24 Ιαν 2013

Πότε είναι πριν, τώρα, μετά; Άσκηση χρόνου στη Δυσλεξία.



Έχει ήδη αναφερθεί ότι ο χρόνος είναι μια πολύπλοκη έννοια να κατακτηθεί και να κατανοηθεί. Τα παιδιά όταν καλούνται να κατανοήσουν το "Χρόνο" έρχονται αντιμέτωπα με πολλές μονάδες μέτρησης οι οποίες διαιρούν και υποδιαιρούν τη πραγματικότητα. Όλο αυτό το σύστημα μέτρησης γίνεται αντιληπτό στα Μαθηματικά και στη Γλώσσα με τους κανόνες γραμματικής. 

Στα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αυτό γίνεται ακόμα πιο δύσκολο. Η αοριστότητα της έννοιας "Χρόνος" δεν βοηθά να καταλάβουν εύκολα και με ευκρίνεια πως αυτό εκφράζεται στο "Λόγο". Έτσι είναι πολύ πιθανό να βρίσκονται σε μια ομιχλώδη κατάσταση για το πιο είναι πιο μεγάλο "ο μήνας ή εποχή"; Επίσης η λέξη "τελείωσα" αναφέρεται στο πριν ή στο τώρα; 

Για να ξεμπερδέψουμε το κουβάρι των γραμματικών χρόνων στη Δυσλεξία γίνονται πολλές ασκήσεις που όλες έχουν σκοπό μέσα απο τη συμμετοχή να κατακτηθεί η έννοια του χρόνου. Έχουν παρουσιαστεί ήδη διάφορες ασκήσεις για το χρόνο στη Δυσλεξία όπως οι: Πότε και για Πόσο; η Πόσο έχουμε σήμερα; και Τι έκανα πριν και τι θα κάνω μετά;

Η άσκηση που παρουσιάζεται σήμερα σκοπεύει να βοηθήσει στη διάκριση του χρόνου στα ρήματα.





Υλικά: τρία βαζάκια, χαρτιά Α4, χαρτάκια post it

Οδηγίες: Όπως φαίνεται και στη παραπάνω φωτογραφία γράφουμε πολλά ρήματα σε Παρελθοντικούς, Παροντικό και Μελλοντικούς χρόνους και τα κόβουμε. Εξαιρούμε τους: Παρακείμενο, Υπερσυντέλικο, Συντελεσμένο Μέλλοντα. Τα ρήματα τα γράφουμε σε διάφορα πρόσωπα το καθένα. Έπειτα κολλάμε με post it τις λέξεις Πριν, Τώρα, Μετά σε κάθε βαζάκι. Ζητάμε απο το παιδί αρχικά να βάλει τα βαζάκια μόνο του όπως θα έπρεπε σε μια συνεχή χρονική σειρά δηλ. Πριν, Τώρα, Μετά απο αριστερά προς τα δεξιά. Στη συνέχεια δίνουμε λίγα χαρτάκια μπροστά του.

Ζητάμε απο το παιδί κάθε χαρτάκι που θα παίρνει να το βάζει στο σωστό βαζάκι. 







Στη συνέχεια προκύπτουν πολλές ασκήσεις που μπορούν να γίνουν στις συνεδρίες.

Για παράδειγμα: μετατροπή των ρημάτων απο το Πριν στο Τώρα

Παιδί Δ' Δημ. με μαθησιακές δυσκολίες

και αντίστροφα

Παιδί Δ' Δημ. με μαθησιακές δυσκολίες

Tips:
Σε όλη τη διαδικασία η μεγαλύτερη παρανόηση που θα προκύψει είναι μεταξύ Πριν και Τώρα. Για αυτό κάθε φορά υπενθυμίζουμε ότι το Πριν πέρασε, τελείωσε ενώ το Τώρα γίνεται ακόμα τώρα που μιλάμε, αυτή τη στιγμή.Δεν επιμένουμε στην ορθογραφία αλλά στην απόδοση του σωστού χρόνου!


Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να κατανοήσουν το Χρόνο στη Γλώσσα. Μπορεί να γίνει απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!