Μια από τις βασικές γνώσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας είναι τα γεωμετρικά σχήματα. Η ικανότητα να διακρίνουν τις μορφές των γεωμετρικών σχημάτων πχ. τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος είναι βασική για να οδηγηθούν αργότερα στην διάκριση των μορφών των γραμμάτων.
Παιχνίδια που συμβάλουν στην αναγνώριση των γεωμετρικών σχημάτων, στην χρήση τους για να συνθέσουν εικόνες αλλά και να ανακαλύπτουν πως σχηματίζεται το καθένα είναι απαραίτητα ως βασική γνώση.
Ένα τέτοιο παιχνίδι που γίνεται στη Προσχολική προετοιμασία/ενίσχυση at home στο οποίο το παιδί παίζει και δημιουργεί με τα σχήματα είναι το "Διαλυμένο σπίτι"!
Υλικά: χαρτόνι ή χαρτί Α4, μολύβι (για να σχεδιάσετε), ψαλίδι, μαρκαδόρους.
Παιχνίδι: Σχηματίζουμε διάφορα γεωμετρικά σχήματα (τετράγωνα, τρίγωνα, κύκλους, παραλληλόγραμμα) σε ένα χαρτόνι και ζητάμε απο το παιδί να τα ζωγραφίσει με διαφορετικό χρώμα το καθένα.
Αφού τελειώσει το χρωμάτισμα δίνουμε ένα κατάλληλο ψαλίδι και ζητάμε απο το παιδί να κόψει το περίγραμμα των σχημάτων. Εδώ κάνουμε μια επανάληψη ή μαθαίνουμε στο παιδί τα σχήματα που ακόμη δεν έχει μάθει.
Μόλις τελειώσει το κόψιμο συνθέτουμε το "Διαλυμένο σπίτι" σε ένα "Κανονικό σπίτι" με πόρτα, σκεπή, παράθυρα, καπνοδόχο και όσα περισσότερα σχήματα μπορούμε μέσα σε αυτό. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να συνθέσετε πολλές εικόνες:
- αυτοκίνητο
- τρένο
- αεροπλάνο
- λουλούδι
- ήλιο
- φορτηγό
- λεωφορείο
- παγωτό χωνάκι
Βασικά tips: Όποιο σχήμα δεν γνωρίζει το μαθαίνουμε. Στη διαδικασία του χρωματίσματος θυμίζουμε ότι: "Ας προσπαθήσουμε να μην βγαίνουμε έξω απο τις γραμμές". Όταν θα κόβει τα σχήματα δεν παρεμβαίνουμε και δεν το βιάζουμε να κάνει πιο "γρήγορα". Παρατηρούμε πως πιάνει το ψαλίδι και βοηθάμε όπου κρίνεται απαραίτητο και το αφήνουμε να συνεχίσει. Αν υπάρχει η δυνατότητα βάλτε μπροστά του διάφορα είδη χρωματίσματος πχ. μαρκαδόρους, κηρομπογιές, ξυλομπογιές και αφήστε το να αποφασίσει ποιο θα χρησιμοποιήσει. Η ποικιλία πάντα δίνει περισσότερα κίνητρα δημιουργίας.
Αν θέλετε ας "τρέξει" γύρω, γύρω με το δάχτυλο του το περίγραμμα των σχημάτων και να λέει κάθε φορά το όνομα του καθενός. Μπορεί να γίνει και με κλειστά μάτια.
Προσφέρει: Εξάσκηση λεπτής κινητικότητας (χρωμάτισμα, κόψιμο). Οπτική διάκριση μορφών. Γνώση γεωμετρικών σχημάτων.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά απο 4 χρονών ως άσκηση σύνθεσης με γεωμετρικά σχήματα. Σε παιδιά που χρειάζονται ενίσχυση λεπτής κινητικότητας. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter