Πόσες φορές έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τη σύγχυση των /τσ/ και /στ/!
Αναφερόμαστε σε δυο συμπλέγματα που αποτελούνται από τα ίδια σύμφωνα, ενώ αυτό που αλλάζει είναι η σειρά και η θέση των συμφώνων τους. Αυτό μπερδεύει και δημιουργεί μεγάλη σύγχυση στα παιδιά με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να ταιριάξουν τη γραφημική αναπαράσταση με τη φωνολογική ταυτότητα των συμπλεγμάτων.
Η άσκηση που θα παρουσιάσουμε στο σημερινό άρθρο είναι Κιναισθητική και σκοπό έχει να χρησιμοποιήσει την κίνηση για να αποτυπωθεί καλύτερα η χωρική τοποθέτηση των συμφώνων ώστε να αποδοθούν σωστά τα /τσ/ και /στ/!
Υλικά: λευκές κάρτες, 2 γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι
Γράφουμε στο ένα ξυλάκι το /τ/ με μαύρο χρώμα και στο δεύτερο ξυλάκι γράφουμε το /σ/ με διαφορετικό χρώμα.
Βάζουμε τις κάρτες μπροστά στο παιδί. Τοποθετούμε το /τ/ στο κέντρο.
Το παιδί βλέποντας κάθε φορά τη λέξη κινεί μόνο το /σ/ και επιλέγει αν θα βάλει το /σ/ δεξιά ή αριστερά από το /τ/.
Η άσκηση μπορεί να εφαρμοστεί με δύο τρόπους:
- Ο παιδαγωγός υπαγορεύει κάθε φορά τη λέξη που έχει μπροστά του το παιδί. Το παιδί ακούει και τοποθετεί το /σ/.
- Το παιδί βλέπει τη λέξη και κάνοντας εσωτερική (ή φωναχτή) ανάγνωση της λέξης τοποθετεί το /σ/.
Περισσότερες ασκήσεις για τη διάκριση φωνημάτων και συμπλεγμάτων:
Τσ ή στ; Άκουσε τη λέξη και φτιάξε τον ήχο!
3 κιναισθητικές ασκήσεις για να ξεχωρίζουμε τα /τσ/ και /τζ/!
16 ασκήσεις για τη διάκριση των /ζ/ και /ξ/!
5 κιναισθητικές ασκήσεις φωνολογικής διάκρισης των /β,φ,θ,δ/!
Δείτε την άσκηση και σε video:
- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές!
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.