5 Κιναισθητικές ασκήσεις φωνολογικής διάκρισης των /β,φ,θ,δ/!

μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ,δυσλεξία


Η σύγχυση της ακουστικής διάκρισης σε επίπεδο φωνήματος εμφανίζεται πολύ συχνά σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.


Είναι γενικά παραδεκτό, πως ειδικά κατά την έναρξη ενός προγράμματος παρέμβασης, για την αντιμετώπιση των δυσκολιών μάθησης, ένα μεγάλο κομμάτι του σχεδιασμού αφορά στη Φωνολογική επάρκεια του μαθητή με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.

Για παράδειγμα, πώς μπορούμε να διδάξουμε τις λέξεις που τελειώνουν σε -ια;

Μια ομάδα φωνημάτων που επανειλημμένα προκαλεί δυσκολία στην ακουστική διάκριση είναι τα /β,φ,θ,δ/. Εκπαιδευτικοί και γονείς παρατηρούν στα γραπτά των μαθητών και παιδιών τους συχνές αντικαταστάσεις μεταξύ τους πχ. βόφος αντί για φόβος, φέλω αντί για θέλω κλπ.

Εδώ λοιπόν, θα δείξουμε άλλους τρείς τρόπους, μέσα από τον Κιναισθητικό δρόμο διδασκαλίας! Ο παιδαγωγικός στόχος είναι η επιτυχής εξέλιξη της Φωνολογικής ενημερότητας των παιδιών με ΕΜΔ σε λέξεις που εμπεριέχουν τα συγκεκριμένα φωνήματα.

Ο κιναισθητικός τρόπος διδασκαλίας μας έχει ήδη βοηθήσει για να ξεμπερδέψουμε και το τσ με το στ!

Υλικά: γλωσσοπίεστρα, ξύλινα μανταλάκια

μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ, δυσλεξία


Αντιστοίχιση

Αρχικά γράφουμε στα γλωσσοπίεστρα λέξεις στις οποίες εμπεριέχονται /β,φ,θ,δ/. Στα ξύλινα μανταλάκια γράφουμε τα παραπάνω φωνήματα. Το παιδί απλά αντιστοιχεί σε κάθε λέξη το αντίστοιχο φώνημα και κάθε φορά λέει ποιο γράμμα χρησιμοποίησε. Η διαδικασία αυτή είναι εισαγωγική και λειτουργεί σαν ενίσχυση της σχέσης μεταξύ φωνήματος και γράμματος.

μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ, δυσλεξία


μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ, δυσλεξία


Συμπλήρωση 1

Στα ξυλάκια γράφουμε λέξεις από τις οποίες λείπουν τα γράμματα β,φ,θ,δ. Το παιδί ακούει τη λέξη και συμπληρώνει το κενό με το σωστό μανταλάκι.


μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ, δυσλεξία


μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ, δυσλεξία


Συμπλήρωση 2

Εδώ κάνουμε την άσκηση όπως και στο προηγούμενο βήμα με τη διαφορά ότι το παιδί δεν ακούει αλλά μόνο βλέπει τη λέξη. Μέσα απο τη σιωπηλή ανάγνωση αναγνωρίζει ποιο γράμμα πρέπει να βάλει ώστε να σχηματιστεί μια γνωστή λέξη. 


Διόρθωση 1

Στα γλωσσοπίεστρα γράφουμε λέξεις αλλά αυτή τη φορά υπάρχει κάποιο φωνημικό λάθος. Αντικαθιστούμε στις λέξεις τα β,φ,θ,δ. Ο μαθητής ακούει τη λέξη και πρέπει να διορθώσει το λάθος βάζοντας το σωστό μανταλάκι.


μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ, δυσλεξία


μανταλάκια, ξυλάκια, βφθδ, δυσλεξία


Διόρθωση 2

Κάνουμε ότι και στην παραπάνω άσκηση όμως εδώ το παιδί πρέπει να αντιληφθεί το λάθος διαβάζοντας εσωτερικά τη λέξη. Τοποθετεί και πάλι το σωστό μανταλάκι.


Tip:

❝Σε κάθε άσκηση από τις παραπάνω χρησιμοποιούμε διαφορετικές λέξεις, ώστε να αποφύγουμε, ο μαθητής να μάθει τις λέξεις "απ' έξω"!❞



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


2 σχόλια:

Unknown είπε...

Συγχαρητήρια για το αξιέπαινο έργο σας!Βοήθησε αρκετά τα παιδιά να μη συγχέουν τα παραπάνω φωνήματα. Θα μπορούσαμε να δημοσιεύουμε κάποιες φώτο από την εφαρμογή στη σελίδα μας με αναφορά στο όνομά σας; Ευχαριστούμε πολύ!

A. είπε...

Καλησπέρα σας! Ευχαριστώ για την ανταπόκριση και τα καλά λόγια. Ενημερώστε με για τη σελίδα σας στο amitrakaki@gmail.com Ελπίζω να βρείτε στο blog και άλλα παιδαγωγικά εργαλεία για ενίσχυση σε διάφορες δεξιότητες!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!