Σελίδες

Άλλαξε τη θέση! Κιναισθητική άσκηση για να ξεμπερδέψουμε το τσ και στ! [video]

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία
Πόσες φορές έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τη σύγχυση των /τσ/ και /στ/!

Αναφερόμαστε σε δυο συμπλέγματα που αποτελούνται από τα ίδια σύμφωνα, ενώ αυτό που αλλάζει είναι η σειρά και η θέση των συμφώνων τους. Αυτό μπερδεύει και δημιουργεί μεγάλη σύγχυση στα παιδιά με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να ταιριάξουν τη γραφημική αναπαράσταση με τη φωνολογική ταυτότητα των συμπλεγμάτων.

Η άσκηση που θα παρουσιάσουμε στο σημερινό άρθρο είναι Κιναισθητική και σκοπό έχει να χρησιμοποιήσει την κίνηση για να αποτυπωθεί καλύτερα η χωρική τοποθέτηση των συμφώνων ώστε να αποδοθούν σωστά τα /τσ/ και /στ/!

Υλικά: λευκές κάρτες, 2 γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Ξεκινάμε με το να γράψουμε λέξεις με /τσ/ και /στ/ αφήνοντας κενό στη θέση γραφής τους.

Γράφουμε στο ένα ξυλάκι το /τ/ με μαύρο χρώμα και στο δεύτερο ξυλάκι γράφουμε το /σ/ με διαφορετικό χρώμα.

Βάζουμε τις κάρτες μπροστά στο παιδί. Τοποθετούμε το /τ/ στο κέντρο.

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Το παιδί βλέποντας κάθε φορά τη λέξη κινεί μόνο το /σ/ και επιλέγει αν θα βάλει το /σ/ δεξιά ή αριστερά από το /τ/.


τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία



τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Η συγκεκριμένη άσκηση χρειάζεται να επαναλαμβάνεται όσο το παιδί βελτιώνεται στη διάκριση των /τσ/ και /στ/. Η κίνηση βοηθάει να αποτυπωθεί η χωρική τοποθέτηση των συμφώνων.

Η άσκηση μπορεί να εφαρμοστεί με δύο τρόπους:

  • Ο παιδαγωγός υπαγορεύει κάθε φορά τη λέξη που έχει μπροστά του το παιδί. Το παιδί ακούει και τοποθετεί το /σ/.
  • Το παιδί βλέπει τη λέξη και κάνοντας εσωτερική (ή φωναχτή) ανάγνωση της λέξης τοποθετεί  το /σ/.
Tip:

Δώστε χρόνο στον/στην μαθητή/τρια σας να σκεφτεί πού θα πρέπει να βάλει το /σ/. Κάθε φορά θα αυξάνει και τις πετυχημένες του προσπάθειες. Δεν ξεχνάμε πάντα να επιβραβεύουμε την προσπάθεια!

Περισσότερες ασκήσεις για τη διάκριση φωνημάτων και συμπλεγμάτων:

Τσ ή στ; Άκουσε τη λέξη και φτιάξε τον ήχο!

3 κιναισθητικές ασκήσεις για να ξεχωρίζουμε τα /τσ/ και /τζ/!

16 ασκήσεις για τη διάκριση των /ζ/ και /ξ/! 

5 κιναισθητικές ασκήσεις φωνολογικής διάκρισης των /β,φ,θ,δ/!


Δείτε την άσκηση και σε video:

τσ-στ-διάκριση-ξυλάκια-δυσλεξία


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Οι 4 εποχές και 3 λόγοι για να τις αγαπάμε! Εισαγωγική δραστηριότητα γραπτού λόγου για τις ΕΜΔ! [εκτυπώσιμο]



 Από τα μηνύματα που έρχονται σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα του Dyslexia at home οι περισσότεροι αναγνώστες εκφράζετε την επιθυμία να δοκιμάσετε το εκτυπώσιμο υλικό που χρησιμοποιούμε!

