21 Ιαν 2013

Τα 18 συμπτώματα της Δυσλεξίας.



Δυσλεξία δεν είναι μόνο οι δυσκολίες που όλοι γνωρίζουμε σχετικά με την ανάγνωση και την ορθογραφία. Είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που κάνει αισθητή τη παρουσία της σε διάφορους τομείς στη ζωή του δυσλεξικού ατόμου. Πρόκειται για μια εγγενή διαφορετική ανατομία του εγκεφάλου που υπαγορεύει έναν άλλο, ξεχωριστό τρόπο σκέψης και απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση κατά τη μαθησιακή διαδικασία.

Στο παρακάτω κείμενο (dyslexia think tank) αναφέρονται συγκεντρωμένα τα 18 κυριότερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του δυσλεξικού παιδιού.



 Απο μετάφραση αυτά είναι:
  • Έξυπνο αλλά έχει προβλήματα με την ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία.
  • Συχνά μπερδεύει το δεξί με το αριστερό.
  • Ευφυές αλλά συχνά δεν τα πάει καλά στις εξετάσεις ή υποφέρει απο έντονο άγχος για τα τεστ.
  • Φαίνεται να ονειροπολεί όταν είναι στη τάξη ή σε μια συνάντηση.
  • Μαθαίνει καλύτερα βιωματικά παρά μέσα απο προφορικό ή γραπτό γλωσσικό υλικό.
  • Βλέπει τα γράμματα να κινούνται όταν διαβάζει ή γράφει.
  • Διαβάζει και ξαναδιαβάζει χωρίς να "πολυκαταλαβαίνει".
  • Έχει δυσκολίες στην ορθογραφία.
  • Δοκιμάζεται όταν χρειάζεται να βάλει τις σκέψεις του σε λέξεις.
  • Δυσκολίες στη γραφή ή αντιγραφή.
  • Έχει τη τάση να πιάνει το μολύβι διαφορετικά ή πιο σφιχτά.
  • Δυσανάγνωστος γραφικός  χαρακτήρας.
  • Έχει δυσκολίες στην αδρή ή λεπτή κινητικότητα.
  • Δυσκολεύεται να διαβάσει την ώρα σε αναλογικό ρολόι.
  • Έχει προβλήματα οργάνωσης χρόνου.
  • Έχει τη τάση να είναι αναβλητικός.
  • Είναι καλός στους μαθηματικούς υπολογισμούς αλλά στα προβλήματα με λέξεις δυσκολεύεται αρκετά.
  • Έχει τη τάση να είναι ακατάστατος ή υπερβολικά τακτικός.


Όταν κάποιος αναγνωρίζει στον εαυτό του ως ενήλικας ή στο παιδί και μαθητή του κάποια απο τα παραπάνω χαρακτηριστικά τότε κρίνεται σκόπιμο να διερευνήσει περισσότερο τη πιθανότητα ύπαρξης Δυσλεξίας. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί να μάθει τον εαυτό του και να κατανοήσει τη πραγματικότητα που ζει καθώς και το περιβάλλον του να προσαρμόσει τις τακτικές του ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


5 σχόλια:

Irene είπε...

Όταν κάποιο παιδί δεν έχει κανένα πρόβλημα στην ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία, όταν δεν μπερδεύει ποτέ το δεξί με το αριστερό, όταν τα πάει καλά στις εξετάσεις και δεν υποφέρει από άγχος για τα τεστ, όταν δεν "ονειροπολεί" όταν είναι στη τάξη ή σε μια συνάντηση (Χριστέ μου, υπάρχουν παιδιά που δεν ονειροπολούν!!!!), όταν μαθαίνει καλύτερα μέσα από προφορικό ή γραπτό γλωσσικό υλικό και όχι από το βιωματικό και τόσα άλλα που γράφετε στο κείμενο, μήπως τότε δεν είναι παιδί???? Μήπως TOTE πρέπει να κοιταχτεί??? Μήπως κάτι δεν μας λέτε καλά???????????????????? Μα υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν τέτοια μικροπροβλήματα???

A. είπε...

Καλησπέρα σας.

Καταρχήν να τονίσω ότι τα παραπάνω στοιχεία δεν αποτελούν διαγνωστικά κριτήρια. Επίσης θα ήταν αφέλεια να αναφέρουμε όλα αυτά τα γνωρίσματα αν δεν έχουμε λάβει υπόψην ότι πρόκειται για συστηματική και όχι περιοδική εμφάνιση σε έναν μαθητή. Άλλωστε για να γίνει διάγνωση για μια ειδική μαθησιακή δυσκολία πρέπει να συντρέχουν πολλοί και διαφορετικοί παράγοντες οι οποίο μπορούν να εξεταστούν επιστημονικά μονο μέσα απο σταθμισμένα τεστ.

Ο σκοπός του blog είναι η ενημέρωση μέσα απο σειρά άρθρων σχετικά με την εγγενή ειδική μαθησιακή δυσκολία της Δυσλεξίας η οποία αν δεν εντοπιστεί έγκαιρα σε κάποιο παιδί χάνεται πολύτιμος χρόνος και έξυπνα και δημιουργικά παιδιά αποπροσανατολίζονται στη πορεία προσπάθειας να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας μαθησιακής διαιδικασίας που δεν καταλαβαίνουν. Πάντα αναφερόμαστε στο πόσο όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά μπορούν να αποτελέσουν λόγο για να ανησυχήσουν το εκπαιδευτικό ή οικογενειακό περιβάλλον ενός παιδιού που προσπαθεί αλλά δεν μπορεί να είναι λειτουργικό στη κλασσική προσέγγιση της εκπαίδευσης οπότε και θα πρέπει να αξιολογηθεί για το αν πραγματικά υπάρχει λόγος ανησυχίας και να προσαρμοστεί η σχολική του εκπαίδευση στις ιδιαίτερες ανάγκες του.

Ευχαριστώ πολύ για τις σκέψεις σας.
Άσπα Μητρακάκη.

Tasos Pro είπε...

Όταν κάποιος δεν έχει τίποτα απο τα παραπανω αλλά λέει τις λέξεις 2 φορες και τον εμποδίζει να μιλισει ελεύθερα πως θεραπευετε

A. είπε...

Τάσο καλησπέρα. Το μήνυμα σου νομίζω ότι αναφέρεται περισσότερο σε κάποια δυσκολία λόγου και όχι μαθησιακής δυσκολίας όπως είναι η Δυσλεξία. Επομένως για να πάρει τις απαντήσεις που χρειάζεται κάποιος για μια τέτοια δυσκολία καλό θα ήταν να απευθυνθεί πρώτα σε κάποιον ειδικό για αξιολόγηση η οποία θα προσδιορίσει το χαρακτήρα της δυσκολίας και κατ' επέκταση της αντιμετώπισης.

Maridimi Kouloumpioti είπε...

Καλησπέρα είμαι η μαριδημη είμαι 17χρόνον και εχω μεγάλο θέμα με την δυσλεξία έχω χαρτί δυσλεξίας. Πολες φορές νιώθω το κεφάλι μου οτι θέλει να σπάσει όταν βρίσκουμε σε μεγάλη πίεση η όταν έχω νεύρα. Τι μπορώ να κάνω για να σταματήσει αυτό γιατι δεν το αντέχο

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!