Με το φανάρι μαθαίνουμε να βάζουμε κεφαλαίο και τελεία! Γονείς και παιδαγωγοί μας δείχνουν πως εργάζονται!

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


Πόσες φορές χρειάζεται να υπενθυμίσουμε στο παιδί με Δυσλεξία και ΕΜΔ να ξεκινήσει με κεφαλαίο και να τελειώσει με τελεία;


Ο γραπτός λόγος ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες που βοηθούν στη ροή της ανάγνωσης και συμβάλλουν στην κατανόηση αυτών που γράφονται. Για παράδειγμα, η στίξη είναι γραπτά σύμβολα που μεταφέρουν τον χρωματισμό και τις παύσεις που εφαρμόζουμε στον προφορικό μας λόγο και μέσα από αυτά εκφράζεται το συναίσθημα και η διάθεση αυτού που γράφει.

Εδώ θα ασχοληθούμε με την αυτοματοποίηση του απλού κανόνα: Σε κάθε πρόταση ξεκινάω με κεφαλαίο και τελειώνω με τελεία!

Τα παιδιά με ΕΜΔ, που συνήθως δυσκολεύονται να εσωτερικεύσουν και να εφαρμόσουν κανόνες που έχουν σχέση με τον γραπτό λόγο, χρειάζονται μια ιδιαίτερη διδακτική προσέγγιση, η οποία θα ενεργοποιεί τη μνήμη με τέτοιο τρόπο, ώστε η εφαρμογή του κανόνα να καταλήξει να γίνεται αυτόματα και φυσικά.

Υλικά: ασπροπίνακας, μαρκαδόροι: μαύρο, κόκκινο, πράσινο

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία

Αρχικά παρομοιάζουμε την έναρξη και την ολοκλήρωση της πρότασης με την πορεία που κάνει ένα αυτοκίνητο που ακολουθεί το φανάρι. Όπως ένα αυτοκίνητο ξεκινάει με πράσινο και σταματάει με κόκκινο έτσι και όταν γράφουμε μια πρόταση ξεκινάμε με κεφαλαίο και τελειώνουμε με τελεία!

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία

Γράφουμε προτάσεις στον πίνακα και οριοθετούμε αυτά που θέλουμε να τονίσουμε ως απαραίτητα στοιχεία της γραφής. Σε κάθε πρόταση κάνουμε ένα κουτάκι για το κεφαλαίο που λείπει και αφήνουμε κενό το σημείο που μπαίνει η τελεία.   

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία

Δεν ξεχνάμε βέβαια ότι πρέπει να εφαρμόσουμε τον κώδικα που είχαμε χρησιμοποιήσει ως μνημονικό βοήθημα για την αυτοματοποίηση. Πράσινο για το κεφαλαίο και κόκκινο για την τελεία! Το παιδί λοιπόν συμπληρώνει ανάλογα.

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


✺ Παραδείγματα εφαρμογής:

Γονείς, που κάνουμε μαζί εποπτεία εξ αποστάσεως για να βοηθήσουν το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, μας δείχνουν την εφαρμογή της άσκησης!

  • Η μητέρα και η μαθήτρια με μαθησιακές δυσκολίες. Μέχρι τώρα για τη μαθήτρια η κίνηση της τελείας στο τέλος της πρότασης όπως και ότι ξεκινάμε με κεφαλαίο γράμμα είναι στοιχεία που αγνοούσε κατά τη γραφή της.

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


  • Η μητέρα και ο μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες. Το σχεδιάγραμμα έχει ανέβει στο ψυγείο για συνεχή ανατροφοδότηση!

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


Και η εφαρμογή τους στον ασπροπίνακα.

ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


ασπροπίνακας, φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία

  • Στο επόμενο παράδειγμα η μητέρα συνδύασε τη μέθοδο της Φωτεινής γραμμής για ρύθμιση της μορφολογίας των γραμμάτων και του κανόνα της πρότασης. Το αγόρι της Β' Δημ. ανταποκρίθηκε πολύ θετικά!

φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


  • Εδώ η εφαρμογή έχει γίνει από τη Φιλόλογο εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής σε Ειδικό σχολείο για να αυτοματοποιήσει η μαθήτρια με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες τον κανόνα του κεφαλαίου και της τελείας.

φανάρι, κεφαλαίο, τελεία, δυσλεξία


Οι ασκήσεις που ακολουθούν μετά:

  • Αναγνώριση.
  1. Εντοπίζει τις προτάσεις σε κείμενο και τις αριθμεί.
  • Συμπλήρωση
  1. Με τον ίδιο τρόπο, όπως στον ασπροπίνακα, σε τετράδιο.
  2. Σε προτάσεις/κείμενο λείπουν κάποια κεφαλαία, πρέπει να εντοπίσει τις προτάσεις και να τα συμπληρώσει.
  3. Σε προτάσεις/κείμενο λείπουν κάποιες τελείες, πρέπει να εντοπίσει τις προτάσεις και να τις συμπληρώσει.
  • Διόρθωση.
  1. Σε προτάσεις/κείμενο έχουν γίνει λάθη σχετικά με το κεφαλαίο (έχουν ξεκινήσει προτάσεις με πεζό γράμμα). Πρέπει να εντοπίσει τα λάθη και να διορθώσει.

Εδώ, σε αυτό το σημείο, συνδυάζουμε την άσκηση με τις πινέζες για τον εντοπισμό των προτάσεων.

  • Παραγωγή.
  1. Γράφει προτάσεις καθ υπαγόρευση τηρώντας τον κανόνα.
  2. Παράγει αυθόρμητα προτάσεις με λέξεις που δίνονται, εφαρμόζοντας τον κανόνα.


Tip:
❝Το φανάρι μπορεί να γίνει ως ξεχωριστή κατασκευή, για να χρησιμοποιείται από το παιδί ως αυτοδιορθωτικό εργαλείο, όσο διάστημα χρειαστεί, μέχρι να κατακτηθεί η αυτοματοποίηση της δεξιότητας.❞




Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!