Σε αυτό το άρθρο θα δημοσιευτεί ένα δείγμα από το υλικό για την παρέμβαση στην παραγωγή γραπτού λόγου, που σχεδιάζεται και εφαρμόζεται στο Dyslexia at home, για τις εξ αποστάσεως παρεμβάσεις σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Παρουσιάζουμε 4 απλές γραπτές δραστηριότητες για τις 4 εποχές του χρόνου! 

Σκοπός είναι το παιδί, που εισάγεται ή δυσκολεύεται στο γραπτό εκφραστικό λόγο, να αναπτύξει σε ένα μικρό κείμενο τις σκέψεις του. Αυτό θα γίνει δομημένα και με καθοδήγηση καθώς μαζί με κάθε εποχή δίνεται εκφραστικό υλικό και σχετικό λεξιλόγιο για να χρησιμοποιήσει ο μαθητής και να συνθέσει μια ολοκληρωμένη παράγραφο.

🖶 Εκτυπώστε τις 4 δραστηριότητες γραπτού λόγου 
και το εκφραστικό υλικό εδώ!





Μέσα από αυτή την εισαγωγική δραστηριότητα για το γραπτό λόγο οι δεξιότητες που μπορούν να ενισχυθούν είναι:

  • Κατάκτηση κεφαλαίου-τελείας. Σε περίπτωση που υπάρχει δυσκολία στην τήρηση του κανόνα μπορεί να γίνει χρήση της μεθόδου του Φαναριού  που δίνει ένα χρήσιμο οπτικό βοήθημα. 
  • Φωνολογική ενημερότητα. Αν κατά την αυθόρμητη γραφή παρουσιάζονται φωνολογικά λάθη τότε το φύλλο βελτίωσης γραφής μπορεί να γίνει ένα εύκολο εργαλείο ενίσχυσης της φωνολογικής επίγνωσης. 
  • Σχηματισμός πρότασης. Για την εκπαίδευση στο σχηματισμό προτάσεων υπάρχουν 5 κιναισθητικές ασκήσεις για να εμπλουτίσουμε την παρέμβαση.
  • Όρια λέξεων. Αν ο μαθητής δυσκολεύεται στην αυτονομία των λέξεων τότε μπορούμε να δουλέψουμε τη λεξική του επίγνωση χρησιμοποιώντας τις παύλες ως εργαλείο με αυτόν τον τρόπο.
  • Τονισμός. Οι παρατονισμοί και η απουσία τονισμού που συνήθως παρουσιάζονται μπορούν να αντιμετωπιστούν με το σύστημα του σκαλοπατιού  ή ακόμα και με Lego.
  • Ορθογραφία καταλήξεων. Τα ορθογραφικά καταληκτικά λάθη εμφανίζονται πολύ συχνά σε γραπτά παιδιών με ΕΜΔ και για αυτό έχουν παρουσιαστεί πολλές ορθογραφικές κιναισθητικές ασκήσεις για να βελτιώσουμε την αυτοματοποίηση στην εφαρμογή των κανόνων.
  • Δομή παραγράφου. Η χρωματιστή παράγραφος μπορεί να βοηθήσει αφού αναπαριστά πετυχημένα, μέσα από το χρώμα, τα βήματα για τη σωστή δομή της παραγράφου. 

🖶 Εκτυπώστε τις 4 δραστηριότητες γραπτού λόγου 
και το εκφραστικό υλικό εδώ!


Παραδείγματα εφαρμογής:


Εισαγωγή στον γραπτό λόγο για τη μαθήτρια με Μαθησιακές δυσκολίες 
στα πλαίσια της εξ αποστάσεως παρέμβασης.



Υλικό από την ειδική παιδαγωγό σε εξ αποστάσεως εποπτεία
για τον μαθητή με Μαθησιακές δυσκολίες.


Ο μαθητής με Μαθησιακές δυσκολίες και 
δυσγραφικά στοιχεία συνθέτει την παράγραφο
κατά την εξ αποστάσεως παρέμβαση.





Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com