Στο σχολείο γίνεται η πρώτη απόπειρα να ερμηνευτεί ο κόσμος μέσα απο τη γλώσσα. Το τραπέζι είναι ουσιαστικό, η όμορφη επίθετο, το γράφω ρήμα.
Για τα παιδιά όμως με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες η γλωσσική επεξεργασία είναι δύσκολη. Η ανάκληση και η αναπαραγωγή των γλωσσικών πληροφοριών αποτυγχάνει και η εφαρμογή των κανόνων γραμματικής και ορθογραφίας δεν συμβαίνει.
Ασκήσεις που συνδυάζουν εικόνα και γλώσσα γίνονται ο ιδανικός τρόπος διδασκαλίας για να μάθει το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι για να διδάξουμε τα Ουσιαστικά μπορούμε να το κάνουμε με την άσκηση: "Τι έχει, Ποιους ξέρει και Που πηγαίνει"!!!!
Άσκηση: Πρώτα εξηγούμε στο παιδί τι είναι το ουσιαστικό χωρίς να περνάμε στα αφηρημένα ουσιαστικά πχ. σπρώξιμο, ευτυχία κτλ. Αρχικά διευκρινίζουμε ότι Ουσιαστικό είναι ότι μπορούμε:
Εξηγούμε ότι Ουσιαστικά είναι:
Αφού κάνουμε πολλά παραδείγματα προφορικά όπως να ονοματίσει τι βλέπει γύρω του, πάνω του κτλ. προχωράμε στην άσκηση. Σε ένα λευκό χαρτί Α4 ζωγραφίζουμε τη μορφή ενός παιδιού (αγόρι, κορίτσι).
Ζητάμε απο το παιδί να δώσει όνομα στη ζωγραφιά και να γράψει γύρω απο την εικόνα λέξεις - ουσιαστικά που έχουν να κάνουν με το Τι έχει (αντικείμενα, μέρη του σώματος, ζώα), Ποιους έχει (ανθρώπους) και Που πηγαίνει (μέρη) το παιδί που ζωγραφίσαμε.
Βασικά tips: Αν δούμε ότι "κολλάει" και δεν λέει ουσιαστικά βοηθάμε ξεκινώντας κάνοντας ερωτήσεις: "Τι έχει η Κατερίνα;", "Ποιους ανθρώπους γνωρίζει"; "Σε ποια μέρη πηγαίνει ή μπορεί να πάει"; Το παιδί γρήγορα θα αρχίσει να κατονομάζει. Ακριβώς εκεί μπορούμε να αξιολογήσουμε το λεξιλόγιο του και τη δυνατότητα να ανακαλέσει λέξεις γρήγορα.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά Δημοτικού ως μια δημιουργική άσκηση εκμάθησης των ουσιαστικών ενώ αποτελεί βασική άσκηση στο πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Διαβάστε "Το έγραψα λάθος στο ψυγείο"(Α' μέρος). Άσκηση δυσλεξίας & Πρώτης γραφής-ανάγνωσης.
* βασισμένο σε μια ιδέα του eapintofirstgrade
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Για τα παιδιά όμως με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες η γλωσσική επεξεργασία είναι δύσκολη. Η ανάκληση και η αναπαραγωγή των γλωσσικών πληροφοριών αποτυγχάνει και η εφαρμογή των κανόνων γραμματικής και ορθογραφίας δεν συμβαίνει.
Ασκήσεις που συνδυάζουν εικόνα και γλώσσα γίνονται ο ιδανικός τρόπος διδασκαλίας για να μάθει το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι για να διδάξουμε τα Ουσιαστικά μπορούμε να το κάνουμε με την άσκηση: "Τι έχει, Ποιους ξέρει και Που πηγαίνει"!!!!
Άσκηση: Πρώτα εξηγούμε στο παιδί τι είναι το ουσιαστικό χωρίς να περνάμε στα αφηρημένα ουσιαστικά πχ. σπρώξιμο, ευτυχία κτλ. Αρχικά διευκρινίζουμε ότι Ουσιαστικό είναι ότι μπορούμε:
- να μυρίσουμε
- να γευτούμε
- να πιάσουμε
- να δούμε
- να ακούσουμε.
Εξηγούμε ότι Ουσιαστικά είναι:
- Άνθρωποι
- Ζώα
- Πράγματα
- Μέρη
Αφού κάνουμε πολλά παραδείγματα προφορικά όπως να ονοματίσει τι βλέπει γύρω του, πάνω του κτλ. προχωράμε στην άσκηση. Σε ένα λευκό χαρτί Α4 ζωγραφίζουμε τη μορφή ενός παιδιού (αγόρι, κορίτσι).
Ζητάμε απο το παιδί να δώσει όνομα στη ζωγραφιά και να γράψει γύρω απο την εικόνα λέξεις - ουσιαστικά που έχουν να κάνουν με το Τι έχει (αντικείμενα, μέρη του σώματος, ζώα), Ποιους έχει (ανθρώπους) και Που πηγαίνει (μέρη) το παιδί που ζωγραφίσαμε.
Βασικά tips: Αν δούμε ότι "κολλάει" και δεν λέει ουσιαστικά βοηθάμε ξεκινώντας κάνοντας ερωτήσεις: "Τι έχει η Κατερίνα;", "Ποιους ανθρώπους γνωρίζει"; "Σε ποια μέρη πηγαίνει ή μπορεί να πάει"; Το παιδί γρήγορα θα αρχίσει να κατονομάζει. Ακριβώς εκεί μπορούμε να αξιολογήσουμε το λεξιλόγιο του και τη δυνατότητα να ανακαλέσει λέξεις γρήγορα.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά Δημοτικού ως μια δημιουργική άσκηση εκμάθησης των ουσιαστικών ενώ αποτελεί βασική άσκηση στο πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Διαβάστε "Το έγραψα λάθος στο ψυγείο"(Α' μέρος). Άσκηση δυσλεξίας & Πρώτης γραφής-ανάγνωσης.
* βασισμένο σε μια ιδέα του eapintofirstgrade
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!