13 Σεπ 2012

Διάσπαση προσοχής & Μαθησιακές δυσκολίες. Παραδείγματα γραπτών.



Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όπως είναι η Διάσπαση Προσοχής παρουσιάζουν πολλές φορές έλλειμμα στην ικανότητα μιας άνετης γραφής. Εξαιτίας των ειδικών χαρακτηριστικών της διάσπασης προσοχής στα γραπτά τους εμφανίζουν παραλείψεις, γραμματικά λάθη, φωνημικές αναντιστοιχίες, ανορθόδοξα κενά ανάμεσα στις λέξεις ή κολλημένες λέξεις μεταξύ τους κτλ.

Ένα παράδειγμα τέτοιων γραπτών εκτίθεται παρακάτω όπου οι δυσκολίες εμφανίζονται σε όλες τις μορφές του γραπτού λόγου: 


Α. Γραφή κατά υπαγόρευση


Το κείμενο που υπαγορεύτηκε είναι: 
"Ο φίλος μου πάει πρώτη τάξη. Τον αγαπώ πολύ. Παίζουμε τρέχοντας στην αυλή."
(υλικό, Δημήτρης Ζάχος)

Τα στοιχεία που δείχνουν την μαθησιακή δυσκολία:
  • Ορθογραφικά λάθη πχ. προτη τάξι
  • Καθολική έλλειψη τόνων
  • Δεν τηρεί κανόνες στίξης πχ. δεν ακολουθεί κεφαλαίο μετά απο τελεία
  • "Τρώει" γράμματα πχ. τρεχντας
  • Αδυναμία αυτοδιόρθωσης



Β. Αντιγραφή


Στοιχεία μαθησιακής δυσκολίας:

  • "Τρώει" γράμματα 
  • Παραβιάζει τα κενά μεταξύ των λέξεων πχ. κγέλια
  • Αδυναμία αυτοδιόρθωσης



Γ. Αυθόρμητη γραφή


Στοιχεία μαθησιακής δυσκολίας:

  • Είναι αναπτυγμένο όλο το θέμα σε μια πρόταση.
  • Ορθογραφικά λάθη
  • Παράλειψη γραμμάτων μέσα στις λέξεις πχ. τρο (τρώω)
  • Αντιμετάθεση γραμμάτων μέσα στις λέξεις πχ. κια (και)
  • Παραβίαση της αυτονομίας των λέξεων πχ. σκολιομου
  • Φωνημικά λάθη πχ. σκολιο (σχολείο)
  • Αδυναμία αυτοδιόρθωσης


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   


4 σχόλια:

Eleni Bouchli είπε...

Πολύ ενδιαφέρον! Διδάσκω αγγλικά και είχε τύχει να έχω μια πανέξυπνη δυσλεκτική μαθήτρια. Δυστυχώς πριν καταλάβω το πρόβλημα της, την έβαζα και έγραφε ορθογραφία μαζί με τα άλλα παιδιά. Όλα τα παραπάνω συμπτώματα τα είχε το γραπτό της.

A. είπε...

Ναι είναι αλήθεια ότι πριν γίνει η αξιολόγηση σε ένα παιδί και επιβεβαιωθεί ότι το πρόβλημα τελικά είναι μαθησιακό το παιδί αντιμετωπίζεται μαζί με όλα τα παιδιά ενώ θα έπρεπε να προσαρμοστεί η διαδικασία στις δυσκολίες και χαρίσματα του. Χαίρομαι για άλλη μια φορά που μια ανάρτηση φάνηκε ενδιαφέρουσα και σημαντική. Καλή δύναμη!

sofia είπε...

Φετος εχω στο νηπιαγωγειο μου δυο μαθητες ,ο ενας με ΔΕΠΥ,ο αλλος με διαγνωσμενο αυτισμο!Τα κειμενα με τις φωτογραφιες ειναι πολυ κατατοπιστικα και μας βοηθουν πολυ να κατανοησουμε και να βοηθησουμε αυτα τα παιδια!
Καλη χρονια και καλη συνεχεια!!!

A. είπε...

Είναι αλήθεια ότι όταν φαίνεται με παραδείγματα σε κείμενα η μαθησιακή δυσκολία καταλαβαίνεις πόσες φορές σαν εκπαιδευτικός έχεις δει τέτοια κείμενα. Καλή χρονιά!!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!