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Η συγκεκριμένη άσκηση χρειάζεται να επαναλαμβάνεται όσο το παιδί βελτιώνεται στη διάκριση των /τσ/ και /στ/. Η κίνηση βοηθάει να αποτυπωθεί η χωρική τοποθέτηση των συμφώνων.

Η άσκηση μπορεί να εφαρμοστεί με δύο τρόπους:

  • Ο παιδαγωγός υπαγορεύει κάθε φορά τη λέξη που έχει μπροστά του το παιδί. Το παιδί ακούει και τοποθετεί το /σ/.
  • Το παιδί βλέπει τη λέξη και κάνοντας εσωτερική (ή φωναχτή) ανάγνωση της λέξης τοποθετεί  το /σ/.
Tip:

Δώστε χρόνο στον/στην μαθητή/τρια σας να σκεφτεί πού θα πρέπει να βάλει το /σ/. Κάθε φορά θα αυξάνει και τις πετυχημένες του προσπάθειες. Δεν ξεχνάμε πάντα να επιβραβεύουμε την προσπάθεια!

Περισσότερες ασκήσεις για τη διάκριση φωνημάτων και συμπλεγμάτων:

Τσ ή στ; Άκουσε τη λέξη και φτιάξε τον ήχο!

3 κιναισθητικές ασκήσεις για να ξεχωρίζουμε τα /τσ/ και /τζ/!

16 ασκήσεις για τη διάκριση των /ζ/ και /ξ/! 

5 κιναισθητικές ασκήσεις φωνολογικής διάκρισης των /β,φ,θ,δ/!


Δείτε την άσκηση και σε video:

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!