19 Μαΐ 2014

Η μικρή που με έμαθε να μαθαίνω! Εργαλεία & 30 ασκήσεις εφαρμογής

 

Ένας ειδικός που ασχολείται με παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες έρχεται πολλές φορές αντιμέτωπος με νέες προκλήσεις. 

Κάθε παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελεί πάντα μια διαφορετική περίπτωση. Αυτό σημαίνει νέες ασκήσεις, νέα εργαλεία και αναθεωρήσεις τρόπων και μεθόδων που έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι τότε. Τα δεδομένα που συλλέγονται για το παιδί εμπλουτίζονται διαρκώς προσθέτοντας νέα στοιχεία και ανατρέποντας άλλα. Σε αυτό το άρθρο θα γίνει αναφορά στη περίπτωση ενός παιδιού με Μαθησιακές Δυσκολίες που φοιτούσε στο Νηπιαγωγείο και στάθηκε η προσωπική μου αφορμή να μάθω περισσότερα και να υπερβώ νέα εμπόδια!

Η μικρή Μ είχε ξεκινήσει ειδικές παρεμβάσεις απο μικρή ηλικία για το Λόγο και την αδρή και λεπτή της κινητικότητα. Στη διάγνωση της, απο τους εξειδικευμένους αναπτυξιολόγους που την παρακολουθούν, εντοπίζεται μια αξιοσημείωτα αδύναμη μνήμη. Αυτό το στοιχείο ήταν καθοριστικής σημασίας για όποια γνώση έπρεπε να κατακτήσει. Το βασικό πρόβλημα εντοπιζόταν στο ότι "δυσκολευόταν να μάθει". Συνήθως ξεχνούσε τις περισσότερες πληροφορίες ενώ κατακτούσε με δυσκολία οποιαδήποτε νέα γνώση της ηλικίας της. Όταν το παιδί έπρεπε να αντιμετωπίσει την επερχόμενη φοίτηση του στην Α' Δημοτικού χρειαζόταν ένα πρόγραμμα ειδικής αγωγής. Ήδη όμως προηγούμενη απόπειρα ειδικής αγωγής είχε απορριφθεί επειδή κρίθηκε πως το παιδί ήταν αρκετά ανώριμο να ανταποκριθεί. 

Η απόπειρα ενίσχυσης έγινε με προσεκτικό σχεδιασμό και με κύριο άξονα το γεγονός ότι η μνήμη εργασίας της δυσκολευόταν ιδιαίτερα στην αφομοίωση γλωσσικών πληροφοριών. Το μόνο που έμενε ήταν να γίνουν περισσότερες οι πετυχημένες βιωματικές εμπειρίες μάθησης με σκοπό να “μάθει να μαθαίνει”. Οι στόχοι στην αρχή ήταν πολύ μικροί και απλοποιημένοι. Η πρακτική “Σχεδιάζω – Εφαρμόζω - Αναθεωρώ” ήταν η μόνιμη στρατηγική.

Τα βασικά εργαλεία:
  • εικονογραφήματα γραμμάτων
  • εικόνες
  • άμμος
  • τρισδιάστατα μαγνητικά γράμματα & μαγνητικός πίνακας
  • διαφορετικά χαρτιά αφής (γλασσέ, βελουτέ, γκοφρέ κτλ.)
  • πολλά υλικά χρωματισμού (δαχτυλομπογιές, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, νερομπογιές, κηρομπογιές κτλ.)
  • γυαλόχαρτα
  • μαυροπίνακας
  • ασπροπίνακας
  • ρύζι, ζυμαρικά, φασόλια κτλ.
  • είδη χαρτοκοπτικής (ψαλίδι, κόλλες κτλ.)
  • κουζινικά σκεύη
  • παραμύθια
  • κάρτες
  • επιτραπέζια παιχνίδια
  • υπολογιστής
  • μη γλωσσικό υλικό (λαβύρινθοι, διαφορές ανάμεσα σε εικόνες, να βρει το κρυμμένο αντικείμενο κα.)

Τομείς που ενισχύθηκαν:
  • οπτική διάκριση 
  • ακουστική διάκριση
  • γραφή
  • ανάγνωση
  • μαθηματικές έννοιες
  • συγκέντρωση
  • μνήμη


Ασκήσεις ενίσχυσης που εφαρμόστηκαν:
  • γραφή με το δάχτυλο και εργαλείο σε άμμο, ρύζι
  • εικονογραφήματα γραμμάτων
  • σχεδιαγράμματα γραμμάτων και γέμισμα με ρύζι, φασόλια, ζυμαρικά
  • χρωματισμός γραμμάτων με διαφορετικά υλικά
  • γραφή σε πίνακες
  • γραφή με το δάχτυλο στον αέρα, τραπέζι, πάνω της, πάνω μου
  • κρυπτόλεξα γραμμάτων, αριθμών και συλλαβών

30 ασκήσεις που εφαρμόστηκαν σε links:


Tip:

Οι ασκήσεις που παρουσιάζονται παραπάνω προσαρμόστηκαν στις ανάγκες και γνώσεις του παιδιού. Κάθε άσκηση επαναλαμβάνεται με τον δείκτη δυσκολίας να αυξάνεται ελάχιστα κάθε φορά!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!