26 Μαρ 2012

Τα αντίθετα! Άσκηση-παιχνίδι Δυσλεξίας και λεξιλογίου.


Το πλούσιο ή φτωχό λεξιλόγιο συμμετέχει σε μεγάλο βαθμό στην απόδοση τους παιδιού ως μαθητή. Αυτό είναι άλλωστε που θα κάνει και την διαφορά όταν στο παιδί ζητηθεί να εξηγήσει κάτι, να περιγράψει ένα περιστατικό, να εκφράσει τις σκέψεις και τις ιδέες του, είτε γραπτά είτε προφορικά. Βέβαια δεν αφήνουμε στην άκρη και την ικανότητα του παιδιού να κατανοεί αυτό που διαβάζει σε όλο του το βάθος. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να έχει ένα ικανό αποθηκευμένο σημασιολογικό λεξιλόγιο. Στα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες το λεξιλόγιο είναι αδύναμο και φτωχό. Το παιδί με ΕΜΔ δεν αποθηκεύει μεγάλο ποσοστό των λέξεων και αυτές που γνωρίζει δυσκολεύεται να τις ανακαλέσει.

Κρίνεται λοιπόν πολύ σημαντικό να βοηθήσουμε το παιδί να αυξήσει το λεξιλόγιο του. Μια απο τις ασκήσεις που γίνονται στις εξατομικευμένες συνεδρίες και μπορούμε να κάνουμε είναι "Τα αντίθετα"! Θα διδάξουμε λέξεις σε σχέση με τις αντίθετες τους. Ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι με κάρτες. Πρόκειται για φθηνές κάρτες που υπάρχουν στα περισσότερα βιβλιοπωλεία και βοηθούν πολύ στην διαδικασία.



Πως μπορούμε να παίξουμε με τις παιχνιδοκάρτες των αντιθέτων;

  • Μπορούμε να κάνουμε ένα απλό παιχνίδι αντιστοίχησης. Να βάλουμε τις κάρτες ανοιχτές πάνω στο τραπέζι και να ζητήσουμε από το παιδί να ταιριάξει τις αντίστοιχες αντίθετες για την κάθε μία.
  • Παίζουμε και εμείς μαζί του για να γίνει η διαδικασία πιο ενδιαφέρουσα. Όποιος βρίσκει το σωστό αντίθετο ζευγάρι το κρατάει και νικάει αυτός με τα περισσότερα ζευγάρια.
  • Παραλλάσσουμε το παιχνίδι και το μετατρέπουμε και σε παιχνίδι μνήμης. Αφού πρώτα μάθουμε και διδάξουμε στο παιδί τα αντίθετα ζευγάρια πχ. το αντίθετο του "κρύου" είναι το "ζεστό" τότε βάζουμε τις κάρτες κλειστές πάνω σε ένα τραπέζι και ζητάμε από το παιδί να βρει τις αντίθετες κάρτες. Όποιος βρίσκει τα ζευγάρια τα κρατάει και νικάει αυτός με τα περισσότερα.
  • Για κάθε αντίθετο ζευγάρι οι κάρτες δείχνουν εικόνες που βοηθούν το παιδί να δει αυτό που οι λέξεις "του λένε". Έτσι στις αντίθετες λέξεις "χαμηλά-ψηλά" δείχνει ένα παιδάκι που είναι χαμηλά σε μια σκάλα και ψηλά στην ίδια σκάλα. Ζητάμε από το παιδί να μας προτείνει ποιες άλλες εικόνες θα έβαζε το ίδιο για αυτές τις αντίθετες λέξεις. Αυτό βοηθάει να αποτυπωθούν καλύτερα οι λέξεις και οι συνειρμοί γύρω απο αυτές.
  • Χρησιμοποιήστε τις κάρτες με τις αντίθετες λέξεις για να φτιάξει το παιδί προτάσεις με αυτές πχ. με το ζευγάρι "σκληρό-μαλακό" θα φτιάξει μια πρόταση για την κάθε λέξη.
  • Γράψτε εσείς προτάσεις με κενά στις λέξεις των αντιθέτων που έμαθε και ζητήστε να τις συμπληρώσει πχ. 1)Άφησα το παράθυρο _______ και βγήκε έξω η γάτα. 2)Ευτυχώς ήταν το παράθυρο _______ και για αυτό δεν μπήκε η βροχή μέσα. (ανοιχτό-κλειστό)
  • Πείτε προφορικά μια πρόταση χρησιμοποιώντας πχ. τη λέξη "όμορφο" όπως: "Το καινούργιο μου φόρεμα είναι πολύ όμορφο"! και ζητήστε απο το παιδί να φτιάξει την αντίστοιχη "αντίθετη" πρόταση δηλ. "Το παλιό μου φόρεμα είναι άσχημο"!
Με αυτούς τους τρόπους και με άλλες αυτοσχεδιαστικές ασκήσεις μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις "παιχνιδοκάρτες" για να εμβαθύνετε περισσότερο σε αυτά που θέλετε να διδάξετε στο παιδί με μαθησιακές δυσκολίες. Η χρήση των εικόνων είναι πάντα ένας πολύ πιο αποτελεσματικός τρόπος εκμάθησης για τα παιδιά που "σκέφτονται με εικόνες" και οι γλωσσικές πληροφορίες τους είναι δύσκολες στην επεξεργασία.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά απο 4 ετών που θέλουν να αναπτύξουν το λεξιλόγιο τους και ιδιαίτερα χρήσιμο σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να γίνει σαν άσκηση και παιχνίδι απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Δείτε το "Τράβα το ξυλάκι"! Παιχνίδι-άσκηση Κατηγοριοποίησης και Δυσλεξίας.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!